Permalänk
Medlem

Måste snurra igång fläkten?

Hej,
Det är som så att jag köpte en Noctua NF-A14 ULN 140mm och sedan skalade en USB kabel för att kunna köra den inne i mitt rack.
Jag tvinnade ihop allt m.m men den går inte igång med hjälp av strömen från USB uttaget utom jag måste "snurra" lite lätt på bladen så snurrar den igång.

Förstår inte varför, jag har prövat med USB i datorn, USB laddare på 2.0A vilket borde duga bra till denna men inte då, inget verkar fungerea =/

Vad sjutton gör jag för fel?

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Vet du att 5V ska räcka?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Calby:

Hej,
Det är som så att jag köpte en Noctua NF-A14 ULN 140mm och sedan skalade en USB kabel för att kunna köra den inne i mitt rack.
Jag tvinnade ihop allt m.m men den går inte igång med hjälp av strömen från USB uttaget utom jag måste "snurra" lite lätt på bladen så snurrar den igång.

Förstår inte varför, jag har prövat med USB i datorn, USB laddare på 2.0A vilket borde duga bra till denna men inte då, inget verkar fungerea =/

Vad sjutton gör jag för fel?

Startspänningen är med största säkerhet högre än 5 V på fläkten.
Men driftspänningen kan med lite tur vara lägre än 5 V, det skulle innebära att om man knuffar igång fläkten så kommer 5 V räcka för att fortsätta roteringen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv

Fläkten är gjord för att matas med 12V. 5V räcker inte för att överkomma startfriktionen, men är förmodligen tillräckligt för att hålla den igång när den väl börjat snurra. Rätt vanligt att 12V-fläktar behöver minst 6-8V för att kunna överkomma sin startfriktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Startspänningen är med största säkerhet högre än 5 V på fläkten.
Men driftspänningen kan med lite tur vara lägre än 5 V, det skulle innebära att om man knuffar igång fläkten så kommer 5 V räcka för att fortsätta roteringen.

Skrivet av anon78208:

Fläkten är gjord för att matas med 12V. 5V räcker inte för att överkomma startfriktionen, men är förmodligen tillräckligt för att hålla den igång när den väl börjat snurra. Rätt vanligt att 12V-fläktar behöver minst 6-8V för att kunna överkomma sin startfriktion.

Okej då förstår jag, men går det att lösa på något sett?
Dvs så jag kan koppla den så att den fungerar med alternativ ström utanför chassit?

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Inaktiv

@Calby: Självklart går det lösa, men du behöver en annan spänningskälla med högre spänning.

Permalänk
Rekordmedlem

Eller en annan fläkt som är avsedd för 5V.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Enligt: http://www.silentpcreview.com/article1345-page2.html
Så kräver ULN versionen 7-7,5 Volt för att starta.

Som lösning har du har tre val, antingen mata den med en högre spänning, antingen via en nätadapter, t.ex: https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/stromforsorjnin... eller leda ut 12V från nätaggregatet och sen reglera ner till lämpligt varvtal.

Eller skaffa en annan fläkt som har lägre startspänning. Finns vanliga datorfläktar som startar redan vid 4 V vad jag vet, leta i fläkttester då vissa tillverkare inte specificerar startspänningen i deras specifikationer, till exempel Noctua.

Eller skaffa en USB fläkt som är gjord för att drivas på en USB kontakt, eller annan fläkt som är byggd för 5 V (de är dock oftast rätt små).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

@Calby: Självklart går det lösa, men du behöver en annan spänningskälla med högre spänning.

Skrivet av loefet:

Enligt: http://www.silentpcreview.com/article1345-page2.html
Så kräver ULN versionen 7-7,5 Volt för att starta.

Som lösning har du har tre val, antingen mata den med en högre spänning, antingen via en nätadapter, t.ex: https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/stromforsorjnin... eller leda ut 12V från nätaggregatet och sen reglera ner till lämpligt varvtal.

Eller skaffa en annan fläkt som har lägre startspänning. Finns vanliga datorfläktar som startar redan vid 4 V vad jag vet, leta i fläkttester då vissa tillverkare inte specificerar startspänningen i deras specifikationer, till exempel Noctua.

Eller skaffa en USB fläkt som är gjord för att drivas på en USB kontakt, eller annan fläkt som är byggd för 5 V (de är dock oftast rätt små).

Okej,
Jag vill ju såklart ha denna fläkt då jag har köpt den och även så har jag beställt 2st 120mm fläktar i Noctua.
Vet ni om det finns någon form av "utside adapter" så att jag kan köra alla dessa fläktar via vanliga el-nätet?
Känns onödigt att ha flera olika strömdosor för 3st fläktar och tänkte om det ev. finns någon form av hubb för ändamålet?

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

@Calby: För att koppla in nätadaptern jag länkade till så får du ju ändå modda (kapa, skala, löda och isolera) på passande kontakter, och då spelar det inte så stor roll om du sätter dit en, flera eller någon form av annan lösning så du kan koppla in flera fläktar.
Det enda du skall se till är att nätadaptern du väljer klarar av att leverera tillräckligt med ström och vid respektive spänning för att driva de fläktarna du vill.
Totala effekten av fläktarna är ju enkelt då effektförbrukningen på fläktarna brukar stå på tillverkarens hemsida, bara att summera ihop.
För nätadaptern så är det ju den gamla hederliga formeln P = U * I som gäller.

Permalänk
Medlem

@loefet:
Känns som att det blev lite väl komplecerat för mig nu el-lära är inte riktigt min grej det jag har gjort nu är att jag klippte av kablarna och satte in dom i soketbitar skruvade fast kablarna och el-tejp runt.

Denna kanske är något för mig?
https://www.dustinhome.se/product/5011052064/grid-v3-digital-...

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Calby:

@loefet:
Känns som att det blev lite väl komplecerat för mig nu el-lära är inte riktigt min grej det jag har gjort nu är att jag klippte av kablarna och satte in dom i soketbitar skruvade fast kablarna och el-tejp runt.

Denna kanske är något för mig?
https://www.dustinhome.se/product/5011052064/grid-v3-digital-...

Du behöver först å främst en 12V nätdel av någon sort, en fläktkontroll hjälper dig inte om du inte kan mata den med 12V

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du behöver först å främst en 12V nätdel av någon sort, en fläktkontroll hjälper dig inte om du inte kan mata den med 12V

Såg att den inte hade external Power trodde det.

Så en 12v nätdel kan tex driva 4st fläktar?
Kan ju skarva in en fördelar i den isf.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Calby:

Såg att den inte hade external Power trodde det.

Så en 12v nätdel kan tex driva 4st fläktar?
Kan ju skarva in en fördelar i den isf.

Skickades från m.sweclockers.com

Du behöver nått som kan ge tillräckligt med ström för det antal fläktar du ska driva också, Noctua NF-A14 ULN har extremt låg effekt men du bör kolla hur mycket ström du totalt behöver för en mer normal fläkt kan ju dra 5 Watt om den går för fullt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

@loefet:
Känns som att det blev lite väl komplicerat för mig nu el-lära är inte riktigt min grej det jag har gjort nu är att jag klippte av kablarna och satte in dom i sockerbitar skruvade fast kablarna och el-tejp runt.

Visst det blir inte likna snyggt och fläktarna blir svårare att återställa till att använda i en dator, men det fungerar nog.

Vilken sorts 120mm fläktar hade du beställt?, är det liknande i ULN serien så skall den nätadaptern jag länkade till klara av dina 3 fläktar utan problem. Och fördelen med den är att du kan ställa utspänningen så du kan dra ner hastigheten något ifall de blir för högljudda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Visst det blir inte likna snyggt och fläktarna blir svårare att återställa till att använda i en dator, men det fungerar nog.

Vilken sorts 120mm fläktar hade du beställt?, är det liknande i ULN serien så skall den nätadaptern jag länkade till klara av dina 3 fläktar utan problem. Och fördelen med den är att du kan ställa utspänningen så du kan dra ner hastigheten något ifall de blir för högljudda.

Köpte den som du sa och sedan skarvade den med sockerbitar med en sladd från ett nätaggregat och då slipper jag klippa i fläktarna
Har satt dit för 4st fläktar men har endast prövat med en fläkt än så länge men det fungrerar utan problem med en fläkt iaf

Min fråga nu är, när jag skarvade i sockerbitarna så tryckte jag även in lite av gummit i sockerbiten antar att det är OK?
Jag lindade sedan in sockerbitarna i eltejp för att vara säker.

Dosan som jag köpte skramlar lite när jag ruskade lite med den, men det antar jag inte gör något då allt fungerar som det ska verkar det som iaf?

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

@Calby: Med gummit menar du isoleringen?
Bäst är väl bara att ha ledaren i kläm i sockerbiten, men så länge du har kontakt ordentligt och inte drar i kabeln så bör det ju gå.

Tycker de flesta billiga nätdelar kan ha lösa bitar som skramlar, är det bara en plastbit så är det ju inga problem.

Gött att du fick det att fungera i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@Calby: Med gummit menar du isoleringen?
Bäst är väl bara att ha ledaren i kläm i sockerbiten, men så länge du har kontakt ordentligt och inte drar i kabeln så bör det ju gå.

Tycker de flesta billiga nätdelar kan ha lösa bitar som skramlar, är det bara en plastbit så är det ju inga problem.

Gött att du fick det att fungera i alla fall.

Ja, precis dom det där "gummit" som är runt kablarna.
Okej, men jag behöver inte göra om allt nu? Tänkte antingen fungerar det väll eller så fungerar det inte? Dvs finns väll inget mellan ting när det gäller el?

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

@Calby: Nej, bör ju inte vara några problem att låta det vara så för tillfället, det är ju ingen hög effekt/spänning vi talar om utan bara den klena typen, så kör på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Ja, precis dom det där "gummit" som är runt kablarna.
Okej, men jag behöver inte göra om allt nu? Tänkte antingen fungerar det väll eller så fungerar det inte? Dvs finns väll inget mellan ting när det gäller el?

"El", jo. Läbbigt att använda sådana breda formuleringar.
Men pratar vi 5V eller 12V så njaej.

Får du t ex dålig kontakt i ett vanligt uttag, säg 230V 10A så kommer det antagligen upplevas som att det fungerar tills någonting tar eld.

Pratar vi ännu högre spänningar kan överslag ske utan direkt kontakt.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

@Calby: Du kan ju ta en extern nätdel (annan än den som länkat tidigare) och koppla i med molex.
Typ https://www.inet.se/produkt/5322444/phobya-extern-natdel-230v...

Har själv en sån som jag driver två 140mm-fläktar med. Används för att blåsa ut rök genom fönstret

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Hedersmedlem

Spänningen förstör inget, det är strömmen. Pratar vi om moderna nätagg där alla uttag har en gemensam lina på ex 50A, så räcker det att en naken fläktkabel kommer i kontakt med chassit så kommer den brinna av direkt, antagligen långt innan agget tycker att något drar för mycket.

Svetsning görs t ex vid låg spänning men mycket hög strömstyrka.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

@Calby: Du kan ju ta en extern nätdel (annan än den som länkat tidigare) och koppla i med molex.
Typ https://www.inet.se/produkt/5322444/phobya-extern-natdel-230v...

Har själv en sån som jag driver två 140mm-fläktar med. Används för att blåsa ut rök genom fönstret

Haha vad fan missade den totalt den som jag gjorde själv fungerar precis som den där dock

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

"El", jo. Läbbigt att använda sådana breda formuleringar.
Men pratar vi 5V eller 12V så njaej.

Får du t ex dålig kontakt i ett vanligt uttag, säg 230V 10A så kommer det antagligen upplevas som att det fungerar tills någonting tar eld.

Pratar vi ännu högre spänningar kan överslag ske utan direkt kontakt.

Nu blir jag nojig men har ju eltejp runt och allt verkar fungera som de ska och jag tröck in kablarna i sockerbitar så inget är blottat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V