Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

@griid:

Brudet är en urgammalt maträtt från Kroatiens kust.
Bra fisk blev såld på marknaden, men det som var kvar kastades inte. Istället blev det en maträtt
Skit enkelt att laga, och gott. Och jag är inte en gång en stor fan av fisk
Man äter det med bröd / polenta för extra kick.

Intressant! har varit i kroatien. ren och enkel mat med mycket fisk minns inget brud dock.
det jag minns var att vår guide sa att många kroater var lata och bekväma, tror inte det stämmer på alla

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Har jag missat något eller är det ingen övh. som har tänkt att man faktiskt lagar pasta, oavsett version, på ca 6-7 minuters kokning? Köttfärs/sås görs på ca 10-15 minuter vid sidan om, och man kan göra en skönt stor mängd samtidigt.

Annars är min favorit själv att slänga in en djupfryst kycklingfile i ugnen på 1 timme runt 200 grader, när den kommer ut är den både genomstekt och fortfarande saftig. Aldrig torra fileér!

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Bildexpert 📺

Laga mat? Matlådor? Handla på ICA för flera tusen i månaden? Diska tallrikar, grytor och bestick? Frysa in menlös mat och sedan äta glädjelöst? Ägna sammanlagt flera timmar i veckan på att handla, laga, för att sedan värma, äta och diska upp slabbet? Samtidigt som du måste avbryta det som du kanske älskar: programmera, spela, jobba, gymma och så vidare. Eller ännu värre: köpa skitmat för dyra pengar och käka sig sjuk på vägen?

Bara för att fylla magen med energi?

Vad är det för år egentligen? Tittar folk fortfarande på linjär-TV och har telefoner med sladd i väggen?

Är man som jag (och förmodligen alla andra) utsatt för den biologiskt drivna och väldigt stressande äta-för-att-kroppen-kräver-det finns det alternativ som spar pengar och inte minst tid, det mest värdefulla du har. Själv kör jag med Huel men det finns många alternativ för den som vill.

Runt 1000-lappen i månaden för 2000kcal/dag och komplett och stressfri näring. Hämtar hos postombudet en gång i månaden. Tar runt två minuter att göra i ordning och du vet alltid hur mycket energi du får i dig. Kan varieras efter smak och kan intas precis var som helst.

Det fina med det hela: När man väl blir av med stressen runt äta-för-att-kroppen-kräver-det har du plötsligt mängder av tid (och pengar) till verklig matglädje. Att laga den mat du älskar när du verkligen vill och kan ta dig tid för en old-school-måltid. Inte för att du måste.

Permalänk

Vill jag ha god och snabblagad mat brukar jag göra kyckling med potatis i ugn, tar ca 30 minuter.

Värm ugnen till 250 grader
Lägg ett bakplåtspapper på en ugnsplåt
Lägg småpotatis eller halverad/fyrdelad potatis på halva ugnsplåten
Lägg tinade kycklingfileer eller kycklinglår på andra halvan
På med lite olivolja, 1-2 teskedar salt, svartpeppar och rejält med oregano
Stek allt högst upp i ugnen ungefär 20 minuter

Megagott med lite cyrrysås

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Så du käkar chilli con carne utan ris, för att det innehåller kolhydrater? Fyfan vad löjligt. Om du behöver skippa halva måltider för att hålla din vikt/muskelmassa så gör du fel.

Det blir ju ändå bara äckligt med ris till. Godare utan.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:

Är Huel allt du äter, eller kör du det istället för en måltid per dag?
Om jag var själv så skulle jag tycka som en ok alternativ ibland, men maten är inte bara näringen, det är smaken, konsistensen etc etc.

Pasta är ju självklar Därför ingen nämner det.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk

Ahh just chili-con-carne som nämndes en bit upp är ju också lättlagat.

Stek 2 gula finhackade lökar och 2 pressade vitlöksklyftor några minuter
Lägg i 400g köttfärs och stek tills den är genomstekt
Lägg i 1 tesked salt, lite svartpeppar, 3-6 tsk chilipulver och blanda runt
Lägg i förpackning krossade tomater och 1 dl vatten, låt koka i 10 min under lock
Lägg i 1-2 strimlade paprikor låt koka i 5 minuter
Lägg i en burk vita bönor och låt gå 5 min till

Gott och snabblagat direkt ur grytan, gör dubbel sats och ställ grytan i kylen så kan du småäta några dagar. Går bra att komplettera med potatis eller ris eller tom pasta/spagetti om du vill ha lite variation.

3-6 tsk chilipowder och inte 3-6 msk :D
Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Avstängd

@wranzzon: går ju att göra bananplättar, ägg och banan.

Permalänk
Bildexpert 📺

@zeleni: Kör Huel för alla stressmoment, frukost, mellanmål, inför träningen och när schemat och magen inte synkar likt möten, resor etc. I Stockholm är det inga problem att sedan luncha vettigt (eller ovettigt) för att få i sig varm mat och lite promenad. Vill jag tugga på något finns frukt, nötter och möjlighet att göra en god sallad.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Laga mat? Matlådor? Handla på ICA för flera tusen i månaden? Diska tallrikar, grytor och bestick? Frysa in menlös mat och sedan äta glädjelöst? Ägna sammanlagt flera timmar i veckan på att handla, laga, för att sedan värma, äta och diska upp slabbet? Samtidigt som du måste avbryta det som du kanske älskar: programmera, spela, jobba, gymma och så vidare. Eller ännu värre: köpa skitmat för dyra pengar och käka sig sjuk på vägen?

Bara för att fylla magen med energi?

Vad är det för år egentligen? Tittar folk fortfarande på linjär-TV och har telefoner med sladd i väggen?

Är man som jag (och förmodligen alla andra) utsatt för den biologiskt drivna och väldigt stressande äta-för-att-kroppen-kräver-det finns det alternativ som spar pengar och inte minst tid, det mest värdefulla du har. Själv kör jag med Huel men det finns många alternativ för den som vill.

Runt 1000-lappen i månaden för 2000kcal/dag och komplett och stressfri näring. Hämtar hos postombudet en gång i månaden. Tar runt två minuter att göra i ordning och du vet alltid hur mycket energi du får i dig. Kan varieras efter smak och kan intas precis var som helst.

Det fina med det hela: När man väl blir av med stressen runt äta-för-att-kroppen-kräver-det har du plötsligt mängder av tid (och pengar) till verklig matglädje. Att laga den mat du älskar när du verkligen vill och kan ta dig tid för en old-school-måltid. Inte för att du måste.

Detta har jag funderat på ett tag nu faktiskt.
Verkar som det funkat bra för dig? Några effekter av det som du märkt?

Är så evinnerligt trött på att laga matlådor till jobbet, och enda andra alternativet är snabbmat som det ser ut idag..

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av VeryMadMeatball:

Verkar som det funkat bra för dig? Några effekter av det som du märkt?

Jämnare humör, slipper den rivande hungern och bajsar som en gud.

Faktiskt mest problem med folk i min närhet som vägrar förstå konceptet och hellre ägnar två timmar åt att handla, laga och göra dyr mat som man äter vrålhungrigt på 5 minuter. Där hade två skopor Huel och 300 kcal hållit blodsockret i schack och gett mig två timmar till någon vettigare syssla. Som att gymma eller spela Fallout 4.

Permalänk
Medlem

Börja med att se till att du inte har skräp hemma att småäta.
Lyckas du ändå köpa hem av bara farten så är det bara att bita ihop och slänga det direkt du inser ditt misstag.

För att trappa ner så rekommenderar jag att du köper nyttigare grejor att plocka fram när suget kommer, fortfarande inte bra men betydlig bättre än att trycka i sig socker.

Edit: Huel såg utmärkt ut, ska testa en beställning

Permalänk
Medlem

Istället för att fuska med köttfärs är det inte jättejobbigt att skära upp en bit högrev och låta puttra i chilin. Mycket godare med.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

Om du nu måste trycka i dig godis och kakor så är det bättre att helt enkelt sluta köpa dessa prylar och kanske bara köpa en liten mängd till helgen om du nu måste.
Det du kan äta istället är ex. nötter, frukt, russin och liknande. Är inget du behöver tillaga så det går fort och är mycket nyttigare än det du äter idag.
Ditt andra problem är energidryckerna, lägg ner dessa helt innan du får andra problem. Energidrycker kan ge rätt så allvarliga problem såsom hjärtrusningar, svimkänslor, dåligt blodtryck och liknande. Jag har en kompis som råkat ut för dessa problem och det härleddes till att hon drack 3-4 energidrickor per dag och fuskade med maten. Hon blev dessutom av med körkortet under en tid då hon kunde få epileptiska anfall eller svimma utan förvarning.

Storkok som många skriver är ett bra alternativ men du är då tvungen att flytta dig från datorn, soffan eller sängen. Grytor, köttbullar, gratänger och wok går att göra stora mängder av, det finns givetvis fler olika rätter men alltid bra om man kan variera med olika tillbehör och liknande.
Många matbutiker säljer nu också sallad som du får plocka själv och även lagad mat direkt från charken, inte dafgårds och 5 för 100 rätter utan butikslagat som du värmer i micron. Är garanterat bättre än skräpmat och godis dessutom.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Är du sugen på något på kvällen så välj lite yoghurt (naturell) med så låg fetthalt som möjligt och gärna med socker under 5 gram/100 gram. När du är törstig så drick vatten. Bättre finns knappt (förutom kanske med citron eller apelsin i). Undvik även juice. Det är sockerbomb deluxe.

Är du riktigt sötsugen så ta en frukt istället. Du kan ju börja med att avvänja sig och unna dig något EN dag i veckan. När du klarat detta så börja sakta men säkert att endast ta vid särskilda tillställningar (när vänner eller bekanta fyller år). Jag gick från att äta choklad varje dag till en gång i veckan. Gick ner nästan 12 kg förra året och då sprang jag ändå 1 gång i veckan samt cyklade 1 mil om dagen. Man måste ha en kombination av motion och kost. Man kan inte gå all in på motionen och skita i kosten. Sen är det också viktigt att ditt totala energiintag måste motsvara vad du gör dig av med eller mindre för att gå ner i vikt. Rör du lite på dig måste du äta därefter.

Satsa istället på fullkornsprodukter som mättar och läs innehållsförteckningen på allt du köper så att du vet vad du stoppar i dig. Försök äta regelbundet. Drick mycket vatten. Och som jag såg att någon nämnt här, välj ostar, gärna runt 17% eller mindre. De mättar fint och innehåller inget socker.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 9070 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Hej!

Sedan skulle jag behöva mycket tips på middagar då jag är så trött på allt jag normalt sett käkar.
Sedan kvällskäk/nattkäk tips på typ olika mackor? Risiprutti? Har kört endel Pågensubs med kyckling/kalkon med gurka och currydressing samt Pågensubs med fläskytterfile, gurka och en klick bea. Även kört runda Tekakor(?) med Nutella ngngång (ingen höjdare men ibland orkar man inte langa ihop en macka).

TLDR: Tips på snabb lättlagad mat till frukost/lunch/middag?

skippa att inkorporera så mycket skit i din kost till att börja med. Bearnaise på mackan? och nutella är ju i princip godis så inget optimalt "pålägg" direkt.
Köttfärssås med spaghetti, Stroganoff (korv, halloumi, biff, beroende på tycke och smak), Kyckling/fiskgrytor med ris är alla lätta, går bra att frysa och mättande måltider som dessutom går fort. till frukost gör du gröt på tre minuter.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13

Permalänk
Medlem

Asså vart är världen på väg?

Har inte folk tid eller ork att stå i köket knappt 20 min?

Hålla på och ersätta riktig mat med nå Huel eller annat skit bara för att få tid till annat?

Värsta jag vet är folk som inte ätit på 2 timmar och säger att dem måste äta något nu annars kommer dem dö!

NEEEEEEEEEEEEJ! Du kommer inte dö om du inte har käkat på 2 timmar.

Folk måste lära sig att sluta lyssna på magen hela tiden. Låt fanskapet kurra några timmar extra.

Om man vill ha tid till annat så ge fan i att äta om det tar upp för mycket av eran viktiga tid till annat.

Tro mig. Man klarar sig ganska länge utan att käka. Har själv vaknat upp en dag, gått och lagt mig inne på ett toalettgolvet på grund av yrsel och svettningar. Låg där och funderade om jag hade kraft kvar att gå till köket och värma en pirog för att få i mig något, eller om jag skulle ringa 112.

Jag lyckades göra det första. Dem 2 minuterna det tog att värma en pirog i micron kändes som en evighet. Jag svettades floder och var svimfärdig. Tillslut plingade det och pirogen var klar.
Jag tog min tallrik och gick ut på balkongen där det var kallt som fan. Satt där och åt av min pirog och kände hur jag fick tillbaka min energi.

Detta var 3 dagar efter att The Burning Crusade släpptes till wow. Jag hade inte tid att käka utan villa bara spela.

Nu säger jag inte att man ska ge fan i att äta på 3 dagar, utan det jag menar är att man behöver inte käka så fort det kurrar i magen.

Och vill man käka något som går fort att laga så rekommenderar jag havregrynsgröt i micro.

1 dl Havregryn i 2 dl vatten, 1.5 - 2 min i micro. Klart!

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Försök utesluta socker och snabba kolhydrater så mycket som möjligt ur din kost, typ det folk kallar GI-metoden. Koffein har en halveringstid på 6 timmar, så försök undvika det på kvällen det också.

Fördelen med att dra ned på sockret är att man inte får energidippar på samma sätt. Jag har i ett par månader nu klippt sockret helt och det har gjort under. Jag gick från att dricka minst 1 liter läsk om dagen, till att dricka en light-dryck då och då.

Att hacka ihop en sallad går rätt snabbt och det kan du äta med vad som helst. Släng in typ morötter i ugnen det är också riktigt gott.

Fryst kycklingfile kan du krydda och slänga in i ugnen i typ 1.5 timmar på 150-175 grader. Blir rätt bra.
Korvstroganoff är inte världens nyttigaste mat men är gott som fan och billigt att göra.
Gör en gryta på högrev, det är i princip bara o låta den stå i 2 timmar och plötsligt är det gott.
Köttfärssås/chili con carne är också väldigt lätt och gott att göra. Orkar du inte göra pasta kan du äta det med nachos och lite creme fraiche/gräddfil.
Lasagne är inte världens nyttigaste mat, men gott som fan och lätt att göra matlådor på. Tar en kvart att göra såserna och sen är det bara att göra så många plåtar som du e sugen på.
Lax i ugnen går väldigt snabbt och göra och är rätt gott i matlådan.
Att göra en stor wok eller curry går också rätt snabbt. Se bara till att du inte har i för mycket kött i samma panna om du ska steka det, för då blir det kokt och inte stekt :).
Pak-choi slungad i en wok med lite olja och nötter är också gott som fan.

Ett annat tips är att köpa sesamolja och ha det på precis allt. Det är guds gåva till folket.

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Snorlena:

Tro mig. Man klarar sig ganska länge utan att käka. Har själv vaknat upp en dag, gått och lagt mig inne på ett toalettgolvet på grund av yrsel och svettningar. Låg där och funderade om jag hade kraft kvar att gå till köket och värma en pirog för att få i mig något, eller om jag skulle ringa 112.

Låter onekligen som du har en sund och fungerande inställning till hur din kropp och ämnesomsättning fungerar!

Permalänk
Medlem

Själv kör jag:

04:00 Havregrynsgröt och äggröra av 2st ägg

07:00 En matlåda med ca 200-250g kyckling med jasmineris och brocolli

09:00 Naturell kvarg som jag mixat med frusna bär och fun light

11:00 Lika som vid 07:00

14:00 Lika som vid 09:00

15:30 Lika som vid 07:00 och 11:00

18:30 Lika som vid 09:00 och 14:00

Tar inte alls lång tid att göra några matlådor kyckling. Köper 2-3kg, brynar i stekpanna och sen in ugnen på 250grader i ca 30 min.
Kokar ris samtidigt och avslutar med att lägga med frysta broccolis ev. haricots

Varierar även med Lax och tacoköttfärs, tar inte alls lång tid att koka ihop, brukar göra massa matlådor på söndagar så klarar jag mig under jobbdagarna

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem. Sover dåligt, äter oregelbundet och tycker det e rätt trist att laga mat till bara mig själv.

Det absolut första du behöver göra är, som många andra skriver, sluta med energidrycken samt godiset, de uppiggande ämnen du har i energidrycker sitter kvar i kroppen längre än du tror.

Sen vad gäller mat så kan jag tipsa om Huel eller liknande, innehåller det du behöver, ger en okay mättnadskänsla och det tar typ 1min att göra.
Jag dricker typ 2 huel om dagen för tillfället som komplement till middag.

Men som sagt, det absolut första du måste sluta med är energidrickan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Låter onekligen som du har en sund och fungerande inställning till hur din kropp och ämnesomsättning fungerar!

Min kropp fungerar som den ska antar jag. Jag har den energin jag behöver för att klara dagen. Skulle tippa på att jag får i mig mellan 300-900 kcal dagligen. Pendlar mellan 60-64 kg.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Snorlena:

Min kropp fungerar som den ska antar jag. Jag har den energin jag behöver för att klara dagen. Skulle tippa på att jag får i mig mellan 300-900 kcal dagligen. Pendlar mellan 60-64 kg.

Svar: Nej. Antingen svälter du rejält och är anorektiskt. Eller så underskattar du ditt energibehov och hur mycket/litet du faktiskt äter. Med tanke på att du ligger avsvimmad på toalettgolv och liknande (och betraktar det som normalt) så skulle jag faktiskt råda dig att söka hjälp. Sådant beteende sliter på kroppen och förkortar ditt liv. Men kanske mest av allt sänker kvaliteten på det liv du fortfarande har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Svar: Nej. Antingen svälter du rejält och är anorektiskt. Eller så underskattar du ditt energibehov. Med tanke på att du ligger avsvimmad på toalettgolv och liknande (och betraktar det som normalt) så skulle jag faktiskt råda dig att söka hjälp. Sådant beteende sliter på kroppen och förkortar ditt liv. Men kanske mest av allt sänker kvaliteten på det liv du fortfarande har.

Nu var det ju en hel del år sedan jag låg på badrumsgolvet. Anorektiskt vet jag inte, men undernärd vet jag att jag är. Har provat att ära mera för att få mer underhudsfett. Men åldern rinner iväg och bara magen växer.

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺

@Snorlena: Styrketräning är lösningen på det. Blir lugnare, smartare och snyggare på köpet.

Permalänk
Medlem

Ost- och skinkpaj är vägen att gå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Faktiskt mest problem med folk i min närhet som vägrar förstå konceptet och hellre ägnar två timmar åt att handla, laga och göra dyr mat som man äter vrålhungrigt på 5 minuter. Där hade två skopor Huel och 300 kcal hållit blodsockret i schack och gett mig två timmar till någon vettigare syssla. Som att gymma eller spela Fallout 4.

Skrivet av Laxpudding:

Du kanske har en mer fungerande inställning, men frågan är om den är så mycket sundare. Principen är densamma.

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@kronwalled: Så mycket sundare än vad?

Så mycket sundare än SnorLena's inställning som du kommenterade i ovan citerad post, om du nu inte var ironisk med att hinna spela mer datorspel.

Permalänk
Bildexpert 📺

@kronwalled: Jag är faktiskt inte alls med på vad du försöker säga men tolkar det du skriver som följer:

Laxpuddings leverne: Äter kontrollerade mängder energi, använder Huel för att motverka stress, hunger och frigöra mer kvalitetstid i livet. Styrketränar och konditonstränar regelbundet. Gillar spel och unnar mig flera timmar i veckan.

Snorlenas leverne: Äter för lite energi, ligger på golvet och skakar av hunger. Bygger ändå bukfett. Kör WOW många timmar och dygn i sträck.

Tolkar jag dig rätt tycker du alltså att vi har lika sund inställning?