Permalänk
Medlem

En kontorsstol som är lite mer än 20 år.

Grymt bekväm stort ryggstöd och nackstöd /Armstöd.

Den får gärna hålla i 20 år till

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Har precis gått från denna:

https://i.imgur.com/4eA9xmR.jpg

En ~10 år gammal Jyskstol av okänt märke som är så sliten (välanvänd) att jag är förvånad att den inte trillade ihop för länge sedan. Har haft ett svart lakan över ryggstödet för att hindra bitar från att lossna samt en extra sittdyna för att den har varit så nersutten.

Till denna:

https://i.imgur.com/oFBjP2J.jpg

En Corsair T1 Race

Tror ingen blir förvånad om jag säger att sittkvalitén är som natt och dag.

Den där slitna stolen har jag kvar! Dock inte lika så sliten som din. Sambon är avundsjuk att hon måste ha IKEAs Millberget och inte kunde få tag på en som mitt. Jag kallar hennes stol för Miss Millberg, aningen högaktig och mindre bekväm adlig britt

Har den slita hemma framför datorn för spelande, och i kontoret en Kinnarps.

Permalänk
Medlem

Använder mig som många andra i tråden av en IKEA Markus, testade en AKracing innan och det var bland den sämre kvaliteten som jag har varit med om på en kontors stol. Önskar man kunde ha en av Kinnarps stolarna ifrån jobbet. Dom sitter man riktigt bekvämt i under många timmar. Men IKEA Markus fungerar för sitt pris och som tidigare inlägg har nämnt är det svårt att säga nått om t.ex. 10 års garanti för det priset.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 7700X | Sapphire Pulse RX 7900 XTX | 6000MHz 2x16GB | ASUS X670E-F

Tillbehör: G502 X | PowerPlay | G513 | HD599 | Modmic USB 2 | LG 34GN850 | Xbox Elite Controller Series 2

Konsol: Playstation 5

Permalänk
Medlem

Herman Miller Aeron

Sitter sen några år i en Herman Miller Aeron. Sjukt bekväm och luftig. Mesh-sits och ryggstöd, många justeringsmöjligheter, men framför allt, som @khers poängterar, så har den en hög WAF! (Den är frekvent förekommande i div serier & filmer och på något vis gör det att frugan tycker att det är ok att ha en sådan i hemmet...).

Den utvecklades från början för att pensionärer skulle kunna sitta i den hela dagarna på hemmet utan att få ont, så då bör den ju funka för långsittningar framför skärmen också. Och det gör den, enligt mig iaf

Permalänk
Medlem

IKEA Markus på jobbet.
Har haft den i över 8 år. Den är lite glapp sidledes och gnisslar, men funkar utmärkt.

Hemma har jag någon IKEA som jag inte vet vad den heter, men den liknar RENBERGET alt. MILLBERGET.

Har inte behov av armstöd, då jag alltid har armarna på bordet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Jag sitter på en Salli Swingfit sadelstol hemma, som tog ett tag att vänja sig vid (insidan av låren hade ett och annat att säga om den nya belastningen men gav till slut med sig). Den är riktigt bra (skön, mycket god ergonomi, god justerbarhet, smidig, tar lite plats m.m.) och håller borta de ryggproblem jag tidigare haft.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

En Dxracer Drifting sitter jag på sedan ett par år tillbaks. Jag som är lång och smal sitter bekvämt och ergonomiskt (känns det som iaf)

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Malmstolen 4000 i svart sitter jag på. Efter mycket letande och många provsittningar på olika stolar stannade det på den. Allt blir lite svårare när man råkade bli 200 cm lång. Men på Malmstolen sitter jag som en kung sedan ett par år tillbaka

Permalänk
Medlem

Har också en RH logic 400 (elegance eller elite) med läder. Skönaste stolen jag har använt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tesa:

Sitter sen några år i en Herman Miller Aeron. Sjukt bekväm och luftig. Mesh-sits och ryggstöd, många justeringsmöjligheter, men framför allt, som @khers poängterar, så har den en hög WAF! (Den är frekvent förekommande i div serier & filmer och på något vis gör det att frugan tycker att det är ok att ha en sådan i hemmet...).

Den utvecklades från början för att pensionärer skulle kunna sitta i den hela dagarna på hemmet utan att få ont, så då bör den ju funka för långsittningar framför skärmen också. Och det gör den, enligt mig iaf

https://www.modalakontor.se/images/products/571-herman-miller-aeron-remastered-1.png

Samma här. Har en Herman Miller Aeron på jobbet och en hemma. Det är ett bra betyg från en som haft ryggproblem under lång tid.

Det är inte bara ryggen som mår bra utan den bottenlösa "sittdynan" är perfekt för min beniga röv också. Jag upplever nästan alltid att jag får ont där bak efter några timmar om det är en traditionell dyna med träplanka i botten.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk

Kinnarps 8000 på jobbet och IKEA Volmar hemma. Kinnarpsen är bättre på alla sätt men Volmar är helt okej för att vara IKEA. Armstöden är dock lite för små och plastiga och nackstödet jag köpte till gå rinte att ställa in. Kommer nog att slå till på en begagnad Kinnarps när jag får chansen.

Permalänk
Medlem

En gammal brun pinnstol. Frugan har klätt kudden i svart/guldigt tyg. Man ska inte tro att man är nåt när man sitter och spelar RocketLeague.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Har en DXRacer King hemma, riktigt skön förutom just fejk läder men som alltid så har jag oftast något skönt tyg dragit över som är lätt att ta bort och tvätta så, överlag riktigt skön stol som jag rekommenderar starkt.

På jobbet har jag en Ikea markus, ganska MEH, går att sitta på men finns betydligt skönare stolar där ute, arm stöden är speciellt kassa på dessa.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk

DXracer King series.

bra och bekväm stol.

Visa signatur

Phanteks Enthoo 719. I7 13700k . ASUS ROG Strix Z790-F . EK-Nucleus AIO CR360 .
MSI RTX4080 . Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL32 FURY . WD Black SN850X 1TB Gen 4 .
Be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W.

Mastercase5 pro. I7 6700k @4,8GHz .Z170 ASUS Max Hero VIII. Kraken X62 . ASUS 1080ti Strix oc. 32Gb Corsair Vengeance LPX 3200MHz. Samsung 950 pro 256GB. EVGA SuperNova 850 G2.

Permalänk
Medlem

Sitter på en Arozzi som verkar ha försvunnit från sortimentet
Är inte den bästa stolen, helt ok att sitta på, armstödet är däremot helt hopplöst

Visa signatur

Thermaltake P3 | Asus Z270| Corsair Force Series MP510 960GB| Crucial MX300 750 GB SSD | Western Digital 4TB | EVGA SuperNOVA G2 750W
Intel Core i7 7700K (Delidded) | Nvidia Geforce GTX 1080 Ti| 2x8GB Corsair DDR4

Permalänk
Medlem

En Ikea Markus, inte direkt skön stol och ryggstödet har för få "hack" Vill ha ett mellan högst upp och steget efter.
Däremot är den bred som fasen och jag kan sitta i skräddare fast jag är stor osv vilket är soft.

Har en Kinnarps freefloat 6000 ståendes bredvid som jag inte sitter i, inte alls lika skön dock gillar jag steglöst ryggstöd lås på den.

Kommer köpa en ny stol som reward när jag gått ner i vikt
Vilken vet jag inte. Jag älskade DX racer Classic innan då den var helt perfekt i längden för mig på 174cm, huvudet osv landade så extremt perfekt. Men denna finns inte längre

Permalänk
Avstängd

Jag köpte en Omega 2018 från SecretLab förra veckan, riktigt skön jämfört med IKEA Marcus som jag haft tidigare.

Kan starkt rekommendera

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

I en sån här. Bättre finns inte.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

En kinnarps 9000. Den kostade visserligen en slant men räknar med att den håller minst 15-20 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Intel Arc B580 Limited Edition | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tesa:

Kallas den inte för ".com chair" eller något likande? Vill minnas att varenda IT-företag på 90-talet skulle ha Aerons.

Permalänk
Medlem

DXRacer Drifting

Kanonnöjd!

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | Secretlab TITAN Evo | unRAID Server: 44TB

Permalänk
Medlem

@Purrfected: Vi har en 33Kvm etta och ett gemensamt skrivbord på 2m så blir svårt att få en egen hörna.
Kör kvar på min snea jyskstol just nu, får se om det blir något nytt, det får nog vänta ett tag.

Kul att tråden tog lite fart igen.

Permalänk
Medlem

Arozzi Monza har jag, har blivit lite knarrig men annars funkar den bra.

Visa signatur

Amd Ryzen 5800x | Asus TUF Gaming B550 PRO | Intel Arc A750 | 2x16GB 3200Mhz Kingston FURY Beast DDR4 RGB | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Sitter på en knästol, Varier Variable Balans typ den här:

Jag tycker att det är grymt skönt att kunna röra mig ganska fritt medans jag sitter ner. Nackdelen är att vid långa pass så blir ryggen trött och då sjunker jag ihop i en sämre sittställning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laktos:

Hej!
Har en kräsen sambo och en "obekväm" stol. Provsatt en dxracer på chilli och dagdrömmer numera om den, en hel del om bara ryggkudden också. Men.. problemet med den kräsna sambon är att inget som liknar en dxracer kommer in i lägenheten.

Mina frågor till er: Vad sitter ni på? Omdöme/komfort? Pris? Ser ut som en "sportstol"?

Kanske kan bilda ett uppfattning om vad man kan köra som substitut!

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20339420/

funkar bra för priset
. Lite kontrast dock mot stolen på jobbet. som kostar 15k (ex moms)

Permalänk
Medlem

någon dxracer liknande stol som jag har slitit ut ganska bra men det funkar fortfarande

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Många av stolarna som nämns här verkar vara konstläder? Tycker ni inte det är riktigt jobbigt att sitta flera timmar på en plastpåse som inte andas?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Missa inte Maxnomic, tycker uppriktigt deras stolar är skönare än Kinnarps och jag har lyckligt haft min 'Maxnomic Leader' i ca.2 år nu.
https://www.needforseat.de/en/shop-maxnomic-basics/office-com...

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Avstängd

Underdelen till en gammal "klassrumsstol" av stålrör med en träplatta utan ryggstöd...

Funderar på att bygga en grej av ett bilsäte och underdelen till en förstörd 70 tals kontorsstol jag hittade ute i en lada, skulle vilja ha tag på ett hyggligt frecht säte från en gammal jänkare tex...

Har i skallen ungefär hur jag skall göra när jag hittar ett säte som ser snyggt ut.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Skrivet av Neon:

Många av stolarna som nämns här verkar vara konstläder? Tycker ni inte det är riktigt jobbigt att sitta flera timmar på en plastpåse som inte andas?

Jag sitter uteslutande på tyg av just den anledningen, men vad det är för stol vet jag inte. Det känns inte vidare viktigt, bara den är bekväm.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja