Permalänk
Medlem

Ny SSD

Har alltid haft en HDD till min speldator, eftersom laddningstiden är det minst viktiga. Började lira Total War Warhammer under jullovet och jesus amalia vilka laddningstider! Började fundera och känner att det kanske är dags att uppgradera från min kära velociraptor.

Första tanken var att köpa en vanlig SSD 2.5, men sen såg jag att det även fanns SSD M2 & SSD mSATA.

Första frågan är väl om det är värt att satsa på en av dessa istället för en 2.5? Tänker inte satsa på mer än 200-400GB, så prisskillnaden blir lite mindre viktig.

Den andra, och den viktigaste, frågan är om jag kan ha dessa? Det märks väl redan att jag kan inte särskilt mycket om datorer, men jag försökte läsa på gränssnitten om mitt
MSI B85-G43 kan hantera dessa och blir lite osäker.

Tack på förhand

Visa signatur

i5-12400F, ASUS GTX 1070 8GB, Vengeance 16GB, B660M DDR4, 1 SSD & 2 HDD, Corsair RM750x.

Permalänk
Avstängd

Skulle råda dig att köra på minst 500 GB, t.ex https://www.inet.se/produkt/4300750/crucial-mx500-500gb-2-5

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

@Lassard

~250GB är väldigt lite, och de kring 400GB kostar otroligt mycket. Så personligen skulle jag investera i en 500GB SSD. Enbart SSD+Total War Warhammer 2 tar upp nästan 100 GB av hårddisken vilket "enbart" lämnar ~150 GB till annat.

Prismässigt så är också 500GB generellt mest prisvärda. 250GB kostar kring 850-1000 kr och 500GB ligger kring 1500 kr. Denna är en bra och välprövad modell: Samsung EVO 850 https://www.komplett.se/product/828770/datorutrustning/lagrin...

Rekommenderar vanliga 2.5 över M.2. Har själv en Samsung PRO 960 M.2 och upplever ingen direkt skillnad mellan den och min Samsung EVO 850 förutom vid renderingar (Där är det ganska stor skillnad).

Permalänk
Avstängd

Köp 2.5

Permalänk
Medlem

Med tanke på att ditt moderkort varken har M.2 eller mSATA är ju valet tämligen enkelt.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Om du inte vet om du behöver hastigheterna som NVME erbjuder, så behöver du inte en NVME.
Även om t.ex. 20 sec till 10 sec laddningstider är "2x snabbare" så är det ändå bara en tre sekunders väntetid när du t.ex. pratar om att dubbla hastigheten från 6 sec ner till 3. Men skitsamma, det är inte värt det om du inte håller på med stora filer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landmark90:

@Lassard

~250GB är väldigt lite, och de kring 400GB kostar otroligt mycket. Så personligen skulle jag investera i en 500GB SSD. Enbart SSD+Total War Warhammer 2 tar upp nästan 100 GB av hårddisken vilket "enbart" lämnar ~150 GB till annat.

Hur blir det 100GB? Tänkte för övrigt behålla min gamla velociraptor för mindre spel och bara ha de större spelen på min SSD (t ex Total War & Battlefield).

Visa signatur

i5-12400F, ASUS GTX 1070 8GB, Vengeance 16GB, B660M DDR4, 1 SSD & 2 HDD, Corsair RM750x.

Permalänk

Önskar ibland att jag satt i dina skor, SSD är det bästa som har hänt PC på länge. Att få uppleva skillnaden igen skulle jag värdera högt!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lassard:

Hur blir det 100GB? Tänkte för övrigt behålla min gamla velociraptor för mindre spel och bara ha de större spelen på min SSD (t ex Total War & Battlefield).

Ursäkta, menade OS+Total War* (OS ligger på typ 20-40 GB, har en tendens att springa iväg i storlek)

Permalänk
Skrivet av Lassard:

Har alltid haft en HDD till min speldator, eftersom laddningstiden är det minst viktiga.

nu har jag inte koll på dom spelen som du nämner, men det är jävligt skönt när spelen laddar snabbt, vissa spel så kan det även vara en rejäl fördel att komma in snabbt, i CS så har jag oftast varit först in/en av dom första, fått vara med i första rundan med gott om tid att handla, medans andra med slöa hårddiskar kanske har missat första rundan

Skrivet av Lassard:

Första tanken var att köpa en vanlig SSD 2.5, men sen såg jag att det även fanns SSD M2 & SSD mSATA.

Första frågan är väl om det är värt att satsa på en av dessa istället för en 2.5? Tänker inte satsa på mer än 200-400GB, så prisskillnaden blir lite mindre viktig.

Den andra, och den viktigaste, frågan är om jag kan ha dessa? Det märks väl redan att jag kan inte särskilt mycket om datorer, men jag försökte läsa på gränssnitten om mitt
MSI B85-G43 kan hantera dessa och blir lite osäker.

din dator måste stödja M2 eller mSATA för att kunna använda dessa, vilket ditt moderkort inte verkar göra, det går att köpa PCI-E adapter men det är kanske lite B?

dagens spel tar väldigt stor plats, och för varje uppdatering som kommer så tar dom ännu mer plats, om du absolut vet att du inte ska ha fler spel då kan du köra på något mindre men annars är det väldigt tråkigt att få en full disk eller behöva avinstallera ett spel för att prova ett annat.

SSD till OS ser jag som ett måste, men för spel så kan man ofta komma undan med att köra flera diskar i RAID 0, jag själv i min gamla dator har kört 4st diskar i RAID 0, läs och skrivprestandan är i SSD nivå men har massor med plats till en väldigt låg kostnad (en begagnad hårddisk av samma modell som du redan har kostar kanske bara någon hundralapp, och då har du helt plötsligt fördubblat läs och skriv hastigheten), det är bara accesstiderna som är lite sämre, men spelen har ändå en massa stora filer som läses sekventiellt så det har inte gjort så mycket.
jag byggde en ny dator för någon vecka sedan, satte i en 500GB SSD men det lutar ändå åt att jag kommer sätta i 4st 1TB 7200rpm diskar från en NAS som nu ändå uppgraderas med större diskar. (min Steam mapp ligger på 890GB i skrivande stund, och med övriga spel så är det mer än 1TB, skulle säkert kunna avinstallera något men det är skönt att slippa)

Skrivet av Landmark90:

OS ligger på typ 20-40 GB

vilket OS? jag installerade en ren installation på en ny SSD förra veckan, Windows 10 Pro med alla uppdateringar + drivrutiner (moderkort, inbyggda ljudkortet och grafik), + WinRAR, + Chrome + CPU-Z tog upp 56,4GB (edit: jag kom på att jag inte tagit bort installationsfilerna till drivrutinerna, men ändå)

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landmark90:

Ursäkta, menade OS+Total War* (OS ligger på typ 20-40 GB, har en tendens att springa iväg i storlek)

Skrivet av Cordinator:

nu har jag inte koll på dom spelen som du nämner, men det är jävligt skönt när spelen laddar snabbt, vissa spel så kan det även vara en rejäl fördel att komma in snabbt, i CS så har jag oftast varit först in/en av dom första, fått vara med i första rundan med gott om tid att handla, medans andra med slöa hårddiskar kanske har missat första rundan

din dator måste stödja M2 eller mSATA för att kunna använda dessa, vilket ditt moderkort inte verkar göra, det går att köpa PCI-E adapter men det är kanske lite B?

dagens spel tar väldigt stor plats, och för varje uppdatering som kommer så tar dom ännu mer plats, om du absolut vet att du inte ska ha fler spel då kan du köra på något mindre men annars är det väldigt tråkigt att få en full disk eller behöva avinstallera ett spel för att prova ett annat.

SSD till OS ser jag som ett måste, men för spel så kan man ofta komma undan med att köra flera diskar i RAID 0, jag själv i min gamla dator har kört 4st diskar i RAID 0, läs och skrivprestandan är i SSD nivå men har massor med plats till en väldigt låg kostnad (en begagnad hårddisk av samma modell som du redan har kostar kanske bara någon hundralapp, och då har du helt plötsligt fördubblat läs och skriv hastigheten), det är bara accesstiderna som är lite sämre, men spelen har ändå en massa stora filer som läses sekventiellt så det har inte gjort så mycket.
jag byggde en ny dator för någon vecka sedan, satte i en 500GB SSD men det lutar ändå åt att jag kommer sätta i 4st 1TB 7200rpm diskar från en NAS som nu ändå uppgraderas med större diskar. (min Steam mapp ligger på 890GB i skrivande stund, och med övriga spel så är det mer än 1TB, skulle säkert kunna avinstallera något men det är skönt att slippa)
vilket OS? jag installerade en ren installation på en ny SSD förra veckan, Windows 10 Pro med alla uppdateringar + drivrutiner (moderkort, inbyggda ljudkortet och grafik), + WinRAR, + Chrome + CPU-Z tog upp 56,4GB

Har HDD till mitt OS och tänkte ha enbart en del spel på min SSD, avinstallerar spelen jag inte spelar (just nu tar min Steam-mapp 269GB och Total War Attila tog t ex en kvart att installera). Har inte riktigt råd att satsa på RAID heller, så jag tänkte uppgradera burken i bäbissteg

Visa signatur

i5-12400F, ASUS GTX 1070 8GB, Vengeance 16GB, B660M DDR4, 1 SSD & 2 HDD, Corsair RM750x.

Permalänk
Medlem

@Lassard
Rekommenderar varmt att installera om datorn med din SSD som primär hårddisk, även för OS. Är så jäkla gudomligt med hur snabbt hela datorn blir med OS på SSD. Men 250GB eller 500GB så kommer du bli väldigt nöjd. Men stor risk för micro-management med enbart 250GB t.ex. "Ska jag installera detta spel på SSD eller HDD"

En hel del spel och processor behöver gå via OS för att få göra saker, så slipper de hamna bakom en slö HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landmark90:

@Lassard
Rekommenderar varmt att installera om datorn med din SSD som primär hårddisk, även för OS. Är så jäkla gudomligt med hur snabbt hela datorn blir med OS på SSD. Men 250GB eller 500GB så kommer du bli väldigt nöjd. Men stor risk för micro-management med enbart 250GB t.ex. "Ska jag installera detta spel på SSD eller HDD"

En hel del spel och processor behöver gå via OS för att få göra saker, så slipper de hamna bakom en slö HDD.

Ska komma ihåg det nästa gång jag ominstallerar burken (är ganska nöjd dock, lite trög vid start men det stör mig inte )

Visa signatur

i5-12400F, ASUS GTX 1070 8GB, Vengeance 16GB, B660M DDR4, 1 SSD & 2 HDD, Corsair RM750x.

Permalänk
Skrivet av Lassard:

Ska komma ihåg det nästa gång jag ominstallerar burken (är ganska nöjd dock, lite trög vid start men det stör mig inte )

så länge som du aldrig har kört OS på SSD så stör det inte dig, men när du väl provat då kommer du aldrig kunna gå tillbaka

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Inaktiv

Tråd flyttad -> Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megagurra:

Önskar ibland att jag satt i dina skor, SSD är det bästa som har hänt PC på länge. Att få uppleva skillnaden igen skulle jag värdera högt!

Det kan du delvis... Intel 900p om du jobbar med tunga saker har nästan lika uppskalad hastighet från 2,5" SATA SSD. Problemet är mer... att kunna använda prestandan

Skrivet av Lassard:

Ska komma ihåg det nästa gång jag ominstallerar burken (är ganska nöjd dock, lite trög vid start men det stör mig inte )

Helt ärligt, du missar mer än du tror. Rapor hade jag 2008-2009 också, för spel. Redan då hade jag 32GB SSD för OS.

Det går inte att beskriva skillnaden. Normalt väntar du alltid med HDD på datorn. På att saker ska laddas, eller menyer ska öppnas. Raptors fick detta att bli bättre, helt klart. Man märkte att saker gick lite snabbare och att datorn kändes mer responsiv.

Men SSD är en hel annan liga. Det är som att vänta på bussen vs köra sportbil, och nej... jag överdriver sorgset inte. För SSDerna idag är så pass snabba att de verkligen får bort flaskhalsen... Så plötsligt blir CPU och RAM flaskhalsen istället. Du kommer sällan vänta på datorn på samma sätt igen, och snarare sekunden den får något att göra, kommer du ångra varför du inte tog detta steg tidigare.

Mitt förslag är som många ovan sagt... köp en 500GB. Släng in Spel, OS och det du använder mest. Använd dina Raptors för de andra spelen som du inte använder så ofta.

SSDn kostar.. vet. Man tycker det är för mycket pengar... vet. Tro mig jag vet både känslan och tanken.
Men jag säger så här... den 32GB SSDn som jag köpte 2008... har jag i en liten surfmaskin än idag. Den är än idag snabb nog att få den gamla datorn den sitter i att kännas som ny, 10 år senare. Så trots dens hutlösa pris, har den överlevt 2-3 HDD livslängder och har ca 80% liv kvar enligt dens info. Så... vi får se om 40 år

MX500 tex (och många andra SSDer) har 5 års garanti... och den kommer hålla längre än så. Av de flera dussin SSDer (ingen överdrift) jag har och har haft genom tiden så har bara några få dött, och detta pga FW fel (buggar). Intel 320, Agility 3 och Optane diskar. 2 av dessa fick jag nya på garantin, 1 fick jag liv i igen och ny FW så allt fungerande normalt igen. Så oddsen att en SSD dör, är rätt låg.

Moderna SSDer är dock väldigt beprövade, och kontrollerna samt deras FW är moderna. De har hunnit banka ut problemen, och även om ibland hittar de något litet fel som kräver FW uppdatering, så jämfört med tex nytt moderkort med alla möjliga fel, är det säkert kort. HDD rasar som flugor jämfört... i klientbruk iaf.

Så den dyra 500GB SSD blir en investering. En disk du kan ha i långt över 5 år... dvs långt efter alla din HDD rasat, kommer denna fungera än.

Och enda problemet är... storleken. De som köpte 128GB idag ångrar sig bittert... för de har nu problem med att de har en snabb nog disk, men den är så liten. Så man vill inte köpa små diskar... utan satsa på större. Det lönar sig i längden, då de är användbara så enormt mycket längre. Så jag vet hur det känns, och jag råder dig baserat på 10 år med SSDer... att göra klokt beslut här, för WD Raptors har gjort sitt. De är inte ens i samma liga längre.

Satsa på en ordentlig stor SSD nu, så kommer du förstå varför när du väl upplevt den.

Permalänk
Medlem

Att byta snurrdisken till SATA-SSD som systemdisken är bland den mest märkbara förbättringen du kan göra på en dator. - och som redan nämnt köp 480 - 512 GB SSD, 250 GB är minsta laget idag och 128 GB definitivt för lite om du inte vill hålla på med konstant mikromanagement och rensa disken precis hela tiden så att nästa windows-uppdatering inte kraschar för att det är slut på diskplats när det plötsligt vill ha dubbelt så mycket plats som innan för sina temporärfiler under installationsfasen....

Att i nästa steg byta SATA-SSD från SATA2/SATA3 port till M.2 PCIe ger inte ens i närheten samma upplevelseförbättring - många märker ingen skillnad alls förutom att hålet i plånboken blev större med M.2-SSD och tom. känner sig lite snuvade på förväntade förbättringen som i princip bara syns när man kör benchmarks...

Det är fortfarande ingen fel att ha snurrdiskar - men ha dom för volymlagring och långtidslagring då snurrdiskar fortfarande är bästa alternativet i det avseendet.

---

står valet mellan RAID-lösning och extra backup-volymer pengamässigt så väljer du backup i första hand.