köpa nikon D7500 beggad i sverige eller ny i newyork.

Permalänk
Medlem

köpa nikon D7500 beggad i sverige eller ny i newyork.

Tja sitter nu och börjar gilla att fota mer och mer och har börjat ställa mer krav på min utrustning.
har klämt och känt på en D7500 och gillar den verkligen. Har en släkting som ska till newyork och har möjligheten att kan han köpa den där åt mig. I newyork kostar den 13500 och i här kostar den i butik 16500.

dock är det möjligt att hitta ett D7500 hus i sverige för 10000 och köpa objektiv separat. (för ish 4000)

vad ska jag göra ???
ny i usa (med objektiv) eller beggad i sverige (köpa objektiv separat) för ish samma peng ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EBurkis:

Tja sitter nu och börjar gilla att fota mer och mer och har börjat ställa mer krav på min utrustning.
har klämt och känt på en D7500 och gillar den verkligen. Har en släkting som ska till newyork och har möjligheten att kan han köpa den där åt mig. I newyork kostar den 13500 och i här kostar den i butik 16500.

dock är det möjligt att hitta ett D7500 hus i sverige för 10000 och köpa objektiv separat. (för ish 4000)

vad ska jag göra ???
ny i usa (med objektiv) eller beggad i sverige (köpa objektiv separat) för ish samma peng ?

Generellt sett så är fotografer med fina kameror väldigt försiktiga med sin utrustning, så begagnatmarknaden är överlag bra. Så är min erfarenhet i alla fall. Är den begagnade hyfsat ny och du får med kvitto så har du ju garanti, vilket kanske inte är fallet för en kamera från USA.

Lite avsides - Har du kikat på en spegellös kamera som alternativ? Jag gick själv över från en D5200 till en spegellös kamera. Mycket mindre och nättare, har med mig kameran betydligt oftare nu då jag lätt får ner den i jackfickan. Men den har ändå en APS-C sensor och alla fördelar det kommer med.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av EBurkis:

Tja sitter nu och börjar gilla att fota mer och mer och har börjat ställa mer krav på min utrustning.
har klämt och känt på en D7500 och gillar den verkligen. Har en släkting som ska till newyork och har möjligheten att kan han köpa den där åt mig. I newyork kostar den 13500 och i här kostar den i butik 16500.

dock är det möjligt att hitta ett D7500 hus i sverige för 10000 och köpa objektiv separat. (för ish 4000)

vad ska jag göra ???
ny i usa (med objektiv) eller beggad i sverige (köpa objektiv separat) för ish samma peng ?

Är det någon variant med kit-objektiv som du kollar på för 13500SEK i NY (har du räknat in moms?) och 16500 i Sverige. Ett D7500 hus kan man ju nu köpa nytt i Sverige för under 13000.

Jag har köpt en del fotoprylar begagnat och håller med om att det mesta är i väldigt bra skick. Dock är jag tveksam på att det går att hitta en begagnad D7500 med tanke på att den är så ny.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Generellt sett så är fotografer med fina kameror väldigt försiktiga med sin utrustning, så begagnatmarknaden är överlag bra. Så är min erfarenhet i alla fall. Är den begagnade hyfsat ny och du får med kvitto så har du ju garanti, vilket kanske inte är fallet för en kamera från USA.

Lite avsides - Har du kikat på en spegellös kamera som alternativ? Jag gick själv över från en D5200 till en spegellös kamera. Mycket mindre och nättare, har med mig kameran betydligt oftare nu då jag lätt får ner den i jackfickan. Men den har ändå en APS-C sensor och alla fördelar det kommer med.

Ja den beggade hade väldigt få exponeringar. så det är ju en fördel.

Gillar DSLR då den klickar så härligt tycker mirrorless är lite mycket "farfar på semester feeling" (tolka mig rätt)
Har inga problem med att den väger lite men inte för mycket. D7500 är typ perfekt i vikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EBurkis:

Ja den beggade hade väldigt få exponeringar. så det är ju en fördel.

Gillar DSLR då den klickar så härligt tycker SLR är lite mycket "farfar på semester feeling" (tolka mig rätt)
Har inga problem med att den väger lite men inte för mycket. D7500 är typ perfekt i vikt.

Jo klicket gillade jag också till en början, så vet vad du menar. En spegellös är dock inte analog (SLR), kolla tex Fujifilm X-T2. Sen tycker jag storleken är desto värre än vikten.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Är det någon variant med kit-objektiv som du kollar på för 13500SEK i NY (har du räknat in moms?) och 16500 i Sverige. Ett D7500 hus kan man ju nu köpa nytt i Sverige för under 13000.

Jag har köpt en del fotoprylar begagnat och håller med om att det mesta är i väldigt bra skick. Dock är jag tveksam på att det går att hitta en begagnad D7500 med tanke på att den är så ny.

Yes momsen är inräknad och inkluderar en 18-140mm lins.
och det finns några D7500 ute på marknaden.

Permalänk
Medlem

@Zache_: menade CSC tycker dessutom om att använda viewfindern.

Permalänk
Medlem

Dagens systemkameror är såpass bra att det man bör fokusera på är optiken och inte så mycket på själva kamerahuset och de funktioner som man hittar där.

Mina två-mycket-n00biga-cent

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ZAIZAI:

Dagens systemkameror är såpass bra att det man bör fokusera på är optiken och inte så mycket på själva kamerahuset och de funktioner som man hittar där.

Mina två-mycket-n00biga-cent

Jag både håller med och inte. Bytte nyligen upp mig från en D5200 till D7500 och var mycket nöjd med det. Det är många saker som är väldigt mycket bättre med D7500, både i form av att möjliggöra nya typer av bilder (i svaga ljusförhållanden) och att underlätta handhavandet.

Med det sagt så är naturligtvis även objektivet viktigt. Nu blev jag positivt överraskad när jag kollar på 18-140 objektivet, vilket verkar vara en helt annan klass än den 18-55 som kom med min D5200 och som också säljs med D7500. (Fick en bra deal på kameran inkl. kit-objektivet, men har i princip inte använt det eftersom jag genast kompletterade med andra objektiv) Jag tycker att ett bra zoomobjektiv är en bra start om man vill känna sig för lite i sin fotografering. Sedan kan man komplettera med de saker som man saknar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@giplet: har idag D5100 och tycker den saknar vissa saker som jag skulle vilja ha. hur nöjd är du med bytet ?

några plus och minus ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EBurkis:

Har inga problem med att den väger lite men inte för mycket. D7500 är typ perfekt i vikt.

Dock väldigt stor skillnad på att testa en D7500 i ett par minuter i en butik, jfm att fotografera en heldag med samma kamera.

Jag gillade storleken på D7x00-serien, men med mitt favoritobjektiv (Tokina 11-16) så blir det 1,2 kilo att släpa runt på. Min mirrorless med liknande setup väger 550 gram (Olympus E-M10 + 9-18).

Gillar hur det lilla formatet och smidigheten gjort det roligt att fotografera igen. Samtidigt har jag alla tänkbara reglage tillgängliga på Olympusen (jfm D5x00 som är lite av ett stolpskott från Nikon).

Det finns en anledning till att D5x00 ses som en "soccer mom"-kamera"

D7500 blir ett stort lyft i vilket fall som helst, men från en D5100 så hade jag nog även tittat på en beg. D7200.

Permalänk
Medlem

Finns ett par saker att tänka på om du köper i USA.
1. Garanti kan bli ett problem, kolla upp vad Nikon Sverige säger om det.
2. Du kommer få en laddare med amerikansk kontakt och kommer behöva använda en adapter
3. Glöm inte lägga på moms, alla priser du ser i USA är exkl. moms.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Medlem

Hade kollat på en begagnad D500 istället eller en ny på Ebay. Finns europeiska säljare som mer eller mindre har asiatiska priser. Undvik kitobjektiven utan gå direkt på bra objektiv du verkligen vill behålla i framtiden.
Själv kör jag Canon men enbart pga glasen, Nikons hus är så mycket bättre men gillar inte utbudet/priserna på glaset där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag gillade storleken på D7x00-serien, men med mitt favoritobjektiv (Tokina 11-16) så blir det 1,2 kilo att släpa runt på. Min mirrorless med liknande setup väger 550 gram (Olympus E-M10 + 9-18).

Den "liknande" kombon är ju mellan 2 och 3 steg ljussvagare beroende på vilken brännvidd 9-18-objektivet är ställt på så det går ju, IMO, inte riktigt att jämföra. Du skulle behöva en 9-18/2 för att få en någorlunda likvärdig kombo.
För statiska motiv så kompenserar ju stabiliseringen såklart men den hjälper ju inte alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Du skulle behöva en 9-18/2 för att få en någorlunda likvärdig kombo.

Sant! Jämförde mot vad jag faktiskt har i kameraväskan. Kör ofta med stativ för just vidvinkel, så jag glömde helt enkelt bort ljusstyrkan Det finns helt klart lättare DX-objektiv.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av EBurkis:

@giplet: har idag D5100 och tycker den saknar vissa saker som jag skulle vilja ha. hur nöjd är du med bytet ?

några plus och minus ?

Jag är mycket nöjd.
+ Bättre prestanda i svagt ljus
+ Två rattar att göra inställningar med
+ Flera smarta knappar för att lättare ändra inställningar som enkelt kan nås medan man tittar i sökaren.
+ Inbyggt WiFi och Bluetooth
+ Snabbare seriebildstagning och i princip ingen begränsning i antal bilder
- Större och tyngre

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag både håller med och inte. Bytte nyligen upp mig från en D5200 till D7500 och var mycket nöjd med det. Det är många saker som är väldigt mycket bättre med D7500, både i form av att möjliggöra nya typer av bilder (i svaga ljusförhållanden) och att underlätta handhavandet.

Med det sagt så är naturligtvis även objektivet viktigt. Nu blev jag positivt överraskad när jag kollar på 18-140 objektivet, vilket verkar vara en helt annan klass än den 18-55 som kom med min D5200 och som också säljs med D7500. (Fick en bra deal på kameran inkl. kit-objektivet, men har i princip inte använt det eftersom jag genast kompletterade med andra objektiv) Jag tycker att ett bra zoomobjektiv är en bra start om man vill känna sig för lite i sin fotografering. Sedan kan man komplettera med de saker som man saknar.

Ja, nyare CCD:er ger bättre bild i lägre ljusförhållanden det är inte konstigt. Men med ett bättre objektiv så hade du fått in mer ljus i kameran och därmed kunnat ta samma bilder utan att byta kamerahus. Men jag vet inte till vad och hur du använder kameran så det är inte säkert att ett större tyngre objektiv hade varit lösningen för just dig. Själv kör jag med Canon och deras objektiv är ju rejält mycket dyrare än de flesta andra, vet ej hur Nikkon's står sig på den punkten.

Kit-objektiven som kommer med de flesta systemkameror idag är säkert bra för nybörjare men det tar inte lång stund innan man inser begränsningarna dessa har...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Blir så att jag köper nog en beggad D7500 här i sverige. Återkommer senare om resultat

Permalänk
Medlem

Köpte en d7500 begagnade i Sverige med bara 60 exponeringar, för 12000 tyckte det kändes rimligt

Permalänk
Hedersmedlem

Grattis! Hoppas du blir bra vän med kameran!

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!