"Vilket grafikkort för X kronor"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Finns inte så mycket att välja på i det spannet, är ett GTX 1060 6 GB eller RX 580 8 GB som gäller.
Ibland om man har tur hittar man ett GTX 1070 för strax under 3000:- under vissa kampanjer.

Iomed att du spelar på 1440p 144hz så hade jag sparat ihop till ett GTX 1070 dock, både GTX 1060 och RX 580 är i svagaste laget (imo) för den upplösningen.

Okej, tack! Min skärm stödjer dock FreeSync i 90hz. Funderar då på att slå till på ett RX 580 och med det utnyttja FreeSync. Tror du det kortet klarar 1440p i 90hz FreeSync?

Det gäller skärmen ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredirk:

Okej, tack! Min skärm stödjer dock FreeSync i 90hz. Funderar då på att slå till på ett RX 580 och med det utnyttja FreeSync. Tror du det kortet klarar 1440p i 90hz FreeSync?

Det gäller skärmen ASUS MG279Q.

Klarar och klarar, beror ju på spel men förvänta dig inga höga fps i Ultra.
Du kan kolla runt hur många fps du får i olika spel i 1440p i detta testet.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Vet inte om det passar här, men vad skulle man ta för ett beg 7950 idag?

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

Som ovanstående osäker på om jag har valt rätt tråd att fråga i.. Hursomhelst så rensade jag lite lådor hemma och hittade ett Zotac Amp gtx 580.

Vad tror ni skulle vara ett rimligt pris att sälja det för?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noxcy:

Som ovanstående osäker på om jag har valt rätt tråd att fråga i.. Hursomhelst så rensade jag lite lådor hemma och hittade ett Zotac Amp gtx 580.

Vad tror ni skulle vara ett rimligt pris att sälja det för?

Skickades från m.sweclockers.com

Svårt, det är ju bra gammalt alltså, men var ju påkostat då och duger än idag till enklare spel som Dota, CS, Minecraft osv samt säkert tyngre spel på låga grafikinställningar. Kanske nånstans runt 300-500 vore skäligt?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Svårt, det är ju bra gammalt alltså, men var ju påkostat då och duger än idag till enklare spel som Dota, CS, Minecraft osv samt säkert tyngre spel på låga grafikinställningar. Kanske nånstans runt 300-500 vore skäligt?

Det var någonstans där jag tänkte jag med.
Slänger upp det för 400 och ser om någon nappar, tack.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa något för 4-5k på mellandagsrean. Frågan är ju om man ska skita i det med tanke på att nya serien kommer ut early 2018, right? Vad säger ni?

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

Tänkte köpa något för 4-5k på mellandagsrean. Frågan är ju om man ska skita i det med tanke på att nya serien kommer ut early 2018, right? Vad säger ni?

Frågan är hur akut du behöver uppgradera? Vad för grafikkort har du nu? Vad du spelar? I vilken upplösning? Vad för fps du önskar uppnå?

Än så länge är det bara lösa rykten om nya grafikkortsserier. Det kan komma i vår, men har vi otur dröjer det till efter sommaren innan vi har något nytt tillgängligt. Behöver du köpa nytt innan dess eller är det mest uppgraderingsdjävulen som är framme och retas med dig? 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Frågan är hur akut du behöver uppgradera? Vad för grafikkort har du nu? Vad du spelar? I vilken upplösning? Vad för fps du önskar uppnå?

Än så länge är det bara lösa rykten om nya grafikkortsserier. Det kan komma i vår, men har vi otur dröjer det till efter sommaren innan vi har något nytt tillgängligt. Behöver du köpa nytt innan dess eller är det mest uppgraderingsdjävulen som är framme och retas med dig? 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Hehe, tack för ditt svar! Min rigg står i signaturen. Dock kör jag inte SLI längre utan bara ett singel GTX 770. Spelar i 1080p@60hz just nu men tänkte uppa till 1440p@144 eller liknande när nya GPUn kommer in.
Spelar inga AAA spel i dagsläget, men kan vara för att mitt kort inte pallar med. "Simpla" spel som HoN (dota typ) och lite Squad dippar under 60 allt för ofta.

Så aa, vette fasiken. Funderar på ett 1080 just nu då jag vill inte vara utan Shadowplay.

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Vilket kort hade ni rekommenderat för max 1200:- ? Ska användas till lättare spel som overwatch och league of legends

Permalänk
Medlem

@Elmer7: om du kan tänka dig begagnat så säger jag gtx 970 alt amd 290(x). Om inte så får du köra på 1050(ti)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elmer7:

Vilket kort hade ni rekommenderat för max 1200:- ? Ska användas till lättare spel som overwatch och league of legends

Som sagt ovan, är begagnat av intresse?

Om inte så är det väl något av dessa:
http://cdon.se/hemelektronik/sapphire-pulse-rx-560-2g-oc-lite...
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/pc-gaming...

Vilket av dem som presterar bäst beror på speltitel, men överlag är de typ lika snabba. I just Overwatch lutar det dock mot Radeon-kortet

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Tyst grafikkort

Hallå
Jag har precis byggt ny dator och köpte mig ett billigt asus gtx 1050 grafikkort som jag inte är helt nöjd med.
Detta kort är inte passivt vid låg belastning vilket gör att det ger ifrån sig ett irriterade ljud hela tiden. Jag jobbar med denna dator ca 10 timmar om dagen och föredrar att den är tystast möjlig.
De kraven jag har är att det ska vara tyst och ha möjlighet att se 4k film med.

Såhär ser min dator ut.
i5 8600k
RM750x
MSI Z370-A PRO
16gb ram 2400Mhz
SSD hårddisk
Acer et430k (4k 43")

budget är 1500kr

Är det så enkelt att köpa vilket passivt grafikkort som helst eftersom jag inte spelar spel?
Jag tänker att fläktarna kanske startar vid 50+ grader på grafikkortet och jag har ca 35 grader i burken så då borde de vara helt tysta!
Vid film är inte ljudet lika viktigt pga det hörs ju inte då

Jag provade att installera msi afterburner för att justera ned fläkten men minsta möjliga kapacitet var 29%. Går det att använda ett annat program och stänga av fläkten helt?

Kom med era tips!

/Glenn

Permalänk
Medlem

GTX 1050 finns i passivt utförande, en sån eller ännu billigare, ett GTX1030 i passivt utförande hade jag valt för ändamålet.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4340144

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

GTX 1050 finns i passivt utförande, en sån eller ännu billigare, ett GTX1030 i passivt utförande hade jag valt för ändamålet.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4340144

Tack för det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goliat8:

Hallå
Jag har precis byggt ny dator och köpte mig ett billigt asus gtx 1050 grafikkort som jag inte är helt nöjd med.
Detta kort är inte passivt vid låg belastning vilket gör att det ger ifrån sig ett irriterade ljud hela tiden. Jag jobbar med denna dator ca 10 timmar om dagen och föredrar att den är tystast möjlig.
De kraven jag har är att det ska vara tyst och ha möjlighet att se 4k film med.

Såhär ser min dator ut.
i5 8600k
RM750x
MSI Z370-A PRO
16gb ram 2400Mhz
SSD hårddisk
Acer et430k (4k 43")

budget är 1500kr

Är det så enkelt att köpa vilket passivt grafikkort som helst eftersom jag inte spelar spel?
Jag tänker att fläktarna kanske startar vid 50+ grader på grafikkortet och jag har ca 35 grader i burken så då borde de vara helt tysta!
Vid film är inte ljudet lika viktigt pga det hörs ju inte då

Jag provade att installera msi afterburner för att justera ned fläkten men minsta möjliga kapacitet var 29%. Går det att använda ett annat program och stänga av fläkten helt?

Kom med era tips!

/Glenn

8600k har ju inbyggd grafikkrets, använd den!

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Skrivet av x86:

8600k har ju inbyggd grafikkrets, använd den!

Jag håller faktiskt på och testar det nu och det verkar fungera bättre än väntat:)

Permalänk
Medlem

Funderar på att byta grafikkort till min egenbyggda dator

Specs
Fx 6300
8GB ram 1600mhz
Msi GTX 950
Ett hyfsat moderkort från gigabyte (vet ej exakt namn) har dock 2st grafikkorts platser
750W guld nätaggregat

Budget:1000-1500

Kan använda begagnade grafikkort också

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuxzzy:

Funderar på att byta grafikkort till min egenbyggda dator

Specs
Fx 6300
8GB ram 1600mhz
Msi GTX 950
Ett hyfsat moderkort från gigabyte (vet ej exakt namn) har dock 2st grafikkorts platser
750W guld nätaggregat

Budget:1000-1500

Kan använda begagnade grafikkort också

Skickades från m.sweclockers.com

Vad för spel spelar du / vill du kunna spela?
Samt vad för upplösning och frekvens har din skärm?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Vad för spel spelar du / vill du kunna spela?
Samt vad för upplösning och frekvens har din skärm?

1080p 60hz

Just nu spelar jag mest pubg o ow.
Det är mest pubg jag vill kunna få upp mina settings på från low till typ high om det skulle gå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuxzzy:

1080p 60hz

Just nu spelar jag mest pubg o ow.
Det är mest pubg jag vill kunna få upp mina settings på från low till typ high om det skulle gå.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är tveksam om 1000-1500 kommer räcka för att du ska kunna spela pubg med bra flyt på high. Det är helt enkelt tungdrivet och behöver ett dyrt grafikkort. Dessutom är jag osäker på om din processor ens orkar med om du skulle sätta in ett snabbt grafikkort...

Bäst prestandaökning får du dock begagnat. Ett geforce 970 finns ofta från en tusenlapp och upp. Ett 1060 3gb presterar marginellt bättre än ett 970 i pubg och borde kunna fås för 1500kr. Kanske kanske att du kan hitta ett 980 som är ytterligare lite snabbare nära din budget. 1060 6gb är ännu lite snabbare men finns nog inte under 2000kr. Radeonkort är skeva, ett 580 presterar också i samma region, men är snordyrt begagnat.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Det finns ju bara ett grafikkort till salu i sverige idag. Och det är alina norrköping som har det inne. Gtx 1080 kort, och det är dyrt.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Jag är tveksam om 1000-1500 kommer räcka för att du ska kunna spela pubg med bra flyt på high. Det är helt enkelt tungdrivet och behöver ett dyrt grafikkort. Dessutom är jag osäker på om din processor ens orkar med om du skulle sätta in ett snabbt grafikkort...

Bäst prestandaökning får du dock begagnat. Ett geforce 970 finns ofta från en tusenlapp och upp. Ett 1060 3gb presterar marginellt bättre än ett 970 i pubg och borde kunna fås för 1500kr. Kanske kanske att du kan hitta ett 980 som är ytterligare lite snabbare nära din budget. 1060 6gb är ännu lite snabbare men finns nog inte under 2000kr. Radeonkort är skeva, ett 580 presterar också i samma region, men är snordyrt begagnat.

Ja,jo de e är ju bara problem med mineingen som har höjt priset :/ funderar annars på en uppgradering av processor till fx 8350 annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuxzzy:

Ja,jo de e är ju bara problem med mineingen som har höjt priset :/ funderar annars på en uppgradering av processor till fx 8350 annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror inte en 8350 är värt bytet, den är för seg med dagens mått den med... Satsa du på ett begagnat grafikkort nu, och om du tar dig råd så är det en ny moderkort-cpu-ram kombo som behövs i längden

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Hej! Jag uppgraderade processor och lite annat för ett tag sedan och nu letar jag efter nytt grafikkort med vet inte vad jag ska köpa till min dator. Jag kan även tänka mig begagnade grafikkort.
*CPU= Ryzen 1700x
*PSU= Corsair CX600 600W
*Moderkort= Asus Prime X370-Pro
*120Gb kingston SSD
*Seagate Barracuda 1TB HDD
*RAM= 16Gb 2933Mhz
* Gpu idag: Gigabyte Radeon R9 280X 3GB GDDR5 (REV 2.0)
*Jag vill kunna spela i 1440p i 144hz.
*Budget 7000kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av WFabbe:

Hej! Jag uppgraderade processor och lite annat för ett tag sedan och nu letar jag efter nytt grafikkort med vet inte vad jag ska köpa till min dator. Jag kan även tänka mig begagnade grafikkort.
*CPU= Ryzen 1700x
*PSU= Corsair CX600 600W
*Moderkort= Asus Prime X370-Pro
*120Gb kingston SSD
*Seagate Barracuda 1TB HDD
*RAM= 16Gb 2933Mhz
* Gpu idag: Gigabyte Radeon R9 280X 3GB GDDR5 (REV 2.0)
*Jag vill kunna spela i 1440p i 144hz.
*Budget 7000kr

Det låter solklart som att det är ett gtx 1080 du ska ha. Problemet är att det knappt finns några att köpa...
http://www.alina.se/Produkt.aspx?T2=GV-N1080WF3OC-8GD finns i två ex står det. På grund av det magra utbudet så är det svårt att hitta en vettig deal begagnat också

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Dator huvudsakligen från 2012. Har i nuläget inget grafikkort till datorn.

CPU = i7-3770K
PSU =CX600M Corsair
Moderkort = P8Z77-V LK
Ram = 16 GB vet ej mer.
SSD = Samsung 850 250Gb

Spel: Huvudsakligen Arma 3, PUBG, GTA V, WOW.
144hz, 2 560 × 1 440.

Budget cirka 5000.

Är inte speciellt kunnig när det gäller komponenter. Kanske är bättre att satsa på en ny dator då flera komponenter är från 2012?

All hjälp uppskattas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fnfn:

Dator huvudsakligen från 2012. Har i nuläget inget grafikkort till datorn.

CPU = i7-3770K
PSU =CX600M Corsair
Moderkort = P8Z77-V LK
Ram = 16 GB vet ej mer.
SSD = Samsung 850 250Gb

Spel: Huvudsakligen Arma 3, PUBG, GTA V, WOW.
144hz, 2 560 × 1 440.

Budget cirka 5000.

Är inte speciellt kunnig när det gäller komponenter. Kanske är bättre att satsa på en ny dator då flera komponenter är från 2012?

All hjälp uppskattas.

Din burk borde åtminstone orka med att driva ett Geforce 1070, som ligger precis runt din budget på 5000kr, om de inte är slutsålda... Det kanske inte drar runt tyngre spel i 144 fps, men sänker du antingen grafikinställningar eller fps-kraven så ska det nog inte ha några problem

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi... är ett av ytterst få som finns i lager

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Behöver uppdatera komponenter. Tycker ni att det är några andra komponenter som bör bytas ut uppskattas hjälp om till vad, trots att tråden huvudsakligen är till för grafikkort.

CPU= Intel Core i7-2600K
GPU: 2st Nvidia GTX 560 Ti
PSU= Corsair RM750
Moderkort= Asus P8P67 DELUXE
Ram: Corsair XMS3 DDR3 1600 C9 4x2GB
CF/SLi= Inte en blekaste.
Gränssnitt= Ingen koll alls?

Vilka spel du ska spela: I dagsläget är det endast CS:GO, Fortnite och PUBG.
Vilken upplösning du spelar i: 60hz 1920 x 1080. OBS, skall köpas 144hz!
Din ungerfärliga budget: ~6000 för de komponenter som behövs bytas.

Visa signatur

Åh Lilla Boone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nixxen:

Behöver uppdatera komponenter. Tycker ni att det är några andra komponenter som bör bytas ut uppskattas hjälp om till vad, trots att tråden huvudsakligen är till för grafikkort.

CPU= Intel Core i7-2600K
GPU: 2st Nvidia GTX 560 Ti
PSU= Corsair RM750
Moderkort= Asus P8P67 DELUXE
Ram: Corsair XMS3 DDR3 1600 C9 4x2GB
CF/SLi= Inte en blekaste.
Gränssnitt= Ingen koll alls?

Vilka spel du ska spela: I dagsläget är det endast CS:GO, Fortnite och PUBG.
Vilken upplösning du spelar i: 60hz 1920 x 1080. OBS, skall köpas 144hz!
Din ungerfärliga budget: ~6000 för de komponenter som behövs bytas.

CS bygger på en gammal spelmotor och är inte särskilt väloptimerat för många processorkärnor, så där vill du hellre ha få men snabba kärnor (dvs den du redan har duger bra, alternativt en rätt billig modern). Dessutom är det ganska lättdrivet så ett modernt grafikkort i medelklass klarar utan bekymmer att pusha ut höga fps.

PUBG är överlag dåligt optimerat, så här vill du ha både snabb CPU och grafikkort. MEN, eftersom grafikkortet spelar absolut störst roll och du har en kompetent i7 men ruskigt svaga grafikkort med dagens mått, samt att grafikkort idag är sorgligt dyra och svåra att få tag på så hade jag nog lagt hela min budget där, och försökt överklocka skiten ur din gamla processor (jag har en likadan själv men funderar på att byta ut den inom en snar framtid).
https://youtu.be/lYd47HIkJ7Y?t=5m21s visar hur olika grafikkort presterar i 1080p, tillsammans med en topp-processor visserligen.

Ett GTX 1080 skulle kunna köpas för 6000kr, om de fanns i lager någonstans. De som finns att köpa kostar dock mer... Istället är det endast ett fåtal GTX 1070Ti som jag hittar på lager:
https://www.inet.se/produkt/5406435/gigabyte-aorus-geforce-gt...
https://new.webhallen.com/se/product/277507-MSI-GeForce-GTX-1...
https://new.webhallen.com/se/product/277508-MSI-GeForce-GTX-1...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII