Liberalerna föreslår mobilförbud i svenska skolor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Att man förbjuder störmoment har inget med fascism att göra. Eller du kanske tycker att det är rena rama Nazi-Tyskland att gå in på ett bibliotek eller gå på bio? Telefoner hör inte hemma i klassrummen under lektionstid. Det har inget med politik att göra, utan är bara sunt förnuft.

Finns det någon lag som säger att man inte får ha mobil på bibliotek och bio?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv

Gör störsändare lagliga att använda i skolor. Koppla dem till takbelysningen i klassrummen och göm dem.

Med en lagom räckvidd så kan snorungarna surfa och ringa en bit bort på skolgården istället.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur många gånger jag har sett föräldrar sitta och pilla med sina mobiler medan ungarna leker på en lekplats, eller mammor som bara tittar ner i mobilen medan de kör barnvagnen framför sig. Sedan när barnen gör fel skyller föräldrarna det på någon annan och det verkar inte som att de får lära sig att det man gör får konsekvenser.

Mobilförbud är inte en lösning på hela problemet. Föräldrar behöver lära barnen i tidig ålder att ta ansvar för sig själva och att allt man gör får konsekvenser. Lärare behöver få tillbaka större befogenheter att säga ifrån och få ordning i klassrummen och det behövs fler lärare så att klasserna krymper igen.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Avstängd

Jag som är född -73 vet att när jag i skolan så klagades det på digitalklockor som pep till vid varje heltimme och detta ljud blev alla tvugna att stänga av. Miniräknare fick inte heller det användas så den som var lyckligt lottad att ha en digitalklocka med miniräknare fick lägga den i fickan.
På den tiden var man kung med en sån klocka, krävdes inte så mycket då.

Så jag är helt med på att förbjuda telefoner i klassrummet. Om en lärare talar för en klass där ingen lyssnar och istället gör inlägg på Facebook eller surfar runt måste kännas jävligt uppgivet. Då jag ibland i yrket pratar inför större mängder folk så vill jag att de ska lyssna och inte leka med sina telefoner.
Så viktig kan inte en telefon vara.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Arbetar som gymnasielärare. Visst kan mobiler störa, men de är knappast orsaken till att klasser är stökiga. Ibland kan det vara aktuellt att ta in mobilerna i klasser där de har faktiskt använts på ett olämpligt sätt, men det går knappast att förutsätta att eleverna använder sina telefoner för att hitta på ofog. Jag ställer mig skeptisk till att det skulle bli mindre stök i klassrummet utan. De elever som är intresserade använder sina telefoner för att söka information, anteckna, och fota tavlan. De som är ointresserade lär knappast sitta som tända ljus bara för att mobilen försvinner.

Skolan förväntar sig att eleverna ska hålla koll på e-post under skoldagen, vilket knappast låter sig göras utan telefonen. Och de flesta skolor ger hur som eleverna datorer eller surfplattor att använda i skolarbetet. Vad kan de göra med telefonen som de inte redan kan göra med en Chromebook eller iPad? Som de flesta förslag från Liberalerna när det kommer till skolan handlar det mer om vad som låter bra än vad som faktiskt behövs – ren populism, helt enkelt. De verkligt angelägna problemen, exempelvis att privatskolor friskolor har betydligt färre lärare per elev och därmed större klasser där det är svårare att hålla ordning och ge eleverna uppmärksamhet, talas det tystare om av någon anledning.

Relevant motargument: ett mer nyanserat inlägg, från en skolforskare som även arbetar som lärare.

Visa signatur

Intel NUC Coffee Lake I7-8559U | Thinkvision P27u | Shiit Fulla 2| Beyerdynamic DT 770 80 Ohm | WhiteFox gen 1 | Ducky Secret M | Lenovo Thinkpad x280

Permalänk
Medlem
Skrivet av hal9000i:

Jag jobbar som lärare på en gymnasieskola och har aldrig haft problem med mobiltelefoner på mina lektioner. De är ett utmärkt verktyg i klassrummet om man som lärare är någorlunda uppdaterad när det gäller de teknologiska framsteg som finns. Förbud mot telefoner skulle vara ännu ett teknofobiskt och bakåttänkande tecken på att våra politiker fattar nada när det gäller teknologiska framsteg (kassettavgift anyone?!). Vissa stofiler hävdar dock att telefonen är detrimental för dagens ungdom men det grundar sig i ignorans och okunskap inom området.

kahoot.it är nog det som har dragit upp betygen enormt i typ kemi för den före detta klass jag gick i, otroligt vad som går att göra om man kan använda teknologi på bra sätt

Skrivet av Varg:

Jag vet inte hur många gånger jag har sett föräldrar sitta och pilla med sina mobiler medan ungarna leker på en lekplats, eller mammor som bara tittar ner i mobilen medan de kör barnvagnen framför sig. Sedan när barnen gör fel skyller föräldrarna det på någon annan och det verkar inte som att de får lära sig att det man gör får konsekvenser.

Mobilförbud är inte en lösning på hela problemet. Föräldrar behöver lära barnen i tidig ålder att ta ansvar för sig själva och att allt man gör får konsekvenser. Lärare behöver få tillbaka större befogenheter att säga ifrån och få ordning i klassrummen och det behövs fler lärare så att klasserna krymper igen.

+1 för detta också.

edit: Om det finns problemklasser (eller problemskolor) som inte går att få någon pli på tycker jag att man ska köra förbud. Har körts med förut och funkar finfint, men det bero på hur stora problemen faktiskt är. Om en klass vill ha mobilerna under lektionen igen får de bevisa att de faktiskt kan hantera det.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Skrivet av r3mpuh:

Jo, extremt konstigt att de kallar sig liberaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Detras:

Lite ironiskt att det är just Liberalerna (frihet är i deras namn) som vill införa ett förbud

Frihet till bra undervisning och rätt förutsättningar

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Nyfiken på vad "förr" syftar på här? Jag gick i grundskolan runt millenieskiftet och något totalförbud var det aldrig frågan om då. Sedan kunde de konfiskeras under lektionstid om man misskötte sig men.

Tycker det låter som ett vettigt förslag i alla fall.

På 90-talet, du fick inte ens ha den i fickan (det var svårt att gömma dem då de var tunga och otympliga så jackan hängde snett), du kunde inte göra mer än ringa eller svara då.
1993-94 kom sms med GH198 men du behövde än med mobil som klarade sms, vissa personsökare kunde även ta emot textmeddelande.
Personsökare som också var vanliga då var inte heller tillåtna.
Snorungar med mobiler (personsökare) är inget nytt utan funnits länge i Sverige fast inte så lågt ner i åldrarna som idag.
Det som hände var att 1kr mobiltelefoner med bindningstid dök upp vilket gjorde att fler kunde köpa mobiltelefoner.

En anekdot från minnet om 1kr mobilen.
Jag minns när 1kr mobiltelefonerna dök upp några hyrde fina lokaler på norrlandsgatan (15-21 någonstans) i stockholm och annonserade i alla tidningar om mobiltelefoner för 1kr med comviq abonnemang, och det var rekordmånga människor som kom och tecknade abonnemang och telefonen skulle skickas hem som var vanligt då.
Till saken hör att allt var en stor bluff och de fick ett belopp från comviq för varje abonnemang som tecknades (låt mig gissa på 365kr) men några mobiltelefoner skickades inte ut och några annonser eller lokal betalades inte.
Folk var så besvikna när de inte fick någon telefon samt satt fast i ett avtal, detta skadade comviq så hårt att comviq skickade ut telefoner till alla drabbade.

Permalänk
Medlem

Sicket valfläsk.

Mobiler i skolan är ett problem, problemet är att det finns lärare och skolor som inte kan hantera eleverna, ofta på grund av föräldrarna som inte uppfostrat ungarna. Ungarna är sen mindre intresserade av att lära sig än nånsin, det många missar är att tex. mobiler kan användas i undervisningen om läraren vill och öka det aktiva deltagandet. Sen är användandet för diverse sociala medier under lektionstid inte bra för utbildningen (duh...) här krävs då en aktiv, engagerad och bra lärare (som vi alla minns att alla lärare var... inte) som ingriper och styr upp. Men då krävs att barn har respekt och önskan att lära sig...

Men nyligen fick jag ju höra hur en förälder klagade över att den behöver ordna hörselskydd så att barnet kan koncentrera sig på matten, för det fanns inte tillräckligt av dem på skolan... Själv fick man med vissa lärare använda mp3 spelaren och lyssna på låg musik men det var rätt lugnt och tyst på lektionen och de högljudda/problembarnen fick hjälp eller i enstaka fall blev utslängda för att de störde. När/varför slutade lärare med det?...

TL:DR mobilen är inte problemet det är oordningen den inbringar på vissa lektioner/skolor. Mobilförbud är något som kan lösa problemet för en del, men andra saker som skulle vara effektivare, typ föräldrarna uppfostrar sina problemungar... Och Liberalerna letar väljare och tar något som låter bra och springer med det, precis som många fler partier kommer göra närmaste månaderna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Finns det någon lag som säger att man inte får ha mobil på bibliotek och bio?

Skickades från m.sweclockers.com

Lagen tillåter bibliotek och biografer att ha mobilförbud, om de sedan väljer att göra det är en annan femma. När det gäller skola så måste man följa skollagen, och den säger att eleverna själva måste godkänna ett mobilförbud som en ordningsregel.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Skolan mina barn går på och dom jag varit i kontakt med kör förbud att använda mobilen på lektioner (finns det skolor som inte har det?).
Förstår inte poängen med en lag, då skolan själv kan reglera detta.
Och som sagt dom skolor jag vet om har redan detta förbud i klassrummen.

Tycker det är jättekonstigt att det ens finns förbud mot det. Det borde vara självklart. Sitter en unge och leker med annat på lektionerna, ska leksaken beslagtas till lektionen är slut. Om det är en mobiltelefon eller He-man spelar liksom ingen roll.
Fast det gör kanske inte så stor skillnad med mobilförbud då skolan ger ungarna en surfplatta att leka med ändå.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Egentligen borde det ju räcka att man inte får störa lektionen och hålla på med annat. När jag gick i grundskolan var gameboy populärt. Började man hålla på med den på lektionen blev man tillsagd och lyssnade man inte tog läraren den tills lektionen var slut eller i värsta fall tills skoldagen var slut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Trodde faktiskt redan att det vart mobilfria klassrum som gäller i landets skolor.
Helt otroligt dumt att några ska sitta o leka med mobilen, när andra kids vill lära sig.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Lär eleverna använda mobilen rätt istället!
Fanns inget roligare på gymnasiet än faktakolla böckerna/lärarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Mobilen är en flykt från det tråkiga i skolan - skolan tror att alla är likadana soldater som orkar sitta 8/h om dagen bara för att det är ett måste.
Ni som är äldre tänker inte på en aspekt, det är nog svårt redan att sätta ned 20 elever i 8 timmar om dagen under ca 13 års tid (Tvingat) - så kommer något ljushuvud på som att detta är ett problem?
Betygen började sänkas runt 2010 overall i Sverige och de är innan telefonerna efter det har betygsystem ändrats så det är svårare och man ÖKAT hemläxor?

Mjo undra varför man inte är sugen på att gå till skolan om det är de som man MÅSTE ha i tankarna dygnet runt?
I Finland fungerade detta:
https://www.svd.se/fa-laxor-korta-dagar--och-anda-i-varldstop...
https://www.dn.se/kultur-noje/darfor-ar-finlandska-skolan-sa-...
Varför kan inte Sverige följa efter när det är bevisat fungerande?

Vem säger att dina 5 st hemläxor varje helg ser till att du LÄR Dig allting du gjort? Det är ju att plocka upp lite från varje ämne och stressa igenom ett test som säger ifall du är godkänd, att komma ihåg informationen är ju inte viktig i Svensk skola... Alls.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag som är född -73 vet att när jag i skolan så klagades det på digitalklockor som pep till vid varje heltimme och detta ljud blev alla tvugna att stänga av. Miniräknare fick inte heller det användas så den som var lyckligt lottad att ha en digitalklocka med miniräknare fick lägga den i fickan.
På den tiden var man kung med en sån klocka, krävdes inte så mycket då.

Minns de klockorna Casio C-60,70,80 eller C-701,801 det var C-701 eller C-801 som var metallfärgade som var det alla ville ha.
Inte ens de var tillåtna på lektion och miniräknare var alltid förbjudna för det kunde fuskas med undantag på gymnasie-nivå där miniräknare som kunde rita grafer fick användas när läraren sa till.
Det jag minns mest av de miniräknarna var att de gick att programmera (enkla spel) samt skapa "makron" som räknade ut det man ville och även visade uppställningar.

Permalänk

Liberalerna ja. De brukar inte sällan slå på stora trumman för en ren "sunt förnuft"-fråga kort före valet (och sedan händer som vanligt ingenting).

Permalänk
Medlem

Låter som ett bra förslag, hur många ungar spelar inte idag pokemon go typ idag eller lyssnar musik o annat trams på skoltid? leka får man göra hemma eller på rasten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daark:

Nu bor jag inte i Malmö så kan inte säga samma för här.

Jag bor i Kristianstad, överhörde 3st ungdomar utanför Netto som skulle skrämma en lärare för att hon hade tydligen sagt till en av dessa och förnedrat han framför alla i klassen.

Hörde detta medans jag låste min cykel utanför entrén.

@SverigeHarAldrigVaritTryggare

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk

"Liberalerna" jo tjena.

Förbuds-Sverige i sitt esse.

Permalänk
Medlem

Mobilen är ett kraftfullt verktyg för kunskap om den används på rätt sätt. Tyvärr så saknar mer än ofta gymnasieelever och under denna förmåga (även på universitetsnivå märker jag hur folk ej behärskar detta). Tycker således förslaget är berättigat. Vi behöver lära våra elever disciplinen i att FOKUSERA. Största problematiken med mobiler är notifikationer och annat skräp som tar bort vårt fokus.
Kan tillägga att jag är moderat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Egentligen borde det ju räcka att man inte får störa lektionen och hålla på med annat. När jag gick i grundskolan var gameboy populärt. Började man hålla på med den på lektionen blev man tillsagd och lyssnade man inte tog läraren den tills lektionen var slut eller i värsta fall tills skoldagen var slut.

Skickades från m.sweclockers.com

På den tiden kunden lärarna applicera sunt förnuft som stred mot lagen och varken skolan eller föräldrar klagade. Det är andra tider nu.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Är man inte klok nog att fokusera på rätt saker förtjänar man inte att lyckas.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Finns redan skolor här omkring som har sett behovet med förbud under lektionstid, detta tror jag skulle skulle gynna barnen/ungdomarna mycket i längden.

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 6 // Intel Core i7 2600K @4,4Ghz // 32GB DDR3 // ASUS GeForce GTX 1070 Dual 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hal9000i:

Jag jobbar som lärare på en gymnasieskola och har aldrig haft problem med mobiltelefoner på mina lektioner. De är ett utmärkt verktyg i klassrummet om man som lärare är någorlunda uppdaterad när det gäller de teknologiska framsteg som finns. Förbud mot telefoner skulle vara ännu ett teknofobiskt och bakåttänkande tecken på att våra politiker fattar nada när det gäller teknologiska framsteg (kassettavgift anyone?!). Vissa stofiler hävdar dock att telefonen är detrimental för dagens ungdom men det grundar sig i ignorans och okunskap inom området.

Bara för att det fungerar bra i din skola så betyder det inte att det fungerar bra överallt. Min ex-fru är lärare och har arbetat på många olika skolor, och det finns gott om problembarn i flera skolor där det ställer till problem.

Med det sagt så har du samtidigt absolut en poäng i det du säger. Det är också delvis det som gör ämnet halvt komplicerat.

Permalänk
Medlem

Dags att införa mobilruta

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Ett otroligt bra förslag.

Jag anser att grundskolan ska ha totalt smartphone-förbud.
Alltså ingen smartphone får komma in innanför skolans tomt.
Det innebär att ingen elev kan ta med sig en smartphone överhuvudtaget.
Ingen kan på rasterna hålla på med sociala medier, spela in masa film, surfa etc.
Dom blir tvingande att göra det barn ska göra, umgås med varandra.

Några kommer då propsa på att föräldrarna måste kunna komma i kontakt med barnen.
Ja, då gör man som man alltid har gjort, man ringer skolan och ber att få prata med sitt barn.

Det finns ju däremot tillfällen där barnet måste kunna ha kontakt med sina föräldrar efter skolan, på väg hem.
Hur löser man det? Jo väldigt enkelt.
Det är inte mobilförbud innanför skolans tomt.
Eleverna får ta med sig en mobil som dom direkt på plats måste låsa in i ett personligt litet skåp.
Mobilen ska stängas av innan hen kommer in innanför skolan tomt
När eleven ska hem få hen hämta mobilen och sätta på den igen utanför skolan tomt.

På detta sätt så har vi löst alla problem med det otroligt störmoment smartphone har på våra barn idag.

Ni som inte är uppväxta före dom sociala mediarnas era förstår inte hur sjukt barnen har det idag.
Redan i klass 3-4 så har många ungar facebook, snapchat, instagram.
Barn i den ålder klarar INTE av det, det är så uppenbart. Dom är stressade av all konstant fokus på detta.

Skolan SKA vara helt fri från alla sociala appar. Då kommer barnen kunna vara mycket mer lugna i skolan.

Många här kommer säkert tycka det är överförmynderi etc... Men nu är det just barn som inte är myndiga.
Barn som faktiskt inte KAN hantera detta. Det finns anledningar varför många av dom sociala kanalerna har åldersgräns på i alla fall 13 år.
Men i skolan ska det vara 100% fritt från det. Och på rasten ska det vara fritt då med.
Då mår barnen bäst.

Jag vet ju att många som läser det här faktiskt går i högstadiet, är 13-15 år. Och JA, ni är barn. Vad ni än tror är ni barn.

Så, inför totalt förbud för smartphone för alla under 18 år innanför skolans tomt.
Behöver eleven ha kontakt med sina föräldrar (före och efter skoltid) så får hen ha med sig en mobiltelefon som ska låsas in.
Behöver eleven få tag på sina föräldrar på skoltid får hen låna telefon från skolan.

En mobiltelefon kostar runt 250-350 kr idag:

EDIT:
När vi pratar gymnasiet så behöves inte så här hårda regler. Vid 16 års ålder börjar man kunna hantera detta på ett mer vuxen sätt.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Dags att införa mobilruta

Lägg mobilrutan en bit ifrån skolan (i stil med IT Crowd), så har vi löst problemet att de rör för lite på sig också

Permalänk
Avstängd

Ett liberalt skämt..