Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Köpte en för ett par månader sedan... men har inte ens packat upp den, haha. Vet inte riktigt heller vad jag ska göra med den. Har en lång HDMI-kabel till min TV från min dator så har inget behov av att använda den som mediaserver.

Kör Kodi på Pi'n, streama från den stationära och slipp den långa HDMIkabeln.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Kör Kodi på Pi'n, streama från den stationära och slipp den långa HDMIkabeln.

1. Kodi är väl en betaltjänst?
2. Kabeln stör mig inte för fem öre

Verkar vara merjobb för något meningslöst som jag inte har någon nytta alls av. Den dagen då kabeln går sönder så, då är det det första jag skulle tänka på.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

1. Kodi är väl en betaltjänst?
2. Kabeln stör mig inte för fem öre

Verkar vara merjobb för något meningslöst som jag inte har någon nytta alls av. Den dagen då kabeln går sönder så, då är det det första jag skulle tänka på.

Kodi är gratis

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Kodi är gratis

Ah, blandar nog ihop det med Plex då?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Raspberry 3 kör jag kodi på

2:an används nu till pi-hole.
Bara för att jag såg någon skrev om det i tråden så blev jag sugen att testa och det fungerar okej. Hur skönt skulle det inte vara om det funkade som adblock så man kunde blocka med ett högerklick.

1:an ligger mest och skräpar på nån bänk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Ah, blandar nog ihop det med Plex då?

Troligen

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@Baxtex: https://www.youtube.com/watch?v=dV-W23lONI4
Här är något jag velat göra länge. Men har inte blivit av för det är mer eller mindre lotto om man får en skärm som går att använda

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Provade precis Dolphin (GC & Wii) emulator över Moonlight. Funkar fantastiskt bra! Nu kan jag spela mina gamla GC spel, fast i 1080p med kantutjämning! Nu behöver jag ikke mina fysiska kopior längre x)

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Jag började för en månad sedan med en RPI3 och ett original chassie. Köpte till NES-dekaler och två NES30 Pro kontrollrar. På detta kör jag RetroPie och helt hooked!

Nu har jag beställt ett custom kretskort för att montera en RPI Zero i en Snes handkontroll och få power over HDMI. Kan knappt vänta på att få in alla delar. Tråkigt när man beställer från eBay och det tar flera veckor!

http://www.sudomod.com/community-spotlight-prs-techs-snes-zer...

Skrivet av Tony32:

@Baxtex: https://www.youtube.com/watch?v=dV-W23lONI4
Här är något jag velat göra länge. Men har inte blivit av för det är mer eller mindre lotto om man får en skärm som går att använda

Kolla in detta kort. (finns mycket sånt på Sudomod market!) Gör det hela lättare att bygga en Gameboy Zero. Jag funderar själv på att bygga en sån

http://market.sudomod.com/kites-super-all-in-one-board/

Permalänk

Rasplex kör jag. Skönt att inte behöva ha den stationära igång varje gång man ska titta film via Plex.

Permalänk
Medlem

Hostar en Nadeko till vår Discord med min RPi3

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A ~ Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB ~ Noctua NH-D15 ~ Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance ~ ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC ~ Corsair RM750x 750W ~ Samsung 850-Series EVO 1TB ~ ASUS 27" ROG SWIFT PG278QR G-Sync 165Hz

Permalänk

Driver en sms larmtavla åt vår frivilliga brandkår, kör gammu sms daemon, webserver med mariadb och apache/php.

32" tv skärm via hdmi som den visar infon på.

Permalänk
Medlem

Använder inte min så mycket men den var bra att ha när jag lyckades flasha sönder mitt moderkort till min stationära. Skaffade en testkabel och kopplade in BIOS-chippet till Raspberryn och flashade om med flashrom till Linux.

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Avstängd

Jag använder min till Kodi som är kopplad till Emby server.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk

Men har ju samlat på sig en del Raspberry Pis genom åren..
Pi#1 driver en liten lcd-skärm i hallen som visar statusen på kollektivtrafiken.
Pi#2 driver 2 webservrar samt streamar från en webkamera i en fågelholk utanför huset.
Pi#3 styr tågen i pappas gamla modelljärnväg.
Pi#4 är min personliga och används till allt möjligt. Kodi, kompileringserver, avr-kompilator och upladdare samt diverse andra elektronikprojekt. Har 5 sdkort med olika programvara på som jag växlar emellan
Pizero agerar som mottagare i en radiostyrd båt

Permalänk

Ingenting för stunden då jag tröttnat på SD-kort som lägger av efter några månader. Men annars var det en dakboard, Plex, retropi, pihole, webserver. Digital signage system (kommer inte ihåg vilket nu...).
Så just nu har jag bara en låda full med pi:ar i olika versioner Ska göra om min dakboard så att den funkar som den ska, den användes flitigt

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Min RPi3 hostar webinterfacet som jag använder för att styra min 3D-printer.
Styr även 3D-printerns ATX-nätagg via GPIO:n på Pi:n, så att jag kan stänga av/sätta på printern via webinterfacet.
Driver Pi:n på +5vsb från ATX-nätagget, så Pi:n är alltid på även om +12v-sidan är av : )

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Ingenting för stunden då jag tröttnat på SD-kort som lägger av efter några månader. Men annars var det en dakboard, Plex, retropi, pihole, webserver. Digital signage system (kommer inte ihåg vilket nu...).
Så just nu har jag bara en låda full med pi:ar i olika versioner Ska göra om min dakboard så att den funkar som den ska, den användes flitigt

Hur går SD-korten sönder?? - tvärnit, SD-oläsbar och all data borta en dag eller att det börja bli korrupt i filsystemet.

Är det 'bara' det senare så finns möjligheter att använda BTRFS på två skapade partitioner inom samma SD och köra RAID1. (eventuellt kan det räcka med att köra 'dup' på en och samma partition - har inte kollat ännu)

I och med BTRFS är checksummad på blocknivå (4 kByte) så kommer den att ta data från andra partitionen (eller DUP-filen) på SD om den ena RAID-halvan börja avge korrupt data och reparera sektorerna med fel innehåll och med körning av 'scrub' så kontrolleras (och rättas) även sektorerna som ligger potentiellt korruperade men inte upptäckt fel ännu.

Detta förutsätter då att SD-brickan fungerar även när det börja dyka upp korrupta sektorer, låser det sig och lägger av helt så hjälper inte ovanstående (möjligen kan man ha ena RAID1-delen på SD-brickan och den andra på en USB-sticka av filsystemet - går utmärkt med BTRFS, då blir man inte av med all data på en gång när SD-brickan skiter sig och kanske blir helt oläsbar - men det är svårt att göra den bootningssäker så att den startar på endera enheten som är kvar och fungerar - så flexibilitet i bootläget är det inte inbyggd i RPI tyvärr).

---

Varför fungerar inte 'mdadm' på flera partitioner och ext4 för detta, som är mycket vanligare och mer beprövat?

Problemet är att nästan alla vanliga mjukvaru-raid bygger sin felhantering på att den dåliga disken säger till när den har problem och ger IO-error till RAID-systemet när den har oläsbar sektor eller helt enkelt inte svarar längre och timar ut. Kontroll av att datat är korrekt eller inte görs av disk-enheten själv genom att vägra leverera data när den har fel. - detta beteende har funnits sedan begynnelsen på magnetisk lagringsenheter, optiska enheter etc.

Med SD-minne så tyckte man att i designfasen för många år sedan att FLASH-minnet var 'ofelbar' (eftersom man jämförde det med EEpromar snarare än 'osäker' magnetmedia) och man byggde inte in någon felhantering alls av det i gränssnittet mellan kortet och läsare - det finns förvisso register i SD-minnet som flaggar och lagrar när det är läsproblem - men det är ingen av de använda gränssnittschipen för SD-minne och i dess överföringsprotokollet som tittar i dessa register över huvudtaget när det skriver och läser och SD-minnet blockerar heller inte när det är läsproblem, som ett media bör göra IMHO. Därför så kan man börja läsa ut korrumperade sektorer ur SD-minne utan att det märks i avseende avläsning - dvs. värsta sortens 'silent error' med andra ord...

En vanlig mdadm-RAID1 kan inte hantera situationen - när den läser sektorer från sina partitioner och får 2 olika värden av någon anledning och då kan inte avgöra vilken som är rätta och det kraschar. Det är samma problem som när man får 'write hole', när en RAID1 uppdateras asynkront tidsmässigt mellan diskarna och man får strömavbrott mitt i alltihop - man har samma sektornummer (LBA-nummer mellan RAID-delarna) men med olika innehåll men ingen av diskarna meddelar läsfel - då är det problem på riktigt för klassiska RAID-lösningar.

BTRFS har en CRC32-checksumma per 4 kbyte och den vägen har koll om sektorn har rätt innehåll eller inte gentemot vad filsystemet säger och har felhantering när det inte stämmer - därför kan BTRFS hantera situationen i en RAID1 om ena mediat/partitionen börja leverera fel/korrupt data och rätta det baserat på informationen på spegelmediat (som inte är segling rent sektormässigt). En RAID1 i BTRFS är heller inte samma sak som i en mdadm-raid - BTFS basera på fil-mässig spegling - inte en sektormässig spegling som traditionella RAID-system, vilket gör det mer flexiblare och tex. kan lägga RAID1-halvorna på samma media om man vill - eller fördelat på olika stora och antal diskar också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:
Skrivet av trickeh2k:

Ah, blandar nog ihop det med Plex då?

Troligen

Plex är också gratis, för appar till web, TV och konsol. Mobil-apparna kostar. Plex är ju helt underbart, lägga allt på sin NAS och sen få det organiserat och kunna spela upp det överallt hemma.

Stör man sig på att Plex är kommersiellt så finns ju även Emby.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Hur går SD-korten sönder?? - tvärnit, SD-oläsbar och all data borta en dag eller att det börja bli korrupt i filsystemet.

Är det 'bara' det senare så finns möjligheter att använda BTRFS på två skapade partitioner inom samma SD och köra RAID1. (eventuellt kan det räcka med att köra 'dup' på en och samma partition - har inte kollat ännu)

Olika, tvärnit, plötsligt enbart läsbart, och då går det inte ens att rensa partitioner från en annan maskin.
Raid1 hjälper dock inte för om det blir fel på filsystemet eller på partitions-informationen, för det skrivs ju dubbelt.
Har testat massa uppsättningar, men efter ett tag har dom checkat ut. Några minneskort är bättre än andra dock.
Sandisk håller i snitt kortast tid för oss.
6 månader igång så går dom ned i snitt. Olika strömförsörjning olika applikationer.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Extrem otur, har 5 rpi 1 modell b som snurrat dygnet runt i 2 år. Inga som helst problem.
Dock så ser jag alltid till att de får ordentligt med ström och mäter tp1 och tp2 så de ligger över 5v.

Permalänk
Medlem

Ligger tyvärr och skräpar just nu. Har tänkt slänga in PiHole så småningom...

Permalänk
Medlem

Har själv råkat ut för döda sdkort två gånger genom åren. Båda gånger så slutade sdkortet att ta skrivningar, och gick endast att läsa.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Olika, tvärnit, plötsligt enbart läsbart, och då går det inte ens att rensa partitioner från en annan maskin.
Raid1 hjälper dock inte för om det blir fel på filsystemet eller på partitions-informationen, för det skrivs ju dubbelt.
Har testat massa uppsättningar, men efter ett tag har dom checkat ut. Några minneskort är bättre än andra dock.
Sandisk håller i snitt kortast tid för oss.
6 månader igång så går dom ned i snitt. Olika strömförsörjning olika applikationer.

Nu läste du nog inte riktigt vad han skrev om btrfs, det fungerar inte som traditionellt Raid. Får du läsfel på en partition med btrfs raid1 så kan du fortfarande läsa filen från den andra partitionen, så det det skrivs inte över av den felaktiga partitionen så att säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gått över till Plex ifrån kodi, smidigare och stabilare.
2x Plex spelare är alltså allt dom används nu för tiden, smidigt så in i.
Servern kör jag på min NAS utan några problem.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av theailer:

Nu läste du nog inte riktigt vad han skrev om btrfs, det fungerar inte som traditionellt Raid. Får du läsfel på en partition med btrfs raid1 så kan du fortfarande läsa filen från den andra partitionen, så det det skrivs inte över av den felaktiga partitionen så att säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Bra påpekan, blandade ihop btrfs, ska testa. problemet i mitt fall är ju iofs att hela kortet skiter sig, men om man bara får fel på en partition så är det ju lugnt.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Raspberry pi 3 + Tellstick net + Android app Raspi-Check + python (lotto, keno)

Startar RPI3 med Tellstick live (mobil).
Skickar kommando via Rasp-check till RPI3 som skapar slumpade lottonummer och jokernummer samt kenonummer
och skicka dessa med epost. (skickar även till en bekant)
Skickar kommando shutdown via via Raspi-check.
Stänger av strömmen med Tellstick live (mobil)

Fullständigt underbart onödigt men ack så roligt.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tibbetobbe:

Pi#1 driver en liten lcd-skärm i hallen som visar statusen på kollektivtrafiken.

Hur har du gjort det? via webbläsare som uppdaterar automatiskt? hur ser det ut?
Jag har spenderat många timmar nu och inte hittat något och funderar på att fixa eget från scratch. Det jag tänker är som dakboard/ichrome med kalender, att göra lista, nyheter (rss liknande) och visa kollektivtrafiken osv. Alltså göra en html sida då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Raspberry pi 3 + Tellstick net + Android app Raspi-Check + python (lotto, keno)

Startar RPI3 med Tellstick live (mobil).
Skickar kommando via Rasp-check till RPI3 som skapar slumpade lottonummer och jokernummer samt kenonummer
och skicka dessa med epost. (skickar även till en bekant)
Skickar kommando shutdown via via Raspi-check.
Stänger av strömmen med Tellstick live (mobil)

Fullständigt underbart onödigt men ack så roligt.

Gick inte att editera så jag citerar mig själv.

Har nu automatiserat hela processen.

Jag låter tellstick net sätta på ström till Rasperry kl 08:00 onsdagar och lördagar.
Tellstick net stänger av strömmen till Raspberry 08:08 onsdagar och lördagar.

Rasberry pi crontab:
2 8 * * 2,6 /home/pi/svenska-spel/lotto-joker-3-rader.sh
3 8 * * 2,6 /home/pi/svenska-spel/lotto-joker-5-rader.sh
4 8 * * 2,6 /home/pi/svenska-spel/keno-5-rader.sh
5 8 * * 2,6 sudo shutdown -h now

Rad 1 startar onsdagar och lördagar 08:02
Rad 2 startar onsdagar och lördagar 08:03
Rad 3 startar onsdagar och lördagar 08:04
Rad 4 startar onsdagar och lördagar 08:05

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Brukade använda min som gitserver. Funkade prima för de små projekt jag hade på den, och inga problem att ha igång jämt.