Samsung Soundbar HW-K950 från helvetet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

jo precis

ok, jo jag använder ju Xplay för att det är bekvämt och ser snyggt ut.

Skrivet av nik0demus:

ja det gör jag med, använder bara det andra när det är atmos

Men när ni använder PC-Soundbar-4K TV, fungerar Netflix för er då. Här blir det på min setup, med Ryzen och Nvidia, svart ruta när man startar Netflix appen och får dra ur och sätta i HDMI kabeln och samma när jag stänger av appen. Händer också med Microsoft Edge och Netflix.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@yrfhar
använder inte Netflix

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Men när ni använder PC-Soundbar-4K TV, fungerar Netflix för er då. Här blir det på min setup, med Ryzen och Nvidia, svart ruta när man startar Netflix appen och får dra ur och sätta i HDMI kabeln och samma när jag stänger av appen. Händer också med Microsoft Edge och Netflix.

Intel NUC 7i3BNH - Netflix fungerar.

Någon som kör Power DVD 17? Ljudet hackar vid uppspelning av 4K HDR filer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En annan sak:

PS4 PRO direkt in i baren gör att man inte kan välja RGB. Utan får YUV420.

Men Xbox X kan välja RGB enligt folk från avforums.

Någon som kan bekräfta och varför skulle de gå på ena konsolen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Öltorp:

Intel NUC 7i3BNH - Netflix fungerar.

Någon som kör Power DVD 17? Ljudet hackar vid uppspelning av 4K HDR filer.

Skickades från m.sweclockers.com

jag kör Mpc-Hc 64bit hackar inte ett skit. kör du complete blurayrippar typ 50mb/s bitrate eller? kanske blir för mycket data o skicka med hdmi. annars byt till en 18gb/s hdmi kabel om du inte redan kör det. ska prova o dra ner en complete blurayrip o se om min setup håller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

En annan sak:

PS4 PRO direkt in i baren gör att man inte kan välja RGB. Utan får YUV420.

Men Xbox X kan välja RGB enligt folk från avforums.

Någon som kan bekräfta och varför skulle de gå på ena konsolen?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kan inget om RGB hit eller dit då jag inte haft problem med det och därmed inte haft behovet att läsa på mig, men samsung baren fungerar bättre med xbox än med ps4 då det gäller netflix och atmos, vem vet det kanske är samma skit som gör att du har problem med bildformatet också.

Detta är en skum soundbar. Fungerar den så är den sjukt bra. Men du måste ha "rätt" grejor kombinerat och rätt kopplat för att den ska göra som man vill.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nik0demus:

jag kör Mpc-Hc 64bit hackar inte ett skit. kör du complete blurayrippar typ 50mb/s bitrate eller? kanske blir för mycket data o skicka med hdmi. annars byt till en 18gb/s hdmi kabel om du inte redan kör det. ska prova o dra ner en complete blurayrip o se om min setup håller.

Nej nej. De är rippar på ca 18 MB/s.

Men läste idag att PDVD17 inte har atmos stöd.

Men den blå lampan kickar iaf igång när man spelar upp.

Hur har du ställt in mpc-hc för bästa möjliga uppspelning av 4K HDR + atmos?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Nej nej. De är rippar på ca 18 MB/s.

Men läste idag att PDVD17 inte har atmos stöd.

Men den blå lampan kickar iaf igång när man spelar upp.

Hur har du ställt in mpc-hc för bästa möjliga uppspelning av 4K HDR + atmos?

Skickades från m.sweclockers.com

Har du ställt in Dolby Atmos for Home Theater i Windows tänds den blå lampan på allt flerkanalljud.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Skrivet av Öltorp:

Nej nej. De är rippar på ca 18 MB/s.

Men läste idag att PDVD17 inte har atmos stöd.

Men den blå lampan kickar iaf igång när man spelar upp.

Hur har du ställt in mpc-hc för bästa möjliga uppspelning av 4K HDR + atmos?

Skickades från m.sweclockers.com

jag körde denhär även om det står att det är för amd kort, funkar bra ändå. innan laggade det o krånglade men nu är det helt ok. inte helt nöjd med hdr men det går väl kanske o pilla vidare på. se till o spara settings i mpc-hc först så man inte ställer till för mycket o inte vet vad
man gjort. https://www.youtube.com/watch?v=_5VfqtpLnSw jag har skaffat mig atmos appen på win 10 men vet ej om den behövs! låter jävla bra iallafall

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Har du ställt in Dolby Atmos for Home Theater i Windows tänds den blå lampan på allt flerkanalljud.

Står ju även dolby atmos när lampan tänds, bugg?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Öltorp: Om man ska gå efter vad folk skriver på AV-forum kanske Windows beter sig som Xbox One. Kommer inte ihåg vilka som skrev det men det stod att om man ställde in Xbox One att köra ATMOS kör den allt flerkanalsljud på alla högtalare och ATMOS-lampan tänds även om det inte är ATMOS från källan. Finns en inställning som heter Sorround i ljudlimpan som gör det samma men då tänds inte det blåa ljuset. Var lite diskussioner om vilket som lät bästa. Xbox Ones uppskalning av ljudet eller ljudlimpans.

Kanske fungerar lika i Windows om man ställt in Dolby Atmos for Home Theater i Windows 10.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Hej, är K-960 baren för 6600:- värt att betala?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xonic78:

Hej, är K-960 baren för 6600:- värt att betala?

Ja!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Ok tack! Har en fråga till. Som jag förstår är Xbox "a must" med denna baren om man använder Dolby Access app. Men om jag vill lyssna ljudet från tv vilken format är det då, ingen "surround"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xonic78:

Ok tack! Har en fråga till. Som jag förstår är Xbox "a must" med denna baren om man använder Dolby Access app. Men om jag vill lyssna ljudet från tv vilken format är det då, ingen "surround"?

Du får ställa in tv att outputta Dolby Digital..

Jag har en LG tv och haft problem när baren och tv startar samtidigt att de inte blir surround.

Nu när tvn startar först och baren manuellt efter fungerar de.

Ja kör dolby appen fast med datorn. Fungerar bra.

Permalänk
Medlem

Tack snälla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Du får ställa in tv att outputta Dolby Digital..

Jag har en LG tv och haft problem när baren och tv startar samtidigt att de inte blir surround.

Nu när tvn startar först och baren manuellt efter fungerar de.

Ja kör dolby appen fast med datorn. Fungerar bra.

Så ljudet kommer också från bakhögtalarna inte bara baren om jag tittar vanlig tv elle måste källan vara 5.1?

Permalänk
Medlem

@Xonic78: De kommer från dom bakre.

Du måste ställa in ljud ut från tv till arc, samt auto format om de finns något sådant.
Sen måste ju kanalen i sig sända i 5.1. Alla gör inte de.

Permalänk
Medlem

Tryck Effekt-knappen så får du simulerad Atmos, dvs ljud i alla högtalare, Blir faktiskt bra ljud.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xonic78:

Hej, är K-960 baren för 6600:- värt att betala?

Var har du hittat soundbaren för det priset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av corben2:

Var har du hittat soundbaren för det priset?

Ehh.. jag har några kuponger att använda, det kostar jo 9k dagsläget.

Permalänk
Medlem

Allt man kopplar direkt i baren tycker jag fungerar bra.

Men problemen ligger över ARC. Startar man baren tillsammans mer tv:n så blir effekten dämpad.
Stänger jag då av baren och startar igen (med tvn på) så blir de helt plötsligt bättre effekt.

DTS-X samt andra fix verkar vara omöjliga att få. Verkar som att samsung knappt vill kännas vid denna bar då firmwares lyser med sin frånvaro.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Märkligt

Altered Carbon i Windows 10 appen visar HDR och ATMOS i info men inte UHD.

Blir ändå UHD om man kollar själva informationen under streamen. Gott med ATMOS! Började titta på Shield TV men tyckte ljudet inte var jättebra i 5.1 så det fick bli PC.

Klicka på bilden för större och förstoringsglaset och ni ser upplösningen på rad 10.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Märkligt

Altered Carbon i Windows 10 appen visar HDR och ATMOS i info men inte UHD.
https://preview.ibb.co/g5ThAn/netflix2_4k_HDR_Atmos.jpg
Blir ändå UHD om man kollar själva informationen under streamen. Gott med ATMOS! Började titta på Shield TV men tyckte ljudet inte var jättebra i 5.1 så det fick bli PC.

Klicka på bilden för större och förstoringsglaset och ni ser upplösningen på rad 10.

https://preview.ibb.co/b7Wr37/netflix_4k_HDR_Atmos.jpg

Stödjer Win 10 Netflix atmos?

Trodde de bara var Xbox och LG OLED 2017 som gjorde enligt Netflix hemsida.

Får kika på detta när ja kommer hem.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: de verkar vara så. Men så fort jag trycker på play blir de svart och de ballar ur. Får byta ingång på baren och sen tillbaka, så får jag bild igen men står på Netflix att något gick fel.

Tål inte baren 4K + HDR + Atmos via en hdmi kabel?

Permalänk
Medlem

@Öltorp: Händer hos mig också att det blir svart och man få antingen stänga av/sätta på soundbaren. Samma med Edge som inte har stöd för annat än 2.0 ljud.

Men jag kör med HDMI från datorn direkt i TV och DVI-HDMI kabel till soundbaren för ljudet så slipper detta problem.

Netflix vägrar då att visa 4K UHD loggan men trycker jag CTR-ALT-SHIFT-D ser jag bevisligen att Netflix streamar 4k och inte bara jag som uppfattar det så.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@Öltorp: Händer hos mig också att det blir svart och man få antingen stänga av/sätta på soundbaren. Samma med Edge som inte har stöd för annat än 2.0 ljud.

Men jag kör med HDMI från datorn direkt i TV och DVI-HDMI kabel till soundbaren för ljudet så slipper detta problem.
https://s5.postimg.org/it3jarczr/uosk.jpg

Netflix vägrar då att visa 4K UHD loggan men trycker jag CTR-ALT-SHIFT-D ser jag bevisligen att Netflix streamar 4k och inte bara jag som uppfattar det så.

Efter 3 startar fungerade de

Visst tänds den blå lampan. Men hur vet man egentligen att baren outputtar Atmos?

Får blå lampa på de mesta från datorn, flerkanalsljud.

Kan man ställa in så baren bara aktiverar detta när de verkligen är atmos?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Efter 3 startar fungerade de

Visst tänds den blå lampan. Men hur vet man egentligen att baren outputtar Atmos?

Får blå lampa på de mesta från datorn, flerkanalsljud.

Kan man ställa in så baren bara aktiverar detta när de verkligen är atmos?

Skickades från m.sweclockers.com

Högerklicka högtalar-ikonen och väl stereo istället för Dolly Atmos.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Högerklicka högtalar-ikonen och väl stereo istället för Dolly Atmos.

Ok då kickar bara atmos in när de är de?

Sämre effekt övrigt att köra stereo?
Tycker ju de låter bra så sett med flerkanalsljud.

Men jobbigt att inte veta när de verkligen är atmos.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Öltorp: Okej, du tycker annars att Atmos inställ i Windows fungerar bra. Jag får 8 sekunders delay på ljudet om jag inte satt inställningarna till stereo som du kan se i klippet nedan. Jobbigt om man ska kolla på YouTube och missar början eller om man pausar och missar 8 sekunder av ljudet igen.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@Öltorp: Okej, du tycker annars att Atmos inställ i Windows fungerar bra. Jag får 8 sekunders delay på ljudet om jag inte satt inställningarna till stereo som du kan se i klippet nedan. Jobbigt om man ska kolla på YouTube och missar början eller om man pausar och missar 8 sekunder av ljudet igen.

https://youtu.be/AKAgW9g7qSQ

Alltså 10 s fördröjning är de alltid om blå lampa tänds.

Men de skiter väl samsung i.

Skickades från m.sweclockers.com