Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Rent principiellt finns det två delar.

1. Mining - beroende på hur och kankse varför du minar så skulle det definitvt kunna vara en hobbyverksamhet. Men det finns inga klara riktlinjer i dagens läge.

2. Inkomst av kapital - värdeökningen från utbetalningstillfället till dess att värdet realiseras.

Säg att du minar och får in xxx coins som vid tillfället du får dem är värda 5000 kr. Du har investerat i en utrustning för 20 000, då är dina 20 000 första intjänade kronor skattefria (från mining/hobby). (ingen beloppgräns).
Dina xxx coins är sedan 6 månader senare värda 25 000 kr, och du växlar ut dem. Du ska då skatta på 20 000 kr *30 %.
Här kan du även utnyttja schablonavdraget.

Hade du tjänat säg 25 000 på att mina, utgifter 20 000, så hade du fått skatta på 5 000 av dessa kronor.
Samma gäller om du tjänar 15000 kr år 1, 15000 år 2, år 2 har du alltså betalat av din utrustning och du ska skatta på 10 000 kr.

Tackar!

Det är ganska svårt att uppskatta värdet på inkomsten eftersom det pytsas ut många små betalningar från en miningpool varje dag i en kryptovaluta som ständigt varierar i kurs. I början var kryptovalutan inte ens möjlig att handla med på någon exchange för den var helt ny så där kan man inte värdera den just då. Man har inte realiserat någon egentlig inkomst heller förrän man växlar till SEK.

Men bra tips om att man kan dra av utläggen för inköp av hårdvara. Egentligen borde man kunna dra av kostnaderna för eventuell ökad elräkning också. Antar man kan köra inkomst av tjänst för hela beloppet man växlar från krypto till SEK (det som kommer från mining plus värdeökning) och dra av kostnaderna för inköpen så blir det nog enklast.

Verkar som man får göra förslitningsavdrag för arbetsredskap. Så man kanske egentligen inte får dra av alla inköpskostnaderna direkt och helt och hållet första året? Eller kan man göra direktavdrag om man kör mining? Det går ju liksom hela tiden dygnet runt och kanske kan hålla i två år. Sedan beror det ju på om man använt prylarna till annat också vilket jag inte har.
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2017....

Stämmer ganska bra att jag köpt prylar för ca 20000 kr och sålt krypto för ca 25000 kr. Hälften av prylarna var köpta begagnat så de kanske man kan köra direktavdrag på (osäker livslängd)? Så kanske 15000 kr i kostnad och därmed 10000 kr i vinst att betala 30% i skatt på så skatten blir 3000 kr? Så tar jag 5000 kr i kostnad 2018, halva kostnaderna för grejerna jag köpt nya 2017? Hur bevisar man att grejerna använts för mining? Man bör kontinuerligt logga sin hashrate?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Tackar!

Det är ganska svårt att uppskatta värdet på inkomsten eftersom det pytsas ut många små betalningar från en miningpool varje dag i en kryptovaluta som ständigt varierar i kurs. I början var kryptovalutan inte ens möjlig att handla med på någon exchange för den var helt ny så där kan man inte värdera den just då. Man har inte realiserat någon egentlig inkomst heller förrän man växlar till SEK.

Men bra tips om att man kan dra av utläggen för inköp av hårdvara. Egentligen borde man kunna dra av kostnaderna för eventuell ökad elräkning också. Antar man kan köra inkomst av tjänst för hela beloppet man växlar från krypto till SEK (det som kommer från mining plus värdeökning) och dra av kostnaderna för inköpen så blir det nog enklast.

Verkar som man får göra förslitningsavdrag för arbetsredskap. Så man kanske egentligen inte får dra av alla inköpskostnaderna direkt och helt och hållet första året? Eller kan man göra direktavdrag om man kör mining? Det går ju liksom hela tiden dygnet runt och kanske kan hålla i två år. Sedan beror det ju på om man använt prylarna till annat också vilket jag inte har.
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2017....

Stämmer ganska bra att jag köpt prylar för ca 20000 kr och sålt krypto för ca 25000 kr. Hälften av prylarna var köpta begagnat så de kanske man kan köra direktavdrag på (osäker livslängd)? Så kanske 15000 kr i kostnad och därmed 10000 kr i vinst att betala 30% i skatt på så skatten blir 3000 kr? Så tar jag 5000 kr i kostnad 2018, halva kostnaderna för grejerna jag köpt nya 2017? Hur bevisar man att grejerna använts för mining? Man bör kontinuerligt logga sin hashrate?

Jag glömde som du skrev den ökade elräkningen, den adderas givetvis till kostnaden.
Du gör inte egentligt avdrag för inköpet utan du listar bara upp dina kostnader, du gör ju ingen vinst förrän du överstiger dina kostnader.

Så länge det inte gäller företag utan "hobbyverksamhet" så räknas dina kostnader mot dina intäkter under flera år, så det är först när dina intäkter (totalt) överstiger dina kostnader (totalt) som du ska börja skatta.

Angående hur man gör om man använt prylarna till annat än mining är jag inte säker på, säkert något väldigt ofördelaktigt nyttjandeavdrag eller liknande. Lättare då om riggen inte används till annat.

Har du köpt begagnade grejer minskar din kostnad, men du behöver inte göra något annat.

Du har nog för övrigt inget att vinna på att ta hela summan som inkomst av tjänst, för då behöver du ha eget företag, med allt som tillkommer (förvisso kan du i framtiden dra av moms etc.), men det är för en "lekman" antingen inkomst pga. hobby eller inkomst av kapital, vilket även bör vara mer fördelaktigt.

EDIT: Vill bara redigera och säga att jag har bra koll, men absolut inte 100%, det är ett nytt område så det finns inte så många glasklara riktlinjer heller.

Permalänk
Medlem

@Nesvop: Tack!

Jag förstår nu bättre hur det funkar med skatten. Får kolla mer noggrant när jag ska deklarera men ska försöka hitta kvitton på mininghårdvaran så jag får koll på kostnaderna. Ja det är en hobby som ger pengar så det får nog klassas som inkomst från hobbyverksamhet. Typ som en biodlare får pengar för sin honung.

Permalänk

ETH och BTC har nyss halverats så känns som det är dags att investera?
Jävligt stressad när det är så mycket pengar man måste investera ändå.
Väntar fortfarande på min fysiska plånbok så borde man sätta upp sig på ett online konto?

Permalänk
Skrivet av crackerhead:

ETH och BTC har nyss halverats så känns som det är dags att investera?
Jävligt stressad när det är så mycket pengar man måste investera ändå.
Väntar fortfarande på min fysiska plånbok så borde man sätta upp sig på ett online konto?

Varför måste du investera mycket pengar? Du vet att du kan köpa en del av en BTC/ETH?

Köp enbart så mycket du har råd att förlora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crackerhead:

ETH och BTC har nyss halverats så känns som det är dags att investera?
Jävligt stressad när det är så mycket pengar man måste investera ändå.
Väntar fortfarande på min fysiska plånbok så borde man sätta upp sig på ett online konto?

Halverats?
Ether har väl aldrig varit högre än nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av crackerhead:

ETH och BTC har nyss halverats så känns som det är dags att investera?

ETH är precis inne i en lång uppgång medans BTC har backat en del men det beror förmodligen också på den lite för snabba uppgången i December. Tror det blir enklare att jämföra ETH mot BTC. Då ser man att i Juni förra året var ETH som starkast mot BTC. Sedan spurtade BTC ifrån och nu ser man förmodligen en återhämtning av ETC. Nedgången/uppgångarna på kort sikt beror säkert på att många säljer BTC för att köpa ETH och det är typiskt flockbeteende. Blev själv sugen att sälja BTC för att köpa ETH men nu är det förmodligen redan för sent då det mycket väl kan vara BTC som hämtar tillbaka förlorad mark.

Tror man ofta ska göra precis tvärtom mot hur flocken rör sig. Alternativt får man se det mer långsiktigt och följa med i både ned och uppgångar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crackerhead:

ETH och BTC har nyss halverats så känns som det är dags att investera?
Jävligt stressad när det är så mycket pengar man måste investera ändå.
Väntar fortfarande på min fysiska plånbok så borde man sätta upp sig på ett online konto?

Fysisk plånbok vet jag inte hur det funkar men onlinekonto bör man undvika då risken finns att någon hackar det. Jag laddar ner min plånbok till datorn från github. Känns som jag har bättre koll då. Jag kompilerar mina wallets direkt från källkod men det finns färdigkompilerade releaser att ladda ner från github om det känns enklare.

ETH är väl nära all time high? Men så har det varit länge och de har ändå gått upp. BTC har gått ner 30% från all time high så där kan det möjligen vara bättre köpläge. På sistone har det varit boom i "billiga" okända altcoins då folk verkar tro att de är på tur att öka vilket de så klart gjorde när många köpte dem. Jag vet inte om ökningen där kanske redan skett nu så de kanske faller tillbaka igen. Man får nog läsa på ordentligt innan man satsar på dessa. Det finns något som kallas pump and dump, priset ökar toksnabbt och sjunker sedan lika snabbt igen. Då är det tråkigt att köpa precis innan de faller tillbaka.

Själv funderar jag på om hyfsat stora coins (med stor marknadsandel) men med låga avgifter för överföringar samt snabba transaktioner är något att satsa på. Folk använder ju dessa för överföringar i praktiken mellan olika Exchanges eftersom bitcoin är så dyrt och långsamt att flytta runt. Dogecoin och Litecoin är populära "transaktionsvalutor". Dogecoin har gått upp mycket medan Litecoin stått mer stilla om man ser på senaste tiden. Därför har jag köpt Litecoin Läste någonstans att Litecoin ska sänka sina transaktionsavgifter (tror det stod i deras twitter). Kanske finns andra också men dessa har jag märkt är populära. Även ETH används på detta viset för att de är billigare att flytta runt än bitcoin men Litecoin är billigare än ETH.

Till sist så brukar det inte bli som jag trott. Jag har några olika coins och någon helt annan än den jag trott av dem jag har visar sig bli vinnaren. Att inte bara köpa en sort tror jag är vettigt. Kanske hälften bitcoins, en fjärdedel Litecoin/ETH och resten i diverse annat? Är skoj att spekulera men man vill ju inte ta för stora risker i onödan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

År 2019 så deklarerar du för inkomståret 2018, d.v.s. 1 jan 2018 till 31 dec 2018. Med inkomst räknas bara om du faktiskt säljer dina coins, och omvandlar dem till fiatpengar. Så det är alla tillfällen då du säljer krypto och omvandlar dem till svenska kronor som ska dokumenteras och deklareras.

Sitter du bara och trycker på dina mynt finns inget att deklarera, eftersom Skatteverket inte räknar det som pengar.

Hur är det om man erhåller sina coins (köper eller minar) år 2017, men inte säljer några förrän år 2020?

Antar att det såklart hamnar på deklarationen 2021, för inkomståret 2020, men är det bara att skriva med rakt upp och ner att man har sålt?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Fysisk plånbok vet jag inte hur det funkar men onlinekonto bör man undvika då risken finns att någon hackar det. Jag laddar ner min plånbok till datorn från github. Känns som jag har bättre koll då. Jag kompilerar mina wallets direkt från källkod men det finns färdigkompilerade releaser att ladda ner från github om det känns enklare.

ETH är väl nära all time high? Men så har det varit länge och de har ändå gått upp. BTC har gått ner 30% från all time high så där kan det möjligen vara bättre köpläge. På sistone har det varit boom i "billiga" okända altcoins då folk verkar tro att de är på tur att öka vilket de så klart gjorde när många köpte dem. Jag vet inte om ökningen där kanske redan skett nu så de kanske faller tillbaka igen. Man får nog läsa på ordentligt innan man satsar på dessa. Det finns något som kallas pump and dump, priset ökar toksnabbt och sjunker sedan lika snabbt igen. Då är det tråkigt att köpa precis innan de faller tillbaka.

Själv funderar jag på om hyfsat stora coins (med stor marknadsandel) men med låga avgifter för överföringar samt snabba transaktioner är något att satsa på. Folk använder ju dessa för överföringar i praktiken mellan olika Exchanges eftersom bitcoin är så dyrt och långsamt att flytta runt. Dogecoin och Litecoin är populära "transaktionsvalutor". Dogecoin har gått upp mycket medan Litecoin stått mer stilla om man ser på senaste tiden. Därför har jag köpt Litecoin Läste någonstans att Litecoin ska sänka sina transaktionsavgifter (tror det stod i deras twitter). Kanske finns andra också men dessa har jag märkt är populära. Även ETH används på detta viset för att de är billigare att flytta runt än bitcoin men Litecoin är billigare än ETH.

Till sist så brukar det inte bli som jag trott. Jag har några olika coins och någon helt annan än den jag trott av dem jag har visar sig bli vinnaren. Att inte bara köpa en sort tror jag är vettigt. Kanske hälften bitcoins, en fjärdedel Litecoin/ETH och resten i diverse annat? Är skoj att spekulera men man vill ju inte ta för stora risker i onödan.

Tror du är inne på något. Köpte också Litecoin nu. Har man Ethereum som peakar lite nu så är det nog smart att byta till Litecoin ett några dagar och sedan tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Det låter vanskligt att sälja ditt vanliga investerande för att köpa dig in i en spekulationsmarkand, där du dessutom handlar på ett slags meta-nivå (som sagt är ju inte certifikat en faktiskt reell produkt, utan bara ett värdepapper som följer priset på något annat). Jag skulle aldrig peta på crypto-marknaden med annat än det jag har råd att förlora.

Att kalla det för lite risky kan nog vara årets underdrift

Joo, ja jag har råd med att lägga med dom pengarna. har de mesta pengarna i bostad just nu. så mina fonder är för bara spara extra. men är för feg att lägga in dom där ändå. För det är riktigt gamble. men tycker de är roligt och intressant.

Permalänk
Avstängd

När jag letade runt efter fakta så hittade jag en indisk sida och en snubbe som förklarade bra.

Bästa plånbockerna:
https://coinsutra.com/best-etherum-wallets/

Om Ledger som jag då köpte
https://coinsutra.com/ledger-nano-s-review/

Ledgers egen sida:
https://www.ledgerwallet.com/products/ledger-nano-s

Verkar slut just nu förmodligen har de sålt massvis med plånböcker!

Sen har jag då även en mjukvaruplånbok hos MyEtherwallet. (även den föklarad i coinsutra länken ovan)

MyEtherWallet har då åkt på ett antal attacker och den körs via ett addon i Chrome, likaså körs Ledgers mjukvara som addon i just Chrome.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk

De går att använda myetherwallet utan tillägg i webläsaren.

Permalänk
Medlem

Man kan bara älska Vegakorten. Nu är inte min mainrigg alls uppsatt för mining med optimerade drivers osv, men kör -36% PL och HBM2 på 1185MHz som ger mig 47.5Mh/s @ ~168w i Claymore Ethereum med Vega64:

Med HBM @ 1200MHz sprängde jag nästan 50Mh/s men kortet blev instabil då.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

@scienta: Som påpekats tidigare så är reglerna röriga för Bitcoin. Andra länder har gett tydligare riktlinjer. Med den knapphändiga information som finns nu så verkar det vara så ja. Säljer du 2020 så deklarerar du en försäljning 2021. Med avdrag för eventuellt inköpspris du hade 2017 om du kan påvisa det.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

@Enigma:
Sjuka kort.

Jag ligger på ca 111mh/s på 440watt med mina Nvidia kort.
Dock kör jag 5st olika

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Man kan bara älska Vegakorten. Nu är inte min mainrigg alls uppsatt för mining med optimerade drivers osv, men kör -36% PL och HBM2 på 1185MHz som ger mig 47.5Mh/s @ ~168w i Claymore Ethereum med Vega64:

https://i.imgur.com/KNECwag.jpg

Med HBM @ 1200MHz sprängde jag nästan 50Mh/s men kortet blev instabil då.

Har du provat Monero också? Riktigt bra prestanda av Vega där

Visa signatur

E8600 > 2500k > 7700k > 12700k
2xHD4850>960ti>1070>1080ti>4070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haker:

Har du provat Monero också? Riktigt bra prestanda av Vega där

Cryptonight är bra med Vega men det finns kanske bättre coins än Monero för cryptonight mining.
Det varierar hela tiden men Monero har inte legat bland de bästa på länge.
Man kan heller inte alltid lita på kalkylatorer men viss vägledning ger de kanske ändå.
http://minecryptonight.net/
https://www.cryptunit.com/

2000 H/s ska kunna vara möjligt med ett Vega sägs det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haker:

Har du provat Monero också? Riktigt bra prestanda av Vega där

Dock sämre avkastning när jag räknade på det. Bäst avkastning ger nicehash för tillfället. Jag tror på ETH, och monero kan ju givetvis bli jättestort också

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

@Enigma:
Sjuka kort.

Jag ligger på ca 111mh/s på 440watt med mina Nvidia kort.
Dock kör jag 5st olika

Efterträdaren/refreshen av Vega kommer sannolikt att få HBM2 Aquabolt, och kanske förhoppningsvis 4 stackar istället för 2. Då kan vi räkna med över dubbla hashen i mining Volta Titan V har ju 3 stackar (1 inaktiv) vilket är varför det är så snabbt i ETH mining.

Lite info om kommande Aquabolt:

https://news.samsung.com/global/samsung-starts-producing-8-gi...

Kan bara tacka och bocka som vanligt för Samsung's DRAM utveckling...

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Efterträdaren/refreshen av Vega kommer sannolikt att få HBM2 Aquabolt, och kanske förhoppningsvis 4 stackar istället för 2. Då kan vi räkna med över dubbla hashen i mining Volta Titan V har ju 3 stackar (1 inaktiv) vilket är varför det är så snabbt i ETH mining.

Lite info om kommande Aquabolt:

https://news.samsung.com/global/samsung-starts-producing-8-gi...

Kan bara tacka och bocka som vanligt för Samsung's DRAM utveckling...

Frågan är lanseringsdatum och pris...
Med tanke på att priserna går upp för GPU:er så lär de var dyra som bara den.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Jag behövde uppgradera datorn och började läsa på om mining. Lät skoj så jag köpte ett GTX1070 som nu tuggar Nicehash, ska köpa resten av datorn i veckan :).

Nu i veckan kraschade alla kryptovalutor så jag passade på att köpa 0,78 Ethereum genom Coinbase, hade velat köpa 1ETH men Coinbase har en kreditkorts-köpgräns. Men jag fattar inte varför Coinbase gav mig ETH för ett kursvärde på €928 när kursen inte gått över €850 på två dagar. 1000kr back redan...

Edit: Aha så det är likt standard-valutaväxling, kursen står i X, man köper X dyrare och säljer X billigare?

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eson:

Jag behövde uppgradera datorn och började läsa på om mining. Lät skoj så jag köpte ett GTX1070 som nu tuggar Nicehash, ska köpa resten av datorn i veckan :).

Nu i veckan kraschade alla kryptovalutor så jag passade på att köpa 0,78 Ethereum genom Coinbase, hade velat köpa 1ETH men Coinbase har en kreditkorts-köpgräns. Men jag fattar inte varför Coinbase gav mig ETH för ett kursvärde på €928 när kursen inte gått över €850 på två dagar. 1000kr back redan...

Edit: Aha så det är likt standard-valutaväxling, kursen står i X, man köper X dyrare och säljer X billigare?

Coinbase tar dessutom 4,5 % avgift eller något sådant när man köper med kreditkort. Banköverföring är billigare (1,25 %) men tar längre tid. GDAX är en Exchange som ägs av coinbase som har lägre avgifter och man kan logga in med sitt coinbase-konto. Tyvärr kan jag inte handla där än för de hade löjligt krav på att man skulle verifiera sig med pass eller ID-kort också trots att jag redan gjort det med körkort. Men det är nog ändå bra att ha ett pass så jag ska försöka ordna det. GDAX ser roligare ut också för man kan köpa och sälja med limits, ungefär som när man handlar på börsen. Då kan man nog tjäna någon procent extra genom att sätta limit så man inte köper dyrare än man vill.

Permalänk

Min 1a rigg

Man är kanske lite impulsiv men såg en video om ethereum mining som geekpub gjorde för ngn vecka sedan, klickade köp utan att ha satt mig in riktigt i mining.

Byggt ihop min första rigg för ganska precis en vecka sedan och har spenderat sen lilla fritid jag har med att biosmodda kort, provat drivrutiner osv. Har ännu bara igång fem av sex kort samt så är två av dessa inte biosmoddade ännu.

Är det ngn som bygger riggar ännu eller känns det som att loppet är kört? Jag inbillar mig att jag kommer säga upp mig och leva livet som hemmaman inom 6-8 månader.

Man blir ju förvånad när man läser artiklar om att gpumining är död när man själv har en helt nybyggd miner som tickar bra pengar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Minern00b enda jag kan tänka mig är att korten inte går att få tag i, åtminstone inte till normala priser. Men död är den inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minern00b:

Man är kanske lite impulsiv men såg en video om ethereum mining som geekpub gjorde för ngn vecka sedan, klickade köp utan att ha satt mig in riktigt i mining.

Byggt ihop min första rigg för ganska precis en vecka sedan och har spenderat sen lilla fritid jag har med att biosmodda kort, provat drivrutiner osv. Har ännu bara igång fem av sex kort samt så är två av dessa inte biosmoddade ännu.

Är det ngn som bygger riggar ännu eller känns det som att loppet är kört? Jag inbillar mig att jag kommer säga upp mig och leva livet som hemmaman inom 6-8 månader.

Man blir ju förvånad när man läser artiklar om att gpumining är död när man själv har en helt nybyggd miner som tickar bra pengar?

Skickades från m.sweclockers.com

Du får nog beskriva lite mer vad du har för rigg. Du behöver räkna bort ROI, el, sedan skall du leva på det med. Du måste ha en del riggar om du inte lever på nudlar i ett tält.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Skrivet av SAnDis:

Du får nog beskriva lite mer vad du har för rigg. Du behöver räkna bort ROI, el, sedan skall du leva på det med. Du måste ha en del riggar om du inte lever på nudlar i ett tält.

Jag kör 5x rx570 köpta till bra priser under mellandagsrean. ROI är 160 dagar ungefär räknat på 1kw elförbrukning (vet att den är lite lägre än så men har ingen energimätare ännu, ska låna en tångamperemeter av brorsan och mäta)

Det är en rolig hobby är väl tanken

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av theailer:

@Minern00b enda jag kan tänka mig är att korten inte går att få tag i, åtminstone inte till normala priser. Men död är den inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det verkar fullständigt omöjligt att få tag på kort :/

Permalänk
Inaktiv

Hej! Jag har lusläst denna tråden och som jag förstår det så är det många frågetecken kring hur man skattar på kryptovaluta.
Som jag förstår det (efter att ha pratat med skatteverket):
- Handel av kryptovaluta beskattas vid försäljning (självklart). Med andra ord, det fungerar precis som när man köper och säljer aktier (tex).
- Gräver man efter kryptovaluta med egen hårdvara, så ska man bokföra (alla) utbetalningen från poolen för att vid försäljningen kunna räkna ut ev vinst. Här kan man göra avdrag för kostnader såsom el och inköp av hårdvara.

Jag har själv en mindre "farm" men har aldrig tagit tag i 'hur man ska göra rätt för sig'.

Undrar därför om jag det som jag skrivit verkligen stämmer? - verkar som att skatteverket inte heller vet..

Permalänk
Inaktiv

Har ytterligare en fråga. Är det någon här inne som har erfarenhet av Server PSU för att mata GPU:erna?