Sluta gymnasiet och tjäna pengar på programmering

Permalänk
Medlem

Mitt tips, om du vill vara oerhört eftertraktad av företag, är att plugga vidare till Civilingenjör i Datateknik efter gymnasiet. De är så eftertraktade att många inte ens hinner ta examen innan företagen drar ut dem. Exempelvis händer det rätt ofta att företag faktiskt betalar skolan för att hålla lunchföreläsningar för oss studenter och bjuder på gratis lunch för att marknadsföra sig. Varje år hålls även flera stora företagsmässor på skolan där hundratals företag sätter upp montrar för att värva så många studenter som möjligt, och där skapar man riktigt bra kontakter senare inför arbetslivet. Ingångslön för civilingenjörer i datateknik är runt 32.000kr/mån och ökar linjärt varje år. Medellön är på 45.000kr/mån och beroende på fält kan du senare tjäna upp till 80.000kr/mån. Riktigt duktiga CUDA-programmerare i C++ för grafikkort är exempelvis helt stört eftertraktat och man tjänar verkligen monsterlöner ifall man är grym.

Jag läser 5e (sista) året nere i Lund och började här nere på ren chansning 2013. Det var det bästa val jag gjort i hela mitt liv och jag ångrar inte en sekund. Jag har aldrig varit en riktig "pluggis" tidigare heller, men grejerna man lär sig här är så sjukt coola och häftiga att man inte ens tänker på att man pluggar. Jag lär mig grejer jag aldrig trodde jag kunde göra själv, och man börjar känna såhär i slutet att man faktiskt kan skapa nästan vad som helst. Studentlivet är helt fantastiskt jämfört med andra städer pga nationerna som finns överallt i stan där man kan aktivera sig i allt från körer, teater/spex, matlag, klubbar, företagsevent, nollning osv. Att vara social och skaffa nya polare här följer väldigt naturligt.

Kulturen här är även så centrerad kring att studera. Alla är lika intresserade och passionerade över samma saker som en själv, vilket jag inte kände helt i gymnasiet, så man taggar verkligen igång varandra. Det gör att det blir helt naturligt att man hänger och pluggar tillsammans med sina kursare (ganska fort polare) på dagarna, vilket gör plugget så mycket roligare och lättare. Sedan går man och hänger/festar och har det gött på kvällarna.

Att plugga på universitet är även en heeeeelt annan sak jämfört med gymnasiet i min mening. Jag har alltid haft svårt för att plugga flera ämnen samtidigt, varav många var jag knappt ett dugg intresserad av. Men på universitetet läser man bara typ 2 kurser i taget, fullt fokus och man kan verkligen sätta sig in i ämnet. Det sååå mycket lättare och roligare imo.

Det är även rätt stor skillnad på civilingenjörer (5 år) och högskoleingenjörer (3 år). Civilingenjörer är mer teoretiska och bredare i sin utbildning än högskoleingenjörer som är mer praktiskt orienterade. En del väljer att läsa 3 år högskoleingenjör för att senare lägga till en master på 2 år, så det blir 5 år totalt. Men detta är INTE samma sak som en civilingenjörsexamen. Uppbyggnaden och val av kurser är helt annorlunda. Skillnaden är inte nödvändigtvis att man lär sig fler saker, utan snarare läggs fokus mer på hur man faktiskt ska tänka och hur man lär sig nya koncept snabbt och effektivt. Jag är verkligen en helt annan person i hur jag tacklade problem innan jag började här.

SÅ, vill du ha riktigt bra lön, vara oerhört eftertraktad av företag, ha ett riktigt kul, kreativt och utmanande jobb men samtidigt ha friheten att kunna byta runt och variera dig en hel del. Då rekommenderar jag verkligen att bli civilingenjör. Man tänker inte ens på att man pluggar. 5 år kan låta skrämmande men man har så sjukt roligt och lever så gött samtidigt att vips är man snart färdig och ska börja jobba igen.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pölsemannen:

Problemet jag har med att skolan tar upp för mycket tid är inte att jag är lat utan att jag satsar välldigt högt (antingen eller) och har samtidigt dålig koncentrationsförmåga. Sen har jag tur som ändå tycker de flesta ämnena är roliga vilket gör att de ofta funkar ganska bra. Men när jag försöker plugga något som jag inte gillar går det knappt. Klarar max att sitta 10 min koncentrerat med tyska (kanske lika dant för andra, jag vet inte). Jag gick ut 9:an med 312,5 i meritpoäng.

Jag är precis likadan och har också rätt svårt att koncentrera mig på saker jag finner oerhört tråkiga. Min räddning och det som gjorde att jag klarade av gymnasiet var att jag hittade youtube-filmer som förklarade allt pedagogiskt, snabbt och effektivt. Jag behöver röster, bilder och sammanhang för att förstå koncept. Det jag gjorde var att jag kollade upp allt jag behövde lära mig i böckerna, sen bara sökte på det på youtube. Istället för att sitta och läsa om samma mening gång på gång på gång och dra mig i håret i frustration och tråkighet sörplade jag upp informationen 100x snabbare genom filmerna, och behövde därigenom i stort sett aldrig plugga, och fick ändå bra betyg. Allt handlar bara om studieteknik, och vad som passar en själv bäst. Alla är olika där nämligen. Likt vilken lösning som mest tidseffektivt optimerar ett programmeringsproblem. Som hashmaps vs arrays. Båda datastrukturerna fungerar, men hashmaps hittar sina element fruktansvärt mycket fortare

Skulle du dock hoppa av gymnasiet kommer du troligen få massa problem senare. Ingen arbetsgivare kommer ta en seriöst ifall man inte ens avslutat gymnasiet, så att hoppa av rekommenderar jag verkligen inte. Du kommer bara ångra det om ett par år. Det här är ren spekulation från min sida men kanske har du personer som Bill Gates, Steve Jobs eller Mark Zuckerberg som inspiration för ditt potentiella val. I jämförelse med andelen "dropouts" som gjort samma sak men inte lyckats är högst troligen över 99.9%. Skulle det stämma ger du dig i så fall ut för att lyckas med en sannolikhet <0.01%. Det är inga odds jag hade satsat mina hästar på.

Häng kvar i gymnasiet, använd youtube (särskilt kanalen Khan Academy, de går igenom allt gymnasiet täcker i princip, och mycket mer), så klarar du dig igenom det utan problem! Kom ihåg bara att skumma igenom böckerna efteråt för att kontrollera att du faktiskt lärt dig allt. Nyckeln är att lära sig det proven frågar om, skit i allt annat. Tänka ut potentiella frågor i förväg underlättar en hel del också.

https://www.youtube.com/user/khanacademy/playlists

Permalänk
Avstängd

Skulle alla dagar välja en som pluggat på egen hand. Det indikerar ett brinnande intresse.

Alla i Sverige har utbildning, att vara en i mängden är sista jag skulle vilja.

Stick ut ur mängden, gymnasiet kan man göra när man är 30 också. Risker kan vara bra, men man ska vara bra självsäker för att våga ta dom.

Känner du att du kan lära dig programmering utmärkt på 3 år själv, så gör det.

Permalänk
Medlem

But linje och gå klart gymnasiet! Du ska inte läsa en teknisk linje. Det enda du lär dig där är betyg för att läsa på högskola. Och det verkar du inte vilja.

Läs ekonomi istället. Där får man starta eget företag som uppgift och liknande. Perfekt för din entreprenörsanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Hejsan, jobbat som systemutvecklare de senate 12åren (om jag inte minns fel, minnet hos en gammal 32åring!) som inte har någon högre utbildning. Men med det sagt skulle jag rekommendera dig att gå klart gymnasiet för att ge ditt framtida jag en så enkel och bra förutsättning som möjligt.

Väldigt få anställer en person utan gymnasial utbildning och utan arbetslivserfarenhet, så du skulle i så fall behöva starta ett eget bolag själv och framför allt skapa något som lyckas vilket låter möjligt men osannorligt de närmaste åren. Med andra ord du kommer behöva kämpa mer och kämpa kräver energi, mycket energi.

Trivs du inte, byt inriktning? Ekonomi? Någon linje med fokus på företagande och entreprenörskap?

Permalänk
Medlem

Som tidigare rekryterare så rekommenderar jag dig starkt att gå klart gymnasiet. Därefter, om du kan påvisa starka kunskaper(vad har du gjort, vad har du släppt, hur det bemöttes, vad har du lärt dig av detta), så kan du söka jobb, börja med konsultfirmor för att stärka ditt varumärke och och samla erfarenhet för att sedan gå över till att driva eget företag som konsult. Om det skulle vara så att inget konsultbolag är intresserat till en början, sikta på att köra lite universitet/folkhögskola samtidigt som du fortsätter söka.

Trivs du inte på den linjen du går just nu, se till att byta till något som passar, som ovan nämns finns både ekonomiska inriktningar mot entreprenörskap eller utbildningar mer inriktat mot programmering.

Visa signatur

Driver olika hemsidor så som www.rabattify.se, www.bakamedlinnea.se och www.tartverket.se

Permalänk

Du måste väl ändå ha en syokonsulent på din skola att prata med? Du tar upp tyskan som ett exempel, skippa den om det är tråkigt. Sen om du skyller på Engelska A på en dålig lärare så ska du verkligen inte hoppa av skolan. Har du så pass bristande kunskaper i engelska att det skulle vara lärarens fel att du eventuellt inte klarar grundkursen i gymnasiet så kanske det är syo du ska prata med ändå.

Om du känner dig redo som utvecklare så kanske du redan har lite som du gjort på github? Kanske har en portfolio med lite webbjobb? Dela gärna med dig här.

Om du gillar entreprenörskap så kika på woocommerce och utveckla webb-butiker, just nu är det en rätt stor marknad för det. Som poster ovan skvallrar om så C#.net och Java är en väg till jobb. Här får du nog mer glädje av C#.net så kan du lattja i Unify också.

Kika även på phonegap och börja utveckla en app så lägger du till mer och mer funktioner. Få sen detta att lira emot valfri databas ev i molnet så är du hemma sen. Detta kan du göra medans du studerar.

Lär du dig något av det så har du jobb, speciellt om du kan tänka dig att flytta. Kika på Codecademy, Skillshare mfl.

Kika på https://codecombat.com/ då du är rätt ung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pölsemannen:

Hej
Jag är en kille på 16 år som går i 1:an på gymmnasiet och läser Teknik. Efter att knappt haft en helg ledig från plugg sedan åttan känner jag att jag verkligen inte vill/skulle klara av att fortsätta. Grejen är inte den att jag är lat.

Är själv 24 år gammal och känner igen mig, dock valde jag att bli lat i skolan så det blev inte så stor "Press" i skolan.
Alltså jag tänker inte peppa dig till att hoppa av, det är det dummaste. Försök kämpa till studenten, men sen har vi grabben som var med i startandet av One Plus, tror inte han gick klart 3an i gymnasiet (eller vart de något år i universitet/högskola?)
Sen många andra stora personer visat att 'skola = framtid' är ju inte riktigt sanning i sig.
Så har du idéer och knäcker dig och blir entreprenör, har haft besparning från barnsben och kör smart med dem investerar och ev. uppfinner och programmerar saker som folk behöver vad vet jag. Då drar det igång.
Jag jobbar just nu och vill ha saker som dig att göra men engagemanget är inte det bästa, men jag måste tänka på att jag har arbetet FÖR ATT få pengar att göra mina hobbys som ev. leder till något stort

Så... kör dina kort smart, känn att skolan finns för att visa på papper att du är "smart" eller om du vill utbilda dig till annat när du är 28 så är det bra att ha grunden i bagaget.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

@Pölsemannen: Du kan ta ett sabbatsår även från Gymnasiet, så om du får nå bra tips, så kan du ta ett år, testa om det fungerar, för att sen avgöra vad du vill.
Risken är ju att du hamnar 1 år efter andra i samma ålder. Vilket helt ärligt spelar noll roll.

Du kanske även kan få några tips här?
https://ungdomar.se/qa/questions/sabbats%C3%A5r (Första träffen på google )

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pölsemannen:

Hej
Jag är en kille på 16 år som går i 1:an på gymmnasiet och läser Teknik. Efter att knappt haft en helg ledig från plugg sedan åttan känner jag att jag verkligen inte vill/skulle klara av att fortsätta.

Sluta inte i skolan, det gjorde jag och om du inte har någon fritid nu i ditt tycke så är det inget mot vad du får åsidosätta i framtiden. Jag hamnade ett antal år efter så att säga och fick plugga samtidigt som jag jobbade, då snackar vi om lite fritid.
Med det sagt så skall jag inte skriva någon mer uppmaning, det har nog du redan sett en del av.
Förstår din trötthet utifrån egen upplevelse.

Hoppas att du lyckas hitta rätt i det du tar dig för i framtiden.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pölsemannen:

Hej
Jag är en kille på 16 år som går i 1:an på gymmnasiet och läser Teknik. Efter att knappt haft en helg ledig från plugg sedan åttan känner jag att jag verkligen inte vill/skulle klara av att fortsätta. Grejen är inte den att jag är lat. Jag lär mig jättemycket användbara saker (bl.a om programmering o entreprenörskap) på fritiden och pushar mig alltid för att lära mig så mycket jag kan om saker som faktiskt har betydelse för mig. Därför ber jag er om råd på hur jag skulle kunna utveckla mina kunskaper för att kunna skaffa en inkomst som går att överleva på och ett jobb som jag kan utveckla. Målet är att lyckas bygga en hållbar karriär innan slutet av sommarlovet. Här är några av mina kunskaper jag har nu:

  • Python (5 år).

  • PHP.

  • HTML.

  • CSS.

  • Javascript (nybörjare).

  • Bootstrap (nybörjare).

  • Känsla för design.

Några av mina intressen i ordning:

  1. Entreprenörskap.

  2. Programmering.

  3. Mecka.

  4. Ledarskap.

Man kan sammanfatta mina intressen med saker som man kan skapa.

Jag undrar vilka förslag folk har. Vad kan jag lära eller kombinera mina kunskaper med för att kunna tjäna pengar på det? Öppen för alla idéer oavsätt om de har med mina kunskaper och intressen att göra eller inte. Om ni undrar något mer om mig så fråga bara! Lämmna gärna länkar till bra källor med. Det kan vara bra att veta att jag inte planerar att fortsätta resten av mitt liv såhär utan vill jobba med något på fritiden som kan ta mig längre.
Tack!

Som så många andra skriver så instämmer även jag. Hoppa absolut inte av gymnasiet. Det klingar väldigt dåligt i cv:t och är många gånger ett minstakrav i jobbsökande, även din ålder gör det lite svårare att ta jobb inom det området du nämner.
Det är kanon att du redan har erfarenhet av programmering men det som många tittar på är bevis för det, i form av kursintyg eller betyg.
Det är bra att som 16-åring redan ha erfarenhet och drivkraft men försök istället planera för hur du ska gå vidare med dina intressen, eventuella företag du vill jobba på, skaffa praktikplats. Spana rundor på linkedin är en bra början, tag kontakt med rekryterare och HR-folk.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av irdeen:

Mitt tips, om du vill vara oerhört eftertraktad av företag, är att plugga vidare till Civilingenjör i Datateknik efter gymnasiet. De är så eftertraktade att många inte ens hinner ta examen innan företagen drar ut dem. Exempelvis händer det rätt ofta att företag faktiskt betalar skolan för att hålla lunchföreläsningar för oss studenter och bjuder på gratis lunch för att marknadsföra sig. Varje år hålls även flera stora företagsmässor på skolan där hundratals företag sätter upp montrar för att värva så många studenter som möjligt, och där skapar man riktigt bra kontakter senare inför arbetslivet. Ingångslön för civilingenjörer i datateknik är runt 32.000kr/mån och ökar linjärt varje år. Medellön är på 45.000kr/mån och beroende på fält kan du senare tjäna upp till 80.000kr/mån. Riktigt duktiga CUDA-programmerare i C++ för grafikkort är exempelvis helt stört eftertraktat och man tjänar verkligen monsterlöner ifall man är grym.

Jag läser 5e (sista) året nere i Lund och började här nere på ren chansning 2013. Det var det bästa val jag gjort i hela mitt liv och jag ångrar inte en sekund. Jag har aldrig varit en riktig "pluggis" tidigare heller, men grejerna man lär sig här är så sjukt coola och häftiga att man inte ens tänker på att man pluggar. Jag lär mig grejer jag aldrig trodde jag kunde göra själv, och man börjar känna såhär i slutet att man faktiskt kan skapa nästan vad som helst. Studentlivet är helt fantastiskt jämfört med andra städer pga nationerna som finns överallt i stan där man kan aktivera sig i allt från körer, teater/spex, matlag, klubbar, företagsevent, nollning osv. Att vara social och skaffa nya polare här följer väldigt naturligt.

Kulturen här är även så centrerad kring att studera. Alla är lika intresserade och passionerade över samma saker som en själv, vilket jag inte kände helt i gymnasiet, så man taggar verkligen igång varandra. Det gör att det blir helt naturligt att man hänger och pluggar tillsammans med sina kursare (ganska fort polare) på dagarna, vilket gör plugget så mycket roligare och lättare. Sedan går man och hänger/festar och har det gött på kvällarna.

Att plugga på universitet är även en heeeeelt annan sak jämfört med gymnasiet i min mening. Jag har alltid haft svårt för att plugga flera ämnen samtidigt, varav många var jag knappt ett dugg intresserad av. Men på universitetet läser man bara typ 2 kurser i taget, fullt fokus och man kan verkligen sätta sig in i ämnet. Det sååå mycket lättare och roligare imo.

Det är även rätt stor skillnad på civilingenjörer (5 år) och högskoleingenjörer (3 år). Civilingenjörer är mer teoretiska och bredare i sin utbildning än högskoleingenjörer som är mer praktiskt orienterade. En del väljer att läsa 3 år högskoleingenjör för att senare lägga till en master på 2 år, så det blir 5 år totalt. Men detta är INTE samma sak som en civilingenjörsexamen. Uppbyggnaden och val av kurser är helt annorlunda. Skillnaden är inte nödvändigtvis att man lär sig fler saker, utan snarare läggs fokus mer på hur man faktiskt ska tänka och hur man lär sig nya koncept snabbt och effektivt. Jag är verkligen en helt annan person i hur jag tacklade problem innan jag började här.

SÅ, vill du ha riktigt bra lön, vara oerhört eftertraktad av företag, ha ett riktigt kul, kreativt och utmanande jobb men samtidigt ha friheten att kunna byta runt och variera dig en hel del. Då rekommenderar jag verkligen att bli civilingenjör. Man tänker inte ens på att man pluggar. 5 år kan låta skrämmande men man har så sjukt roligt och lever så gött samtidigt att vips är man snart färdig och ska börja jobba igen.

Lycka till!

Alltså jag håller så klart med i sak då jag själv snart är färdig civilingenjör och programmerare, men har man problem med att ens gå klart gymnasiet så är civilingenjör nog helt omöjligt eftersom gymnasiet är väldigt enkelt jämfört med en sån utbildning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Skulle säga att förr gick det bra att vara nörd och få jobb, men vill man få jobb nu ens som egen konsult så sållar dom flesta bort gymnasie-avhoppare sjukt direkt. Krav på högskola bara växer, mest för att det tvingar fram projekt-arbeten och att inte vara en ensam-varg. I dagens arbeten så premieras någon som är bra social med lite grunder. Man kan lära sig programmera, men man kan inte lära någon vara en i gänget som bidrar och avlastar sina kollegor på ett smärtfritt sätt. Det är personlighet. Det är lite annorlunda att vara egen konsult, men vill man jobba med något större än bygga hemsidor till småföretag så kommer man bli inkastad i team med alla möjliga att jobba med.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

För varje framgångssaga man hör med någon avhoppad entreprenör så finns det flera hundra misslyckanden som du INTE får höra talas om.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Inaktiv

@Pölsemannen: Nu har du redan fått många bra svar, men jag känner igen mig i det du skriver och tänkte ge dig min reflektion på det bara.

Av det du skriver så är vi nog ganska lika och jag kände precis som du i gymnasiet. Jag gjorde dock slag i saken och hoppade av i 2an och började jobba. Det visade sig vara ett riktigt dåligt beslut som har följt efter mig sen dess. Jag gled runt på massa ströjobb av mindre värdig karaktär innan jag insåg att det är i princip omöjligt att bygga upp det kontaktnät som behövs för att bli framgångsrik om du inte kommer in i "rätt" kretsar, vilket oftast består utav en stängd grupp av människor med samma intresse/kompetens.

Jag fick lite eld i baken då jag dels tröttnade på den stad jag bodde i och alla mina vänner gick vidare i sitt liv efter avklarade högskolestudier, så gick jag 1 år på komvux och har efter det kämpat för att komma in på någon vettig linje(om du går komvux söker du högskola i en egen liten grupp som har vääääldigt få platser). Jag kom äntligen in på systemvetenskap och lyckades göra klart den samtidigt som jag jobbade 100% vid sidan om.

Universitet är inte på något sätt likt studier i gymnasiet. Människorna som är där är alla motiverade och vettiga(nåja, kanske inte alla) och har ett genuint intresse för det dom valt. Lärarna är, om du har tur, oftast kunniga och utmanar dig på ett sätt som gör att du växer som person.

Jag håller helt med andra här om att klassiska studier är föråldrat, men det finns ett värde i att gå på universitet, och det är kontakterna du knyter och att du lär dig vara källkritisk, till allt.

Förutom det så knyter du ovärderliga kontakter och gör dig själv anställningsbar för företag, oavsett om du driver eget eller väljer att vara anställd. Det är hård konkurrens i arbetslivet, och som andra skriver är det inflation i utbildning i Sverige. Gymnasiet är det ingen som bryr sig, om det är bara något man självklart gör. Om du tycker det är för låg nivå så lägg tiden på att lära dig mer om det du är intresserad av.

Om du verkligen vill arbeta med utveckling så rekommenderar jag _STARKT_ att läsa på universitet. Alla jag känner som arbetar i branschen och inte sitter med "slask"-jobb har minst en kandidatexamen i bagaget. Vill du driva eget så är det dig själv och din kunskap du säljer, vilket kräver både ett bra kontaktnät. Det är lättast att komma åt detta genom arbetslivet, tro det eller ej!

Sätt upp mål för ditt liv och dela upp dessa i mindre delar så kommer du rätt vad det är att leva din dröm! Kör hårt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jepp, jag skrev såklart fel. Där hen i princip inte har några utlägg mer än någon resa.
Grym kodare plus teknisk systemansvar av en anläggning med över 100st olika utvecklare märks i plånboken.

Förutom saker som moms, skatt, arbetsgivaravgift, lön osv då (antar att du menade utgifter och inte utlägg). Det går inte att jämföra löner och vad man fakturerar rakt av. Men visst, man kan tjäna bra med pengar som systemutvecklare i egen låda om man är duktig och har rätt erfarenhet.

Permalänk

@Stefflo:
Förstår att 100 kr i timmen inte är någon bra lön, men det är verkligen bra för en 16 åring. Jag menar bara att det visar att man kan tjäna pengar på det även om man inte är expert på det.

Har läst biografin om Elon Musk. Den är fantstisk! Den visar vad man kan åstadkomma med hårt jobb. Om du tyckte den var bra hade jag spanat in "Frammgångspodden". Det är en kille som intervjuar entreprenörer och "influencers". Han har bl.a intervjuat Christian Von Koenigsegg och Henrik Ekdahl.

Permalänk

@UMJ: Att slå ihop med mig med någon är en bra idé. Hade fungerat hur bra som helst under lov då jag har all tid i världen! Men var ska jag leta. Bra att hitta någon som bor i närheten av mig. (samma stad). Här på Swecklockers?

Permalänk
Skrivet av UMJ:

Största problemet är att språken du kan finns redan hög kompetens inom så i bästa fall lär du endast erhålla frilans jobb som inte ger så mycket.

Ruby, R, C språken, Java, där saknar landet ganska mycket kompetens och färre som slåss om att få jobben och ännu lättare få jobb inom.

Ruby, R, C språken är garanterad de mest eftertraktade språken på Svenska marknaden.

Intressant. Jag föredrar den typen av språk framför webbutveckling. Vad finns det för ämnen inom de språken man kan fördjupa sig inom och hur skulle man kunna komma in i marknaden utan en arbetsgivare? Hur ska man nätverka och vilka enkla jobb är bra att börja med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Alltså jag håller så klart med i sak då jag själv snart är färdig civilingenjör och programmerare, men har man problem med att ens gå klart gymnasiet så är civilingenjör nog helt omöjligt eftersom gymnasiet är väldigt enkelt jämfört med en sån utbildning.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte nödvändigtvis. Jag har, likt TS, också rätt stora koncentrationssvårigheter och upplevde faktiskt gymnasiet som mycket svårare än universitetet. Franskan fick jag kämpa och slita med i 3 år med och blev godkänd precis innan studenten. Svenska, historia och samhällsämnen hade jag också oerhört svårt för. Jag tyckte det var helt fruktansvärt olidligt tråkigt och ointressant, och fick verkligen tvinga till mig ett godkänt. Det enda jag fixade var teknik och naturämnen. När jag kom till universitetet var det helt annorlunda för mig. Kurserna var coola och jag fick fokusera helt på en/två kurser i taget. I jämförelse var det otroligt mycket lättare än gymnasiet, för mig i alla fall. Mycket handlar det om intresse och vilja, finns det är det inte alls svårt.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Pölsemannen:

Intressant. Jag föredrar den typen av språk framför webbutveckling. Vad finns det för ämnen inom de språken man kan fördjupa sig inom och hur skulle man kunna komma in i marknaden utan en arbetsgivare? Hur ska man nätverka och vilka enkla jobb är bra att börja med?

Om du går i dessa banor så hade jag rekommenderat att börja bygga upp en portfölj med dina projekt. Ett Github-konto som visar vad du gjort och kan är uppskattat vid rekrytering idag. Försök även hitta lite open source-projekt som du kan börja jobba med, finns hur många som helst.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Raphaei:

Jag befann mig i en snarlik situation i din ålder. Då jag inte vill att du ska göra som jag gjorde bara för att "om det funkade för mig måste det funka för dig", så pratar jag mer generellt utan att fokusera på detaljer. Inlägget blev även på tok för långt så har kortat ner en hel del, så finns det kontinuitetsfel eller (indirekta) referenser till något som inte finns så är det därför.

Det som skiljer mest är dock att jag aldrig var ute efter en "fast" tjänst (läs: lön) inom programmering, jag lärde mig det som ett verktyg för att underlätta för mig själv. Jag blev mer av en allmän IT-nörd än en regelrätt expert, jack of all trades så att säga.

Efter gymnasiet pluggade jag inte vidare utan hoppade mellan många (många, många) olika arbeten inom en myriad av fält, mycket för att bredda min allmänkunskap och lära mig se saker från perspektiv jag aldrig visste existerade, då det är lätt att vara egocentrisk när vi är just egocentriska varelser. Trivs man i skolan trivs man på en arbetsplats, jag trivdes aldrig riktigt helt i någon av dom, mycket pga att jag kände att jag kunde erbjuda mer än jag fick möjlighet till. Att höra saker som "åh vad duktig du är" blir tröttsamt efter ett decennium.

Det tog många år innan jag började hittade rätt, och många misslyckade försök. Mycket av det som gjorde att jag till slut hittade rätt var just tack vare networking, oavsett hur mycket tid jag spenderade på att fördjupa mina egna kunskaper så var det i slutändan vem jag kände som avgjorde, inte vad jag kunde. Eller det är en sanning med modifikation; min kunskap gjorde mig redo, det var vem jag kände som gav mig möjligheten. Och det är själva poängen med skolan, den gör dig redo, arbetsgivare ger dig möjligheten. Skolan var dock inte min kopp te.

Skolan i min erfarenhet är att lära sig ämnen i ett klassrum där långsammaste barnet dikterar hastigheten. Där du läser saker som någon 50-årig gubbe bestämt årtionden innan, i böcker som inte var skrivna för dig, med ett perspektiv som bara din lärare bestämmer. Och på tal om lärare, där dina betyg inte är en reflektion på din kunskapsnivå eller attityd, utan hur läraren uppfattade dig. Där varje lärare tycker att deras ämne är den viktigaste, men aldrig klarar av att svara tillfredsställande på när i livet man kommer använda de kunskaperna, praktiskt.

Men skolan har en enorm fördel, och det är att lära känna dina klasskamrater bättre, och deras kompisar. För att få en umgängeskrets och expandera den. Hitta folk som är lika duktiga som dig fast inom andra områden, med liknande mål och planer i livet. Plus att den mängd olika ämnen du läser inte handlar så mycket om kunskaperna i sig utan att det öppnar upp dig för en större värld, och för ny information, nya perspektiv.

Jag tror 16 bast är för ungt för att gå sin egen väg. Inte pga åldern, utan pga bristen på erfarenhet från vuxenvärlden. Jag tror inte ens folk som är 18-22 i regel vet vad de sysslar med. Vill du vara entreprenör behöver du ett hum om vad som försiggår, vilka behov som finns och idéer på att tillgodose dom. Att kunna se problem och erbjuda lösningar. Hur kan man som en 16-åring göra detta när man saknar erfarenhet och kunskap om hur världen fungerar? När man till och med frågar på ett forum efter idéer?

Du är källan till din egen framgång, se till att det är en värdig källa. Du behöver erfarenheter, erfara nya perspektiv, gå i andras skor. Prata med människor, lär känna dom och deras liv, träna dig att hitta friktionen i deras liv och vad du kan göra för att lösa dom. Sen kan du givetvis ha chans att bli lite av en "one trick pony", det finns ju gott om exempel av unga personer som lyckats lösa ETT problem och lyckats göra karriär på det. Sett ur det stora hela är de försvinnande få, dock.

Att lyckas i livet är precis som lära sig programmera, du kan läsa hur många böcker om ämnet du vill men det är först efter du sätter dig ner och börjar knäcka kod du lär dig på riktigt.

Intressant. Gillar att du skriver utifrån flera perspektiv.

Citat:

Och så vill jag lägga till det här, att döma på ditt språk och vad du beskriver om dig och ditt liv vill jag också slänga ut en Asperger+ADHD notis. Läs upp lite på det och om det verkar stämma gör en utredning. Notera också att "om det verkar stämma" inte är synonymt med "om det är ett problem". För att parafrasera Sun Tzu ganska hårt; det är först när du känner dig själv och världen du lever i du kan lyckas. Det borde vara högst upp på din Att Göra-lista. Du kommer leva med dig resten av ditt liv, så... lär känna dig själv.

ADHD har jag misstänkt att jag har sedan ett år tillbaka. Har läst mycket om det och har många symptom som tyder på det. Har pratat med mina nära vänner om det och hur de upplever mig. De tror också att jag har det. Vet dock inte om de vet exakt vad det innebär. Har länge tänkt att jag ska göra en lista på mina symptom och sedan gå till vem det nu är man ska prata med på min skola. Jag ska lägga till det på min att göra lista. Förstår faktiskt inte varför jag inte har redan har gjort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pölsemannen:

Hej
Jag är en kille på 16 år som går i 1:an på gymmnasiet och läser Teknik. Efter att knappt haft en helg ledig från plugg sedan åttan känner jag att jag verkligen inte vill/skulle klara av att fortsätta. Grejen är inte den att jag är lat. Jag lär mig jättemycket användbara saker (bl.a om programmering o entreprenörskap) på fritiden och pushar mig alltid för att lära mig så mycket jag kan om saker som faktiskt har betydelse för mig. Därför ber jag er om råd på hur jag skulle kunna utveckla mina kunskaper för att kunna skaffa en inkomst som går att överleva på och ett jobb som jag kan utveckla. Målet är att lyckas bygga en hållbar karriär innan slutet av sommarlovet. Här är några av mina kunskaper jag har nu:

  • Python (5 år).

  • PHP.

  • HTML.

  • CSS.

  • Javascript (nybörjare).

  • Bootstrap (nybörjare).

  • Känsla för design.

Några av mina intressen i ordning:

  1. Entreprenörskap.

  2. Programmering.

  3. Mecka.

  4. Ledarskap.

Man kan sammanfatta mina intressen med saker som man kan skapa.

Jag undrar vilka förslag folk har. Vad kan jag lära eller kombinera mina kunskaper med för att kunna tjäna pengar på det? Öppen för alla idéer oavsätt om de har med mina kunskaper och intressen att göra eller inte. Om ni undrar något mer om mig så fråga bara! Lämmna gärna länkar till bra källor med. Det kan vara bra att veta att jag inte planerar att fortsätta resten av mitt liv såhär utan vill jobba med något på fritiden som kan ta mig längre.
Tack!

Som många redan sagt, sluta inte skolan. Jag tror de flesta egna företagare skulle säga att man måste jobba mer som egen företagare än vanliga anställda gör. Så det bästa du kan göra är att gå kvar i skolan, fixa högskolebehörigheten så att du efter gymnasiet kan utbilda dig till något du är intresserad av att jobba som. Det du kan göra just nu, är att kolla upp studieteknik, så att du lär dig plugga på rätt sätt, tror det finns sådant när man ska plugga på högskola, det borde finnas för dom som pluggar på gymnasiet också. Tala med personal/lärare på ditt gymnasie om dom kan hjälpa dig att hitta info/kurser om studieteknik. Sedan är det enligt min erfarenhet bra att lära sig rutiner i ung ålder, och där ingår även att få saker man egentligen hellre hade sluppit att göra gjorda. Som att städa sitt rum, borsta tänderna 2 gånger om dagen, kanske motionera några gånger i veckan, plugga även de tråkiga sakerna,eftersom det i slutändan kommer att leda till att du klarar av att genomföra även lite tråkiga/jobbiga/svåra saker, och inte bara blir en som väljer den enkla vägen så fort något blir lite tråkigt/jobbigt/svårt.

Du kommer att ha nytta av det när du blir äldre, och då kommer du undra hur du ens kunde fundera på att hoppa av skolan för att få lite ströjobb som betalade 100 kr/tim. Kan du gå kvar i skolan, lära dig rätt studieteknik, lägga tid på andra intressen och möjliga ströjobb på de timmar du inte är i skolan eller pluggar så kommer slutresultatet att bli bättre än om du slutar gymnasiet nu.

Som en person sa: "If you want something you've never had before, you have to be willing to do something you've never done before"

Med andra ord, vill du uppnå något lite utöver det vanliga, så lär du behöva kämpa lite mer än vanligt för att uppnå det.

Permalänk
Medlem

@Pölsemannen:

Inte för att vara den som är den, men du kommrer knappt få stå på McD eller Max.
Arbetsmarkanden är totalt mättad, och har du tänkt att arbeta inom IT kan du glömma det, du saknar kunskaperna.

Sen 16år, du får bokstavligen inte göra ett smack mer än tjäna pengar.
Många affärer m.m har 18år på att sitta i kassan osv.

Skit inte i skolan kommer kosta dig pengar sen i form av CSN lån när du måste studera Komvux.
Eller så tar du bara ett sabbatsår och söker in till gymnasiet igen till nästa start dvs "gå om ett år".

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pölsemannen:

@UMJ: Att slå ihop med mig med någon är en bra idé. Hade fungerat hur bra som helst under lov då jag har all tid i världen! Men var ska jag leta. Bra att hitta någon som bor i närheten av mig. (samma stad). Här på Swecklockers?

Du kan hitta en hel del programmering frilans inom Sverige på http://okelii.com/ dock är konkurrensen rätt så hårt för få jobben där, och om du får det så kan du skapa dig en rätt bra programmering portfolio du kan använda sig av arbetsintervjuer, ingen inom IT bryr sig om vad du har för utbildning om du kan visa kompetens genom profolio och visa upp dina jobb och källkoder.

Kompetensen är viktigare än vad någon sätter på papper, finns dock andra yrken utanför IT som kräver mer av betyg än just inom IT.

Ruby är en bristvara och de flesta företag behöver sådan kodare, däremot kommer du inte få jobb om du inte kan visa upp kvalitet på upplägen av kodningen samt att du kan bevisa säkerhetstänk i kodningen.

De räcker med att du gör tab i koden på fel ställe eller inte alls så lär du få nooben, du behöver tänka på att den kod du skriver idag är kanske någon annan som tar över imorgon efter dig, då vill arbetsgivaren att den nya kodaren ska kunna komma in i koden förstå vad du syftar på och förstå vad den gör i princip direkt de ska inte behöva flera timmar för att förstå vad koden är till för, vilket man ofta ser kodare gör, har till och med fått tagit över koder av folk som man inte ens har lyckas förstå på 1 veckas arbetstid.

Sådan koder behöver man skriva om helt och hållet från grunden vilket är onödiga kostnader för arbetsgivaren.

Skrivet av Pölsemannen:

Intressant. Jag föredrar den typen av språk framför webbutveckling. Vad finns det för ämnen inom de språken man kan fördjupa sig inom och hur skulle man kunna komma in i marknaden utan en arbetsgivare? Hur ska man nätverka och vilka enkla jobb är bra att börja med?

Komma in på arbetsmarknaden krävs att du har oftast profolio av tidigare jobb, där du kan som tidigare nämn bevisa kompetens i skrift av kod samt att du visar säkerhetstänk, det ska inte vara så att man kan hacka programvaran med simpla metoder, just för programmeraren har totalt missad all angrepp mot sin egen kod.

Slutligen leverera inte något som inte håller hög kvalitet, samt att man levererar inom tidsramar, så det är oftast bättre och räkna med extra tid än vad man tror de kan ta, för inget går enligt planerna, själv har man programmerad i 15 år och även jag gör misstag.

De finns inget bättre som programmerare än att göra misstag lära sig av de men se då inte till och leverera dina misstag till slutkunden, om du inte kan hacka grejer du kodar, bör du se till anställa någon som är grym på hacka och lista ut kodbrister innan du levererar de till slutkunden.

Permalänk
Skrivet av irdeen:

Mitt tips, om du vill vara oerhört eftertraktad av företag, är att plugga vidare till Civilingenjör i Datateknik efter gymnasiet. De är så eftertraktade att många inte ens hinner ta examen innan företagen drar ut dem. Exempelvis händer det rätt ofta att företag faktiskt betalar skolan för att hålla lunchföreläsningar för oss studenter och bjuder på gratis lunch för att marknadsföra sig. Varje år hålls även flera stora företagsmässor på skolan där hundratals företag sätter upp montrar för att värva så många studenter som möjligt, och där skapar man riktigt bra kontakter senare inför arbetslivet. Ingångslön för civilingenjörer i datateknik är runt 32.000kr/mån och ökar linjärt varje år. Medellön är på 45.000kr/mån och beroende på fält kan du senare tjäna upp till 80.000kr/mån. Riktigt duktiga CUDA-programmerare i C++ för grafikkort är exempelvis helt stört eftertraktat och man tjänar verkligen monsterlöner ifall man är grym.

Jag läser 5e (sista) året nere i Lund och började här nere på ren chansning 2013. Det var det bästa val jag gjort i hela mitt liv och jag ångrar inte en sekund. Jag har aldrig varit en riktig "pluggis" tidigare heller, men grejerna man lär sig här är så sjukt coola och häftiga att man inte ens tänker på att man pluggar. Jag lär mig grejer jag aldrig trodde jag kunde göra själv, och man börjar känna såhär i slutet att man faktiskt kan skapa nästan vad som helst. Studentlivet är helt fantastiskt jämfört med andra städer pga nationerna som finns överallt i stan där man kan aktivera sig i allt från körer, teater/spex, matlag, klubbar, företagsevent, nollning osv. Att vara social och skaffa nya polare här följer väldigt naturligt.

Kulturen här är även så centrerad kring att studera. Alla är lika intresserade och passionerade över samma saker som en själv, vilket jag inte kände helt i gymnasiet, så man taggar verkligen igång varandra. Det gör att det blir helt naturligt att man hänger och pluggar tillsammans med sina kursare (ganska fort polare) på dagarna, vilket gör plugget så mycket roligare och lättare. Sedan går man och hänger/festar och har det gött på kvällarna.

Att plugga på universitet är även en heeeeelt annan sak jämfört med gymnasiet i min mening. Jag har alltid haft svårt för att plugga flera ämnen samtidigt, varav många var jag knappt ett dugg intresserad av. Men på universitetet läser man bara typ 2 kurser i taget, fullt fokus och man kan verkligen sätta sig in i ämnet. Det sååå mycket lättare och roligare imo.

Det är även rätt stor skillnad på civilingenjörer (5 år) och högskoleingenjörer (3 år). Civilingenjörer är mer teoretiska och bredare i sin utbildning än högskoleingenjörer som är mer praktiskt orienterade. En del väljer att läsa 3 år högskoleingenjör för att senare lägga till en master på 2 år, så det blir 5 år totalt. Men detta är INTE samma sak som en civilingenjörsexamen. Uppbyggnaden och val av kurser är helt annorlunda. Skillnaden är inte nödvändigtvis att man lär sig fler saker, utan snarare läggs fokus mer på hur man faktiskt ska tänka och hur man lär sig nya koncept snabbt och effektivt. Jag är verkligen en helt annan person i hur jag tacklade problem innan jag började här.

SÅ, vill du ha riktigt bra lön, vara oerhört eftertraktad av företag, ha ett riktigt kul, kreativt och utmanande jobb men samtidigt ha friheten att kunna byta runt och variera dig en hel del. Då rekommenderar jag verkligen att bli civilingenjör. Man tänker inte ens på att man pluggar. 5 år kan låta skrämmande men man har så sjukt roligt och lever så gött samtidigt att vips är man snart färdig och ska börja jobba igen.

Lycka till!

Tack! Låter mycket roligare. Vilka kurser är det som ingår. Om jag ska läsa på högskolan så är det civilingenjör som gäller. Jag vet inte hur högskolan fungerar exakt. Datateknik har jag kollat på. Vilka kurser är det som ingår (ungefär)?

Permalänk
Medlem

Får man ens jobba heltid innan man fyllt 18? Kanske blir svårt att försörja sig innan dess.

Jag vet att det är så inom handels iaf. Ville själv göra som du men väntade tills jag fyllde 18 och kunde jobba heltid.

Nu blev jag ju inte kvar där, vilket gör att jag ångrar mitt beslut lite mer. Det är mycket svårare att läsa vidare om man inte läst klart gymnsasiet.

Permalänk
Skrivet av irdeen:

Jag är precis likadan och har också rätt svårt att koncentrera mig på saker jag finner oerhört tråkiga. Min räddning och det som gjorde att jag klarade av gymnasiet var att jag hittade youtube-filmer som förklarade allt pedagogiskt, snabbt och effektivt. Jag behöver röster, bilder och sammanhang för att förstå koncept. Det jag gjorde var att jag kollade upp allt jag behövde lära mig i böckerna, sen bara sökte på det på youtube. Istället för att sitta och läsa om samma mening gång på gång på gång och dra mig i håret i frustration och tråkighet sörplade jag upp informationen 100x snabbare genom filmerna, och behövde därigenom i stort sett aldrig plugga, och fick ändå bra betyg. Allt handlar bara om studieteknik, och vad som passar en själv bäst. Alla är olika där nämligen. Likt vilken lösning som mest tidseffektivt optimerar ett programmeringsproblem. Som hashmaps vs arrays. Båda datastrukturerna fungerar, men hashmaps hittar sina element fruktansvärt mycket fortare

Skulle du dock hoppa av gymnasiet kommer du troligen få massa problem senare. Ingen arbetsgivare kommer ta en seriöst ifall man inte ens avslutat gymnasiet, så att hoppa av rekommenderar jag verkligen inte. Du kommer bara ångra det om ett par år. Det här är ren spekulation från min sida men kanske har du personer som Bill Gates, Steve Jobs eller Mark Zuckerberg som inspiration för ditt potentiella val. I jämförelse med andelen "dropouts" som gjort samma sak men inte lyckats är högst troligen över 99.9%. Skulle det stämma ger du dig i så fall ut för att lyckas med en sannolikhet <0.01%. Det är inga odds jag hade satsat mina hästar på.

Häng kvar i gymnasiet, använd youtube (särskilt kanalen Khan Academy, de går igenom allt gymnasiet täcker i princip, och mycket mer), så klarar du dig igenom det utan problem! Kom ihåg bara att skumma igenom böckerna efteråt för att kontrollera att du faktiskt lärt dig allt. Nyckeln är att lära sig det proven frågar om, skit i allt annat. Tänka ut potentiella frågor i förväg underlättar en hel del också.

https://www.youtube.com/user/khanacademy/playlists

Att kolla på Youtube-filmer är ett bra tips som jag ska börja använda. Gillar verkligen att kolla på TED talks och Kurzgesagt. Har också läst någon en bok om studieteknik. Fick många bra tips, bland annat att planera sin vecka. Fungerar välldigt bra men går inte alltid att göra.

Jag tror inte jag är någon Steve Jobs eller liknande. SOm jag har skrivit tidigare; Om jag ska hoppa av är planen att jag skaffar mig en inkomst innan jag hoppar av.

Prenumererae på YT kanalen du länka. Ska kolla in den.

Permalänk
Medlem

eftersom att ett arbete på t.ex. mcdonalds kräver gymnasieutbildning så ska du absolut inte hoppa av...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Plugga klart och försök bli en bra programmerare samtidigt? Allt innan universitetet kräver ju nästan 0 plugg. Tror jag ärligt pluggade kanske 3 timmar efter skoltid under mina 3 år i gymnasiet och tog vg i princip alla ämnen på natur. Resten av tiden spenderades med träning och WoW typ. Nu pluggar jag läkare så det är ok