Permalänk

Kan inte hitta SSD i windows installer

Hej!
Jag försöker installera windows 8 i min gamla Asus X550LB.
Har problemet att jag inte får upp hårddisken när jag ska formatera och välja hårddisk under installationens gång.

Jag får upp SSD:n i bios.
Kan också se den när jag pluggar in den via usb (då i installationen).

Jag har testat:
* Både att göra om SSD:n till mbr och gpt.
* Skicka med sata controller driver till installationen. (Testat massa olika).
* Har även mixtrat en del med Bios men som inställningarna står nu så borde den kunna hitta SSD:n.
* Har testat att stoppa in en annan SSD jag har, Laptopen hittar inte denna heller i installationen.

I bios så står SSD:n i ahci mode och detta kan man inte ändra.
Jag har googlat som en galning och följt massvis av guider med folk som har haft liknande eller samma problem men utan framgång.
Testar därför här.

Tack på förhand
// ToxicHeartz

Permalänk

Du kan ju utesluta fel på SSDn eftersom inte någon annan hittas heller, testa reseta default i bios och kör igång windows installen igen.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

@ToxicHeartz: Ladda ner senaste versionen av W10 på USB fr Microsofts server. Om det funkar så . . .

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk

Kör du uefi eller legacy installation?

Men troligen gör de nog ingen skillnad.

Misstänker starkt att det är drivrutinerna till sata kontrollen som saknas på installationsmediet.

Finns att hämta här en bit ner.

http://www.driverscape.com/manufacturers/asus/laptops-desktop...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Kör du uefi eller legacy installation?

Men troligen gör de nog ingen skillnad.

Misstänker starkt att det är drivrutinerna till sata kontrollen som saknas på installationsmediet.

Finns att hämta här en bit ner.

http://www.driverscape.com/manufacturers/asus/laptops-desktop...

Misstänker också att det är något med drivrutinerna men har testat alla dessa i installationen utan framgång så vet inte rikigt vad jag ska ta mig till :/
Jag kör uefi

Permalänk

Har nu testat ännu en gång att skicka med alla drivrutiner angående sata i installationen.
Även testat med ubuntu och deras installation men utan att hitta SSD:n.
Någon mer som har något som de tror hjälper ? :S

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

CTRL+F10 i Windowsinstallationen, se om den finns där iaf. Annars pröva annat installationsmedie,

Diskpart> "List disk" eller "List volume"
Hur försöker du läsa in drivrutiner till satakontrollern? Modell på kontrollern?

Liten redigering, handlar ju om bärbar...

Permalänk

@tcntad: Har kollat i diskpart under installationen men hittar den inte där. Dyker endast upp i bios.
Försöker läsa in drivrutinerna till sata kontrollen när den säger att den inte hittar någon hårddisk i windows installer.
Klickar in på sök drivrutin och väljer filen.
Kör på en Asus x550lb och söker ju drivrutiner till denna så kan ju inte bli fel drivrutin.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Verkar inte finnas AHCI-drivrutiner enl. deras hemsidan?
Dock: https://drp.su/en/laptops/asus/x550lb?os=windows-10-x64

Permalänk

@tcntad: Har varit inne på alternativa sidor och tittat.
Dock inte på Drp:s sida. Tack för länken ska kolla och återkomma om något där funkar.

Permalänk

"Inga nya drivrutiner hittas" kommer det upp när jag testar skicka med driverpacks drivrutiner.
Börjar tappa hoppet nu fattar verkligen inte varför datorn inte hittar ssdn :/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ToxicHeartz:

Laptopen hittar inte denna heller i installationen.

En del laptops har spärrar mot att byta hårdvara så att bara godkända delar fungerar i dem, en ssd/hdd går att låsa men jag vet inte om det är gjort så i din dator men det är ganska vanligt när det gäller wifikorten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ToxicHeartz:

Hej!
Jag försöker installera windows 8 i min gamla Asus X550LB.
Har problemet att jag inte får upp hårddisken när jag ska formatera och välja hårddisk under installationens gång.

Jag får upp SSD:n i bios.
Kan också se den när jag pluggar in den via usb (då i installationen).

Jag har testat:
* Både att göra om SSD:n till mbr och gpt.
* Skicka med sata controller driver till installationen. (Testat massa olika).
* Har även mixtrat en del med Bios men som inställningarna står nu så borde den kunna hitta SSD:n.
* Har testat att stoppa in en annan SSD jag har, Laptopen hittar inte denna heller i installationen.

I bios så står SSD:n i ahci mode och detta kan man inte ändra.
Jag har googlat som en galning och följt massvis av guider med folk som har haft liknande eller samma problem men utan framgång.
Testar därför här.

Tack på förhand
// ToxicHeartz

Kanske prova med att uppdatera bios?

Visa signatur

Signatur redigerad av Aser: Marknadsföring ej tillåtet

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

En del laptops har spärrar mot att byta hårdvara så att bara godkända delar fungerar i dem, en ssd/hdd går att låsa men jag vet inte om det är gjort så i din dator men det är ganska vanligt när det gäller wifikorten.

Låter märkligt att asus skulle spärra byte av ssd. Do k var de inte speciellt hjälpsamma när jag kontaktade dem heller. Fick till svar att de inte hjälper till med något som har att göra med att byta komponenter . :/
Får ta och googla lite på det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av fjamsetramsa:

Kanske prova med att uppdatera bios?

Bios är uppdaterat till senaste versionen

Skickades från m.sweclockers.com