Guide till att handla kryptovalutor

Permalänk
Medlem

Guide till att handla kryptovalutor

Sett att det är flera som undrar hur man gör för att handla krypto och tänkte att jag kunde dela med mig av en guide jag drog ihop. Här är ett urklipp på hur man går till väga för att få pengar på sitt svenska bankkonto till en kryptovaluta på en handelsplats (det är ett gäng ringar man måste hoppa igenom för att komma dit).

STEG 1:
För att få mina svenska kr på min svenska bank till en handelsplats för kryptovalutor använder jag mig av Kraken. Detta är min "inkörsport" i kryptovärlden. Där måste man först skapa & verifiera sitt konto till den tier man finner lämplig (detta kan ta från en dag till en vecka beroende på deras arbetsbelastning) för att överhuvudtaget kunna sätta in pengar. Kraken är just nu den 11:e största kryptovalutaexchangen i världen sett till omsatt volym per dag. När väl det är klart gör man en SEPA-betalning från sin bank till kraken i euro (kan ta upp till 5 dagar, brukar alltid gå på 1-2 arbetsdagar dock), hos SEB finns det under fliken "utlandsbetalningar". Informationen du behöver fylla i hos din bank så att pengarna hamnar rätt hittar du inne på ditt konto på Kraken > deposits > EUR. Se till att följa deras instruktioner noga. Kraken kan användas till att handla 15-20 vanliga kryptovalutor, men jag använder sidan mest för att få pengarna från mitt svenska bankkonto till en kryptovaluta. Vissa svenska banker kräver att man ringer in och manuellt aktiverar utlandsbetalningar som en säkerhetsåtdärd för att motarbeta pengatvätt, "handel med kryptovalutor" är dock en fullgod anledning som de godkänner.

STEG 2:
När pengarna väl är inne på Kraken brukar jag använda dem till att köpa Ethereum. Ethereum har lägre transactionfees och går snabbare att föra över mellan 2 olika wallets än Bitcoin. Detta görs genom att välja EUR/ETH-pairing och sedan lägga en order. Varje exchange har en tradingfee som skiljer sig från upp till 0.26% ner till 0.05% och kan sänkas på olika sätt. Vissa exchanges har gett ut sin egen coin (KCS för KuCoin och BNB för Binance), och genom att äga dessa kan man sänka sina avgifter. På KuCoin sänks avgifterna beroende på hur många KCS man äger, och på Binance sänks avgiften till hälften (dvs från 0.1% till 0.05%) om man betalar dem med BNB (genom att först köpa BNB, ha dem på sitt konto och sedan välja att avgifterna ska betalas med BNB). Dessa handlas som vilken annan coin som helst och kan öka/minska i värde precis som vilken annan coin som helst. Kraken sänker istället sina fees vid fastställda intervaller beroende på hur mycket man har omsatt på sitt konto. Lägger man en marketorder på att köpa Ethereum betalar man då 0.26% i avgift.

STEG 3:
Därefter skapar man ett konto på den exchange man vill handla på och går in på "Deposits". Jag själv handlar på Binance (de har de flesta i topp-20 både via ETH/BTC och över 3 miljoner användare, en av de största i världen) och KuCoin (flera mindre coins, plats 41 i världen sett till daglig volym). Där gör man ett konto, går in på sin wallet och klickar sedan på den valutan man vill sätta in (i det här fallet ETH) och sedan skapar man en unik adress till just den plånboken. Därefter kopierar man adressen (en 30-40 tecken lång kod blandad med bokstäver/siffror) och klickar i den på Kraken > Withdraws. Ofta får man verifiera adressen med ett bekräftelsemail innan transaktionen skickas. Bör ta max ca 30 minuter för den transaktionen att gå igenom. Här är det oerhört viktigt att göra rätt och det är i det här steget okunniga blir av med sina pengar! Varje kryptovaluta har en unik adress som inte funkar med andra kryptovalutor. Du kan alltså inte skicka BTC till en ETH-adress och vice versa - skickar man fel kan pengarna gå förlorade. Kopiera och klistra in adressen och dubbelkolla alltid så att allt stämmer. Ska man föra över Ethereum från Kraken till Binance måste man alltså generera en unik Ethereumadress hos Binance.

Hela guiden kan läsas här, där jag även skrivit en del om säkerhetsåtgärder man bör vidta innan man börjar: http://blockchain.blogg.se/

Trade safe & kom gärna med feedback!

Visa signatur

http://www.cryptomarkets.se/ - En guide till att börja handla kryptovalutor.

Permalänk
Medlem

Mycket bra guide! Är själv hyfsat ny så skulle vilja betona:
Att kolla vilka parningar den valutan du är intresserad av att investera i har. De flesta (om inte alla kryptovalutor) är parade med Bitcoin(BTC), men eftersom varje transaktion (nätverksavgift) kostar ~$20 så är det inte värt att handla mindre summor i BTC.

(Nu utgår jag från Binance) Ethereum(ETH) har de flesta andra valutor parade till sig och är därför mer värt att att köpa med din fiat (statliga/fysiska pengar ex. svenska kronor) eftersom transaktionsavgifterna är mycket lägre inom det nätverket.

Här är en liten gloslista med termer som är vanligt förekommande: https://i.redd.it/dw71v5us86401.jpg

Själv kör jag Coinbase -> Binance <-> min wallet. Coinbase eftersom det är mycket enkelt att handla valuta där, bara att fylla i kortuppgifterna som på en "vanlig" internethandel och man får sin valuta direkt. Har inte någon metod för att casha ut ännu då jag för tillfället hodlar.

Ifall man är intresserad av en wallet till mobilen så kan jag rekommendera Jaxx, som jag har för mig har samma utvecklare som Ethereum. Den tar "de större" valutorna: Bitcoin, Bitcoin Cash, Ethereum samt Litecoin (men även många fler som jag tolkar inte är så stora/vanliga).

Visa signatur

Keep it simple, stupid.
AMD Ryzen 5 2600X | AMD Radeon 580X 8GB
Mint | Slackware-Current | Xubuntu 18.10 | Arch | AntiX | MacOS

Permalänk
Medlem

Schyst guide. Ett videoklipp på en transaktionskedja skulle vara lärorik.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Tack för feedbacken, bra tillägg! Kommer en till post med lite senare, ser till att ta med den informationen då Kanske kommer något i videoväg också längre fram, hojtar till i tråden då!

Visa signatur

http://www.cryptomarkets.se/ - En guide till att börja handla kryptovalutor.

Permalänk
Medlem

Skulle göra en SEPA-betalning igår via SEB men hittade inte raden för klistra in referensnumret?

Permalänk
Medlem

@headphoneninja: man klistar in det på "meddelande till mottagaren". Som alltid, börja med en liten summa först så att du ser att pengarna kommer fram!

Bild på vart du ska skriva in det: https://imageshack.com/a/img924/8626/xRZEIg.png

Visa signatur

http://www.cryptomarkets.se/ - En guide till att börja handla kryptovalutor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strauben:

@headphoneninja: man klistar in det på "meddelande till mottagaren". Som alltid, börja med en liten summa först så att du ser att pengarna kommer fram!

Bild på vart du ska skriva in det: https://imageshack.com/a/img924/8626/xRZEIg.png

ah tack, det var jag som inte hade vågat klicka längre än Registrera mottagare, doh.

Permalänk
Medlem

@headphoneninja: Fick du ordning på det? Marknaden är helt översvämmad med nya kunder så man ska vara glad om man fått sig ett konto på en vettig exchange, Krakens prestanda har gått ner sig lite också men de ska ha uppgraderingar påväg (igen). Bittrex, Binance & Bitfinex har alla stängt registrering för nya konton pga överbelastning.

Visa signatur

http://www.cryptomarkets.se/ - En guide till att börja handla kryptovalutor.

Permalänk
Medlem

Jag bestämde mig för att köpa crypto currency inatt. Kraken vägrade funka och kraschade konstant. Jag valde att köpa ETH på Coinbase och körde sedan över till Binance där jag bytte till BTc till Ripple. Coinbase har väldig seg prestanda just nu med deras transfers dock

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

@Pelegrino: Väldigt mycket sånt på samtliga exchanges nu. Binance, Bitfinex, Bittrex osv har alla stängt av registreringen för nya kunder då deras servrar inte klarar av ökningen. KuCoin är nog den enda som jag använder mig av som fortfarande tar emot nya kunder. Marknaden fullkomligen exploderar nu. Lite samma sak som i december innan korrigeringen, men då var det BTC som var hypen - nu är det altcoins vilket kan fördröja nästa korrigering med tanke på att allas inställning till krypto inte hänger på en valuta som det gjorde då (i samma utsträckning i alla fall), utan mer på marknaden generellt.

Marknaden har ökat med 20% senaste 4 dagarna och vi har ett gäng väldigt intressanta månader framför oss!

Visa signatur

http://www.cryptomarkets.se/ - En guide till att börja handla kryptovalutor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strauben:

@Pelegrino: Väldigt mycket sånt på samtliga exchanges nu. Binance, Bitfinex, Bittrex osv har alla stängt av registreringen för nya kunder då deras servrar inte klarar av ökningen. KuCoin är nog den enda som jag använder mig av som fortfarande tar emot nya kunder. Marknaden fullkomligen exploderar nu. Lite samma sak som i december innan korrigeringen, men då var det BTC som var hypen - nu är det altcoins vilket kan fördröja nästa korrigering med tanke på att allas inställning till krypto inte hänger på en valuta som det gjorde då (i samma utsträckning i alla fall), utan mer på marknaden generellt.

Marknaden har ökat med 20% senaste 4 dagarna och vi har ett gäng väldigt intressanta månader framför oss!

Då hade jag alltså tur som lyckades fixa Binance inatt! Hade problem att föra över till den för den vägrade visa min wallet men det gick i slutändan.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

@Pelegrino: Haha jajemän, underbar timing. Hade en polare som satt och försökte registrera sig samtidigt som de stängde av nya kunder, lite halvsurt för han x). Har själv försökt få konto på Bittrex sedan innan jul men det är fortfarande stängt. Bitfinex ska dock öppna för nya kunder innan 9:e januari har de sagt så vi får hoppas att de övriga handelsplatserna hakar på och tar in lite tekniker på övertid, vilket jag säkert tror att de är måna om då Binance mer än dubblade sin 24-h omsättning i veckan (från $4.5bn till +$9bn).

Visa signatur

http://www.cryptomarkets.se/ - En guide till att börja handla kryptovalutor.

Permalänk
Medlem

@strauben Hur funkar det att ta ut pengarna efteråt? Stöder Kraken withdraw av Krypto till USD/EUR/SEK ?

Visa signatur

Huvudmaskin : AMD Ryzen 9 5950x / MSI MAG B550 Tomahawk / Team Group 64GB (2x32GB) 3600 MHz CL18 Xtreem ARGB / MSI Geforce RTX 3080 10GB Ventus 3X Plus OC / 1x WD Black SN850 1TB Gen 4 / 1x Samsung 970 EVO Plus 2TB, 1x Kingston A400 120GB / Seasonic Focus GX 850W / Phantek Eclipse P500A D-RGB Svart / Arctic Cooling Liquid Freezer II 280 A-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forser:

@strauben Hur funkar det att ta ut pengarna efteråt? Stöder Kraken withdraw av Krypto till USD/EUR/SEK ?

Stämmer bra! Kraken har varit väldigt snabba för mig med uttag. Mitt senaste uttag gjordes på en tisdag kl ~10.00 och jag hade pengarna inne på kontot samma dag kl ~19.00. Man får då först sälja BTC/ETH till euro och sedan ta ut euro -> SEK sätts in på ditt konto.

Har även gjort om guiden och lagt till en del saker för den som är intresserad! Hittas numera på: http://www.cryptomarkets.se/

Kom gärna med feedback

Visa signatur

http://www.cryptomarkets.se/ - En guide till att börja handla kryptovalutor.

Permalänk
Medlem

@strauben:

Mycket bra! Nu återstår det bara en bra metod att förvandla sina krypto till fiat, men det är väl mer ett tekniskt problem idag

Vill lägga till under Säkerhet:
Google Authenticator tar ingen back-up på 2FA-koderna. Vilket resulterar i att om telefonen blir stulen, går sönder eller att du byter telefon så hänger inte dessa koder med. Om man då har aktiverad 2FA-autensiering på sina konton så behöver man kontakta kundsupporten vilket i sig är en väldigt utdragen process, ifall de ens är benägna/har möjlighet att hjälpa till med att återställa din åtkomst till ditt konto. Här är en person som råkat ut för detta

Visa signatur

Keep it simple, stupid.
AMD Ryzen 5 2600X | AMD Radeon 580X 8GB
Mint | Slackware-Current | Xubuntu 18.10 | Arch | AntiX | MacOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av BattKajs:

@strauben:

Mycket bra! Nu återstår det bara en bra metod att förvandla sina krypto till fiat, men det är väl mer ett tekniskt problem idag

Vill lägga till under Säkerhet:
Google Authenticator tar ingen back-up på 2FA-koderna. Vilket resulterar i att om telefonen blir stulen, går sönder eller att du byter telefon så hänger inte dessa koder med. Om man då har aktiverad 2FA-autensiering på sina konton så behöver man kontakta kundsupporten vilket i sig är en väldigt utdragen process, ifall de ens är benägna/har möjlighet att hjälpa till med att återställa din åtkomst till ditt konto. Här är en person som råkat ut för detta

Bra tillägg, tack!

Synd att inte fler exchanges har fiat som alternativ, ja. Just nu är det som du säger svårt att gå över till fiat om man använder sig av flera olika exchanges, både för uttag men även som hedge. Angående uttag av fiat tycker jag det fungerar smidigare än insättningar, och det går även betydligt snabbare att ta ut från Kraken än från till exempel Avanza (<12h). Det som saknas är en europeisk exchange med fiat-pairing så att man kan göra insättningar med betalkort (och få in pengarna direkt) & som har uttag av fiat till bankkonton. Håller tummarna för att FairX lever upp till de rykten som florerar.

Visa signatur

http://www.cryptomarkets.se/ - En guide till att börja handla kryptovalutor.