Beslutsångest på ny mobil

Permalänk
Medlem

Beslutsångest på ny mobil

Har svårt att bestämma mig vad för ny mobil jag vill ha, har kollat in lite Moto G5, Nokia 5 osv men finns säkert andra alternativ. Har inget emot china märken heller men skulle gärna få va Android 7.1 eller nyare

Söker ungefär följande:

- Skärm 4.7 ~ 5.2" (helst inte större än 5" men finns ju en hel del alternativ som försvinner då)
- Android One eller så nära standard android som möjligt är välkommet
- Fingerprintsensor på framsidan
- Knappar inte inbäddade i skärmens underkant
- NFC (gärna men inte 100% måste)
- Okej batteritid, gärna runt 3000 mAh eller bättre)
- Runda hörn, kanterna spelar inte så stor roll men hellre släta än rundade, brukar gilla aluminium ramade kanter
- Under 3000 kr
- Bonus ifall det finns köpas elastiska genomskinliga covers till baksidan som jag gillar för dess bra grepp

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

Honor 9? P10? Ibland säljs det för 3000-3500kr. Riktigt fina mobiler.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Huawei P10 har jag, köpte via Tele2 för 3000kr+ 1 månads abonnemang. Tror det blev 3199kr totalt + hantering.

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5800X3D | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

Nokia hade jag nog valt, de värkar vara duktiga på att uppdatera till nya android versioner.
Dock att tänka på är att det hyfsat snart släpps nya mobiler från de stora tillverkarna. Det kan både ge dig fler alternativ och att de mobiler du kollar på nu blir billigare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av dulingen:

Huawei P10 har jag, köpte via Tele2 för 3000kr+ 1 månads abonnemang. Tror det blev 3199kr totalt + hantering.

De är inte på kampanj?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk

Kan själv rekommendera Honor 9. Passlig storlek och bra prestanda Fingersensorn är sjukt bra också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Nokia hade jag nog valt, de värkar vara duktiga på att uppdatera till nya android versioner.
Dock att tänka på är att det hyfsat snart släpps nya mobiler från de stora tillverkarna. Det kan både ge dig fler alternativ och att de mobiler du kollar på nu blir billigare.

Jo har erfarenhet av Nokia 5an från jobbet, installerat en hel del såna. Känns riktigt hög kvalité sett till priset, stöttåliga, väldigt bra ljud och får väldigt ofta uppdateringar. Enda jag kanske inte gillar att den känns aningen tung för sin storlek när jag föredrar lätta telefoner (typ 150g eller så) men det tjocka skalet runtom drar ju upp vikten så.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

Iphone SE ligger i den prisklassen. Mkt bra lur.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Huawei p10! Klockren mobil som stämmer på dina krav också. Håll utkik efter erbjudanden så lär du hitta den för 3000, jag köpte min för det hos tele2 för några månader sedan.

Permalänk
Medlem

Huawei har jag mestadels undvikit pga EMUI, har en Huawei MediaPad M2 surfplatta som annars är riktigt bra men gillar ej EMUI gränssnittet, skulle föredra en stock android.

P10an är nog över 3000 kr i Finland.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan också rekommendera någon Huawei är väldigt nöjd med min mate 9 pro.

Skrivet av RPGWiZaRD:

Huawei har jag mestadels undvikit pga EMUI, har en Huawei MediaPad M2 surfplatta som annars är riktigt bra men gillar ej EMUI gränssnittet, skulle föredra en stock android.

P10an är nog över 3000 kr i Finland.

Är det att apparna hamnade på startskärmen som på iphone du irriterat dig på så är de löst i nyare versioner av EMUI. Men annars kan man ju alltid installera den Launcher man föredrar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

Jag rekommenderar dig att kika på P10 plus.
Ir blaster.. Kan man leva utan det?

/p

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

Jag rekommenderar dig att kika på P10 plus.
Ir blaster.. Kan man leva utan det?

/p

Är ju 5.5", tycker det är för stort, gillar ej stora telefoner (är ingen power user, använder alltid datorn då jag befinner mig hemma).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Säger som dom andra!

P10! Riktigt fin mobil!

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 5700x - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Ser att P10an har hela 3200 mAh batteri och är endast 7 mm tjock (lika som min nuvarande 1200 kr China mobil som har 2750 mAh speccat batteri). Hur har dom lyckats trycka in såpass bra batteri? Får lite Note 7 battery fail rysningar.

Samsung S7 borde väl vara lite bättre för samma pris? Iallafall kameran samt är IP68-sertifierad

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Motorola Moto Z 32GB. Stödjer ett extra batteripack om man så vill? Även riktigt nära stock android! Är väl 5.5 tum som kanske är lite stor men annars otroligt prisvärd för <3k.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Som andra sagt P10 riktigt bra lur. Har en själv
Kommer bra deals lite då och då på den

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Ser att P10an har hela 3200 mAh batteri och är endast 7 mm tjock (lika som min nuvarande 1200 kr China mobil som har 2750 mAh speccat batteri). Hur har dom lyckats trycka in såpass bra batteri? Får lite Note 7 battery fail rysningar.

Samsung S7 borde väl vara lite bättre för samma pris? Iallafall kameran samt är IP68-sertifierad

Ja, jag skulle säga att S7an är lite bättre på precis det du skrev, skärmen har högre upplösning också. En fördel hos huawei är att den har bättre laddare iom usb-c (22,5W på orginalladdaren). I övrigt väldigt lika, min mamma har en s7a och jag känner inte att jag hellre skulle haft en sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VituraZ:

Ja, jag skulle säga att S7an är lite bättre på precis det du skrev, skärmen har högre upplösning också. En fördel hos huawei är att den har bättre laddare iom usb-c (22,5W på orginalladdaren). I övrigt väldigt lika, min mamma har en s7a och jag känner inte att jag hellre skulle haft en sådan.

Storebror köpte en S7 för en liten stund sen när de hade sjunkit i pris vid julen och fick pilla på den litegrann och tyckte den kändes ganska bra, var imponerad vad gäller ta bilder i lite sämre än optimala ljusförhållanden (t.o.m. en stadsbild nattetid såg helt ok ut faktiskt).

Min favorit aspekt hos S7an var dock dess kompakthet, väldigt tunna kanter och inte mycket onödiga kanter uppe och där nere heller vilket är en väldigt positiv sak och kändes väldigt robust, har redan ett par jeans som har fickor som inte är så värst djupa och redan där sticker ena hörnet av min nuvarande 5" telefon litegrann ut.

Designen ser annars nice ut hos P10an men tycker den har lite onödigt stora kanter, speciellt uppe och nere, kunde lätt ha varit ett par mm kortare.

1440p på 5.1" är inget jag precis kräver, tror tvärtom att jag skulle nog köra S7an i 1080p för det mesta som storebror oxå gör för att spara lite batteritid (nuvarande 5" är 720p vilket redan ser bra ut för mig så). Sen är Samsungs skärmar inte det bästa vad gäller vitbalans, tenderar att vara lite röd/lila aktiga i vitbalansen (är ganska kräsen vad gäller att ha neutral färgtemp) och där ser jag i en youtube video där de jämför sida vid sida att P10 har väldigt neutral vitbalans medan S7 är en aning rödaktig.

Dock Samsungen kommer ju som standard med ganska mycket extra crap som jag inte gillar, föredrar ju stock android.

Svårt val mellan dessa, finns för och nackdelar som väger ungefär lika mycket för mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Storebror köpte en S7 för en liten stund sen när de hade sjunkit i pris vid julen och fick pilla på den litegrann och tyckte den kändes ganska bra, var imponerad vad gäller ta bilder i lite sämre än optimala ljusförhållanden (t.o.m. en stadsbild nattetid såg helt ok ut faktiskt).

Min favorit aspekt hos S7an var dock dess kompakthet, väldigt tunna kanter och inte mycket onödiga kanter uppe och där nere heller vilket är en väldigt positiv sak och kändes väldigt robust, har redan ett par jeans som har fickor som inte är så värst djupa och redan där sticker ena hörnet av min nuvarande 5" telefon litegrann ut.

Designen ser annars nice ut hos P10an men tycker den har lite onödigt stora kanter, speciellt uppe och nere, kunde lätt ha varit ett par mm kortare.

1440p på 5.1" är inget jag precis kräver, tror tvärtom att jag skulle nog köra S7an i 1080p för det mesta som storebror oxå gör för att spara lite batteritid (nuvarande 5" är 720p vilket redan ser bra ut för mig så). Sen är Samsungs skärmar inte det bästa vad gäller vitbalans, tenderar att vara lite röd/lila aktiga i vitbalansen (är ganska kräsen vad gäller att ha neutral färgtemp) och där ser jag i en youtube video där de jämför sida vid sida att P10 har väldigt neutral vitbalans medan S7 är en aning rödaktig.

Dock Samsungen kommer ju som standard med ganska mycket extra crap som jag inte gillar, föredrar ju stock android.

Svårt val mellan dessa, finns för och nackdelar som väger ungefär lika mycket för mig.

Jo kameran är riktigt bra på s7, men den på p10 är också bra, men inte riktigt lika bra. Ja p10an är lite längre men känns väldigt smidig tycker jag, kan jämföra imorgon hur dom känns "face to face" storleksmässigt. 1080p tycker jag känns lagom (tror s7 har det förinställt och att man ska ändra för att få 1440) och ja, samsung har betydligt mer förinstallerat skit vilket kan ses som en nackdel!
Förstår att det är ett svårt val, för mig blev det ganska lätt då p10 var 1000kr billigare än s7 då jag köpte

Permalänk
Medlem
Skrivet av VituraZ:

Förstår att det är ett svårt val, för mig blev det ganska lätt då p10 var 1000kr billigare än s7 då jag köpte

Jo 1000 kr mera tycker jag den inte är värd och hade nog valt P10 isåfall men för samma pris är de ungefär lika bra val anser jag.

S7:
+ Kamera
+ Screen to body ratio, väldigt kompakt
+ Högre skärm upplösning
+ IP68 certifierad
- Sämre vitbalans
- MicroUSB 2.0
- Samsung förhandsinstallerade crap

P10
+ Bättre prestanda
+ Bättre vitbalans
+ Lite bättre batteri
+ USB Type-C
- Dålig screen to body ratio
- Kameran väldigt ljusberoende

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@RPGWiZaRD:

På p10an kan du använda fingeravtrycksläsaren på framsidan som kombinerad navigeringsknapp
Fingeravtryck, retur, startsida, senaste uppgifter med olika förinställda fingergester
Screen to body ratio på P10 blir lite bättre då man inte använder onscreen navigeringsknapparna.

Var själv skeptisk på den funktionen och tyckte det verkade mest vara en gimmick, men nu kan jag inte vara utan den

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Har svårt att bestämma mig vad för ny mobil jag vill ha, har kollat in lite Moto G5, Nokia 5 osv men finns säkert andra alternativ. Har inget emot china märken heller men skulle gärna få va Android 7.1 eller nyare

Söker ungefär följande:

- Skärm 4.7 ~ 5.2" (helst inte större än 5" men finns ju en hel del alternativ som försvinner då)
- Android One eller så nära standard android som möjligt är välkommet
- Fingerprintsensor på framsidan
- Knappar inte inbäddade i skärmens underkant
- NFC (gärna men inte 100% måste)
- Okej batteritid, gärna runt 3000 mAh eller bättre)
- Runda hörn, kanterna spelar inte så stor roll men hellre släta än rundade, brukar gilla aluminium ramade kanter
- Under 3000 kr
- Bonus ifall det finns köpas elastiska genomskinliga covers till baksidan som jag gillar för dess bra grepp

Xiaomi mi6 har ju de flesta kriterierna du eftersöker iaf. Knapparna är inte on-screen samt inte stock android. Dock går det väl att lägga in något tema och launcher så det blir närmare stock. Eller lägga in en rom.

https://www.youtube.com/watch?v=WJ8Dz76-Zdg

Permalänk
Medlem
Skrivet av creativ:

Xiaomi mi6 har ju de flesta kriterierna du eftersöker iaf. Knapparna är inte on-screen samt inte stock android. Dock går det väl att lägga in något tema och launcher så det blir närmare stock. Eller lägga in en rom.

https://www.youtube.com/watch?v=WJ8Dz76-Zdg

Verkar helt bra, har funderat litegrann på Xaomi, enda problemet är att Xaomi tycks inte finnas i något europeiskt lager. T.ex. Cubot fick jag tag på via Amazon.de där tillverkaren använde amazons egna lager så det var billigt och kom snabbt. Xaomi finns visserligen att köpas på amazon.de också men skickas från en österrikisk ÅF och priset är därefter också.

Sen vet jag inte om jag riktigt har ork att flasha och hålla på, såpass power user av mobil är jag inte att jag gärna skulle slippa med det om det nu inte finns ett program att ladda ner vilket automatiserar precis allt. Orka inte ens testa på nuvarande då jag tyckte det blev för många olika steg så blev kvar med standard ROM'en

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Jo har erfarenhet av Nokia 5an från jobbet, installerat en hel del såna. Känns riktigt hög kvalité sett till priset, stöttåliga, väldigt bra ljud och får väldigt ofta uppdateringar. Enda jag kanske inte gillar att den känns aningen tung för sin storlek när jag föredrar lätta telefoner (typ 150g eller så) men det tjocka skalet runtom drar ju upp vikten så.

Jag har en 8:a på jobbet och har fått en säkerhetsuppdatering i månaden hittills efter att Oreo kom. Känns bra. Mobilen i sig känns lite som en stridsvagn på klassiskt Nokia-maner men det är nog lite tidigt att säga något om den faktiska hållbarheten.

Men alla modellerna ska uppdateras nu snart, mycket har läckt om nya specar. Kan ju innebära möjlighet till reor på de gamla modellerna om det nya inte känns kritiskt.

Hade en Moto G5:a privat tidigare. Bra för priset men den känns riktigt billig jämfört med Nokia/Microsofts budgetmobiler som jag haft innan dess.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Nu när Samsung S7an har droppat till 350 € (~3500 kr) på några sidor (tycks va en permanent ändring) så lutar det starkt åt S7 ändå, den har jag ju erfarenhet av redan som verkar helt ok för min smak.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Verkar helt bra, har funderat litegrann på Xaomi, enda problemet är att Xaomi tycks inte finnas i något europeiskt lager. T.ex. Cubot fick jag tag på via Amazon.de där tillverkaren använde amazons egna lager så det var billigt och kom snabbt. Xaomi finns visserligen att köpas på amazon.de också men skickas från en österrikisk ÅF och priset är därefter också.

Sen vet jag inte om jag riktigt har ork att flasha och hålla på, såpass power user av mobil är jag inte att jag gärna skulle slippa med det om det nu inte finns ett program att ladda ner vilket automatiserar precis allt. Orka inte ens testa på nuvarande då jag tyckte det blev för många olika steg så blev kvar med standard ROM'en

Xiaomi finns i Europa:

https://www.honorbuy.com/11-xiaomi

Permalänk
Medlem

@RPGWiZaRD: Har en S7 som jobbtelefon och den fungerar helt OK, väldigt skön i handen! Man kan disabla mycket av crap-apparna som medföljer men inte alla, men laddar man ner Google Home Launcher och bl.a. Chrome så får man det ganska stock-nära (föredrar definitivt ren Android vilket jag har på min Nexus 6P men priset på Pixel 2 är hutlöst)!

Slå till, du blir nog inte missnöjd med lite tweaks! Och batteritiden är väldigt bra! Stort plus är även att man kan slå av och på blue-filter som verkligen gör en hel del för ögonen - skärmen blir gul men man känner direkt hur avslappnad man blir.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

@RPGWiZaRD: Har en S7 som jobbtelefon och den fungerar helt OK, väldigt skön i handen! Man kan disabla mycket av crap-apparna som medföljer men inte alla, men laddar man ner Google Home Launcher och bl.a. Chrome så får man det ganska stock-nära (föredrar definitivt ren Android vilket jag har på min Nexus 6P men priset på Pixel 2 är hutlöst)!

Slå till, du blir nog inte missnöjd med lite tweaks! Och batteritiden är väldigt bra! Stort plus är även att man kan slå av och på blue-filter som verkligen gör en hel del för ögonen - skärmen blir gul men man känner direkt hur avslappnad man blir.

Night Mode finns också inbyggt i Android numera om man har en uppdaterad modell som tar med alla funktioner.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Night Mode finns också inbyggt i Android numera om man har en uppdaterad modell som tar med alla funktioner.

Jaså? Har inte hittat detta i min Nexus 6P med Android 8.1.0 men kanske har missat detta någonstans. Blue filter har jag dock inte hittat på denna, men ja - förmodligen för att det är en äldre modell.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII