Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Moms blir det garanterat, avgift nästan säkert då en sådan redan finns och kan tas ut. Alternativet att säga att de bara tar avgift på större värden skulle ju bara leda till att alla ber säljarna skriva ner värdet. De kan inte slopa något som är lag och som gäller i hela EU från och med 2021 i vilket fall som helst.

Det är precis vad som sker idag ändå i många fall, och det kommer fortsätta hursomhelst.

De kan automatisera allt och därmed inte ta ut någon avgift. Problemet för dem om de tar ut en för hög avgift är ju att få kommer hämta ut paketet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

@Petterk: Jag förstår. Dock vid 2021 så kommer förmodligen redan alla kina säljare ha etablerat lager i EU länder och därför kommer vi fortfarande kunna handla billigt utan avgift

Nej knappast.

De flesta som har "EU-lager" smugglar varorna, de flesta säljare kommer inte orka registrera sig för moms eller sätta upp företag i EU för att ha eget lager här. Finns ingen vits, kan de inte konkurrera ut europeiska distributörer och återförsäljare med att inte ta ut moms så finns det ingen vits för de att sälja direkt till konsument här. De kommer vända sig till andra marknader istället. De som inte tänker så kortsiktigt etablerar ordentliga säljkanaler här istället, men räkna inte med att de varorna kommer vara billigare att köpa direkt från Kina än från en dist i EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkew:

Det är precis vad som sker idag ändå i många fall, och det kommer fortsätta hursomhelst.

De kan automatisera allt och därmed inte ta ut någon avgift. Problemet för dem om de tar ut en för hög avgift är ju att få kommer hämta ut paketet.

Eftersom exportdeklarationen från Kina inte är elektronisk så måste de manuellt registrera alla paket vilket som. Oavsett hur vi betalar för importskatterna och om det tillkommer någon avgift eller inte. I Finland kan man betala direkt till Tulli utan avgift, men speditören skickar där alla paket till ett tullager efter de registrerat alla uppgifterna, hanteringen är knappast billigare. Speditören måste alltså ta kostnaden, och ska speditören ta kostnaden så måste det finnas några regler som tvingar detta.

Permalänk
Medlem

Utan att läst hela tråden men tar Postnord ut en avgift nu på alla import paket?
Har beställt från ett ställe i USA i 10år utan att få någon extra avgift eller tull. Bara betalat varan + frakt.
Men igår fick jag betala 125kr till Postnord samt tull avgift 202kr.
Brukar beställa från Japan oxå, blir det avgift på 125kr då oxå eller?
Trodde det bara gällde Kina paket???

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | MSI RTX 5080 | Asus XG27AQDMG Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe-:

Utan att läst hela tråden men tar Postnord ut en avgift nu på alla import paket?
Har beställt från ett ställe i USA i 10år utan att få någon extra avgift eller tull. Bara betalat varan + frakt.

Har gällt alla paket hela tiden. Efterlevnaden som har kritiserats bara, paket som inte fastnat i kontrollerna har ju sluppit både moms och avgift. Momsen har du kunnat betala in till Tullverket i efterhand däremot.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Leffe-:

@Leffe
Du hade nog bara otur det fastnade i tullen denna gång, du skulle betalat tull i 10 år ochså om det skulle vara rätt då USA inte är ett EU land.

Så ta och betala in 10Års moms nu om du vill göra rätt för dig.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Meningen är att säljare ska registrera sig i ett EU-land och betala moms, redan idag finns det länder där man kan slippa speditörens avgift så det kommer variera. Alla länder kommer däremot ta ut moms, oavsett värde.

Problemet är ju bara att säljare utanför EU kommer att tycka att detta är för krångligt och att de därför endast kommer att göra detta om de säljer jättemycket till EU. Småsäljare på Ebay kommer t.ex. inte att registrera sig i något EU-land. Stora företag som Amazon kommer säkert att göra detta. Skattereglerna gör för närvarande att Amazon begränsas till vissa få speditörer för att de ska kunna ta ut moms direkt vid beställningen, men genom att registrera sig antar jag att Amazon kommer kunna använda vilken speditör som helst och därmed spara in pengar på portot.

Permalänk
Skrivet av erkew:

Å andra sidan kompenserar väl avgiften en del för den uteblivna momsen om värdet är nerskrivet. En del av pengarna går till Postnords anställda, men mycket kommer till staten i form av bolagsskatt, skatt på inkomst av tjänst, arbetsgivaravgift och sådant.

Skrivet av Petterk:

De flesta som har "EU-lager" smugglar varorna,

Här är problemet alltså att man behöver bli bättre på att upptäcka smuggleri. För att det inte ska bli en olönsam affär, måste man ju frakta rätt så stora lådor och man kan inte gärna ha folk som man skickar med reguljärflyg fram och tillbaka mellan Kina och Europa med stora väskor fulla med varor för då kostar flygbiljetter och visum och sådant. Jag undrar hur man ens lyckas med att få in allt detta utan att betala tull och moms. Å andra sidan får man ju in knark på den svenska marknaden också, så det går väl på något sätt...

Skrivet av Petterk:

Eftersom exportdeklarationen från Kina inte är elektronisk så måste de manuellt registrera alla paket vilket som.

Kan man inte göra den elektronisk på något sätt? Jag misstänker att DHL har elektroniska export- och importdeklarationer och att det är därför Amazon kan erbjuda leverans inklusive tull och moms så billigt. På senaste lådan står det bara "Description: Book Item - New (count 1)" men det står inte värde så jag antar att det finns angivet i DHL:s datasystem istället. "Book Item" är för övrigt fel (innehållet var en tidskrift som ges ut en gång i kvartalet) så om det inte står rätt i DHL:s datasystem riskerar momsen att bli för hög (olika regler för böcker och tidskrifter under 300 kr - och värdet var runt 100 kr).

Skrivet av Leffe-:

Gäller alla länder som inte är med i EU.

För mig har böcker från Japan, Norge och USA gått igenom utan avgift upp till någon tusenlapp eller så, medan andra saker (med 25% moms) endast har gått igenom utan avgift upp till runt 300 kr. Nu antar jag att det blir moms+avgift på allt. Det är inte momsen som är problemet utan den höga avgiften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Problemet är ju bara att säljare utanför EU kommer att tycka att detta är för krångligt och att de därför endast kommer att göra detta om de säljer jättemycket till EU. Småsäljare på Ebay kommer t.ex. inte att registrera sig i något EU-land. Stora företag som Amazon kommer säkert att göra detta. Skattereglerna gör för närvarande att Amazon begränsas till vissa få speditörer för att de ska kunna ta ut moms direkt vid beställningen, men genom att registrera sig antar jag att Amazon kommer kunna använda vilken speditör som helst och därmed spara in pengar på portot.

Ebay i staterna har eBay Global Shipping-programmet dit de kan skicka varan för att sen eBay skeppar den till kunden förtullad/DDP och de på så sätt slipper hanteringen och kunden betalar allt up-front. Små säljare kan skicka hit på flera olika sätt alltså. Från staterna har jag också sett mindre firmor skeppa med DHL Express eller UPS, och då kan de skeppa förtullat utan att blanda in någon annan. Det handlar mer om att säljare i Kina medvetet går runt reglerna och pushar billiga småprylar, vill de lösa det utan att själva registrera sig här kan de. Lösningen betyder ju dock att kunden får betala moms, och det vill de ju undvika.

Poängen med att helt ta bort möjligheten att undanta mindre varuvärden från moms och erbjuda säljare registrera sig i ett EU-land är ju för att även paket med lägre värde ska vara värt att skicka hit, och det kommer ju gå bra att göra via en mellanhand som eBay Global Shipping om de inte själva vill ordna det. Den som tar det ansvaret i Kina kommer bli miljardär. De som inte vill tjäna pengar får väl vara utan eller vända sig till organiserad brottslighet.

Permalänk
Medlem

Här är problemet alltså att man behöver bli bättre på att upptäcka smuggleri. För att det inte ska bli en olönsam affär, måste man ju frakta rätt så stora lådor och man kan inte gärna ha folk som man skickar med reguljärflyg fram och tillbaka mellan Kina och Europa med stora väskor fulla med varor för då kostar flygbiljetter och visum och sådant. Jag undrar hur man ens lyckas med att få in allt detta utan att betala tull och moms. Å andra sidan får man ju in knark på den svenska marknaden också, så det går väl på något sätt...

De flesta containrar kontrolleras inte. De deklarerar säkert en container som något, men knappast något som motsvarar +25 % på slutpriset, för då hade de inte kunnat erbjuda momsfria varor till "kinapriser" från "EU-lager". Hade de betalat momsen vid import så hade de tagit ut den vid försäljning, ingående och utgående moms kvittas ju mot varandra. De hade förlorat pengar på att betala momsen vid import, men sen inte ta ut den vid försäljningen.

Sen är inte deras sk EU-lager i norra Europa, de väljer såklart svagare stater.

Kommer t.ex. JD.com hit kör de säkert allt lagligt, med lager och fullfillment centers, men kommer ju alltid finnas ljusskygga som lever på att lura systemet.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Ebay i staterna har eBay Global Shipping-programmet dit de kan skicka varan för att sen eBay skeppar den till kunden förtullad/DDP och de på så sätt slipper hanteringen och kunden betalar allt up-front.

Men om varan först ska skickas lokalt inom USA och hanteras i något amerikanskt lager, känns det som att det måste bli dyrare i form av extra portokostnader (amerikanskt inrikesporto tillkommer) och extra hanteringskostnader som kanske äter upp vinsten på utebliven 125-kronorsavgift.

Permalänk
Medlem

Å andra sidan kompenserar väl avgiften en del för den uteblivna momsen om värdet är nerskrivet. En del av pengarna går till Postnords anställda, men mycket kommer till staten i form av bolagsskatt, skatt på inkomst av tjänst, arbetsgivaravgift och sådant.

Om alla paket fortsätter ha ett värde på ~$20 dollar efter 2021 så tror jag nog tullombuden (speditörerna) och tullverken förstår att det rör sig om nedskrivna värden för att slippa undan en del av momsen. PostNord har ju inte ens öppnat paketen som inte har något deklarerat värde alls, men de kommer skicka dessa till ett tullager och öppna paketen nu, vilket innebär att de säkert kommer kunna granska även de med misstänkta nerskrivningar i större omfattning än tidigare.

Det är ju dessutom ett problem för de som inte registrerar sig här i EU, de andra kommer behöva sköta sig för att få fortsätta skicka paket till EU. Tullen/Skatteverken ser ju direkt om en av deras nya kinakunder skriver samma värde på alla paket, när nya systemet är på plats, importdeklarationerna kommer ju gå till ett tullverk i EU elektroniskt som de och deras tullombud sen har en relation med. Är de inte i godo med myndigheterna kommer ju paketen inte kunna släppas igenom, åtminstone inte utan att stoppas upp och krävas på moms för att lämnas ut.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Kommer t.ex. JD.com hit kör de säkert allt lagligt, med lager och fullfillment centers, men kommer ju alltid finnas ljusskygga som lever på att lura systemet.

JD.com? Konstig sida. När jag skriver in "jd.com" omdirigeras jag till https://global.jd.com/ och butiken kallar sig för Kingtung (京东). Jag klickar på "配送费收取标准" längst ner för att se fraktkostnader, men hittar bara inrikesporto och porto till Hongkong och Macau. Jag prövar med "海外配送" (leverans till utlandet) istället och hamnar då på en helt annan sida som är på engelska och nu heter plötsligt butiken "Joybuy".

Permalänk
Skrivet av Petterk:

PostNord har ju inte ens öppnat paketen som inte har något deklarerat värde alls, men de kommer skicka dessa till ett tullager och öppna paketen nu, vilket innebär att de säkert kommer kunna granska även de med misstänkta nerskrivningar i större omfattning än tidigare.

Får verkligen Postnord öppna paket? Jag trodde att de var tvungna att be Tullverket om hjälp om ett paket behöver öppnas.

Är det inte enklare att fråga mottagaren om innehållet om avsändaren verkar ange fel belopp eller om CN22-blanketten saknas? Mottagaren kan förstås ljuga om värdet, men det kan ju även avsändaren genom att inkludera ett pro forma-kvitto i lådan.

Permalänk
Medlem

Men om varan först ska skickas lokalt inom USA och hanteras i något amerikanskt lager, känns det som att det måste bli dyrare i form av extra portokostnader (amerikanskt inrikesporto tillkommer) och extra hanteringskostnader som kanske äter upp vinsten på utebliven 125-kronorsavgift.

Skicka ett par solglasögon till ett lager i USA med USPS är inte särskilt dyrt. eBay har säkert något specialavtal med speditörerna också.

Global Shipping-programmet som det ser ut idag finns inte för att mottagaren ska slippa speditionsavgifter, utan för att förenkla för säljaren. Eftersom de skickar DDP så får också köparen uppgifter om slutpriset på en gång, så det blir inga överraskningar för någon av parterna. eBay tar inte extra betalt för Global Shipping-programmet, Paypal tar väl dock extra avgift för att du säljer till någon som är utrikes.

Permalänk
Medlem

Får verkligen Postnord öppna paket? Jag trodde att de var tvungna att be Tullverket om hjälp om ett paket behöver öppnas.

Är det inte enklare att fråga mottagaren om innehållet om avsändaren verkar ange fel belopp eller om CN22-blanketten saknas? Mottagaren kan förstås ljuga om värdet, men det kan ju även avsändaren genom att inkludera ett pro forma-kvitto i lådan.

Alltså speditören har utbildade tullombud, de har egna tullager. Det är inte Tullverkets egna personal som springer runt och gör allt, däremot är det bara deras tjänstemän som öppnar paket. Det är PostNord som ska göra importdeklarationerna, och kan de inte göra det så ska de lämna det till tullen, men den granskningen sker i regel i speditörens lokaler.

Skulle Tullverket vara tvungna att återkalla PostNords tillstånd så skulle de helt enkelt inte kunna ta emot paket från utlandet längre, så de kommer säkert få någorlunda ordning på verksamheten efter ett tag.

Om paketen behöver öppnas eller inte spelar nog inte så stor roll, PostNord har sagt att de kommer skicka de till ett tullager och där kommer de ligga tills frågan är utredd.

Permalänk
Medlem

JD.com? Konstig sida. När jag skriver in "jd.com" omdirigeras jag till https://global.jd.com/ och butiken kallar sig för Kingtung (京东). Jag klickar på "配送费收取标准" längst ner för att se fraktkostnader, men hittar bara inrikesporto och porto till Hongkong och Macau. Jag prövar med "海外配送" (leverans till utlandet) istället och hamnar då på en helt annan sida som är på engelska och nu heter plötsligt butiken "Joybuy".

Det näst största postorderföretaget i Kina. 140 000 anställda drygt och de kommer expandera utanför Kina relativt snart. De satsar inte på att få in massor säljare som säljer förfalskade prylar dock, de har t.ex. stängt ner möjligheten för privatpersoner att sälja till varandra för att få bort en del av de varorna.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Alltså speditören har utbildade tullombud, de har egna tullager. Det är inte Tullverkets egna personal som springer runt och gör allt, däremot är det bara deras tjänstemän som öppnar paket. Det är PostNord som ska göra importdeklarationerna, och kan de inte göra det så ska de lämna det till tullen, men den granskningen sker i regel i speditörens lokaler.

Ja, det var ungefär så jag uppfattat det hela: speditörens personal gör vissa saker medan Tullverkets personal gör andra saker i samma lokal. T.ex. är det väl Tullverket som har hand om hundarna som letar knark.

Skrivet av Petterk:

Skulle Tullverket vara tvungna att återkalla PostNords tillstånd så skulle de helt enkelt inte kunna ta emot paket från utlandet längre, så de kommer säkert få någorlunda ordning på verksamheten efter ett tag.

Lär inte ske att tillståndet dras in. Det skulle orsaka kaos i hela samhället.

Permalänk
Medlem

Skrivet av Petterk:

Det näst största postorderföretaget i Kina. 140 000 anställda drygt och de kommer expandera utanför Kina relativt snart. De satsar inte på att få in massor säljare som säljer förfalskade prylar dock, de har t.ex. stängt ner möjligheten för privatpersoner att sälja till varandra för att få bort en del av de varorna.

Bara för att komma med en liknelse. JD.com är mer som Amazon och Alibaba mer som eBay. JD.com har alltså fulfillment centers och hundratals egna lager, och en hel logistikkedja de driver själva.

Lär inte ske att tillståndet dras in. Det skulle orsaka kaos i hela samhället.

Nej, men en mindre speditör kan inte härma PostNord då de skulle bli av med tillståndet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Driver du med mig? Tror du på fullaste allvar att det är PostNord som bestämmer skatterna i sverige?

Tror du verkligen att det tar särskilt mycket mer tid att skriva av formulär CN23 än att skriva av formulär CN22?

Underbart med människor som medvetet missförstår, gör sig lustiga och spelar dumma. Det gör verkligen under för diskussioner. Förbannad, jävla trams! Vad som gör det än värre är att detta är ett otroligt vanligt förekommande fenomen just på detta forumet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Ok, så du vill att det ska vara självkostnadspris på momsdeklarationen, men vill inte betala alla de omkostnader som postnord kan tänkas ha för att sköta deklarationen? Självkostnadspris bör väl rimligen inkludera ALLA kostnader? Även parkeringsplater om det nu skulle behövas?

Ugh... Med självkostnadspris menar jag att det är kostnaden för arbetet som utförts som skall avgiftsbeläggas, om det skall avgiftsbeläggas överhuvudtaget, för det är ju avgiftsbeläggningen som kostar pengar och det är ju knappast tjänligt att man skall betala bara för att man skall betala. Det finns ingen rättvisa eller reson för något sådant, bara en jävla massa byråkrati.

Om Postnord/staten (får se om folk kan vrida till någon obegripligt ur den beskrivningen) absolut MÅSTE införa moms/ta ut moms (och igen) på paket av mindre värde, säg under 80 spänn (som till exempel Danska posten, som ironiskt nog också ägs av den Svenska staten) så tycker inte jag att enskilda personer skall stå för kostnaden, den kan ju Postnord/staten stå för själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Underbart med människor som medvetet missförstår, gör sig lustiga och spelar dumma. Det gör verkligen under för diskussioner. Förbannad, jävla trams! Vad som gör det än värre är att detta är ett otroligt vanligt förekommande fenomen just på detta forumet.

Min mening var inte att göra mig lustig på din bekostnad. Problemet är att det ibland är väldigt svårt att driva en diskussion framåt om man inte ens är överens om grundläggande fakta. Denna tråden är ett typexempel på att folk gissar hej vilt och torgför det som sanningar. Jag kunde inte veta att du inte menade det du skrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Fast det är knappast något självkostnadspris. Den totala administrationskostnaden per paket kan omöjligen landa på 125 spänn eller vad avgiften till slut blev, det är helt utom all rim och reson. Man också kan fundera på de etiska aspekterna av att ett privat företag i någon slags samarbetslig monopolställning gentemot andra länders postorgan inför handelshinder i form av en godtycklig avgift.

Inget ont i liknelser, de är många gånger det absolut bästa sättet att lyfta fram en poäng

En rimligare och bättre lösning än ett system som hanterar momsindrivning från första kronan, är att man helt enkelt skippar momsen på såna här smågrejer, på samma vis som man inte drev in arbetsgivaravgift och skatt när du i din ungdom fick några hundralappar som tack för att du hjälpte mormor att klippa gräsmattan eller nåt.

Men den här friheten gällde hela samhället. Det var lika för alla. Vem som helst kunde aliexpressa och ebaya skattefritt av hjärtats lust, det var inte något privilegium som tillföll en viss grupp som så ofta annars. Vill man få bukt med den där sortens tänk borde man snarare angripa samhällselitens skatteplanerande.

Borde inte även 50 örestuggummin vara momfria då? Varför ska vi gynna kinesiska handlare men inte våra inhemska?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej knappast.

De flesta som har "EU-lager" smugglar varorna, de flesta säljare kommer inte orka registrera sig för moms eller sätta upp företag i EU för att ha eget lager här. Finns ingen vits, kan de inte konkurrera ut europeiska distributörer och återförsäljare med att inte ta ut moms så finns det ingen vits för de att sälja direkt till konsument här. De kommer vända sig till andra marknader istället. De som inte tänker så kortsiktigt etablerar ordentliga säljkanaler här istället, men räkna inte med att de varorna kommer vara billigare att köpa direkt från Kina än från en dist i EU.

Det finns ju också en hel del produkter på kinasidorna som är avsevärt mycket billigare ÄVEN om man lägger till både moms och speditörens avgift. Drönare för 1 000 kr som kostar 3 500 kr i Sverige t.ex.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Något oskön avi kom idag från postnord de vill ha 1228sek för en vara jag betalade 605sek för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keblix:

Något oskön avi kom idag från postnord de vill ha 1228sek för en vara jag betalade 605sek för.

Det låter som att du åkt på tull utöver moms och avgiften, vad är specen på fakturan?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Postnord avgift 100sek
Importdeklaration 25sek

Tullverkets avgift 363sek

Mervärdesskatt 740sek

Tot. 1228sek

Nu var det roliga slut med köp från kina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keblix:

Postnord avgift 100sek
Importdeklaration 25sek

Mervärdesskatt 740sek

Tot. 1228sek

Är det 1228 + 605 = 1833:-?
Vad är det du har köpt och från var? Tullens avgifter är ju mer än själva produktens pris? Sen vad är mervärdeskatt för nåt? Aldrig hört talas om det.
Har fått betala tull + moms, men aldrig mer än vad produktens pris. Ditt är väl överdrivet dyrt med 1228:- i avgifter. Det är ju 2x mer än vad produkten kostar. Eller har priset skrivits ner och kostar på riktigt mer än 605:-?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Skrivet av Keblix:

Låter som att du får betala alldeles för mycket. Gå in på Tullverkets hemsida och beräkna vad korrekta avgifter är. Tullverket verkar anse att fältet "frakt" ska vara i SEK, så skriv 0 där och baka istället in frakten i det du skriver i fätet "Pris på internet". Blir det lägre än vad Postnord ska ha, kan du kolla här under frågan "Jag har betalat för mycket tull och moms" för att se hur du kan få det rättat.

Skrivet av Keblix:

Postnord avgift 100sek
Importdeklaration 25sek

Mervärdesskatt 740sek

Tot. 1228sek

Vad är "Tullverkets avgift"? Tullverket tar väl inte ut någon administrationsavgift? Menar de tull? Sedan låter "importdeklaration" konstigt; beloppet antyder att det snarare är moms på Postnords avgift för importdeklarationen.

Skrivet av XPerion:

Sen vad är mervärdeskatt för nåt? Aldrig hört talas om det.

Har du aldrig hört talas om moms?

Permalänk
Medlem

avgift för importdeklarationen.Har du aldrig hört talas om moms?

Men wiseguy. Momsen ligger på 25% och inte 125%. Sen är momsen redan inräknat i tullverkets avgifter som han fått betala och mervärdeskatt är inte moms.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|