Permalänk

8700k idle 50c

Hej,

Har nyligen införskaffat mig en ny dator med 8700k.

Denna var ej monterad av mig utan utav inet, är dock lite orolig när jag ser att CPUn ligger på 50c i idle och då har jag det ändå rätt så kyligt i rummet, och trots detta med "be quiet! Shadow Rock TF 2" kylare på processorn.

Är detta normalt? Eller har dom monterat kylaren lite knasigt? För lite thermal paste?

Har inte hunnit felsöka detta själv ännu angående kylare, vill helst inte pilla där inne allt för mycket. Vad tror ni? Normal temp?

Permalänk

övrig utrustning e alltid bra! chassi?fläktar? övriga komponenter

Visa signatur

MSI MPG Z490 GAMING CARBON WIFI | Intel Core i9 10850K@5.0 Ghz | LIAN-LI GALAHAD AIO 360 | Corsair DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO 32Gb | MSI Geforce RTX 2080 Super Gaming Trio | Samsung 970 PRO 500GB M.2 | Acer Predator X34P

Permalänk

@ARAGON_GVD:
Moderkort: Asus Strix Z370-E Gaming
Chassi: Fractal Design R6
Fläktar i chassi: Fractal Design chassi stock fläktar
Ram: Corsair 16GB LPX
PSU: Corsair 750w RM750X
CPU Fläkt: be quiet! Shadow Rock TF 2

Permalänk
Inaktiv

Vad ligger temperaturen på under belastning då? Tomgång är inte speciellt intressant egentligen, även om det kanske verkar lite högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naterious:

Moderkort: Asus Strix Z370-E Gaming

Där har du "problemet". Din processor får antagligen väldigt mycket spänning out of the box helt i onödan. Har själv ett Z370-F Gaming och min CPU fick upp till 1,33V på Auto-läget vilket är helt galet. Jag kan OC:a den till 5 GHz vid 1,32V.

1) Ladda ner CPU-Z och kolla hur mycket Voltage din processor får, den får antagligen mer än vad den behöver. (i7-8700k behöver ~1.15V i stock-frekvens)

2) Gå in i BIOS och kolla så att Asus Multicore Enhancement (MCE) är avslaget. Slå av det om det är igång.

3) Om MCE redan var avslaget eller om temperaturerna och core voltage fortfarande är höga efter att du stängt ner det så lås spänningen manuellt till 1.15V.

Skrivet av anon78208:

Tomgång är inte speciellt intressant egentligen, även om det kanske verkar lite högt.

Halvsanning.
En ovanligt varm CPU vid idle kan bero på övermatning av spänning. Det skadar knappast att sänka spänningen (och därmed temperaturen), snarare tvärt om.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

be quiet! Shadow Rock TF 2 :/

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MinscS2:

Halvsanning.
En ovanligt varm CPU vid idle kan bero på övermatning av spänning. Det skadar knappast att sänka spänningen (och därmed temperaturen), snarare tvärt om.

Även det du påstår är en halvsanning. Stänger man av alla strömsparfunktioner så man får se den opåverkade tomgångsspänningen så ska den ligga lite (50-100mV) över spänningen vid belastning, annars har man felinställd load line calibration vilket orsakar spikar vid transienter som kan vara skadliga för CPU'n.

Dessutom är CPU'n till stor del clock gate'ad vid tomgång så även om spänningen är något hög så går det knappt någon ström igenom den.

Permalänk
Medlem

GPU?

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

annars har man felinställd load line calibration vilket orsakar spikar vid transienter som kan vara skadliga för CPU'n.

Vilket ju precis är vad jag skrev? Att den vid "auto"-läget i BIOS får alldeles för hög spänning.
LLC står även den på Auto på Strix Z370-moderkorten innan man ändrar det.

Skrivet av anon78208:

Dessutom är CPU'n till stor del clock gate'ad vid tomgång så även om spänningen är något hög så går det knappt någon ström igenom den.

Detta är ju dock bara inte sant.
Kan ta min egen CPU som exempel, där den fick upp till 1,33V vid idle innan jag låste det till 1.15V = temperaturen gick från ~50 till ~35 vid idle/surf. Hur förklarar du det?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Där har du "problemet". Din processor får antagligen väldigt mycket spänning out of the box helt i onödan. Har själv ett Z370-F Gaming och min CPU fick upp till 1,33V på Auto-läget vilket är helt galet. Jag kan OC:a den till 5 GHz vid 1,32V.

1) Ladda ner CPU-Z och kolla hur mycket Voltage din processor får, den får antagligen mer än vad den behöver. (i7-8700k behöver ~1.15V i stock-frekvens)

2) Gå in i BIOS och kolla så att Asus Multicore Enhancement (MCE) är avslaget. Slå av det om det är igång.

3) Om MCE redan var avslaget eller om temperaturerna och core voltage fortfarande är höga efter att du stängt ner det så lås spänningen manuellt till 1.15V.

Finns det någon nackdel med att stänga av MCE ifall den är igång?

Ifall detta inte hjälper, vart ska jag ändra till 1.15v? Har aldrig överklockat/nerklockat och är helt och hållet grön på det dessvärre.

Och om jag helt ger upp, är det väldigt illa att ligga på 50c?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Naterious:

Finns det någon nackdel med att stänga av MCE ifall den är igång?

Ifall detta inte hjälper, vart ska jag ändra till 1.15v? Har aldrig överklockat/nerklockat och är helt och hållet grön på det dessvärre.

Och om jag helt ger upp, är det väldigt illa att ligga på 50c?

MCE är en överklockningsfunktion som gör att alla kärnor går upp i den maximala turbofrekvensen. Normalt ska bara en eller två kärnor kunna göra detta på en och samma gång. Du tappar lite prestanda på att stänga av det, men förmodligen inte så mycket att du kommer märka det till vardags. Man skulle exempelvis kunna se det på prestandan i x264 eller Blender och andra väldigt parallella laster. Å andra sidan får du igen det du tappar i prestanda i form av bättre energieffektivitet.

Om 50°C är illa? Inte speciellt, men det beror också på hur snabbt dina fläktar snurrar. Om CPU-fläkt(arna) går i 3-400rpm är det inget att bekymra sig över, men om de går mycket snabbare än så tyder det på problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naterious:

Finns det någon nackdel med att stänga av MCE ifall den är igång?

Ifall detta inte hjälper, vart ska jag ändra till 1.15v? Har aldrig överklockat/nerklockat och är helt och hållet grön på det dessvärre.

Och om jag helt ger upp, är det väldigt illa att ligga på 50c?

MCE är en (dålig) auto-överklock funktion som låser alla kärnorna till max-turboläget istället för bara en. Om den är igång (var den inte för mig) så kommer du tappa lite cpu-prestanda genom att stänga av den. Det tar dock bara 5 minuter att lära sig göra en vettig överklock, finns bra guider på nätet om du är intresserad. T.ex. denna

Du ska ändra "CPU Core/Cache Voltage" till manuell och 1.15V. Den står antagligen på "Auto" just nu.

Det är inte "dålig", men det är inte bra heller. Ju svalare desto bättre. Processor lär leva lite längre genom att gå svalare/matas med mindre spänning, även om det kanske inte är något du kommer märka av. (Säg att den lever 9 år istället för 10 år.)

Värt att notera att om MCE är igång så är det inte bara vid idle utan även vid load som processorn kommer matas med betydligt mer spänning än vad den behöver, och därmed gå varmare i onödan.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

@MinscS2: jag fattar inte (old school kanske), men har inte processorns temperatur vid idle med vad det är för target-temp inställt (i motsv BIOS)?

Jag menar, om fläktarna går i 100% och det är 60 grir, är det felmonterat. Om det är 50 gr och fläkten står still, typ så är det ett val och mer eller mindre passivt kylt. Hur kan ni resonera att det är volt/liknande när det (väl) är en fläktkurva här som styr.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MinscS2:

Det är inte "dålig", men det är inte bra heller. Ju svalare desto bättre. Processor lär leva lite längre genom att gå svalare/matas med mindre spänning, även om det kanske inte är något du kommer märka av. (Säg att den lever 9 år istället för 10 år.)

Läsvärt om processorers livslängd: https://www.anandtech.com/show/2468/6

@Gurk: Du har rätt i att fläkthastigheten påverkar mycket, men det utesluter inte att det kan vara andra problem.

Permalänk

@anon78208: CPU fläkten låg på 600rpm ungefär

Förstod inte den där graphen så bra

Permalänk
Medlem

@anon78208: Jag menar bara (ursäkta min okunnighet?) att borde man inte kolla där först? Innan allt annat... "dånar fläkten: ja/nej" - om nej "ja men det ska vara så, det är ok... man har valt prio på ljudnivå" - eller är det något här på just det där moderkortet som jag inte förstår?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Jag har 8700K på 5.2ghz som idlar i 24grader. Har du Speedstep/EIST igång i bios? Du kan kika t.ex med cpu-z vad vcore ligger på när du idlar. Där har du nog svaret på tempen.

Alternativt dålig montering och/eller kylpasta. Då jag inte förmodar att du sitter i ett rum som är 35 grader och att chassit är helt förslutet och inga chassifläktar.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Läsvärt om processorers livslängd: https://www.anandtech.com/show/2468/6

@Gurk: Du har rätt i att fläkthastigheten påverkar mycket, men det utesluter inte att det kan vara andra problem.

Jag har dock aldrig hört någon som verkligen fått degradation. Min 3570k låg på 4.5ghz med runt 85c stress test i många många år utan några som helst bekymmer. (runt 6-7 år}

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hablam:

Jag har dock aldrig hört någon som verkligen fått degradation. Min 3570k låg på 4.5ghz med runt 85c stress test i många många år utan några som helst bekymmer. (runt 6-7 år}

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har sett det några gånger, men det är oerhört ovanligt. CPU'er är en av de mest långlivade komponenterna i en dator. Ofta lägger moderkortet och andra saker av långt innan CPU'n är slut. Värt att nämna om artikeln också är att graferna visar processorer som körs extremt hårt i enterprise-miljö dygnet runt på hög belastning. En hemmadator används inte på det sättet, så man kan räkna med mycket längre livslängd i praktiken. Om artikeln säger exempelvis 10 år utan överklockning och 3 år med överklockning så kan vanliga konsumenter säkert förvänta sig att motsvarande siffror ligger på 30 respektive 10 år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon78208:

Läsvärt om processorers livslängd: https://www.anandtech.com/show/2468/6

@Gurk: Du har rätt i att fläkthastigheten påverkar mycket, men det utesluter inte att det kan vara andra problem.

Är detta om processorn alltid går på max spänning eller om processorn kör med adaptive voltage?

Artikeln är 10 år gammal.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VadSaDu:

Är detta om processorn alltid går på max spänning eller om processorn kör med adaptive voltage?

Artikeln är 10 år gammal.

Processorn i fråga är en Core 2 Duo E8500 och visst kan den justera ner spänningen (0.8500V-1.3625V), men om man läser texten ser man att det står "continuously run at 100% load" vilket betyder att även om adaptiv spänning är aktiverat så kommer den alltid gå på hög spänning.

Permalänk
Medlem

Min gamla 3930k har degenererat lite, på 6 år har den tappat 100 MHz i OC-potential.
Kan inte påstå att jag tycker det är hela världen.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.