Luktar bränt oxh sedan stängar sig vid spel.

Permalänk
Medlem

Luktar bränt oxh sedan stängar sig vid spel.

Hej alla.
Engång i tiden så hade jag väl kunnat lösa detta själv men blivit så dålig på allt som rör datorns hårdvara..

I alla fall.. sen igår så här min dator börjar lukta bränt när jag spelat spel som csgo o pubg .. men de varit lugnt näe jag titta på film eller spelar lol..

Daotrn börja lukta bränt sen stängs den av (som att elen går.. och startar automatiskt direkt precis som att den bara startar om plötsligt) detta fick mig att tro att det kan vara nätagregatet som börjar ge sig..

Öppnade datorn idag efter det hände och lukta lite i den och tycker mest de luktar från grafikkortet.. men de e en svaglukt.. vill ju fortfarande tro att de e Nätagregatet men vad säger ni?

Finna där något sätt jag kan felsöka detta utan att ta ut eller byta massa delar ?

Först trodde jag det var damm som var problemet så jag ren gjorde datorn på insidan..

Aja tack på förhand..

Permalänk
Medlem

Hej! Självfallet är det något som är lurt när datorn luktar bränt vid tyngre load. Och det låter nog inte orimligt att det är något som har med GPUn at göra i och med att du klarar av filmtittning utan problem, medan ett spel som PUBG får den att slockna.

Det är först vid spelande som GPUn egentligen sträcker på benen - och därav blir det först då strömåtgången påverkas markant. Självfallet kan det fortfarande vara PSUn som inte klarar av att leverera så mycket som GPUn vill åt.

För att åtgärda detta skulle jag anse att någon typ av felsökning behövs först; det enklaste blir att börja med att installera mjukvara för att vakta temperaturerna i burken. Visar det sig att GPUn når upp i alltför höga temps så är det sannolikt GPUn som har kolat. Om den uppvisar normala temps så kan man nog räkna med att PSUn inte längre orkar med strömkraven och då är den självfallet enklast att byta ut.

Permalänk
Medlem

Vad har du för delar?
Nätaggregatet lär inte vara överbelastat ändå. Och är det trasigt så brukar det vara mer trasigt än att det bara får problem vid viss last. Så jag skulle säga grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrmatte3:

Hej! Självfallet är det något som är lurt när datorn luktar bränt vid tyngre load. Och det låter nog inte orimligt att det är något som har med GPUn at göra i och med att du klarar av filmtittning utan problem, medan ett spel som PUBG får den att slockna.

Det är först vid spelande som GPUn egentligen sträcker på benen - och därav blir det först då strömåtgången påverkas markant. Självfallet kan det fortfarande vara PSUn som inte klarar av att leverera så mycket som GPUn vill åt.

För att åtgärda detta skulle jag anse att någon typ av felsökning behövs först; det enklaste blir att börja med att installera mjukvara för att vakta temperaturerna i burken. Visar det sig att GPUn når upp i alltför höga temps så är det sannolikt GPUn som har kolat. Om den uppvisar normala temps så kan man nog räkna med att PSUn inte längre orkar med strömkraven och då är den självfallet enklast att byta ut.

Det kan vara andra delar än GPU, tror det är troligare att det är GPUns strömförsörjning. Man kan ju ta sig en titt på VRMs. Har de gått med undermålig kylning så kan det vara där problemet uppstått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrmatte3:

Hej! Självfallet är det något som är lurt när datorn luktar bränt vid tyngre load. Och det låter nog inte orimligt att det är något som har med GPUn at göra i och med att du klarar av filmtittning utan problem, medan ett spel som PUBG får den att slockna.

Det är först vid spelande som GPUn egentligen sträcker på benen - och därav blir det först då strömåtgången påverkas markant. Självfallet kan det fortfarande vara PSUn som inte klarar av att leverera så mycket som GPUn vill åt.

För att åtgärda detta skulle jag anse att någon typ av felsökning behövs först; det enklaste blir att börja med att installera mjukvara för att vakta temperaturerna i burken. Visar det sig att GPUn når upp i alltför höga temps så är det sannolikt GPUn som har kolat. Om den uppvisar normala temps så kan man nog räkna med att PSUn inte längre orkar med strömkraven och då är den självfallet enklast att byta ut.

Först och främst tack för svaret..

Ja streamar League of legends.. och streamar igår utan problem.. inget hände.. men så fort jag hade avslutat streamen och gick in i ett game csgo så börja de lukta bränt efter en stund och datorn stängdes av.. (o gick igång igen)

Samma sak när jag spelade pubg några dagar sen.. men de konstiga är .. jag spelade pubg i typ 45 min idag sen stängde jag av och satte igång cs.. hann spela 10 min sen stängdes den av o lukta bränt..

O nu sitter jag här.. hoppas de är psu.. för dr e billigare att laga och lättare ..

Hmm delar Nvidia GTX 960 2gb .. Intel i5 4590 3.3 ghz
PSU: SFC SF 630P12P 630W och 230 V.

Hoppas de hjälper..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Vad har du för delar?
Nätaggregatet lär inte vara överbelastat ändå. Och är det trasigt så brukar det vara mer trasigt än att det bara får problem vid viss last. Så jag skulle säga grafikkort.

Tack för svaret först av allt!

Hmm delar Nvidia GTX 960 2gb .. Intel i5 4590 3.3 ghz
PSU: SFC SF 630P12P 630W och 230 V.

Hoppas de hjälper.. något program jag kan komma det med vad som inte funkar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Installera Msi afterburner och hwmonitor och kolla temperaturen på delarna.

Det låter som at något är extremt fel med kylningen av dina komponenter.

Permalänk
Medlem

@Xermalk: ja det ska jag göra men hur mkt ska i temp ska de olika delar ligga runt? hur vet jag vad som överhettar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

Installera Msi afterburner och hwmonitor och kolla temperaturen på delarna.

Det låter som at något är extremt fel med kylningen av dina komponenter.

Först av allt tack för svaret.. har nu laddat ner och installerat de program, de körs i bakgrunden här nu.
Men jag vet inte riktigt hur jag ska använda dem? ska jag spela för att kunna testa vad som överhettas? Vad för temp ska de olika delarna ligga på för att förstå var felet ligger?

Permalänk
Medlem

Har spelat pubg nu med Afterburner..

GPU TEMP låg på 61 Celcius alltså runt max .. vilket jag antar inte är bra .. :S och 99% usage

CPU varierade mellan 60 - 92 % usage

Vet inte om detta hjälper ? :S
Den dog igen nyss när jag lirade.

GPU temp utan att jag spelar ligger runt 40 Celcius.

Vet inte riktigt vad jag ska dra för slutsats? att min kylning på grafikkortet inte funkar som den ska? kan de vara dammigt i fläkten som orsakar detta som jag kan ha missat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palle188:

Har spelat pubg nu med Afterburner..

GPU TEMP låg på 61 Celcius alltså runt max .. vilket jag antar inte är bra .. :S och 99% usage

CPU varierade mellan 60 - 92 % usage

Vet inte om detta hjälper ? :S
Den dog igen nyss när jag lirade.

GPU temp utan att jag spelar ligger runt 40 Celcius.

Vet inte riktigt vad jag ska dra för slutsats? att min kylning på grafikkortet inte funkar som den ska? kan de vara dammigt i fläkten som orsakar detta som jag kan ha missat?

En GPU på 61 grader under load är verkligen inget farligt (skulle snarare säga att det är ganska kyligt ), så känns som att problemet har med något annat att göra. Att det luktar bränt tycker jag spontant låter som nätagget. Du har inte någon möjlighet att testa med något annat nätagg?

EDIT: Kan vara intressant att se tempen på CPU:n också, vad ligger den på när du spelar?

Visa signatur

Ryzen 7 1700X | Asus ROG Strix X370-F Gaming | Asus GTX 1070 Ti Strix | Kingston HyperX Fury 16 GB | Noctua NH-D15 | EVGA SuperNOVA G2 650W | Fractal Design Meshify C TG

Permalänk
Medlem

@Palle188:

1. När det luktar bränt och man är osäker så tar man ut varje del längre bort från resten av datorn för att kunna lukta sig till EXAKT vilken som bränts.

2. Riv GENAST ut och dumpa det där nätagget. Spelar ingen roll om det är den eller något annat som brunnit. Den ska bort. Om något annat gått sönder så är det troligen pga nätagget.

Jag känner till nätagget mycket väl. Också känt under namnen AXP och Xion. Är egentligen ca 430W. Sök i forumet för detaljer. Orka inte dra upp allt igen. Det jag redan skrivit här är det viktigaste.

Edit:
Undvik budget och skräp nätagg i framtiden tillsammans med bra grafikkort oavsett hur långt över kraven siffrorna på nätagget ligger på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daggemanz:

En GPU på 61 grader under load är verkligen inget farligt (skulle snarare säga att det är ganska kyligt ), så känns som att problemet har med något annat att göra. Att det luktar bränt tycker jag spontant låter som nätagget. Du har inte någon möjlighet att testa med något annat nätagg?

EDIT: Kan vara intressant att se tempen på CPU:n också, vad ligger den på när du spelar?

Har lagt till temp på CPU också nu så får kolla det senare eller imorgon genom att lira men GPU max Celcius ligger på runt 64 tror jag så den överstiger det ju.. eller har jag missförstått det med max gränsen?

Jag trodde och hoppades också att det skulle vara nätagg.. har ett nätagg i min gamla dator som jag kan sätta in under förutsättningen att det är tillräckligt bra för denna datorn... ska kolla sen.

Tack för svaret skriver när jag testat och kollat inte säkert jag hinner göra det idag dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

@Palle188:

1. När det luktar bränt och man är osäker så tar man ut varje del längre bort från resten av datorn för att kunna lukta sig till EXAKT vilken som bränts.

2. Riv GENAST ut och dumpa det där nätagget. Spelar ingen roll det är den eller något annat som brunnit. Den ska bort. Om något annat gått sönder så är det troligen pga nätagget.

Jag känner till nätagget mycket väl. Också känt under namnet AXP och Xion. Är egentligen ca 430W. Sök i forumet för detaljer. Orka inte dra upp allt igen. Det jag redan skrivit här är det viktigaste.

Edit:
Undvik budget och skräp nätagg i framtiden tillsammans med bra grafikkort oavsett hur långt över kraven siffrorna på nätagget ligger på.

Hej! tack för ditt utförliga svar.. ja det låter väldigt smart dock har jag 3 småbarn hemma och har inte riktigt möjligheten att ha de liggandes utspritt i rummet.. men även om jag haft det .. har som sagt blivit riktigt dålig på det här med hårdvara.. innan satte jag ihop min egen dator och tog isär den men de var många år sen.. nu känner jag inte samma självförtroende och vågar inte riktigt ta isär skiten :S inte mer än typ 1 eller 2 delar för att byta ut.

Men jag tror du kan ha rätt att de kan vara nätagg... valde inte det själv utan jag valde grafikkortet, hårddisken och processorn sen sa jag till butiken att fylla upp resten men bra alternativ för att komplettera de delar jag valt. Har ett extra nätagg liggandes i gamla datorn ska kolla hur bra/dåligt det är och testa sätta in det och köra pubg igen.. kommer dock inte ihåg vad jag ska kolla efter.. ska de ha en viss antal W eller volt för att stämma med de andra delarna?

Skriver sen när jag testat och kollat vilket kanske inte blir förrän imorgon.

Permalänk
Medlem

Enklast måste ju vara att plocka ur grafikkortet och gå iväg en bit ifrån datorn och lukta på det, luktar det bränt är det kortet, om inte är det något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palle188:

Hej! tack för ditt utförliga svar.. ja det låter väldigt smart dock har jag 3 småbarn hemma och har inte riktigt möjligheten att ha de liggandes utspritt i rummet.. men även om jag haft det .. har som sagt blivit riktigt dålig på det här med hårdvara.. innan satte jag ihop min egen dator och tog isär den men de var många år sen.. nu känner jag inte samma självförtroende och vågar inte riktigt ta isär skiten :S inte mer än typ 1 eller 2 delar för att byta ut.

Men jag tror du kan ha rätt att de kan vara nätagg... valde inte det själv utan jag valde grafikkortet, hårddisken och processorn sen sa jag till butiken att fylla upp resten men bra alternativ för att komplettera de delar jag valt. Har ett extra nätagg liggandes i gamla datorn ska kolla hur bra/dåligt det är och testa sätta in det och köra pubg igen.. kommer dock inte ihåg vad jag ska kolla efter.. ska de ha en viss antal W eller volt för att stämma med de andra delarna?

Skriver sen när jag testat och kollat vilket kanske inte blir förrän imorgon.

Antal watt (W) är det.

Tester av grafikkort bruka skriva hur mycket hela testa datorn drog (ej skräm). Dom siffrorna kan man gå efter om man har ett bra nätagg. Butikers hemsidor bruka skriva vad tillverkaren av grafikkortet rekommenderar för hela datorn. Dom siffrorna är högre än testernas för att minska risken att folk med dåliga nätagg klagar.

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...
https://www.komplett.se/product/834848#technical-details
400W säger Komplett och Netonnet. Mer marginal är bra ifall du byter grafikkort.

Budget och skräp nätagg åldras snabbare än bra nätagg för att bla kondensatorerna i dom har lägre kvalite. Bra nätagg behöver man inte tänka så mycket på åldern men dom är inte heller odödliga.

Det är bara 2 delar som du misstänker just nu som du behöver ta ut när du försöker avgöra vad som luktar bränt.