Nybyggd dator startar ej, q-code C0

Permalänk
Medlem

Nybyggd dator startar ej, q-code C0

Hej,

Har en nybyggd dator med Asus Prime X399, med alla nya komponenter (har dock testat nya grafikkortet i gamla datorn som funkar felfritt). Får bara en q-code som säger C0 eller CO, och i manualen finns inte den koden och på nätet hittar jag inget konkret. Så jag får ingen bild till bildskärmen när datorn startar.

Jag kommer inte ens in i bios/uefi och powerknappen funkar för att slå på datorn, men inte att t.ex. stänga av den även om man håller in i 5-10 sek. Alla fläktar rullar på fint.

Minnet är Kingston 64GB HyperX 16GB stickor 2600mhz, finns inte med i garanterade minnen men känns som de trots det borde funka... Har testat en och en i den modul på MB som ska användas enligt manualen.

T.ex. vore bra om man fick ett humm om vad problemet är om t.ex. CPU är ok men minne fel, eller tvärtom, eller något helt annat...

Tack för svar!

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Skrivet av High1ander:

Hej,

Har en nybyggd dator med Asus Prime X399, med alla nya komponenter (har dock testat nya grafikkortet i gamla datorn som funkar felfritt). Får bara en q-code som säger C0 eller CO, och i manualen finns inte den koden och på nätet hittar jag inget konkret. Så jag får ingen bild till bildskärmen när datorn startar.

Jag kommer inte ens in i bios/uefi och powerknappen funkar för att slå på datorn, men inte att t.ex. stänga av den även om man håller in i 5-10 sek. Alla fläktar rullar på fint.

Minnet är Kingston 64GB HyperX 16GB stickor 2600mhz, finns inte med i garanterade minnen men känns som de trots det borde funka... Har testat en och en i den modul på MB som ska användas enligt manualen.

T.ex. vore bra om man fick ett humm om vad problemet är om t.ex. CPU är ok men minne fel, eller tvärtom, eller något helt annat...

Tack för svar!

satte du in allt i chassit innan du testat eller ligger den på kartongen?
hur kunnig är du på montering, dom vanligaste felen är ju inga distanser, sätta processorn åt fel håll. glömma 8pin kabeln till moderkortet eller förväxla den med PCI-E.

du får skriva ner alla delarna.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@High1ander: Om man gör en snabb googlilimogeli på Asus Prime X399(-A) C0, får man upp relativt många trådar, som pekar på BIOS/RAM-kompatibilitets problem (bara skummat igenom två sök resultat).
Det är väl bara att sätta sig och läsa.

Visa signatur

Dator: Ett metall chassi med varierande komponenter på insidan.

Permalänk
Medlem

Prova köra typ två ramstickor då kanske den bootar,
Om du lyckas uppdatera bios så löser sig resten tror jag.
då ere bara i me alla stickor och på med presetet "XMP 2.0"
vid ytterligare problem, om du inte kan boota windows installer, kan du behöva stänga av UEFI

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Hej,

Har en nybyggd dator med Asus Prime X399, med alla nya komponenter (har dock testat nya grafikkortet i gamla datorn som funkar felfritt). Får bara en q-code som säger C0 eller CO, och i manualen finns inte den koden och på nätet hittar jag inget konkret. Så jag får ingen bild till bildskärmen när datorn startar.

Jag kommer inte ens in i bios/uefi och powerknappen funkar för att slå på datorn, men inte att t.ex. stänga av den även om man håller in i 5-10 sek. Alla fläktar rullar på fint.

Minnet är Kingston 64GB HyperX 16GB stickor 2600mhz, finns inte med i garanterade minnen men känns som de trots det borde funka... Har testat en och en i den modul på MB som ska användas enligt manualen.

T.ex. vore bra om man fick ett humm om vad problemet är om t.ex. CPU är ok men minne fel, eller tvärtom, eller något helt annat...

Tack för svar!

Har du provat med bara två stickor?

Permalänk
Medlem

Har byggt ihop kanske 7-8 datorer sen 2002, så brukar köra på direkt i chassit då det alltid funkat (bara en gång som ett gammalt MB dött under en flygning över halva jordklotet). Men blir nu att ta ut den och köra utanför (fått göra det förut när komponenter dött och ska felsökas). Eftersom den har stöd för error codes så vore det ju bra om man faktiskt kunde se "alla" som den kan göra, känns liksom inte kul att testa allt för att sen se "justja, det betyder att transistor XY är trasig", vill ju helst slippa ta i och ur CPU, minnen etc. då risken finns ju alltid att pins bryts, osv...

Distanserna sitter t.ex. i från början i det chassi jag har, och de matcha perfekt (har förut t.ex. sett hur en felaktig distans när brorsan byggde en dator fick t.ex. ljudet att inte fungera). Har kört både 8 pin, och 8+4. Då manualen iaf. sagt att t.ex. "bara" 4 inte är bra då kortet kan överhetas...

Kablarna från PSU är tydligt uppmärkta t.ex. PSU-CPU PSU-PCI E

Nätagg Cooler Master V850

Känns som felet ligger i MB, CPU eller RAM då MB inte ens vill komma till boot och/eller kan stängas av med power-knappen.

Skrivet av plankt0n:

Prova köra typ två ramstickor då kanske den bootar,
Om du lyckas uppdatera bios så löser sig resten tror jag.
då ere bara i me alla stickor och på med presetet "XMP 2.0"
vid ytterligare problem, om du inte kan boota windows installer, kan du behöva stänga av UEFI

Har testat med att köra dual, quad och single, men inte testat alla moduler/sockets.

Hursom, tar ut den nu ur chassit och testar det ena och det andra...

Skrivet av Creatooz:

@High1ander: Om man gör en snabb googlilimogeli på Asus Prime X399(-A) C0, får man upp relativt många trådar, som pekar på BIOS/RAM-kompatibilitets problem (bara skummat igenom två sök resultat).
Det är väl bara att sätta sig och läsa.

Enda jag sett när jag kört googlemagin är blandad kompott, där mycket är just ROG varianter eller Gigabyte. T.ex. asusqcode-sidan har inte ens med C0 :/

edit: Nu när jag tagit ur och kör allt utanför chassit får jag 3E som varning, och gul lampa, de verkar peka på RAM:en inte funkar. Så blir till att byta RAM troligtvis, ska flasha först och se om det hjälper annars blir det RAM-byte...

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

Jag skaffa ett MSI MB och RAM för att felsöka lite, och det nya MSI MB funka felfritt med båda RAM-modellerna efter en bios flash (strula lite innan bios flash). Jag kunde inte ens komma in i bios för att flasha på Asus MB, och när jag försökte flasha via specialknappen så ville det inte funka trots korrekt namn på filen (troligtvis för stort USB-minne, 8GB fat 32 då jag läst att andra förut behövt riktigt små storlekar).

Hursom, jag nöjer mig med MSI och skriver av det hela som Asus MB som strula eller/och oflyt med montering.

Visa signatur

There can be only ONE...