Samsung 860 Pro med 4 TB lagringsutrymme hittar ut på webben

Permalänk
Melding Plague

Samsung 860 Pro med 4 TB lagringsutrymme hittar ut på webben

Uppföljaren till Samsungs SSD-enhet 850 Pro listas nu på bolagets webbplats, vilket talar för att en lansering kan vara nära förestående.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tänkte först "19000 låter lite dyrt" men sen såg jag att det förmodade priset var inklusive moms... så jag tar två.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Känns ju inte som man kan ha SSD som lagringsdisk inom en snar framtid

Permalänk
Medlem

Baah... nu måste jag ju byta ut alla mina 850 PRO 1TB och 2TB mot 4TB... jobbigt

Tycker det är lite konstigt dock att man fortsätter lansera PRO/MLC? på SATA.
Men... det ökar oddsen att vi ser en PRO med MLC i nästa gen NVMe disk också, vilket jag innerligt hoppas.

Så... ska man vänta med att köpa 960 PRO 2TB och hoppas?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Tänkte först "19000 låter lite dyrt" men sen såg jag att det förmodade priset var inklusive moms... så jag tar två.

Sedan tar man och gör ett bruttolöneavdrag på den som man gjorde Hem-PC-reformen:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hem-PC-reformen

Angående priset så är det den stösta pro-disken, det säger inte så mycket om de vi vanliga brukar köpa. Själv är jag fundersam på 860 Evo 2TB eller minst 1TB.

Permalänk
Medlem

Hoppas att det i praktiken innebär att 850 EVO 4TB blir billigare. Vill gärna ha en 4TB ssd till min server, men inte gärna betala 14.000:- eller mer för den.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Det känns inte alls spännande med "nya" SATA-SSD's nu när NVM-E finns. Det känns snarare lite gammalt och lökigt. Ge mig 970 Pro med 3900MB/s läs/skriv och några miljoner IOPS för en rimlig peng istället. Det ärr sådant jag ser fram emot, inte nya SATA-enheter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det är dock livsfarligt att förvara allt viktigt på en och samma hårddisk. Men 4 TB är ju verkligen trevligt. Kör 512gb nu och känner inte att det behövs mera. Less is more som man brukar säga

Har stöd för M.2 men känner inte att det är värt att just nu.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det känns inte alls spännande med "nya" SATA-SSD's nu när NVM-E finns. Det känns snarare lite gammalt och lökigt. Ge mig 970 Pro med 3900MB/s läs/skriv och några miljoner IOPS för en rimlig peng istället. Det ärr sådant jag ser fram emot, inte nya SATA-enheter.

NVME för mig är meningslöst för vad dom kostar. Hade aldrig köpt en NVME ssd för ordinarie pris.
Ge mig billigare kr/gb på ssd istället, enda jag bryr mig om då det är alldeles för dyrt för att tänka på ersätta hdd med SSD.

Permalänk
Medlem

Fet SSD disk men för oss vanliga för dyr och onödigt stor 512Gb SSD tycker jag är tillräckligt fet allt viktigt spar jag på en vanlig sats disk 😀

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Nice!

Lite väl dyra ännu per TB för att köra som backup-disk, men utvecklingen går åt rätt håll.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Har jag missat något i nyheten? 1900 USD är runt 15 000KR. Dollarn har inte legat på 10KR på evigheter.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det känns inte alls spännande med "nya" SATA-SSD's nu när NVM-E finns. Det känns snarare lite gammalt och lökigt. Ge mig 970 Pro med 3900MB/s läs/skriv och några miljoner IOPS för en rimlig peng istället. Det ärr sådant jag ser fram emot, inte nya SATA-enheter.

I praktiken märker man ingen skillnad mot en SSD eller NVM-E har jag läst. Någon som har lite mer information?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av magma86:

Det är dock livsfarligt att förvara allt viktigt på en och samma hårddisk. Men 4 TB är ju verkligen trevligt. Kör 512gb nu och känner inte att det behövs mera. Less is more som man brukar säga

Har stöd för M.2 men känner inte att det är värt att just nu.

Är datan värd att ha så måste man ju ha backup oavsett diskens storlek och typ.
Om datan är lätt att ersätta så är det istället inget att oroa sig för.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

NVME för mig är meningslöst för vad dom kostar. Hade aldrig köpt en NVME ssd för ordinarie pris.
Ge mig billigare kr/gb på ssd istället, enda jag bryr mig om då det är alldeles för dyrt för att tänka på ersätta hdd med SSD.

Det är så olika viket behov man har och vad man värdesätter. Jag gick från en 850 EVO till en 960 EVO, och jag går inte tillbaka igen. Den där Aha-upplevelsen när man gick från HDD till SSD... det var som att få den igen. Men det gäller såklart inte alla. Mina arbetsflöden är som gjorda för NVM-e verkar det som, och jag är så nöjd.

Jag ser lite på SATA-SSD som att det har nått sin maxgräns. Det går inte krama ur mycket mer läs/skrivhastighet ur gränssnittet, och AHCI sätter stopp för vidare utvevkling av högre IOPS.. Så det enda är ju då om man kan utveckla enheter som tål fler skrivningar/är billigare, och det återstår väl att se om de lyckats med det här.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är så olika viket behov man har och vad man värdesätter. Jag gick från en 850 EVO till en 960 EVO, och jag går inte tillbaka igen. Den där Aha-upplevelsen när man gick från HDD till SSD... det var som att få den igen. Men det gäller såklart inte alla. Mina arbetsflöden är som gjorda för NVM-e verkar det som, och jag är så nöjd.

Jag ser lite på SATA-SSD som att det har nått sin maxgräns. Det går inte krama ur mycket mer läs/skrivhastighet ur gränssnittet, och AHCI sätter stopp för vidare utvevkling av högre IOPS.. Så det enda är ju då om man kan utveckla enheter som tål fler skrivningar/är billigare, och det återstår väl att se om de lyckats med det här.

Intel Optane är nästa steg. Där är de ensamma på toppen.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av MikaelSwahn:

I praktiken märker man ingen skillnad mot en SSD eller NVM-E har jag läst. Någon som har lite mer information?

Beror som sagt på vad man gör. Vid slösurf är det såklart ingen skillnad, men när man laddar/sparar antingen stora filer eller många små så är det verkligen en märkbar skillnad. Jag som håller på mycket med bild/ljudredigering märker absolut skillnaden.

Skrivet av Datanisse:

Intel Optane är nästa steg. Där är de ensamma på toppen.

Mjaoe... De ska ikapp i sekvensiell läs/skriv också.. Men visst, pratar man bara iops så är de ju ohotade.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är så olika viket behov man har och vad man värdesätter. Jag gick från en 850 EVO till en 960 EVO, och jag går inte tillbaka igen. Den där Aha-upplevelsen när man gick från HDD till SSD... det var som att få den igen. Men det gäller såklart inte alla. Mina arbetsflöden är som gjorda för NVM-e verkar det som, och jag är så nöjd.

Jag ser lite på SATA-SSD som att det har nått sin maxgräns. Det går inte krama ur mycket mer läs/skrivhastighet ur gränssnittet, och AHCI sätter stopp för vidare utvevkling av högre IOPS.. Så det enda är ju då om man kan utveckla enheter som tål fler skrivningar/är billigare, och det återstår väl att se om de lyckats med det här.

Jag gick ifrån 850 evo till 960 evo också, märkte 0 skillnad. Windows bootade lika snabbt, spel startade och laddade lika snabbt, märkte ingen skillnad i lightroom när jag provade med ett arkiv bilder för redigering (hade såklart arkivet på nvme disken då )
Kan knappast säga det är som HDD->SSD ärligt talat, det steget är alldeles för extremt. Om man nu inte tycker om att dricka 5 koppar kaffe medans windows bootar.

Men visst är det upp till användandet. Håller man på med video så kan ju hastigheten vara trevlig ex.
Men det är också extremt begränsat där man verkligen märker skillnaden mellan dom, den vanlige användaren kommer inte märka något.

Tycker SSD verkar rätt tåliga på skrivningar, sett många som kört torrent med sjuka summor write utan problem. Har själv kört en av mina 850 evo som torrent disk länge nu

Köpte ju min 960 evo för 888:- på elgiganten så jag är nöjd, utöver mina 3x 850 evo.
Jag hade dock gärna velat ha en större SSD, men priserna är absurda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MikaelSwahn:

I praktiken märker man ingen skillnad mot en SSD eller NVM-E har jag läst. Någon som har lite mer information?

http://www.tomshardware.com/reviews/samsung-960-evo-nvme-ssd-...

Scrolla ned lite så får du deras test på "Real-world software performance", samt även http://www.tomshardware.com/reviews/crucial-mx300-ssd-review,... för att kolla mellan nvme och vanliga SATA SSDs. Skillnaden är absolut minimala.
Det gäller ju dock lite blandad "vanlig" mjukvara som många kanske kan hitta på maskinen hemma. Lite spel, lite adobe saker mm.

Skrivet av Ozzed:

Det är så olika viket behov man har och vad man värdesätter. Jag gick från en 850 EVO till en 960 EVO, och jag går inte tillbaka igen. Den där Aha-upplevelsen när man gick från HDD till SSD... det var som att få den igen. Men det gäller såklart inte alla. Mina arbetsflöden är som gjorda för NVM-e verkar det som, och jag är så nöjd.

Jag ser lite på SATA-SSD som att det har nått sin maxgräns. Det går inte krama ur mycket mer läs/skrivhastighet ur gränssnittet, och AHCI sätter stopp för vidare utvevkling av högre IOPS.. Så det enda är ju då om man kan utveckla enheter som tål fler skrivningar/är billigare, och det återstår väl att se om de lyckats med det här.

Förvisso, men i detta fall är den enda delen av 960 EVO som är snabb, en lite SLC cache. Resterande utrymme är ungefär lika snabbt som en "vanlig" SATA SSD, dvs. 500-550 MB/s. Högre IOPS överlag dock även när cachen är full.

Men om allt man gör kan få plats i cachen så fungerar det ju bra, men det täcker ju inte hela disken eller all data på den, det är ju som sagt, en cache.

Tror dock inte en sekund att det är någon Aha upplevelse som från HDD -> SSD, speciellt inte när nästan alla tester visar att den verkliga skillnaden är minimal, förutom de absolut få situationer där cachen kan användas optimalt.

Med andra ord, kan jag slå på Samsung Rapid och få samma effekt. (samt gå miste om en hel del RAM)

De fina 3200/1900MB/s som postas om 960 EVO är ju enbart för cachen.
Så om något, är ditt arbetsflöde som gjort för en snabb cache på X storlek, beroende på hur stor 960 EVO du nu har.

Upp som en sol och ned som en pannkaka, eller hur var det?

Fortfarande ganska okej prestanda vid full cache, bättre än vanliga SATA SSDs, men inte ens i närheten av like snabb som cachen.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

Har jag missat något i nyheten? 1900 USD är runt 15 000KR. Dollarn har inte legat på 10KR på evigheter.

Från artikeln:

Citat:

Prismässigt kostar 860 Pro med 4 TB lagring 1 899 USD, motsvarande cirka 19 000 kronor inklusive moms.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Jag gick ifrån 850 evo till 960 evo också, märkte 0 skillnad. Windows bootade lika snabbt, spel startade och laddade lika snabbt, märkte ingen skillnad i lightroom när jag provade med ett arkiv bilder för redigering (hade såklart arkivet på nvme disken då )
Kan knappast säga det är som HDD->SSD ärligt talat, det steget är alldeles för extremt. Om man nu inte tycker om att dricka 5 koppar kaffe medans windows bootar.

Men visst är det upp till användandet. Håller man på med video så kan ju hastigheten vara trevlig ex.
Men det är också extremt begränsat där man verkligen märker skillnaden mellan dom, den vanlige användaren kommer inte märka något.

Tycker SSD verkar rätt tåliga på skrivningar, sett många som kört torrent med sjuka summor write utan problem. Har själv kört en av mina 850 evo som torrent disk länge nu

Köpte ju min 960 evo för 888:- på elgiganten så jag är nöjd, utöver mina 3x 850 evo.
Jag hade dock gärna velat ha en större SSD, men priserna är absurda.

Skrivet av Elghinnarisa:

http://www.tomshardware.com/reviews/samsung-960-evo-nvme-ssd-...

Scrolla ned lite så får du deras test på "Real-world software performance", samt även http://www.tomshardware.com/reviews/crucial-mx300-ssd-review,... för att kolla mellan nvme och vanliga SATA SSDs. Skillnaden är absolut minimala.
Det gäller ju dock lite blandad "vanlig" mjukvara som många kanske kan hitta på maskinen hemma. Lite spel, lite adobe saker mm.

Förvisso, men i detta fall är den enda delen av 960 EVO som är snabb, en lite SLC cache. Resterande utrymme är ungefär lika snabbt som en "vanlig" SATA SSD, dvs. 500-550 MB/s. Högre IOPS överlag dock även när cachen är full.

Men om allt man gör kan få plats i cachen så fungerar det ju bra, men det täcker ju inte hela disken eller all data på den, det är ju som sagt, en cache.

Tror dock inte en sekund att det är någon Aha upplevelse som från HDD -> SSD, speciellt inte när nästan alla tester visar att den verkliga skillnaden är minimal, förutom de absolut få situationer där cachen kan användas optimalt.

Med andra ord, kan jag slå på Samsung Rapid och få samma effekt. (samt gå miste om en hel del RAM)

De fina 3200/1900MB/s som postas om 960 EVO är ju enbart för cachen.
Så om något, är ditt arbetsflöde som gjort för en snabb cache på X storlek, beroende på hur stor 960 EVO du nu har.

https://images.anandtech.com/doci/10833/960evo-1000-vendor_rwc_full.png

Upp som en sol och ned som en pannkaka, eller hur var det?

Fortfarande ganska okej prestanda vid full cache, bättre än vanliga SATA SSDs, men inte ens i närheten av like snabb som cachen.

Jag har 500GB-varianten, och arbetsdatamängden ryms ju som oftast inom SLC-cachen för min del. Dock så får man inte glömma läshastigheten. Den är också viktig för helhetsupplevelsen. Syntetiska benchmarks är just syntetiska och det är den verkligha upplevelsen som räknas. Jag kan dock absolut tänka mig att gemene man inte märker så mycket skillnad, men detsamma kan ju sägas om HDD > SSD. Om man bara surfar runt lite så är det ju inte så stor skillnad.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

Har jag missat något i nyheten? 1900 USD är runt 15 000KR. Dollarn har inte legat på 10KR på evigheter.

Står ju i inlägget att 19k är med Svensk moms.

Permalänk
Avstängd

Dagen jag blir ekonomiskt oberoende kommer jag köpa 4tb varianten till min bärbara speldator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Dagen jag blir ekonomiskt oberoende kommer jag köpa 4tb varianten till min bärbara speldator.

Kan ju vara så att den inte kostar så mycket då eller rentav inte går att köpa längre..

Personligen tycker jag den är alldeles för slö, för att ha det priset.. oavsett storlek.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Men 19000:-...något att se tillbaka på och skratta åt i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

men detsamma kan ju sägas om HDD > SSD. Om man bara surfar runt lite så är det ju inte så stor skillnad.

När man startar datorn och öppnar och stänger program –exempelvis webbläsaren man surfar runt lite med – så tror jag absolut gemene person märker skillnad på HDD > SDD.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk

19K , ja det är säkert minnes bristen eller den beryktade elektronikskatten som spökar

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Inaktiv

Visst blir man sugen, men inte till 19 lökar. Jag avvaktar lite till om det kommer andra billigare versioner. Då man kör 2x250GB i Raid0 så börjar det bli dags att uppgradera burken en smula.

Permalänk

Vill ha en billig 2 TB SSD, så att jag kan pensionera min allra sista mekaniska disk som jag har lite filmer och backup på.

Behöver inte vara supersnabb, bara den är märkbart bättre än den mekaniska.

Har 5 st SSD 60 + 120 + 250 + 500 + 500GB.
Varje steg lite snabbare/större, NVME på den sista.

Alla funkar fint fortfarande, noll problem.
Dock synd att prisminskningen verkar ha stannat av sedan några år, annars hade den senaste blivit en 1GB.

Känns som om jag har köpt min sista mekaniska

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

NVME för mig är meningslöst för vad dom kostar. Hade aldrig köpt en NVME ssd för ordinarie pris.
Ge mig billigare kr/gb på ssd istället, enda jag bryr mig om då det är alldeles för dyrt för att tänka på ersätta hdd med SSD.

Det jag inte kan förstå är varför NVME ska vara dyrare än SATA. Med SATA har man ju en massa plast eller metall runtom, separata kontakter för ström och dataöverföring o.s.v. medan NVME bara är ett pyttelitet kretskort med en edge connector. NVME borde vara billigare att tillverka, men ändå kostar de oftast 50 - 100% mer än motsvarande modell med SATA.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD