Permalänk
Medlem

Kanske bra att veta att det kommer Ethereum Asic Miners i sommar så då kanske det inte kommer att löna sig att köra med gpus..

Permalänk
Medlem

@teejee:

Vi pratar ju om småpengar

Skillnad på hundralappar och miljoner in på bankkontot haha?

Tror jag läst att Banker bara rapporterar till skatteverket för stora summor...

Permalänk
Medlem

Köpa grafikkort på 12 månader räntefri avbetalning?

@Hankie84:

CDON.com erbjuder 12 månaders räntefri avbetalning för grafikkort och annat som kostar minst 3000 kr.

Så funderar på köpa prisvärdast möjliga och avbetala, men vet ej hur jag, med massa att göra nu, ska orka och kunna läsa om hur och om jag ska göra detta för att gå med vinst som betalar av grafikkort och el så fort som möjligt.

http://cdon.se/search?q=grafikkort

Permalänk
Medlem

De som köper en Ethereum ASIC miner kommer vara de som står med skägget i brevlådan. En hard fork kommer göras till 100% och göra den värdelös innan den lanserats. Kanske tom BITMAIN inser att det är en dum idé

Skrivet av Piteraq:

Kanske bra att veta att det kommer Ethereum Asic Miners i sommar så då kanske det inte kommer att löna sig att köra med gpus..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piteraq:

Kanske bra att veta att det kommer Ethereum Asic Miners i sommar så då kanske det inte kommer att löna sig att köra med gpus..

https://www.coindesk.com/bitmain-confirms-release-first-ever-...

https://shop.bitmain.com/product/detail?pid=00020180403174908...

Ja det verkar stämma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hankie84:

@iRonNuke:

Hej.

I samtal med bekanta säger de att det knappt går att tjäna några pengar. Inköp av bra grafikkort är dyrt. Köper man istället flera billiga och sätter ihop drar det mer ström än 1 bättre dyrare.
Också priset för el. Och skatt på vinsten.

Nu testar jag att mina monero med min undermåliga utrustning. Och läste att Monero är väldigt anonymt, bara sändare och mottagare ser varandra.
Så om monero minas, hur ska skatteverket veta om det? Om det sen säljs och sätts in på bankkonto, eller kanske paypal, eller swish, eller liknande, om inte nu, så i framtiden. Hur ska man tvingas skatta för det?

Ett alternativ när priserna på krypto är låga och grafikkorts priserna är höga är väl att istället köpa krypto valutan direkt med dom pengar du tänkt lägga på hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Ett alternativ när priserna på krypto är låga och grafikkorts priserna är höga är väl att istället köpa krypto valutan direkt med dom pengar du tänkt lägga på hårdvara.

Fast det är inte lika roligt dock

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ethereum har redan en röstningstråd för hardfork där JA sidan leder överlägset om Bitmain släpper denna. Monero gör detsamma nu idag vilket kommer göra Antminer X3 värdelös (ivarjefall för Monero). Förmodligen kommer övriga Ethash coins följa efter eftersom de skapats med en tanke att vara ASIC resistant.

Permalänk
Medlem

@Eth-Dec: Ja detta stämmer också

Edit: Det kommer nog skapas speciella coins som ASIC-ägarna kan försöka mina vidare på och så fortsätter de med GPU på varianterna som patchats mot ASIC.

Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort mina etherum och minergate

@ddelin: Hej igen.

Läste att mitt gamla grafikkort AMD Radeon R7 200 Series med 2GB GDDR5 inte räcker för att mina etherum.

Läste en artikel som rekommenderade bästa möjliga mining grafikkort:
https://www.techradar.com/news/best-mining-gpu

Köpte då det som verkade mest prisvärt, med låg energiförbrukning: ett amd kort:
Sapphire NITRO+ RX 580, med 8 GB GDDR5

Kan jag använda båda två tillsammans för att mina etherum, även om det gamla inte gick ensamt?

Jag har också testat mina monero med minergate med mitt gamla kort och fick då ca 60-80 HS hasrate på processorn och 180 med GPU, läste om minergate, att de snor haschrate

Tips på bättre pool, eller vad det heter, att mina på, med mitt nya eller nya + gamla grafikkort?

Permalänk
Medlem

@Hankie84: Tja du kan ju mina Monero t.ex. monero.hashvault.pro eller så använder du t.ex. NiceHash.

Vad har du för CPU? Om du bara får 80 H/s så kostar den troligtvis mer i drift än vad du tjänar. Har själv bl.a. ett R7 270X och det klarar drygt 400 H/s på Cryptonight/V7 (Monero etc). Då klockade jag det till 1100/1500 MHz.

Svaret om du kan använda ditt gamla grafikkort ihop med ditt nya till att mina Etherium, svar nej. Du får mina Ethereum på ditt RX 580, och någon Cryptonight coin på ditt gamla. Har för mig att R7 270X också var relativt starkt på Equihash.

Permalänk
Medlem

Får du 180 i Hashrate med ett rx 570 eller 580 på Monero så gör du något rejält fel. Det ska ligga på minst 700 med biosmod och över/underklock.

Skrivet av Hankie84:

@ddelin: Hej igen.

Läste att mitt gamla grafikkort AMD Radeon R7 200 Series med 2GB GDDR5 inte räcker för att mina etherum.

Läste en artikel som rekommenderade bästa möjliga mining grafikkort:
https://www.techradar.com/news/best-mining-gpu

Köpte då det som verkade mest prisvärt, med låg energiförbrukning: ett amd kort:
Sapphire NITRO+ RX 580, med 8 GB GDDR5

Kan jag använda båda två tillsammans för att mina etherum, även om det gamla inte gick ensamt?

Jag har också testat mina monero med minergate med mitt gamla kort och fick då ca 60-80 HS hasrate på processorn och 180 med GPU, läste om minergate, att de snor haschrate

Tips på bättre pool, eller vad det heter, att mina på, med mitt nya eller nya + gamla grafikkort?

Permalänk
Medlem

Missade att det var ditt gamla grafikkort som gav 180. Monero är ett bra alternativ till ethereum efter hardfork då kortet drar väldigt lite ström (Och inga ASIC i nätet som drar upp hashrate)

Skrivet av Eth-Dec:

Får du 180 i Hashrate med ett rx 570 eller 580 på Monero så gör du något rejält fel. Det ska ligga på minst 700 med biosmod och över/underklock.

Permalänk
Medlem

Läsa på om mining

@iRonNuke:

Hej igen. En kompis tipsade mig om Minergate. Sen jag läste om dem verkade de dåliga. Läste i en engelsk tråd också att 99% av alla som erbjuder mining och börs för kryptovaluta är scam.

Har försökt ladda ner och komma igång med NiceHash miner 2, men den funkar inte på AMD, och lyckas ej få igång annan nicehas miner programvara.

Om du eller någon annan har tid så är det jag behöver hjälp med:
- Var skapa digital plånbok för kryptovaluta, kan man ha flera olika valutor i samma? Kan inte den hackas?
- Var mina, så seriöst som möjligt, med bra hashrate, möjlighet mina olika, t.ex. 2 olika samtidigt på mina 2 grafikkort
- Sälja minad kryptovaluta, tror ej är nån brådska, sparar hellre. Bättre sälja i framtiden och få betalt i vanlig valuta än i bitcoin om bitcoin kursen ökar så minskar ju antalet bitcoin man får för en annan valuta?

Permalänk
Medlem

@Hankie84: Ja jag har också hört en del dåligt om Minergate. Men har inte testat det själv så kan inte säga personligen om det är bra eller dåligt.

Om du har AMD-kort så ska du ladda hem NiceHash Legacy Miner 1.8.x.x eller 1.9.x.x. Dom funkar utmärkt. Kör dom själv, både på AMD/Nvidia.

Angående plånböcker för kryptovaluta så behövs (oftast) en per krypto. Så du har en för Ethereum, en annan för Electroneum osv. Det finns dock plånböcker som Jaxx eller Exodus som kan ta emot flertal olika kryptovalutor, eller Coinomi för mobilen.

Beroende på vad du vill mina så skapar du en plånbok för just den kryptovalutan. Kör du via NiceHash behövs även där en Bitcoin-plånbok, där du kan skicka dina Bitcoins till när du väljer att casha ut från NiceHash. För just NiceHash så rekommenderar jag att du använder dig av Coinbase då det inte är någon överföringsavgift samt att du kan sälja dina Bitcoins till fiat.

Om du vill mina Ethereum t.ex. så har du en plånbok här t.ex. https://ethereumproject.github.io/etherwallet/
(Om du inte väljer någon av de nämnda programmen ovan som rymmer flera olika kryptovalutor)

Men vad du än vill mina så måste du ha en adress som minern arbetar mot. Ofta ta du bara recieve i din plånbok för att få fram den. Glöm inte att spara ner din private key/seed (och dela inte detta med någon). Helst offline på USB-minne/papper. Det krävs om du skulle behöva återskapa din plånbok vid t.ex. hårddiskkrasch eller vad som, har du inte den här seeden så är krypton borta annars.

Vad har du specifikt för AMD-kort? Men med AMD-kort vill du generellt sätt mina kryptovalutor som bygger på algoritmen Ethash t.ex. Etherium, Etherium Classic, Expanse. Samt på algoritmen Cryptonight vilket du har kryptovalutor som t.ex. Monero, Stellite, Electroneum. Varav dom sista kanske är allra mest lönsamt att mina just nu då Monero och Stellite har bytt till Cryptonight v7 vilket gör att inte ASIC kan mina dom mynten.

Hoppas du blev lite klokare iallafall. Finns mycket att lära sig, och skoj är det

Permalänk
Medlem

Problem installera grafikkortsmodell utbetalning

@iRonNuke:

För version 1.8 säger NiceHashMinerLegacy.exe vill inte köras i min windows 10 N, den säger att jag ska leta efter en annan kompatibel version hos tillverkaren
För version 1.9 kan jag inte öppna den nedladdade zippade mappen för jag behöver behörighet jag saknar? Trots inloggad som administratör på datorn?

Jag har just köpt ett Saphire Nitro+ version av AMD Radeon RX 580, med 8 GB GDDR5

Angående "payouts", utbetalningar, jag kan väl spara den minade kryptovalutan, utan att behöva använda den på steam eller växla den mot t.ex. euro på kraken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hankie84:

@iRonNuke:

NiceHashMinerLegacy.exe vill inte köras i min windows 10 N, den säger att jag ska leta efter en annan kompatibel version hos tillverkaren

Jag har just köpt ett Saphire Nitro+ version av AMD Radeon RX 580, med 8 GB GDDR5

Angående "payouts", utbetalningar, jag kan väl spara den minade kryptovalutan, utan att behöva använda den på steam eller växla den mot t.ex. euro på kraken?

Ja, du kan alltid spara din minade kryptovaluta. Se till att du använder en riktig wallet för just det mynt du använder för bättre säkerhet.

Strunta i Nicehashminer om det strular och testa Claymores Dual Miner, funkar riktigt fint med AMD kort och då får du även möjlighet att mine:a 2st valutor samtidigt om du vill
Det är inte så krångligt som det kan verka vid första anblick

Om du känner dig bekväm att byta bios på kortet så rekommenderar jag även det då du uppnår en mycket högre hashrate!

Permalänk
Medlem

@Cudage:

Google chrome blockerar Claymore

Svårt detta. Svårt att veta vad som är seriöst.

Om jag skulle ändra bios för bättre hashrate, hur skulle gaming påverkas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hankie84:

@Cudage:

Google chrome blockerar Claymore

Svårt detta. Svårt att veta vad som är seriöst.

Om jag skulle ändra bios för bättre hashrate, hur skulle gaming påverkas?

Ja och i senare uppdateringar av Windows så blockerar den filen automatiskt så du måste gå in och lägga till den mappen som undantag i Windows Defender.
https://support.microsoft.com/en-us/help/4028485/windows-10-a...

Det verkar inte påverka gaming nämnvärt, en del verkar ha fått bättre prestanda med tightare timing.
Finns en hel del färdigmoddade bios att hämta så se till att söka efter ditt exakta produktnamn

Permalänk
Medlem

SGminer URL: Wallet

@Cudage:

Laddade ner SGminer, försöker skapa en batfil för välja hur mycket GPU som ska användas. Men behöver sen hitta en URL för mining pool.

Vet ej sen hur jag kopplar detta till en wallet

Permalänk
Medlem

@Hankie84: Gör så här, skapa en mapp på skrivbordet t.ex. Mining, som du lägger alla dina miners, Claymore Miner, NiceHash etc.. Sedan går du in i Windows Defender och exkluderar denna mappen. Ladda hem dom olika minerna och packa upp i din nyskapade mapp, så ska det inte vara några problem. Men se till att versionerna är legit, ladda bara hem dom från Github. Om webbläsaren ta bort filerna pga misstänkta virus, avaktivera antivirusprogrammet temporärt tills du packat upp det (återigen, ladda hem från Github, inte från skumma sidor).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Om man kör kapitalvinstbeskattning finns det också en schablonmetod där man värderar anskaffningsvärdet som 20% av försäljningsvärdet. Schablonmetoden är mer gynnsam om man haft en värdeökning på mer än 400%. I mitt fall kan jag nog köra schablonmetoden och på så sätt få fram den mininginkomst jag haft som jag kan kvitta mot utgifter? Jag har haft mycket mer än 400% kursökning. Resten kör jag som kapitalvinst?

Du måste skilja på miningen och växlingstillfället.

När du får utbetalning till poolens plånbok räknas det som lön, bara utbetald i konstig valuta. Du ska mao skatta intäkten som hobby eller näringsverksamhet. Du får dra av utgifter. Du betalar alltså egenavgifter och kommunalskatt i detta läge. Har inget med kapitalvinst eller schablonmetod att göra. Det här är som att sälja hononung som hobby och ”ta betalt i aktier”. Det är upp till dig att sätta korrekt värde på tillgången i svenska kronor och förklara för skatteverket hur du kom fram till just det värdet i kronor.

När du vid senare tillfälle växlar din krypto, till fiat, till annan krypto, eller köper något för den - så räknas detta som avyttring av din tillgång. Vad värdet är/var som du tar/tog upp i hobby i deklarationen är ditt ingångsvärde. Har priset gått upp sedan dess - betala kapitalskatt. Har värdet gått ner, dra av kapitalförlust. Du kan nog använda schablon men lär sällan vara lönsamt? Det här läget är ”som att sälja aktier”. Det här läget är i princip likadant oavsett om du säljer mineade bitcoins, eller om du köpt bitcoins tidigare.

Skrivet av ronnylov:

Hur gör jag om jag inte sålt allt jag minat ihop under året? Ska jag ändå räkna ut någon sorts värde som ska beskattas?

Ja. Du har fått lön i form av tillgång. Skatt i Sverige betalas i svenska kronor, och skatten betalar du oavsett om du säljer den tillgång du fått som lön eller ej.

Skrivet av ronnylov:

Jag har inte fått någon inkomst eftersom jag inte sålt något men har ändå tjänat in det under året kan man säga men den inkomsten kommer eventuellt i framtiden om/när jag säljer. Blir ju som att man får betala skatt på en inkomst man ännu inte haft i praktiken.

Om du i din hobby får betalt i euro, dollar eller bitcoin är egalt, skatten ska in i kronor i nästa deklaration. När eller ens om du växlar är ointressant. Bara för att du tog betalt för ”honungen i aktier” så kan du inte trolla bort kravet att betala skatt på din intäkt i hobbyverksamheten när alla andra som tog betalt i kronor fick betala skatt.

Just aktier är lite dålig jämförelse som inte håller deklarationsmässigt, men ger ett hum om varför det fungerar som det gör. För Skatteverket är kryptovaluta en ”övrig tillgång” vilket har likheter med aktier och konstverk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Om man kör kapitalvinstbeskattning finns det också en schablonmetod där man värderar anskaffningsvärdet som 20% av försäljningsvärdet. Schablonmetoden är mer gynnsam om man haft en värdeökning på mer än 400%. I mitt fall kan jag nog köra schablonmetoden och på så sätt få fram den mininginkomst jag haft som jag kan kvitta mot utgifter? Jag har haft mycket mer än 400% kursökning. Resten kör jag som kapitalvinst?

Hur gör jag om jag inte sålt allt jag minat ihop under året? Ska jag ändå räkna ut någon sorts värde som ska beskattas? Jag har inte fått någon inkomst eftersom jag inte sålt något men har ändå tjänat in det under året kan man säga men den inkomsten kommer eventuellt i framtiden om/när jag säljer. Blir ju som att man får betala skatt på en inkomst man ännu inte haft i praktiken.

Schablonmetoden för kryptovalutor godkänns inte av skatteverket, du måste använda verkligt ingångsvärde: (https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andrat...)

Du som skaffat eller fått bitcoin vid flera olika tillfällen

Om du har skaffat eller fått bitcoin vid flera olika tillfällen ska du beräkna ett genomsnittligt omkostnadsbelopp. Schablonmetoden, där man använder 20 procent av försäljningspriset som omkostnadsbelopp, får inte användas när du redovisar bitcoin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Schablonmetoden för kryptovalutor godkänns inte av skatteverket, du måste använda verkligt ingångsvärde: (https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andrat...)

Du som skaffat eller fått bitcoin vid flera olika tillfällen

Om du har skaffat eller fått bitcoin vid flera olika tillfällen ska du beräkna ett genomsnittligt omkostnadsbelopp. Schablonmetoden, där man använder 20 procent av försäljningspriset som omkostnadsbelopp, får inte användas när du redovisar bitcoin.

Precis - det var fel av mig, finns ingen schablonmetod för kryptovalutor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av teejee:

Hur ska du förklara inflödet av pengar till ditt bankkonto? Det är ju svarta pengar och hur man "tvättar" pengar är inget man får diskutera på Sweclockers.

webhallen tar ju betalt i bitcoin.
att köpa grejer av dom och betala i alternativa valutor, är det penningtvätt?
gray area...

Permalänk
Skrivet av Cuna:

webhallen tar ju betalt i bitcoin.
att köpa grejer av dom och betala i alternativa valutor, är det penningtvätt?
gray area...

Om du köper en vara för en kryptovaluta, anses du ha avyttrat din position i kryptovalutan i och med att du betalar. Du ska kolla upp vad marknadsvärdet på kryptovalutan var vid tidpunkten för köpet och på så vis räkna ut vad det blir i kronor. Detta är försäljningsvärdet på din kryptovaluta som du ska ange i din deklaration. Du måste också beräkna ditt anskaffningsvärde. Du måste kunna dokumentera att du avyttrat kryptovalutan, så det är därför viktigt att du får ett kvitto, en avräkningsnota eller något liknande bevis på att du avyttrat kryptovalutan.

Samma sak om du betalar med en riktig valuta, t.ex. dollar eller euro: du har då avyttrat dina dollar/euro till marknadsvärdet enligt den växelkurs som rådde vid tidpunkten för köpet. Du ska räkna ut ditt anskaffningsvärde och deklarera vinst/förlust.

För riktiga valutor finns det ett specifikt undantag: om du växlat till dig den utländska valutan i syfte att betala normala levnadskostnader under en utlandsvistelse, ska du inte betala skatt på valutavinster och du kan inte heller dra av skatt på valutaförluster. Om du växlar till dig tio euro för att gå på restaurang i Helsingfors, ska du alltså inte deklarera någon vinst eller förlust.

Om Webbhallen tar betalt i utländsk valuta eller kryptovalutor, påverkar detta även Webbhallens deklaration.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Den där biten "bokföra (alla) utbetalningen från poolen för att vid försäljningen kunna räkna ut ev vinst" har jag svårt för. Poolen betalar ut i den kryptovaluta som jag minar. Det kan vara 50-tals pyttesmå utbetalningar per dag. Hur vet jag värdet på valutan vid utbetalningstillfället? Särskilt som en del valutor jag minat inte funnits till salu på någon Exchange vid tillfället för mining? Dessutom varierar ju värdet ständigt och kurserna är baserade på bitcoin som i sin tur varierar ständigt i värde mot SEK. Jag kan nog få ut historik från min wallet när det kommit in transaktioner men som sagt värderingen blir ju svår.

Är kryptovalutan noterad på någon marknadsplats, går säkert Skatteverket med på att du räknar om till SEK enligt den senaste transaktionskursen vid utbetalningstillfället eller någon annan rimlig metod. Skedde transaktionen i utländsk valuta, omvandlar du till SEK enligt Riksbankens växelkurs för den dagen. Det omräknade beloppet blir ditt anskaffningsvärde av kryptovalutan. Är kryptovalutan onoterad, får du fråga Skatteverket hur du gör.

Skrivet av ronnylov:

Hur gör jag om jag inte sålt allt jag minat ihop under året? Ska jag ändå räkna ut någon sorts värde som ska beskattas? Jag har inte fått någon inkomst eftersom jag inte sålt något men har ändå tjänat in det under året kan man säga men den inkomsten kommer eventuellt i framtiden om/när jag säljer. Blir ju som att man får betala skatt på en inkomst man ännu inte haft i praktiken.

Du har haft en inkomst motsvarande ditt anskaffningsvärde. Detta ska anges någonstans i deklarationen, eventuellt som inkomst av hobby.

Har du sålt kryptovalutorna på en marknadsplats, ska du beräkna försäljningsvärde och ange på blankett K 4. Har du sålt kryptovaluta och fått 100 euro i betalning, slår du upp vad Riksbanken angav för växelkurs för euro den dagen. Om vi säger att 1 euro motsvarade 10 kr, betyder det att du sålt din kryptovaluta för 1000 kr. Anskaffningsvärdet på dina euro blir också 1000 kr - glöm inte att du ska deklarera försäljningen av dina euro efter att du växlat dessa till kronor.

Permalänk
Avstängd

@Kommenterande: menar du att jag måste deklarera varje köp jag gör via paypal som är i allt annat än SEK?
såfall borde jag ha livstids fängelse för ekobrott, och även resten av svea rikes befolkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cuna:

@Kommenterande: menar du att jag måste deklarera varje köp jag gör via paypal som är i allt annat än SEK?
såfall borde jag ha livstids fängelse för ekobrott, och även resten av svea rikes befolkning.

Nej. Det gäller bara kryptovalutor som inte är erkända valutor i Sverige. De räknas som värdehandlingar och behandlas liknande aktier etc.

Om du syftar till det jag fettextat nedan är det antagligen ett syftningsfel. Antar att Kommenterande menar att räkna anskaffningsvärdet på kryptovalutor.

Skrivet av Kommenterande:

Om du köper en vara för en kryptovaluta, anses du ha avyttrat din position i kryptovalutan i och med att du betalar. Du ska kolla upp vad marknadsvärdet på kryptovalutan var vid tidpunkten för köpet och på så vis räkna ut vad det blir i kronor. Detta är försäljningsvärdet på din kryptovaluta som du ska ange i din deklaration. Du måste också beräkna ditt anskaffningsvärde. Du måste kunna dokumentera att du avyttrat kryptovalutan, så det är därför viktigt att du får ett kvitto, en avräkningsnota eller något liknande bevis på att du avyttrat kryptovalutan.

Samma sak om du betalar med en riktig valuta, t.ex. dollar eller euro: du har då avyttrat dina dollar/euro till marknadsvärdet enligt den växelkurs som rådde vid tidpunkten för köpet. Du ska räkna ut ditt anskaffningsvärde och deklarera vinst/förlust.

För riktiga valutor finns det ett specifikt undantag: om du växlat till dig den utländska valutan i syfte att betala normala levnadskostnader under en utlandsvistelse, ska du inte betala skatt på valutavinster och du kan inte heller dra av skatt på valutaförluster. Om du växlar till dig tio euro för att gå på restaurang i Helsingfors, ska du alltså inte deklarera någon vinst eller förlust.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Är kryptovalutan noterad på någon marknadsplats, går säkert Skatteverket med på att du räknar om till SEK enligt den senaste transaktionskursen vid utbetalningstillfället eller någon annan rimlig metod. Skedde transaktionen i utländsk valuta, omvandlar du till SEK enligt Riksbankens växelkurs för den dagen. Det omräknade beloppet blir ditt anskaffningsvärde av kryptovalutan. Är kryptovalutan onoterad, får du fråga Skatteverket hur du gör.Du har haft en inkomst motsvarande ditt anskaffningsvärde. Detta ska anges någonstans i deklarationen, eventuellt som inkomst av hobby.

Har du sålt kryptovalutorna på en marknadsplats, ska du beräkna försäljningsvärde och ange på blankett K 4. Har du sålt kryptovaluta och fått 100 euro i betalning, slår du upp vad Riksbanken angav för växelkurs för euro den dagen. Om vi säger att 1 euro motsvarade 10 kr, betyder det att du sålt din kryptovaluta för 1000 kr. Anskaffningsvärdet på dina euro blir också 1000 kr - glöm inte att du ska deklarera försäljningen av dina euro efter att du växlat dessa till kronor.

Nu har jag redan deklarerat och klurat ut hur man skulle göra. Gjorde så gott jag kunde och tror inte skatteverket har lättare än vad jag hade att hitta kurserna. Gjorde en del uppskattningar. Satte värdet 0 om jag fick dem innan de hade noterats på någon börs. De får väl höra av sig om det inte duger.

Inkomst av mining - blankett T2. Kursökning - blankett K4.