Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Varför det? Jag har redan betalat för frakten. Om jag vill att DHL ska ordna pappersarbetet åt mig så vore det på sin plats att dem frågar. Inte bara skickar en 100kr faktura för 3stk glödlampor jag köpt från Kina.

För att avsändaren inte bryr sig ordna detta, och bara därför. Det är avsändaren som lämpar över det hela, vilket gör att du ansvarar för importförfarandet och dess avgifter. Alternativet är väl att de eldar upp ditt paket om du inte vill att sändaren förbetalar tullen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

För VI SVENSKAR med våra skattemedel betalar för att kineser ska kunna exportera billigt och tjäna pengar. Det borde kinesiska staten isåfall betala, inte mottagarlandet. Kina är inte längre något U-Land utan en av världens största ekonomier och behöver inte längre det stödet från väst för att hålla sin export igång.

Glöm inte att det är framförallt vi i väst som tjänar pengar på att kineserna kan tillverka saker billigt. Sverige är en prutt i havet för dem.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

rimlig avgift

Skrivet av joakim99:

Vad är en rimlig avgift tycker du?

En rimlig avgift är 20kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Connyray84:

Helt ärligt man blir ju rädd när man läser i den här tråden. Hur många här har en utbildning? Är folk verkligen så här dumma eller är det bara ett stort skämt. Dom som har gått i skolan måste väl för fan vet hur Sverige är upp byggd. Vi kanske bör ta bort skatt på allt så kan vi slippa betala för lite kina skit? Fullt pris på läkar besök och nu kommer det men jag är aldrig sjuk. Nä kanske inte det men du har väl säkert någon mamma pappa syskon barn som är det va? Skulle du inte vilja att dom ska kunna få vård utan slänga ut 10.000 kr men du kanske är genrös betalar det för du slipper betala skit avgift från kina. Vi kan ska skrota avgift på dagis och skola också så kanske föräldrar kan betala detta istället. Vi kanske ska ta bort vägskatt också för inte behöver vi några vägar eller dom som går och åker buss kanske ska få betala en extra avgift för dom är ju inte med betalar vägskatt? Säger bara fy fan att man kan gnälla för köpa hem lite saker från kina som man vet är alldeles för billigt. Tycker verkligen dom som tycker det är så jobbigt att bo i Sverige som betalar barnbidrag, sjukvård, brandkåren, polis, utbildning m.m ni kan ju flytta till något annat land och se om det blir så himla mycket bättre spar några kr här och betala fler kr på andra håll

Handlar nog varken direkt om utbildning eller dumhet utan snarare om egoism (och indirekt dumhet).

Folk är generellt betydligt mer egoistiska idag än vad de var för så lite som 20 år sedan. Man ska betala mindre och ha mer, och ifall ekvationen inte går ihop får någon annan betala. Inte många som tänker på att stödja svenska jobb t ex om man kan spara några kronor på att beställa från Kina.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evolema:

En rimlig avgift är 20kr.

Vad baserar du det på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Handlar nog varken direkt om utbildning eller dumhet utan snarare om egoism (och indirekt dumhet).

Folk är generellt betydligt mer egoistiska idag än vad de var för så lite som 20 år sedan. Man ska betala mindre och ha mer, och ifall ekvationen inte går ihop får någon annan betala. Inte många som tänker på att stödja svenska jobb t ex om man kan spara några kronor på att beställa från Kina.

Vilka jobb?? 99.98% av "kina-skärpet" är fortfarande tillverkat i Kina (Asien) och köper du något från Komplett.se så ligger huvudlager och företaget i Norge. Skillnaden är minimal förutom momsen som nu alla ska betala ändå.
En stor del av "kina-skärpet" kablar/skal etc som svenska återförsäljare säljer köps in från exakt samma försäljare som vi konsumenter köper från men i bulk istället.
Om några år har vi Amazon på den svenska marknaden, då jävlar kan du prata om "egoism (och indirekt dumhet)", svenska jobb och skatt.
Att folk köper "Kina-skräp" för några kronor till en hundralapp är en piss i havet mot vad Amazon kan göra mot svenska butiker.
Hur många jobb skapar Netflix facebook etc eller skatt för den delen.

Är min syn på det, sparar hellre några kronor på kablar än att betala överpriser till Norskarna på Elgiganten på hörnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Precis ^^ det jag menade, tack. Hur som helst det är inget direkt företag som äger posten, det är staten och det är därför den är så pass dålig som den är, allt statligt går i princip utför i Sverige idag. Hade Postnord varit privatägt så hade det förmodligen fungerat betydligt bättre.

Ja, det är märkligt att statens järnvägar är eftersatt 30-40 år är ju en sak. Men postgången skall behöva va det rimmar väldigt dåligt. Kunnde inte postnord gå ihop med Norska posten också så kanske det lönar sig bättre Verkar som om Norska statliga bolag är mer intresserade av att köpa upp privata bolag inom samma business i Sverige och andra länder dock.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Vilka jobb?? 99.98% av "kina-skärpet" är fortfarande tillverkat i Kina (Asien) och köper du något från Komplett.se så ligger huvudlager och företaget i Norge. Skillnaden är minimal förutom momsen som nu alla ska betala ändå.
En stor del av "kina-skärpet" kablar/skal etc som svenska återförsäljare säljer köps in från exakt samma försäljare som vi konsumenter köper från men i bulk istället.
Om några år har vi Amazon på den svenska marknaden, då jävlar kan du prata om "egoism (och indirekt dumhet)", svenska jobb och skatt.
Att folk köper "Kina-skräp" för några kronor till en hundralapp är en piss i havet mot vad Amazon kan göra mot svenska butiker.
Hur många jobb skapar Netflix facebook etc eller skatt för den delen.

Är min syn på det, sparar hellre några kronor på kablar än att betala överpriser till Norskarna på Elgiganten på hörnet.

Det handlar om marknadsekonomi.

En produkt kostar olika beroende på vilken marknad den säljs på. Svenskar har det bra, riktigt bra ställt i hushållsekonomin och bör inte uppmuntras till att importera en massa skräp, utan kan gott betala marknadspriset i Sverige.

Därför handlar det inte så mycket om vart produkterna tillverkas.

Visa signatur

//Mattias

Permalänk
Medlem

2 Frågor

1: Kan inte bara kinaföretaget förtulla, så blir det ingen admin avgift åtminstone?
2: Hur kommer de se på det då paketet är märkt som gåva? Gåva är momsfri.

Är det inte några positiva svar på de frågorna och de kommer genomföra detta så innebär det ju slutet på all billig småhandel ifrån kina och liknade länder. Jag misstänker att det är precis vad postnord vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr. MASS:

Ja, det är märkligt att statens järnvägar är eftersatt 30-40 år är ju en sak. Men postgången skall behöva va det rimmar väldigt dåligt. Kunnde inte postnord gå ihop med Norska posten också så kanske det lönar sig bättre Verkar som om Norska statliga bolag är mer intresserade av att köpa upp privata bolag inom samma business i Sverige och andra länder dock.

Bring är ju hemskt. Komplett som har sitt lager i Norge klarar sig fint med PostNord för svenska marknaden dessutom, är ju bara för deras lastbilar att rulla över gränsen till deras lager och tillbaka utan att blanda in Bring.

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Det är fortfarande inte en straffavgift

Det är en enhetsavgift om 150 bagis för inrikes hantering av paket som i snitt förmodligen väger runt kilot, dvs väsentligt högre än inrikes porto - nog är det en straffavgift alltid.

Permalänk
Medlem

Har inte läst hela tråden men en poll vore intressant, fast jag vet att det är en nyhetskommentar.
Frågan kunde ju vara: avskaffa tull/momsen eller ha den kvar. Som jag ser det så vill de som tycker beslutet är tråkigt inte ha momsen kvar alls - även på varor handlade i Sverige. Eller så retar de sig på 125 kr avgiften vilket i sig får en att avstå att handla utanför EU om det inte är riktigt dyra varor.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Känns som att det är många bolla i luften nu.

1.Tull och moms.

Om jag förstått det hela rätt så har det alltid varit tull och moms på paket skickade utanför EU. Dock har Postnord tidigare struntat i att ombesörja att denna avgiften tas ut.
Om så är fallet ser jag inget problem med att man börjar ta ut tull och moms frågan är bara vilkens ansvar det är ? Har postnord eller för den delen DHL, UPS med flera det ansvaret ? är inte det statens ansvar dvs tullverket ? eller är Postnord, UPS och DHL tvungna genom lag att ombesörja detta ? Jag menar att det borde inte finns något intresse från fraktbolagen att hantera detta då man främst borde stå på "kundens sida" och det medför en rad administrativa kostnader för dem själva.

Vad jag vill minnas så finns det väl någon regel om momsfrihet om varan underskrider ett visst värde eller är gåva, är det inte så från USA ? Borde inte samma regler gälla för Kina ? om så är fallet så borde ju 80% gå igenom i alla fall utan Tull och Moms ?
Då borde man även slippa avgiften eftersom att det ,om jag förstått det rätt skall vara en avgift för hantering av tull och momsavgifterna , eller var det en generell avgift ?

2.FN subventionerad kinesisk frakt, dvs ett befintligt internationellt avtal kring porto från Kina.

Det är nu det blir lite rörigt, vad har detta avtalet för någonting med tullen och momsen att göra ? är inte det två skilda saker ?

Ska man omförhandla avtalet eller gäller det än ?

Förutsatt att avtalet gäller så ska alltså Postnord börja ta ut Tull och Moms som man tidigare struntat i och man skall dessutom ta ut den från första kronan vilket man exempelvis inte gör för paket från USA där värdet är under en viss summa.
Man skall även ta ut en eventuell avgift på 125kr för att man hanterar tullen och moms processen. Det gör visserligen DHL med flera också då de hanterar tull och moms så det är väl i sig inget konstigt .

Är väl ganska uppenbart för de flesta ät man sitter i ett "dåligt" ekonomiskt avtal som man inte kommer ur och då vidtar man en rad åtgärder för att gå runt detta genom att helt enkelt göra handeln så oattraktiv så den upphör.

Postnord vet väl självklart att 80-90% av paketen har ett värde under 200kr så skulle man bara införa samma regler som från USA så skulle man inte komma åt handeln det är ju därför man tar ut från första kronan. Det är ju av samma anledning som man väljer en avgift på 125kr för att man vet att ingen köper något för exempelvis 100kr sen betalar 125kr i avgift , blir en omöjlig affär och det är precis det man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Den minsta biltull jag kan betala en månad i Stockholm är 11:-.
Då ska en kamera/it system fota min skylt, en faktura ska ställas ut i pappersform och skickas hem, betalningen ska tas emot och registreras.

Jag vet inte vad en rimlig avgift är.
Däremot står jag fast vid att om man utvecklar nån typ av system, som kräver att avsändaren eller mottagaren på något sätt elektroniskt kan betala så borde det bli långt mindre.

T ex skulle man ju kunna införa att man via ett trackingnummer kan in logga in på postens hemsida och ”förbetala” momsen.
När paketet då kommer och ankomskscannas på Arlanda så märker deras it system att jag redan betalt momsen för paketet, och inget behöver göras manuellt.

Jag står fast vid att det måste finnas hur många sätt som helst att lösa detta på som genererar en mindre kostnad än 125:-

Jag är inte superinsatt, men kan inte bara avsändaren förtulla det? Hur många kinasäljare som gör det eller är beredda att göra det, vet jag dock inte. Då kan de baka in den avgiften i priset då du köper vara istället. Så är det hos de flesta större återförsäljare då du köper utanför eu, så som amazon.com. Att de lägger på den extra momsen i kassan istället. Det vore den klart bästa lösningen.

Frågan är väl dock då om kinaföretagen vill anpassa sig efter sverige, då det tycks bara vara sverige som gör detta? Om alla länder skulle göra detta så skulle absolut kinaföretagen anpassa sig, men om sverige gör det ensamt vet jag inte. Det kan innebära slutet för billig småhandel till sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Handlar nog varken direkt om utbildning eller dumhet utan snarare om egoism (och indirekt dumhet).

Folk är generellt betydligt mer egoistiska idag än vad de var för så lite som 20 år sedan. Man ska betala mindre och ha mer, och ifall ekvationen inte går ihop får någon annan betala. Inte många som tänker på att stödja svenska jobb t ex om man kan spara några kronor på att beställa från Kina.

Håller med dig i din analys att det beror på en egoism men den egoismen beror ju på något. Har du sett hur det ser ut i samhället idag ? utan att bli för politisk så kan man väl bara konstatera att samhällskontraktet är brutet.

Eller som Leif Östling sa "vad fan får jag"

Man kan inta ha kakan och äta den samtidigt som man brukar säga , Är man för globalism så ska vi väl inte ha några gränser och kunna handla fritt utan tullar precis som inom EU så man kan betala det varan kostar , samma pris här som i Kina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thuna:

Känns som att det är många bolla i luften nu.

1.Tull och moms.

Om jag förstått det hela rätt så har det alltid varit tull och moms på paket skickade utanför EU. Dock har Postnord tidigare struntat i att ombesörja att denna avgiften tas ut.
Om så är fallet ser jag inget problem med att man börjar ta ut tull och moms frågan är bara vilkens ansvar det är ? Har postnord eller för den delen DHL, UPS med flera det ansvaret ? är inte det statens ansvar dvs tullverket ? eller är Postnord, UPS och DHL tvungna genom lag att ombesörja detta ? Jag menar att det borde inte finns något intresse från fraktbolagen att hantera detta då man främst borde stå på "kundens sida" och det medför en rad administrativa kostnader för dem själva.

Vad jag vill minnas så finns det väl någon regel om momsfrihet om varan underskrider ett visst värde eller är gåva, är det inte så från USA ? Borde inte samma regler gälla för Kina ? om så är fallet så borde ju 80% gå igenom i alla fall utan Tull och Moms ?
Då borde man även slippa avgiften eftersom att det ,om jag förstått det rätt skall vara en avgift för hantering av tull och momsavgifterna , eller var det en generell avgift ?

2.FN subventionerad kinesisk frakt, dvs ett befintligt internationellt avtal kring porto från Kina.

Det är nu det blir lite rörigt, vad har detta avtalet för någonting med tullen och momsen att göra ? är inte det två skilda saker ?

Ska man omförhandla avtalet eller gäller det än ?

Förutsatt att avtalet gäller så ska alltså Postnord börja ta ut Tull och Moms som man tidigare struntat i och man skall dessutom ta ut den från första kronan vilket man exempelvis inte gör för paket från USA där värdet är under en viss summa.
Man skall även ta ut en eventuell avgift på 125kr för att man hanterar tullen och moms processen. Det gör visserligen DHL med flera också då de hanterar tull och moms så det är väl i sig inget konstigt .

Är väl ganska uppenbart för de flesta ät man sitter i ett "dåligt" ekonomiskt avtal som man inte kommer ur och då vidtar man en rad åtgärder för att gå runt detta genom att helt enkelt göra handeln så oattraktiv så den upphör.

Postnord vet väl självklart att 80-90% av paketen har ett värde under 200kr så skulle man bara införa samma regler som från USA så skulle man inte komma åt handeln det är ju därför man tar ut från första kronan. Det är ju av samma anledning som man väljer en avgift på 125kr för att man vet att ingen köper något för exempelvis 100kr sen betalar 125kr i avgift , blir en omöjlig affär och det är precis det man vill.

Känns som du rör ihop det hela. Det är inte PostNord som bestämt att moms ska tas ut från första krona (det gällde redan sen tidigare också) och att även alla småförsändelser med lågt värde ska betala moms utan Tullverket och det gäller oavsett vilket avsändarland det handlar om. Det handlar om att alla ska behandlas lika. Vad Kina har för avtal om postförsändelse är irrelevant, många sitter i Hongkong också (de har ett separat postväsen som inte hör ihop med fastlandet) och att flygpost därifrån är billigt har snarare att göra med att deras land brukade vara del av det brittiska väldet. Paket med värde under 1500 kr är fortsatt tullfria, men tullfritt betyder inte momsfritt. Varför PostNord fått förtydligandet från Tullverket är för att de inte skötte sin roll och lät paket gå igenom som inte skulle gå igenom, deras kontroll var för dålig och därför kom Tullverket med krav på åtgärder och förtydligade att ordervärde inte har någon betydelse. Detta kommer alltså inte av PostNords ekonomi utan är en åtgärdsplan för att de inte skött sig och låtit varor gå igenom tull och momsfritt, utan kontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arson:

Det handlar om marknadsekonomi.

En produkt kostar olika beroende på vilken marknad den säljs på. Svenskar har det bra, riktigt bra ställt i hushållsekonomin och bör inte uppmuntras till att importera en massa skräp, utan kan gott betala marknadspriset i Sverige.

Därför handlar det inte så mycket om vart produkterna tillverkas.

Nej, marknadsekonomi är den totala motsatsen, utbud efterfrågan. Vi har plötsligt fått tillgång till en gigantisk "marknaden" kina och därför behöver de svenska återförsäljarna rätta sig efter den nya marknaden och inte tvärtom.
Att sälja varor till ett artificiellt marknadspris är motsatsen till en marknadsekonomi och handlar om ren och skär utsugning av svenska konsumenter från miljardföretag utanför Sverige som sätter pris efter olika marknader.

Mitt svar handlade mer om att det gör varken till eller ifrån om jag köper produkt B från Kina eller komplett.se som varken betalar skatt eller har sitt lager i Sverige.
Och på det stora hela "idag" är det en piss i havet då majoriteten är krimskrams för en hundralapp, andelen som köper sin Ifåne och kylskåp från Kina är obefintlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkew:

Jag är inte superinsatt, men kan inte bara avsändaren förtulla det? Hur många kinasäljare som gör det eller är beredda att göra det, vet jag dock inte. Då kan de baka in den avgiften i priset då du köper vara istället. Så är det hos de flesta större återförsäljare då du köper utanför eu, så som amazon.com. Att de lägger på den extra momsen i kassan istället. Det vore den klart bästa lösningen.

Frågan är väl dock då om kinaföretagen vill anpassa sig efter sverige, då det tycks bara vara sverige som gör detta? Om alla länder skulle göra detta så skulle absolut kinaföretagen anpassa sig, men om sverige gör det ensamt vet jag inte. Det kan innebära slutet för billig småhandel till sverige

Det handlar inte om Sverige, och Sverige har inte ändrat sina regler. Det är bara att PostNord nu tvingas följa tidigare lagstiftning och regelverk.

De där 300 SEK Tullverket brukar prata om har aldrig gällt postorder, många av varorna PostNord släppte igenom var dessutom betydligt dyrare än 300 SEK till att börja med. Polen och Frankrike har precis samma regler att varor ska beläggas med moms oavsett hur litet ordervärdet är. Andra länder har nivåer på 10-22 EUR som tröskelvärde. Majoriteten av paketen från Kina har såklart högre värde än så, men feldeklareras eller kontrolleras aldrig i många fall. Frankrike, Sverige och Polen tillsammans har drygt 115 miljoner invånare, men om säljare kan locka med att du slipper att varorna fastnar i tullen så kommer de göra det och då inte genom att förbetala moms och eventuell tull.

Permalänk
Medlem

Många kommer välja bort PostNord som fraktbolag, om man nu ändå måste betala avgift + moms. Hellre välja ex DHL som sköter tull+moms handlingen, mot högre fraktkostnad och få den leverad snabbare utan krångel.
Detta kommer gynna andra fraktbolag än PostNord.

Folk väljer PostNord p.g.a endast för slippa tull + moms. När detta alternativ försvinner, väljer man hellre DHL/UPS etc... Visst är fraktkostnad dyrare än det gratis frakt alt. Men man slipper vänta i flera veckor/mån för få paketet och slipper deklarera själv.

Nedskärningar kommer det bli för PostNord efter detta införs.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det handlar inte om Sverige, och Sverige har inte ändrat sina regler. Det är bara att PostNord nu tvingas följa tidigare lagstiftning och regelverk.

De där 300 SEK Tullverket brukar prata om har aldrig gällt postorder, många av varorna PostNord släppte igenom var dessutom betydligt dyrare än 300 SEK till att börja med. Polen och Frankrike har precis samma regler att varor ska beläggas med moms oavsett hur litet ordervärdet är. Andra länder har nivåer på 10-22 EUR som tröskelvärde. Majoriteten av paketen från Kina har såklart högre värde än så, men feldeklareras eller kontrolleras aldrig i många fall. Frankrike, Sverige och Polen tillsammans har drygt 115 miljoner invånare, men om säljare kan locka med att du slipper att varorna fastnar i tullen så kommer de göra det och då inte genom att förbetala moms och eventuell tull.

Intressant att polen och frankrike har samma regler om det stämmer? Då kan vi ju bara kolla hur det ser ut där. Har kinaföretagen anpassat sig till dem eller är småhandel av billiga kinagrejer utdött där? Vi kan se framtiden för sverige i polen och frankrike då om det du säger stämmer. Är du säker på att de tar ut moms oavsett värde i polen och frankrike och att de göra det på alla paket inte bara stickprov? Någon källa på det som kan bekräfta det?

"men om säljare kan locka med att du slipper att varorna fastnar i tullen så kommer de göra det och då inte genom att förbetala moms och eventuell tull."

Här förstår jag inte vad du menar? Menar du att de kommer ljuga om det? Det kommer leda till många missnöjda kunder, och det gynnar dem i längden direkt. Då de får negativa omdömen och få göra återbetalning etc. Eller menar du att märka det som en gåva kommer vara en loophole? Väldigt osäkert hur tullen/postnord kommer se på de brev som är märkta som gåva.

Som det låter så handlar det heller inte om stickprov, utan att de kommer göra detta på alla brev/paket.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Nej, marknadsekonomi är den totala motsatsen, utbud efterfrågan. Vi har plötsligt fått tillgång till en gigantisk "marknaden" kina och därför behöver de svenska återförsäljarna rätta sig efter den nya marknaden och inte tvärtom.
Att sälja varor till ett artificiellt marknadspris är motsatsen till en marknadsekonomi och handlar om ren och skär utsugning av svenska konsumenter från miljardföretag utanför Sverige som sätter pris efter olika marknader.

Mitt svar handlade mer om att det gör varken till eller ifrån om jag köper produkt B från Kina eller komplett.se som varken betalar skatt eller har sitt lager i Sverige.
Och på det stora hela "idag" är det en piss i havet då majoriteten är krimskrams för en hundralapp, andelen som köper sin Ifåne och kylskåp från Kina är obefintlig.

När vi välbärgade européer får tillgång till priser och produkter som ligger långt under nivåer för vad som anses vara skäligt kontra lönenivåer etc. skapar det helt enkelt obalans.

Nu är vi såklart inte där än. Men när funktioner som Wish och liknande gör intrång är det ett steg åt fel håll. Framförallt vad gäller överkonsumtion men också, vad jag tror i förlängninge, även ytterligare prispress för att Svensson ska kunna köpa mer hemelektronik osv.

När vi pratar återförsäljare av produkter i Sverige bidrar dessa såklart med arbetstillfällen jämfört med att slutkund köper direkt från distributör i Kina. Det behöver regleras anser jag personligen.

Planekonomi är inte helt fel.

Visa signatur

//Mattias

Permalänk
Medlem

Om det är en gåva, ja.
Är det ett köp som skickas som gåva är det en form av bedrägeri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkew:

Intressant att polen och frankrike har samma regler om det stämmer? Då kan vi ju bara kolla hur det ser ut där. Har kinaföretagen anpassat sig till dem eller är småhandel av billiga kinagrejer utdött där? Vi kan se framtiden för sverige i polen och frankrike då om det du säger stämmer.

Jag tror knappast att majoriteten av varorna ifrån kina har ett värde över 22 eur.

"men om säljare kan locka med att du slipper att varorna fastnar i tullen så kommer de göra det och då inte genom att förbetala moms och eventuell tull."

Här förstår jag inte vad du menar? Menar du att de kommer ljuga om det? Det kommer leda till många missnöjda kunder, och det gynnar dem i längden direkt. Då de får negativa omdömen och få göra återbetalning etc. Eller menar du att märka det som en gåva kommer vara en loophole? Väldigt osäkert hur tullen/postnord kommer se på de brev som är märkta som gåva.

Som det låter så handlar det heller inte om stickprov, utan att de kommer göra detta på alla brev/paket.

Det säljare försöker med är antingen tullbrott eller att bara hänvisa till att mottagaren står för avgifterna, skatten och tullen. Finns flera olika upplägg många företag har för att slippa att fastna i tullen, en del smugglar t.o.m. varor till lager inom EU (men du betalar ingen moms, du betalar till företag i Asien när du lägger din order). Feldeklarerade varor är normen, men att skicka som gåvor har inte riktigt fungerat på många år, men det varierar beroende på land och vem de skickar varor med också.

Folk beställer telefoner, surfplattor, bärbara datorer osv från Kina och slipper igenom tullen utan att varorna beläggs med moms. Få (attraktiva) varor hos Banggood eller Gearbest har ett värde under 22 EUR exempelvis. Givetvis köper folk mer än en vara i taget också.

Vi ser inte framtiden i Polen och Frankrike, de har också problemet att speditören inte stoppar alla paket och att säljarna har olika upplägg för att slippa igenom eller att det studsat via annat EU-land där det inte deklarerats korrekt redan. Vi har inte ändrat reglerna i Sverige heller, det är bara att en av speditörerna tvingats lägga fram ett åtgärdsprogram för att de ska kunna följa lagen bättre. Det är samma regler som tidigare.

Det är ungefär samma avgift (eller dyrare) att förtulla i avsändarlandet som PostNord eller DHL tar i Sverige för att betala in momsen till Tullverket, de har inte riktigt någon drivkraft att sköta sig när paket i stort sett eller iaf i många fall gått igenom oavsett ordervärde. Fastnar det och de inte garanterar att det är tull/skattefritt så är det bara för de att hänvisa till deras avtal där det står att det är köparens skyldighet att betala tull/moms för importen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arson:

När vi välbärgade européer får tillgång till priser och produkter som ligger långt under nivåer för vad som anses vara skäligt kontra lönenivåer etc. skapar det helt enkelt obalans.

Nu är vi såklart inte där än. Men när funktioner som Wish och liknande gör intrång är det ett steg åt fel håll. Framförallt vad gäller överkonsumtion men också, vad jag tror i förlängninge, även ytterligare prispress för att Svensson ska kunna köpa mer hemelektronik osv.

När vi pratar återförsäljare av produkter i Sverige bidrar dessa såklart med arbetstillfällen jämfört med att slutkund köper direkt från distributör i Kina. Det behöver regleras anser jag personligen.

Planekonomi är inte helt fel.

Det där är en slippery slope. Du vill skydda svenska återförsäljare av "kinaskit" artificiellt via tullar och regleringar, så att inte enskilda konsumenter ska kunna beställa samma pryttlar direkt från leverantören och skippa mellanhanden.

Då kan vi väl bara bestämma att svensk potatis inte får kosta under 100 kr/kg också, och förbjuda import.

Kanske läge att förbjuda folk i Sverige att köpa andra bilar än svenska när vi ändå är på gång? Så alla får köra Volvo...jag menar Königsegg då?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av p0tatis:

Räckte tydligen inte att ta bort ekonomiporto i fjol och höja vanliga frimärken från 7 till 9 kr i år för paket som skickas.

Paket frimärks generellt sett inte, det är brev som frimärks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det säljare försöker med är antingen tullbrott eller att bara hänvisa till att mottagaren står för avgifterna, skatten och tullen. Finns flera olika upplägg många företag har för att slippa att fastna i tullen, en del smugglar t.o.m. varor till lager inom EU (men du betalar ingen moms, du betalar till företag i Asien när du lägger din order). Feldeklarerade varor är normen, men att skicka som gåvor har inte riktigt fungerat på många år, men det varierar beroende på land och vem de skickar varor med också.

Folk beställer telefoner, surfplattor, bärbara datorer osv från Kina och slipper igenom tullen utan att varorna beläggs med moms. Få (attraktiva) varor hos Banggood eller Gearbest har ett värde under 22 EUR exempelvis. Givetvis köper folk mer än en vara i taget också.

Vi ser inte framtiden i Polen och Frankrike, de har också problemet att speditören inte stoppar alla paket och att säljarna har olika upplägg för att slippa igenom eller att det studsat via annat EU-land där det inte deklarerats korrekt redan. Vi har inte ändrat reglerna i Sverige heller, det är bara att en av speditörerna tvingats lägga fram ett åtgärdsprogram för att de ska kunna följa lagen bättre. Det är samma regler som tidigare.

Det är ungefär samma avgift (eller dyrare) att förtulla i avsändarlandet som PostNord eller DHL tar i Sverige för att betala in momsen till Tullverket, de har inte riktigt någon drivkraft att sköta sig när paket i stort sett eller iaf i många fall gått igenom oavsett ordervärde. Fastnar det och de inte garanterar att det är tull/skattefritt så är det bara för de att hänvisa till deras avtal där det står att det är köparens skyldighet att betala tull/moms för importen.

Jag trodde du menade att frankrike och polen har gjort samma sak som postnord nu tänker göra.

Så det finns med andra ord inget annat land som har gjort vad vi nu tänker göra? Du fick det nästan att låta som att sverige bara gör något som alla andra redan har gjort.

Det är inte momsen i sig jag tänker på, utan snarare admin avgift. Den slipper de väl om de förtullar. De behöver väl inte betala någon admin avgift då?

Alla de små vita vadderade brev är inte datorer. Skulle tro att det är en bråkdel av alla paket/brev som har ett värde över 22euro.

Jo det skulle leda till många missnöjda kunder om alla kunder skulle debiteras en admin avgift på 125kr plus moms eller liknade. Det spelar ingen roll vad de har skrivit vid varan, och eftersom folk inte skulle hämta ut varan de har köpt för 20kr om de tillkommer en admin avgift så skulle de få betala tillbaka. Det vore ohållbart i längden. De skulle bli avstängda och gå rejält minus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Då kan vi väl bara bestämma att svensk potatis inte får kosta under 100 kr/kg också, och förbjuda import.

Ja, för vi odlar ingen potatis alls i Sverige och allt som sätts i marken här dör. Importerad potatis slår aldrig den svenska i genomsnittligt pris. Snarare den svenska som grannländer ska förbjuda att importera om de ska skydda sig.

Säljare i Kina är fullt kapabla till att förtulla försändelsen eller sätta upp lager i EU som inte gör mer än hanterar tullen och skatterna, sistnämnda är ju ofta billigare än att betala speditörerna för att skicka från Kina. Allt som skickas från Kina väger inte 20 gram och skickas i kuvert. Det är bara att de hellre använder kryphål eller lämpar över allt ansvar på köparen. Märker folk att deras ordrar inte slinker igenom kanske de vänder sig mot mer seriösa säljare, men handeln upphör knappast. Möjligen att varumängden flyttas runt lite mellan de olika speditörerna beroende på vilka tjänster de kan erbjuda.

Permalänk
Medlem

Hur är det om man handlar från privat person på ex Ebay ? Inget företag då alltså, hur funkar det då ?
Samma regler ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Inaktiv

Kina behöver kanske upprätta ett gigantiskt lager i valfritt EU-land som kan agera mellanhand till köpsugna européer... Skulle det vara en lösning?