Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Om du är privatperson får du inte göra avdrag för utrustning och el, vilket du däremot kan göra om du driver mining i ett företag. Du deklarerar alltså din försäljning med 0 i anskaffnings värde, d.v.s. du betalar 30% skatt på hela beloppet. Om du däremot köper och säljer en kryptovaluta kan du räkna vinst/förlust som vanligt. Så har jag fattat dom sidor jag läst inkl. skatteverkets, men det är lite knepigt.

Min plan är att tjäna en miljard då blir det ändå 700 millar kvar efter skatt vilket borde räcka.

To be fair så kan du leva på räntan av 1 mille också Blir inget lyxigt liv men det är iaf möjligt.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

@crackerhead: Använd https://www.myetherwallet.com/ eller köp en nano ledger för att vara på den super säkra sidan. Men om du ska använda myetherwallet, kolla alltid att det är rätt URL för det finns många sådana scam sidor.

Permalänk
Skrivet av solomon:

den sidan låter ju inte direkt säker.

Har du någon säker som man kan tanka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av crackerhead:

Har du någon säker som man kan tanka?

Googla på Exodus. Den fungerar bra och den är på din dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Om du är privatperson får du inte göra avdrag för utrustning och el, vilket du däremot kan göra om du driver mining i ett företag. Du deklarerar alltså din försäljning med 0 i anskaffnings värde, d.v.s. du betalar 30% skatt på hela beloppet. Om du däremot köper och säljer en kryptovaluta kan du räkna vinst/förlust som vanligt. Så har jag fattat dom sidor jag läst inkl. skatteverkets, men det är lite knepigt.

Min plan är att tjäna en miljard då blir det ändå 700 millar kvar efter skatt vilket borde räcka.

Som sagt, det blir krångligt snabbt. Men det bör ju gå att lösa. Jag känner att det viktigaste blir att få det rätt så man inte får påbackning bara. Jag tror ju inte att jag lär tjäna några större summor, men det vore trevligt om man kunde göra någon vinst i alla fall.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

@cracko:
Vet ni någon bra hemsida att köpa ETH från?
Är skit stressigt att köpa ETH trycker jag, när jag väl köppt så tänkar jag inte kolla hur kursen går och undvika sidor om det på ett år tror jag.

Permalänk
Medlem

@crackerhead: Kraken eller coinbase. Går ju också att köpa med swish men det är lite dyrare.

Permalänk
Medlem

Tror att registreringen/verifieringen är stängd på både Coinbase och Kraken. Var så för ett par dagar sedan åtminstone. Vet inget bra alternativ.

Permalänk
Skrivet av cracko:

Googla på Exodus. Den fungerar bra och den är på din dator.

Varför synkade den inte? Det känns suspekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Vi tar Ethereum som exempel. Vad fasen används det till?
Dvs, är det några som i faktiskt större utsträckning använder valutan för att handla?

Kryptovaluta är en lite förvirrande term. Det började ju där med Bitcoin, men det mesta du ser numera på till exempel Cryptomarketcap är inte tänkt att ersätta betalmedel.

Ethereum är ju i princip en decentraliserad virtuell maskin, och Ether är valutan som används för att få utföra arbete på noderna. För att göra det ännu mera meta är mycket av de "kryptovalutor" som säljs numera tokens som används i en applikation som är byggd på Ethereum-nätverket.

Så det är lite bättre än vad som sägs. Det är inte spekulation i "värdelösa" föremål som tulpanlökar man ska likna det med, utan det är spekulation i det framtida värdet av dessa tjänster. Det är såklart nästintill omöjligt att förutse. Personligen tror jag att det vi ser enklast går att jämföra med IT-bubblan, med massiva övervärderingar där de allra flesta inte kommer att kunna leverera något av värde.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk

@crackerhead:
För att din hårddisk eller nätkoppling inte hinner med. Sen är fulla synkningen över 50GB stor också. Knäppt va?

Permalänk

@Hemmabra: Har varit inne på Ledger nano sidan och det går ju bara att förköpa och man får inte produkten innan slutet av mars! Man kan ju köpa deras WAAAAY dyrare produkt men asså den kostar ju fan nästan 3000 kr. Finns det någon annan trovärdig hemsida man kan köpa denna nano-sticka från som inte har 2 månaders väntetid? Eller finns det en annan sticka som är lika bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Kryptovaluta är en lite förvirrande term. Det började ju där med Bitcoin, men det mesta du ser numera på till exempel Cryptomarketcap är inte tänkt att ersätta betalmedel.

Ethereum är ju i princip en decentraliserad virtuell maskin, och Ether är valutan som används för att få utföra arbete på noderna. För att göra det ännu mera meta är mycket av de "kryptovalutor" som säljs numera tokens som används i en applikation som är byggd på Ethereum-nätverket.

Så det är lite bättre än vad som sägs. Det är inte spekulation i "värdelösa" föremål som tulpanlökar man ska likna det med, utan det är spekulation i det framtida värdet av dessa tjänster. Det är såklart nästintill omöjligt att förutse. Personligen tror jag att det vi ser enklast går att jämföra med IT-bubblan, med massiva övervärderingar där de allra flesta inte kommer att kunna leverera något av värde.

Finns en stor risk att det brister.
Frågan är vart väderingarna kommer ifrån? Finns det någon innehåller i det eller allt är en hype?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av crackerhead:

@Hemmabra: Har varit inne på Ledger nano sidan och det går ju bara att förköpa och man får inte produkten innan slutet av mars! Man kan ju köpa deras WAAAAY dyrare produkt men asså den kostar ju fan nästan 3000 kr. Finns det någon annan trovärdig hemsida man kan köpa denna nano-sticka från som inte har 2 månaders väntetid? Eller finns det en annan sticka som är lika bra?

https://trezor.io/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Finns en stor risk att det brister.
Frågan är vart väderingarna kommer ifrån? Finns det någon innehåller i det eller allt är en hype?

Just nu drivs det nog delvis av att det dyker upp finansiella instrument baserade på crypto. Du kan ju köpa Ethereuminstrument på Avanza tex. När börshajarna ska göra lite investeringar och lägga sin högriskkvot i något så kan ju priserna gå upp hur långt som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Tror att registreringen/verifieringen är stängd på både Coinbase och Kraken. Var så för ett par dagar sedan åtminstone. Vet inget bra alternativ.

Ja framförallt kraken har ju haft rejäla prestandaproblem i 2-3 månader nu (knappt gått logga in), men även Coinbase har väl strulat en del senaste veckorna pga belastning.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Finns en stor risk att det brister.
Frågan är vart väderingarna kommer ifrån? Finns det någon innehåller i det eller allt är en hype?

Folk försöker väl göra en viss värdering utifrån white papers, utvecklinsgteam och hur bärkraftig man tror att hela idén är. Men det är som sagt var oerhört trubbiga värderingar eftersom vi inte har den blekaste var det hela ska ta vägen än. Det är helt omöjligt att göra en rimlig skattning, så mycket är hype ja. Med det sagt så är ju de mest hypeade mynten också de med en smart idé och ett seriöst utvecklingsteam i bakgrunden.

Kursen svänger också våldsamt med olika händelser, som Sydkoreas förbut mot nya tradingkonton som fick Bitcoin att sjunka och Ripple att rusa något enormt.

Ytterligare en mängd rusningar sker av skäl som hade varit olagliga om det gällt aktier. "Pump and dump" kan man se i princip dagligen på mindre mynt.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Funderar på att sälja mina fonder, lägga en bra del pengar på Avanzas Ethereum XBT. Men ser många som köper igenom Kraken eller Coinbase? Varför inte Avanza?
Sämre kursgång? Högre avgifter hos avanza?

Permalänk

@Wizook: Avanzas Ethereum XBT är ett certifikat och inte den faktiska valutan. Alltså äger du inte ethereum utan ett "certifikat" som baseras på ethereums kurs / värde. Det är väl den största skillnaden. Minar du och dealer med det du har där vill du väl ofta hålla dig till "fysiska" ethereum och inte blanda in något annat. Och då faller dessvärre Avanza kort mot Kraken eller Coinbase.

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semireject:

@Wizook: Avanzas Ethereum XBT är ett certifikat och inte den faktiska valutan. Alltså äger du inte ethereum utan ett "certifikat" som baseras på ethereums kurs / värde. Det är väl den största skillnaden. Minar du och dealer med det du har där vill du väl ofta hålla dig till "fysiska" ethereum och inte blanda in något annat. Och då faller dessvärre Avanza kort mot Kraken eller Coinbase.

Ah! Vilket jag inte gör. Har tyvärr inte tiden för att lära mig mining/sälja riktiga Ethereum. Men då är det Avanza jag ska köra. Jag får tyvärr betala en liten avgift varje dag men men.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizook:

Ah! Vilket jag inte gör. Har tyvärr inte tiden för att lära mig mining/sälja riktiga Ethereum. Men då är det Avanza jag ska köra. Jag får tyvärr betala en liten avgift varje dag men men.

Nästan -16% idag så man får passa sig lite

Permalänk
Medlem

Bitcoin och erherum sjunker idag bla sydkorea beslutat att kriminalisera handel med cryptovaluta eller nått sånt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sunhwa:

Det är lite krångligare än så..

Här är det enklaste sättet att få ut pengar från en Ethereum försäljning.

1. Registrera dig hos Kraken
(OBS! Du måste skicka in en bild på ditt ID kort samt en räkning som visar att du bor på den rätta adressen som du registrerade på Kraken för att kunna skicka pengar till ditt bankkonto.)

2. Skicka Ether till din Ethereum address på Kraken.

3. Sälj dina Ethereum till Kraken's ETH/EUR marknad.

4. Skicka pengar (euro) till ditt bankkonto genom en SEPA överföring från Kraken.

5.a Har du investerat i Bitcoin så måste du fylla i Skatteverkets K4 blankett för Värdepapper när du deklarerar nästa år. Dvs. du måste betala 30% skatt av vinsten för försäljningen.

5.b Om du har minat så ska det redovisas antingen som Näringsverksamhet eller Hobbyverksamhet och ska inte tas med på K4 blanketten, i dessa fall kan det vara möjligt att få avdrag för kostnader man haft. Mining är även momsfritt enligt Skatterättsnämndens beslut.

6. Lycka till

Tjena! Frågar dig eftersom du verkar ha koll, har aldrig deklarerat i detta land (inte jobbat här tidigare) och aldrig kryptovaluta överhuvudtaget. Om jag minar kryptovaluta nu detta år 2018 så är det på deklarationen jag får 2019 som jag skall uppge inkomsten från min mining? Krävs endast den totala summan jag fått mellan 01 januari till 31 december? Räcker specifikation från t.ex nicehash som bilaga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Nästan -16% idag så man får passa sig lite

hahah, såg det! Tur man inte köpte igår då

Sitter och funderar fortfarande! Är lite risky och sälja fonderna å satsa på det. men det känns, ska man göra det ska man göra det NU.

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon284015:

Tjena! Frågar dig eftersom du verkar ha koll, har aldrig deklarerat i detta land (inte jobbat här tidigare) och aldrig kryptovaluta överhuvudtaget. Om jag minar kryptovaluta nu detta år 2018 så är det på deklarationen jag får 2019 som jag skall uppge inkomsten från min mining? Krävs endast den totala summan jag fått mellan 01 januari till 31 december? Räcker specifikation från t.ex nicehash som bilaga?

År 2019 så deklarerar du för inkomståret 2018, d.v.s. 1 jan 2018 till 31 dec 2018. Med inkomst räknas bara om du faktiskt säljer dina coins, och omvandlar dem till fiatpengar. Så det är alla tillfällen då du säljer krypto och omvandlar dem till svenska kronor som ska dokumenteras och deklareras.

Sitter du bara och trycker på dina mynt finns inget att deklarera, eftersom Skatteverket inte räknar det som pengar.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizook:

hahah, såg det! Tur man inte köpte igår då

Sitter och funderar fortfarande! Är lite risky och sälja fonderna å satsa på det. men det känns, ska man göra det ska man göra det NU.

Det låter vanskligt att sälja ditt vanliga investerande för att köpa dig in i en spekulationsmarkand, där du dessutom handlar på ett slags meta-nivå (som sagt är ju inte certifikat en faktiskt reell produkt, utan bara ett värdepapper som följer priset på något annat). Jag skulle aldrig peta på crypto-marknaden med annat än det jag har råd att förlora.

Att kalla det för lite risky kan nog vara årets underdrift

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon284015:

Tjena! Frågar dig eftersom du verkar ha koll, har aldrig deklarerat i detta land (inte jobbat här tidigare) och aldrig kryptovaluta överhuvudtaget. Om jag minar kryptovaluta nu detta år 2018 så är det på deklarationen jag får 2019 som jag skall uppge inkomsten från min mining? Krävs endast den totala summan jag fått mellan 01 januari till 31 december? Räcker specifikation från t.ex nicehash som bilaga?

Jag funderar också lite över detta.

Om man minat och sedan sparat kryptovalutan en tid så att den ökat i kurs mycket fram till tiden man säljer ska det fortfarande deklareras som inkomst av tjänst när man säljer det?

Som i mitt exempel minade jag ett antal tusen intensecoin som var värda kanske 25 satoshi i snitt när de betalades ut till min wallet. Säljer jag dem nu är de värda runt 400 satoshi (och bitcoin har ju också gått upp i kurs för att krångla till det). Är det ändå inkomst av tjänst alltihopa? Tänker att i så fall får man betala minst 30% i skatt ju.

Alternativet jag hade växlat dem till bitcoin direkt. Då hade värdestegringen i bitcoin (visserligen mindre uppgång än för intense coin) beskattats som inkomst av kapital? Då kunde jag använt shablonmetoden:

Från Avanza:
Schablonmetoden
Om du inte vet vad du betalat för aktierna som sålts så rekommenderas schablonmetoden. Denna metod är vanligt förekommande om man fått aktier i arv eller gåva och varken du eller banken har kvar uppgifter om anskaffningsvärde. Schablonmetoden innebär att 20 % av försäljningsvärdet anges som anskaffningsvärde. Denna metod är också mer fördelaktig om dina aktier stigit mer än 400 % eftersom din deklarerade vinst och därmed skatt blir lägre än med genomsnittsmetoden.

I mitt fall har de i snitt säkert ökat minst 1000% sedan jag minade dem. Hade de varit smartare att sälja dem direkt och sedan direkt köpa tillbaka dem? Känns ju bara onödigt krångligt. Eller köpt någon annan kryptovaluta istället?

Eller kan direkt bara köra schablonmetoden trots att man råkade få dem från mining en gång i tiden? Typ jag har sålt kryptovaluta för 25000 kr. Säger till skatteverket att det är jättejobbigt att räkna ut anskaffningsvärdet, har inte ens kvar dessa uppgifter så jag kör hellre schablonmetoden och anger anskaffningsvärde 5000 kr. Får betala 30% i skatt på 20000 kr vilket ju blir något lägre än om jag skattar som inkomst av tjänst. Jag struntar egentligen i vilket bara det blir rätt och hyfsat enkelt att deklarera.

Inför framtiden ska man alltså så snabbt som möjligt växla mininginkomster mot något annat så att man kan gå över till inkomst av kapital istället för inkomst av tjänst? Då blir det en del inkomst av tjänst och en del inkomst av kapital. Skulle kursen råka gå upp så blir skatten mindre. Risken att göra så är väl om kursen går ner för då kanske det hade varit förmånligare att få lägre inkomst av tjänst.

Det är ju egentligen en inkomst av hobbyverksamhet men samtidigt också en inkomst från spekulation i värdeökning. Man kanske skulle kunna jämföra att en hobbykonstnär målar en tavla som ung. Blir sedan jättekänd och säljer tavlan när han är gammal och gör sig en hacka jämfört med om han hade sålt tavlan direkt när han var ung.

Hur gör ni andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag funderar också lite över detta.

Om man minat och sedan sparat kryptovalutan en tid så att den ökat i kurs mycket fram till tiden man säljer ska det fortfarande deklareras som inkomst av tjänst när man säljer det?

Som i mitt exempel minade jag ett antal tusen intensecoin som var värda kanske 25 satoshi i snitt när de betalades ut till min wallet. Säljer jag dem nu är de värda runt 400 satoshi (och bitcoin har ju också gått upp i kurs för att krångla till det). Är det ändå inkomst av tjänst alltihopa? Tänker att i så fall får man betala minst 30% i skatt ju.

Alternativet jag hade växlat dem till bitcoin direkt. Då hade värdestegringen i bitcoin (visserligen mindre uppgång än för intense coin) beskattats som inkomst av kapital? Då kunde jag använt shablonmetoden:

Från Avanza:
Schablonmetoden
Om du inte vet vad du betalat för aktierna som sålts så rekommenderas schablonmetoden. Denna metod är vanligt förekommande om man fått aktier i arv eller gåva och varken du eller banken har kvar uppgifter om anskaffningsvärde. Schablonmetoden innebär att 20 % av försäljningsvärdet anges som anskaffningsvärde. Denna metod är också mer fördelaktig om dina aktier stigit mer än 400 % eftersom din deklarerade vinst och därmed skatt blir lägre än med genomsnittsmetoden.

I mitt fall har de i snitt säkert ökat minst 1000% sedan jag minade dem. Hade de varit smartare att sälja dem direkt och sedan direkt köpa tillbaka dem? Känns ju bara onödigt krångligt. Eller köpt någon annan kryptovaluta istället?

Eller kan direkt bara köra schablonmetoden trots att man råkade få dem från mining en gång i tiden? Typ jag har sålt kryptovaluta för 25000 kr. Säger till skatteverket att det är jättejobbigt att räkna ut anskaffningsvärdet, har inte ens kvar dessa uppgifter så jag kör hellre schablonmetoden och anger anskaffningsvärde 5000 kr. Får betala 30% i skatt på 20000 kr vilket ju blir något lägre än om jag skattar som inkomst av tjänst. Jag struntar egentligen i vilket bara det blir rätt och hyfsat enkelt att deklarera.

Inför framtiden ska man alltså så snabbt som möjligt växla mininginkomster mot något annat så att man kan gå över till inkomst av kapital istället för inkomst av tjänst? Då blir det en del inkomst av tjänst och en del inkomst av kapital. Skulle kursen råka gå upp så blir skatten mindre. Risken att göra så är väl om kursen går ner för då kanske det hade varit förmånligare att få lägre inkomst av tjänst.

Det är ju egentligen en inkomst av hobbyverksamhet men samtidigt också en inkomst från spekulation i värdeökning. Man kanske skulle kunna jämföra att en hobbykonstnär målar en tavla som ung. Blir sedan jättekänd och säljer tavlan när han är gammal och gör sig en hacka jämfört med om han hade sålt tavlan direkt när han var ung.

Hur gör ni andra?

Rent principiellt finns det två delar.

1. Mining - beroende på hur och kankse varför du minar så skulle det definitvt kunna vara en hobbyverksamhet. Men det finns inga klara riktlinjer i dagens läge.

2. Inkomst av kapital - värdeökningen från utbetalningstillfället till dess att värdet realiseras.

Säg att du minar och får in xxx coins som vid tillfället du får dem är värda 5000 kr. Du har investerat i en utrustning för 20 000, då är dina 20 000 första intjänade kronor skattefria (från mining/hobby). (ingen beloppgräns).
Dina xxx coins är sedan 6 månader senare värda 25 000 kr, och du växlar ut dem. Du ska då skatta på 20 000 kr *30 %.
Här kan du även utnyttja schablonavdraget.

Hade du tjänat säg 25 000 på att mina, utgifter 20 000, så hade du fått skatta på 5 000 av dessa kronor.
Samma gäller om du tjänar 15000 kr år 1, 15000 år 2, år 2 har du alltså betalat av din utrustning och du ska skatta på 10 000 kr.