Permalänk

Byta modekort måste man löda?

Idag bytte jag tangentbord men missade en skruv och spräckte kretskortet i ett hörn.

Hittade på Ebay för 6-700kr. Men när jag jämför så saknas det saker. Ska dessa lödas över eller är det något man klickar i.? Menar den stora fyrkanten och de två små nedanför.

Hoppas ni ser bilden och fattar.

Permalänk
Medlem

Det där är inget man gör hemma..

Bärbar dator?

Antingen är det där moderkortet förberett för olika utrustning och har lediga kretsplatser eller så är det avsett att bestyckas färdigt i efterhand av någon anledning.

Alltså det är inget du kan göra.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Ser ut som at chipet sitter på andra sidan av moderkortet..

Vad är det för dator?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Moderkortet på bilden saknar ett dedikerat grafikkort(+minnes moduler), har du den kretsen på ditt kort?
Vilket grafikkort har du?
Du kan inte löda över dina komponenter tyvärr, om du köper detta kortet så kan du endast köra cpuns inbyggda grafik.

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Medlem

Du får nog köpa en ny dator, helt enkelt. Edit: Hur djävla hårt tog du i? Jag har skruvat i väldigt många bärbara datorer och visst har plastfästen gått sönder, men aldrig ett moderkort. Lycka till...

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

@Jonas_latt: Menar du den stora vita fyrkanten? I så fall är det CPU socketen. Då tar du ut cpu från ditt gamla moderkort och sätter i det nya bara. Krävs inget lödande, bara en liten klick ny kylpasta.

Permalänk
Medlem

@Jonas_latt: Hur är det spräckt i hörnet?
Behöver ju inte vara helt kört om det bara en liten bit i hörnet som gått av.
Har du någon bild på problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Du får nog köpa en ny dator, helt enkelt. Edit: Hur djävla hårt tog du i? Jag har skruvat i väldigt många bärbara datorer och visst har plastfästen gått sönder, men aldrig ett moderkort. Lycka till...

Skrivet av loefet:

@Jonas_latt: Hur är det spräckt i hörnet?
Behöver ju inte vara helt kört om det bara en liten bit i hörnet som gått av.
Har du någon bild på problemet?

Han använde nog en för lång skruv i fel hål, som gick igenom och skadade moderkortet, men jag hade också provat om det fungerade innan jag köpt nytt (om han inte redan gjort det).

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk

Huvudfrågan. Original ser ut så här.

Samsung bärbar dator

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Skadan. Självklart e det kontakten till skärmen. Så datorn startar men får ingen bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_latt:

Skadan. Självklart e det kontakten till skärmen. Så datorn startar men får ingen bild.
http://forumbilder.se/H5TRQ/15175923220541830003224.jpg?width=150

Högst troligen kört, ett fultrick är att byta ut skärmen eller ta dennes sladd (IFALL MÖJLIGT!) och skarva om till DP/HDMI/VGA, så får en sladd komma ut från chassit
typ:
https://www.google.se/search?q=laptop+display+cable+to+hdmi&o...

http://www.ebay.com/bhp/laptop-lcd-converter

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av Niivpzi:

Högst troligen kört, ett fultrick är att byta ut skärmen eller ta dennes sladd (IFALL MÖJLIGT!) och skarva om till DP/HDMI/VGA, så får en sladd komma ut från chassit
typ:
https://www.google.se/search?q=laptop+display+cable+to+hdmi&o...

http://www.ebay.com/bhp/laptop-lcd-converter

Tänkte om det gick göra just så. Men vågade inte fråga. . Utseende spelar ingen roll. Jag har dator liggandes i bilen för felsöknings syfte så det ska/är en slit och släng dator.

Permalänk

Frågan e om det finns någon som passar Bolt on från skärmens kontakt till hdmi.

Permalänk

Skulle jag köpa sån kabel som jag blev tipsat av över.
Klippa den och skarva med original kabeln i datorn. Så är det liten chans att det e rätt antar kablar och rätt färger? Svårt att chansa på typ 20 kablar 😁