Permalänk
Medlem

Uppgradera ram minnet hjälp tack?

Hej det är så att jag känner att det är dags att uppgradera den gamla burkens 8gb till 16 då det är max stödda mängden ram till just mitt moderkort.
Jag har detta moderkortet och endast två slottar att använda så jag behöver råd på vilka ram jag ska skaffa samt i vilken hastighet ? Hur vet jag vilken hastighet som stöds eller hur vet man sånt?
https://www.inet.se/produkt/1902263/asus-p8z77-i-deluxe-mitx

Jag har planer under nästa år att köpa en ny dator men tills dess vill jag uppgradera minnet.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

@Ziggy_:
Moderkortet stödjer upp till 16GB, och med två DIMM slottar, så är det 2x8GB.
Om du inte vill hålla på med att överklocka minnena, så stödjer det max 1600Mhz.

P8Z77-I DELUXE
"OC" står för Overclock och antingen gör man detta genom att aktivera XMP, eller ställa in hastighet i UEFI/BIOS.
Om du är villig att överklocka minnena, så stödjer det upp till 2400Mhz, notera dock att hur snabba minne du kan ha är beroende på vilken processor du har.

Du kan se vad din processor stödjer här Intel® XMP.

Om du vill använda dig av XMP, är det dock bäst att köpa minne som är gjorda för det (det står XMP).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

jag har nu köpt ett par HyperX Fury DDR3 1600MHz 16GB och jag undrar just nu om när jag ska koppla på ramminnena om jag måste skruva isär datorn och moderkortet för att komma åt portarna eller räcker det med att jag tar lös grafikkortet för att sedan sätta fast ramminnena medans moderkortet fortfarande sitter fast i chassit? jag har en bitfenix prodigy chassi btw.

varför jag frågar är för att min dator är ställd på ett konstigt ställe bakom skrivbordet på fönsterbrädan då den är så djup att dwn ryms perfekt och kyler bra ifrån fönstret även då det är stängt.

sedan så umdrar jag hir jag ska göra för att koppla in en ssd i datorn då jag har ett problem, sata kablarna och ingångarna sitter riktaade den vägen som chassits ström knappar är riktade och för att koppla in den disken måste jag ta lös sidopanelen som strömknapparna sitter på och jag fåe inte lös kontakterna som strömknappen sitter kopplad till datorn. hur hårt kan man slita ? är det tänkt att dem ska sitta så hårt?

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

@Ziggy_:
Man behöver inte ta ut moderkortet för att byta/sätta dit RAM-stickor, utan detta kan göras medans det sitter i chassit, övriga saker man eventuellt behöver ta bort för att komma åt DIMM-slottarna beror på hur saker sitter.

Se dock till att du har gjort datorn strömlös innan du påbörjar arbetet, och om möjligt använd antistat armband, då statisk elektricitet kan förstöra elektronik.

Angående sätta dit en SSD, så följer jag inte riktigt med vad du menar.
Kan du posta en bild hur det ser ut?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@Ziggy_:
Man behöver inte ta ut moderkortet för att byta/sätta dit RAM-stickor, utan detta kan göras medans det sitter i chassit, övriga saker man eventuellt behöver ta bort för att komma åt DIMM-slottarna beror på hur saker sitter.

Se dock till att du har gjort datorn strömlös innan du påbörjar arbetet, och om möjligt använd antistat armband, då statisk elektricitet kan förstöra elektronik.

Angående sätta dit en SSD, så följer jag inte riktigt med vad du menar.
Kan du posta en bild hur det ser ut?

jag menar typ för att komma åt sidan där man kopplar in kablarna i ssdn så måste jag ta bort denna luckan men den har så korta kablar till av/på knappen och det görmatt jag måste koppla loss kontakterna för att lägga panelen åt sidan och det känns som om jag håller på att förstöra kontakterna när jag sliter för dem sitter fast så hårt och jag vet inte hur hårt jag kan ta i. xd

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

jag menar typ för att komma åt sidan där man kopplar in kablarna i ssdn så måste jag ta bort denna luckan men den har så korta kablar till av/på knappen och det görmatt jag måste koppla loss kontakterna för att lägga panelen åt sidan och det känns som om jag håller på att förstöra kontakterna när jag sliter för dem sitter fast så hårt och jag vet inte hur hårt jag kan ta i. xd

På sådana kontakter brukar det sitta en liten flärp som håller den, och den måste man bända bort för att kontakten ska lossna, bänd dock inte bort flärpen för mycket för då bryts den i regel av.

Visa signatur