Lan port 100mbps, varför? Asus RT-AC66U_B1

Permalänk
Medlem

Lan port 100mbps, varför? Asus RT-AC66U_B1

Hej

Jag har precis köpt en ny router, en Asus RT-AC66U_B1. Jag kopplade in allting och körde en basic installation, ställde in trådlösa nätverken osv. Körde sedan ett test på bredbandskollen och blev väldigt glad över att jag fick ut mer än 250/100mbit vilket jag betalar för.

Gjorde en ändring till efter detta (se länk till bild), detta för att kunna koppla in min digitalbox från telia direkt in i routern.
Bild

Nu till mitt problem, efter detta så märkte jag att lan port 1 vilket min dator är ansluten till stod på 100mbit medans wan porten står på 1 gbps (se bild) och blev då fundersam och körde samma test på bredbandskollen. Nu fick jag plötsligt bara ut cirka 90/90mbit.
Bild

Jag har senaste firmware, jag har testat att återställa routern helt och jag har testat olika portar på routern men inget hjälper.

Vad är felet? Vill ju få ut hela hastigheten, särskilt med tanke på att jag hade hela hastigheten först innan det hände något som någon av er förhoppningsvis kan svara på.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Oklart vad som är fel men har sett motsvarande innan. Byt port på routern, kontrollera datorns nätverkskort så det står på autonegotiate. Vid liknande fel vad jag sett här på forumet så var det kabeln, så byt den.

Permalänk
Medlem

Har du en gammal cat5-kabel?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Oklart vad som är fel men har sett motsvarande innan. Byt port på routern, kontrollera datorns nätverkskort så det står på autonegotiate. Vid liknande fel vad jag sett här på forumet så var det kabeln, så byt den.

Okej, försökte leta efter inställningar för nätverkskortet men hittade inte autonegotiate. Är ett inbyggt nätverkskort på moderkortet.

Skrivet av Dreijer:

Har du en gammal cat5-kabel?

Det är en cat5e kabel, men är de inte skumt att jag fick rätt hastighet först?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulkaan:

Okej, försökte leta efter inställningar för nätverkskortet men hittade inte autonegotiate. Är ett inbyggt nätverkskort på moderkortet.

Det är en cat5e kabel, men är de inte skumt att jag fick rätt hastighet först?

Kablar krånglar, testa att byta.

Nätverkskortets inställningar hittar du under nätverk och delningscenter, egenskaper för ditt kort, avancerat, scrolla ner till speed & duplex.

Permalänk
Medlem

Jag bytte kabeln till en ny cat 6 och de löste problemet.
Tack för hjälpen!!