Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Stationär dator till foto

Har tänkt att köa ny stationär. Har framförallt tänkt att ha den till att redigera foton med men även en del filmredigering.

Budgeten är rätt kass men tänker mig någonstans mellan 7-8k.

Jag har en gammal som stationär som är ihopplockad ca 9 år tillbaka i tiden. Denna har dock alltid krånglat genom att den totalt låser sig sporadiskt och går inte att starta om annat än att ta bort strömmen. Har felsökt allt men aldrig lyckats spåra vad som är felet men gissar på nätagg eller HDD. Om jag slipper plocka något från den är jag tacksam då jag inte vill stöta på samma problem igen. Jag är iofs inte heller alls bra insatt och vet ej om det överhuvudtaget är något som är värt att återvinna (chassi?, grafikkort,??).
Om jag dessutom kan slippa montera själv utan köpa detta är det ett stort plus.
I nuvarande dator sitter:
-MK MSI P67A-GD65Socket 1155, P67, ATX B3
-1TB Western Digital Caviar Black, WD1002FAEX, SATA-600 64MB
-Corsair 8GB (KIT) DDR3 (INET) 1600MHz/CL9/XMS3
-IntelCore i5 2500K, 3.3 GHz, 6MB
-Gigabyte Geforce GTX 650Ti OC 1GB GDDR5 (900Mzh) 2x DVI, HDMI
-Nätdel Fractal Design Tesla, 650W, 80 PLUS
-Kabinett ractal Design Define R3, Svart
-BDROM Samsung Combo 12xBD-ROM/DVD-RW, Bulk

Är det någon som har förslag på vad jag ska satsa på när det gäller nytt?
Monitor finns. Jag har även Win10 på gammla datorn som jag köpte på nätet. Är dock osäker på att detta går att använda på nya om jag skrotar den gammla?

Är budgeten helt åt skogen kan jag även tänka om men då blir allt lite fördröjt.

Tacksam för alla förslag!!

Permalänk
Medlem

Du behöver inget grafikkort alls då eller?

Permalänk
Medlem

Win 10 ska funka i nya, ska vara bundet till personen inte burken. Kanske ringa till MS i värsta fall.

Om det är bara bild o video redigering, tror jag att du kan snåla väldigt på grafikkortet. Kanske bara ta nån billig utan fläkt tom. Tror inte integrerad har kraft nog riktigt för video, men jag vet inte vad de nya klarar. Maxa minnet med budgeten. Försök att få till 16 gig åtm.

Ryzen som CPU kanske? Den ska va bättre för just produktivitet.

Permalänk
Avstängd

Damm och torkad kylpasta är med 90% sannolikhet det som spökar för dig här.

Ny kylpasta på processorn och grafikkortet sen damma av datorn (inkl nätdelen) sen ladda ner Ccleaner rensa registret, datorn blir som ny.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

@VadSaDu: Tack så mycket men datorn är och har alltid varit ren från damm och problemet uppstod redan under första året så jag tror inte att problemet ligger där.

Permalänk
Medlem

@circedge: Tack för svar!! Ska kolla vidare på detta! Nu har jag iaf ett utgångsläge

Permalänk
Medlem

Om jag bestämmer mig för att montera själv, finns det någon begränsning i att använda samma chassi som innan? Om grafikkortet inte är jätteviktigt funderar jag även på att återanvända mitt förra. Är det en dum ide?

Permalänk
Permalänk
Medlem

@Rick69: Tusen tack för hjälpen! Jag gillar dina förslag skarpt!

Har dock fått lite utökad budget (10k) samt varken jag eller resten av familjen litar riktigt på mina byggarskills så jag har bestämt mig för att även köpa nytt chassi och montering. Tittar på ett Fractal define R5 (https://www.inet.se/produkt/6910012/fractal-design-define-r5-...)

Angående lagring blir det absolut en SSD. Har dock även sneglat lite på en Samsung EVO 960 250GB med M2 formfaktor. Vad är era åsikter om dessa? Är det värt det eller kommer jag inte märka mycket skillnad mot en SATA kopplad SSD?

En annan fråga är just anslutningen till dessa och kompatibilitieten med moderkortet som jag sneglar på (Asus Prime B350-PLUS :https://www.inet.se/produkt/1900468/asus-prime-b350-plus ). Är kass på detta med PCI och undrar hur det fungerar med anslutningarna. Enligt specs på SSD Samsung EVO 960 250GB ska den anslutas på PCIe Gen3 x4. Enligt specs på moderkortet finns finns det 2 st PCI express x16 (1st 3.0 och 1st 2.0). Står även 1st M.2. Är denna M.2 en anslutningsplats för t.ex. SSDn som jag tittar på utöver de PCI expess som finns nämda? Vill även göra den någorlunda framtidssäker och inte uppgradera moderkortet så fort jag vill uppgradera datorn. Borde jag se mig om efter ett bättre moderkort eller duger det ovannämnda? Struntar helt i RGB etc men vill vara säker på att jag har anslutningar som behövs. Vad ska jag titta efter?

Till sisst har jag en fråga angående lagring. Då 250GB är aldeles för litet tänkte jag använda en HDD för lagring. Frågan är nu hur sjutton detta fungerar. Jag vill ju såklart installera Win10 och t.ex. redigeringsprogram på SSD men foton och filmer kommer hamna på lagringsdisken. Om jag då laddar filer från lagringsdisk (HDD) från program som ligger på SSD, har jag fortfarande någon nytta av den snabba hastigheten på SSDn eller blir lagringsdisken en flaskhals för hastighet. Behöver jag temporärt överföra filer till SSD för att få en snabb hastighet vid redigering?

Tack för hjälpen! Är verkligen en en djungel detta för en amatör...

Permalänk
Medlem

Förslag

Har nu läst vidare på detta och kommit fram till ett förslag som jag vore tacksam om jag fick er input på. Som jag förstår det är inte grafikkortet speciellt viktigt för foto och filmredigering så jag hoppas på att kunna återanvända mitt gamla grafikkort för att sedan uppgradera i framtiden vid behov. Jag tänker mig därför att köpa:

https://imgur.com/a/nDiiA

och sedan använda -Gigabyte Geforce GTX 650Ti OC 1GB GDDR5 (900Mzh) 2x DVI, HDMI

Är jag ute och cyklar? Något som verkar uppåt väggarna fel eller ej är kompatibelt?

Permalänk
Medlem

Ingen som har input till en vilsen amatör?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sista försöket, sen ger jag upp...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag bytt till ett bättre nätaggregat (Seasonic Focus Plus, EVGA Supernova, Corsair RMX eller liknande).
Men annars ser det bra ut.

Permalänk
Medlem

Hej!

Säger som jag gjorde till en annan här på forumet. Ta en titt på AMD Ryzen 5 2400G med integrerad grafikdel (Vega 11). Spöar allt liknande som Intel erbjuder och gör inte heller bort sig i enklare spel eller med medium-inställningar (om man nu vill spela någon gång). Och sen kan du alltid komplettera med annat grafikkort den dagen du känner det.

* Köp en Samsung 960 M.2 som systemdisk för rasande fart. (PCIe 3.0 x4 stöds av moderkortet nedan och många andra)
* Satsa på aningen bättre kvalité gällande nätagget och 650 Watt så klarar du dig ett tag.
* Köp eventuellt 3 eller 4 TB disk direkt istället för en 2 TB... om du har råd, så klarar du dig längre.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11419876/

Lycka till!

Visa signatur

Main PC:Intel i7-4770K @ 4.5GHzHyperX/Vengeance DDR3 32GB 1600MHzASUS Maximus VII HERO Z97Seasonic Focus+ 750W GoldSSD Samsung 850 EVO 250GB + 2x1.5TBNoctua NH-U14SGeforce GTX 660TI 2GBFractal Design Meshify C
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
HTPC:
Intel i5-2400 3.1GHzKingston HyperX Grey 4GB 1600MHZGigabyte GA-Z68MX-UD2H-B3 Z68FD Newton R2 650WStorage: 3 st Seagate Green 2TBSystemHD: WD RE4 500GB SATA2Noctua NH-C12P SE14Samsung Blu-Ray SH-B123L FD Define Mini M-ATX