Permalänk
Medlem

Hmmm, kan någon förklara följande beteende:
Rondell (cirkulationsplats med fyra avfarter), bilens körriktningsvisare indikerar vänstersväng och bilen kör in i rondellen.
Väl inne i rondellen indikeras kontinuerligt högersväng och bilen fortsätter runt förbi första avfarten.
Vid andra avfarten (rakt fram i rondellen från utgångspunkten) indikeras vänstersväng och bilen kör ut ur rondellen (till höger)...

Bör tillägga att det var en Taxi!? Beteenedet upprepades i samtliga rondeller som passerades ut ur 'byn', 4 stycken, och var således mycket konsekvent. Detta är några år sedan men nu har jag sett beteendet hos några andra bilister och en EU-moppe.

Hypotes, är det för att skärpa upp övriga trafikanter man gör så här? Körriktningsvisare är ju något som Svenskar överlag har ett märkligt förhållande till, de måste funka vid besiktning men i övrigt en ganska onödig pryl...men man behöver ju inte byta lamporna särskilt ofta om någonsin under en bils 30 åriga livslängd!?

Förtydligande
Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Folk som kör med dimljus+halvljus när det är mörkt verkar vara något inkompetent beteende och är förbjudet.

Va nära jag körde på en fotgängare för några dagar sedan när jag vart bländad.
Försökte vända och skulle åka efter och läxa upp föraren men han ej.

Jag har kört med dimljus+halvljus. Köpte ny bil. Räknade med att allt var inställt korrekt (lagligt). Har aldrig behövt dimljus och hade ingen koll på hur det funkade. Ett fåtal bilar blinkade med helljus mot med ett par enstaka tillfällen som jag i efterhand misstänker hade med dimljusen att göra.

Det är lätt att man missar. Speciellt om man själv inte startat dem för det syns inte innifrån. Jag såg det i reflektionerna i glasruta när jag hade tankat en gång. Då stängde jag av dem. Jag håller med om att det är irriterande och det är till och med olagligt att köra så. Men det är tyvärr lätt hänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Det är lätt att man missar. Speciellt om man själv inte startat dem för det syns inte innifrån. Jag såg det i reflektionerna i glasruta när jag hade tankat en gång. Då stängde jag av dem. Jag håller med om att det är irriterande och det är till och med olagligt att köra så. Men det är tyvärr lätt hänt.

Jag har aldrig stött på en bil där det inte indikeras i instrumenteringen att dimljusen är tända.
Möjligtvis om de är eftermonterade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Jäklar vilket genomslag tråden fick, KUL!

En annan sak jag verkligen har tagit med mig från motorcykelkörningen är att jag kollar otroligt mycket vart jag har folk. Hela tiden. framför, bakom, sidospeglar, döda vinkeln - säkert var 10 sekund. Man är alltid så extremt utsatt på motorcykel så det ligger i ryggmärgen sedan dess. Det tackar jag verkligen för.

En annan grej jag blev utsatt för var rätt hemskt.

Jag åkte hem från jobbet, ligger bakom en lite äldre SUV, kanske 35-50 meter ifrån så hör jag någonting, som om någon nitar på bromsen och hjulen låser sig... Precis det hände. SUVen framför mig fick höger bakhjul låst och bromsade in kraftigt UTAN att bromslampan lös. Tillslut förstod jag vad som höll på att hända, smälla in rakt i baken på denna bil i över 100kmh. Snabbt agerade jag och kollade döda vinkeln, slängde mig till höger och missade bilen med en halvmeter, han fick sladd, jag med, vi gled båda mot väggrenen och satte hjärtat i halsgropen. Killen var väl i min ålder, 27-30 och förstod NADA vad som hade hänt, vi båda kramade om varandra över att vi klarade oss. Frågade om han ville ha hjälp med något, hålla sällskap tills att bärgare kom men han klarade sig sa han.

Kontentan av detta är att vad som helst kan hända när som helst. Agerade jag rätt? Om det var en bil till höger om mig, hade jag valt att preja bort honom/henne eller hade jag valt att smälla in i SUVen? Fy fan... vill inte tänka på det.

MEN. Hade jag inte varit allert och eller haft ögonen i en mobiltelefon hade det sannerligen smällt oavsett.

Exakt detta är ju varför avstånd till framförvarande är bokstavligt talat livräddare. Du köper dig själv lite tid och marginal att hinna reagera på något som inte borde ske, inte kan förutspås eller för den delen kan garanteras aldrig ske... bilar går sönder.

Just bromsar och däck är det dock många som snålar och inte tänker på. Men de 4 billiga däcken är allt du har mellan marken och en 1,5-2,5 ton stålklump farande i 100km/h med en rörelse energi på ca 0,5-1MJ eller energin av 0,5-1kg TNT, dvs en rörelse energi nog för att krossa det mesta i sin väg. Och de små rostiga bromsskivorna och halvt utslitna budget bromsoken du har är allt som finns för att stanna detta.

Så snälla... snåla inte på dessa saker. Köp de bästa däcken och bromsarna du kan, för de är bokstavligt talat din livlina...

Sen kan man tänka på dessa dårar som kör ca 225km/h med sina 2,5Ton SUV på Autobahn... Deras bromsar ska hantera ca 5MJ... eller denna mängd energi... (Vill du sitta i den bilen på filmen och tro att en krockkudde räddar dig?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Jag har aldrig stött på en bil där det inte indikeras i instrumenteringen att dimljusen är tända.
Möjligtvis om de är eftermonterade?

Ingen lampa slocknade när jag vred av lamporna vad jag kan minnas, förutom där fram då. Jag tror inte de är eftermonterade men jag är inte hundra.

Permalänk
Avstängd

Om moderator tog bort mitt förra inlägg så får ni gärna förklara för mig i PM eller liknande varför det blir så?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Blev omkörd på enfiligt direkt efter en rondell när första snön hade lagt sig. Jag skulle köra om en lastbil dessutom och hade placerat mig till vänster strax innan där vägen särar på sig i 2 filer... hörde ett buller från sidan av bilen och sket nästan ner mig när jag såg en subaru. En cm från mig. F**an va förbannad jag blev.

Får man fråga vem som fick/ska få skulden i rondellkrashen? Har själv hamnat i samma situation där folk i högerfilen gör en "full-sväng" utan någon som helst signalering, även fast man själv kör i innern och ska rakt fram.

Har själv alltid fått kört EXTRA långsamt - dvs lägga i ettan och stannat - för man kan lukta sig till när det är på väg att hända. Nån gång för länge sen läste jag att man alltid har väjningsplikt när man gör filbyten, därför är jag skraj för att köra ut ur rondellen.

borde nog precisera lite, rondellen i fråga är bara tvåfilig fram dit där jag skulle ur, sedan försvinner högerfilen så i detta fallet var det ganska uppenbart att felet låg på den andra parten då hen körde in i min fil för att fortsätta vänster när högerfilen försvann (och jag skulle ur rondellen), så jag blev påkörd i sidan

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Jag kör på en väg med dubbla filer och kommer ikapp en långtradare. Tycker den ser väldigt vinglig ut och hastigheten varierar mellan 70-80. Bestämmer mig ändå för att köra om och när jag kommer upp jämsides med bilen kollar jag in i hytten. Där sitter en väldigt ung kille med ena benet upp mot rutan nedan armen vilar mot benet där han håller en telefon och kikar på film. Visst önskar man ingen ska köra i diket men just där hade jag önskat att han gjort det. En fara för allmänheten och en lite personbil hade han utan problem krossat med sina 60 ton.

Sen grövre böter för folk som inte har vinterdäck på vintern. Där 2mm snö i Stockholm får trafiken att stanna för att nån inte har tillräckligt bra däck.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Att köra 20-30 under skyltad hastighetsgräns anser jag klart störande av trafikrytm. Ta bara tung trafik som exempel som inte har samma omkörningsmöjligheter och det är troligen ingen bra körekonomi att harva bakom dig...

Och om du inte kört i 110/120, hur har du ens någon aning om din bil drar mindre bränsle vid 80-90? Utväxlingen kanske är anpassad för 110 och drar mer vid 80-90

Om du inte trivs att köra motorväg så kanske du inte passar bakom ratten

Skickades från m.sweclockers.com

Det är sådana där tankar, att man upplever minsta avvikelsen i trafiken som "störande" som gör att folk stressar upp sig bakom ratten och gör ogenomtänkta manövrar. Bättre köra i 80-90 då, då är det sällan man ens behöver överväga att köra om nån

Upplever man att man ofta blir irriterad bakom ratten så ligger man i riskzon för att vara inblandade i trafikolyckor och det är nått att vara uppmärksam på. Jag har inte alltid varit nån form av zen bakom ratten, men jag har kört nog mycket och länge både privat och på jobb för att hitta hur jag trivs bäst att köra i olika situationer.

Har under jobbet varit på ett flertal dödsolyckor, ingen trevlig syn och ger en lite perspektiv på vad som kan bli priset man får betala genom att stressa i trafiken, och det önskar jag ingen medtrafikant oavsett hur de kör.

Bättre ta det lugnt, anpassa sin körning och lösa de situationer som dyker upp. Att köra hemifrån 5 min tidigare kan göra underverk och bilkörningen blir betydligt mer njutbar. I annat fall, att komma en kvart sent är bättre än att inte komma fram alls.

Ser jag att en lastbil eller ett annat fordon som försöker köra om, oavsett vad för väg det är, brukar jag underlätta det för det fordonet bara, jag håller det enkelt.

Nu kanske jag svävat ut lite och kommit ifrån ämnet men så kan det vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Ingen lampa slocknade när jag vred av lamporna vad jag kan minnas, förutom där fram då. Jag tror inte de är eftermonterade men jag är inte hundra.

Brukar vara olika för dimljus fram och bak.

Har aldrig varit med om en lampa på instrumentpanelen för dimljus fram, dock brukar knappen eller vredet ha en liten diod för när dem är på. Säger inte att det inte finns på nån bil, men aldrig i nått fordon jag kört.

Bak är det tvärtom, när man tänder dimljus bak har jag alltid fått att en lampa på instrumentpanelen tänds för att indikera detta, samt en liten diod på reglaget för att man lätt ska hitta det när man ska stänga av det.

Tror detta har att göra med att bakre dimljus är väldigt bländande samt att tanken är att man, i dimma, ska stänga av det när bakom varande bil är så nära att vanliga bakljusen räcker.

Brukar själv ge ett helljus-blink till folk som kör halvljus+dimljus när det är mörkt och jag upplever det som bländande.

Permalänk
Medlem

@Panzerfister:
De flesta Saabar och BMW jag har ägt indikerar ifall du använder dimljus fram eller bak.
Har vaga minnen om att inga äldre fordon brukar göra detta dock, kan inte minnas att min Saab 99 eller Volvo 240/740 hade enskilda lampor för dimljus i instrumentpanelen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Exitus:

@Panzerfister:
De flesta Saabar och BMW jag har ägt indikerar ifall du använder dimljus fram eller bak.
Har vaga minnen om att inga äldre fordon brukar göra detta dock, kan inte minnas att min Saab 99 eller Volvo 240/740 hade enskilda lampor för dimljus i instrumentpanelen.

Saab 99 hade inte originalmonterade dimljus, luftintaget för kylningen av batteriet satt i spoilern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag kör mestadels lugnt och sansat. Jag kan dra på när jag ser att de finns möjlighet. Mestadels på landsväg, men ibland kan man trycka på inne i stan på låg växel. Inget idioti i trafiken däremot. Jag är medveten om att de finns andra medtrafikanter/fotgängare som faktiskt är idioter. Medtrafikanterna som jag hänvisar till idioter syns ofta i rondeller eller när dom tror att man kan korsa 2 körfält hastigt utan att folk bakom behöver tvärnita, (hände framför mig häromdagen).

Sen låter de väl alltid lite så, Jag kör bra och alla andra är idioter, men jag gör inte såna filbyten. Fan har jag kört så jävla fel så får jag ta en omväg för att komma rätt. Och jag tror dom flesta tänker så, men alla inte gör de.

Mobilförbud är bra. För min del spelar de ingen större roll. Telefonen/musik på blåtand. Enda gången de blir ett problem för mig är väl om jag ska byta spellista. Men jag har själv varit duktig på att inte kladda på telefonen när jag kör. Jag märker att jag har iaf inte sån kontroll att jag kan kika ner i mobilen och köra samtidigt. Så jag låter bli oftast. Byta playlist kan hända att jag gör lite snabbt. Men aldrig surfande på mobilen.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Uppskattningsvis kan 85% av bilisterna i Malmö inte köra bil, vilket är något mer än skåningar överlag. Stockholmare som tror att trafiken är jobbig där är välkomna ner till de sydligare delarna i landet. I Stockholm är trafiken tät, men överlag hjälps man åt, blinkar nån och vill byta fil så brukar man släppas in. I Skåne så täpper folk omedelbart till en ev. lucka, för "inte fan ska den jäveln få svänga in framför mig"...

Håller helt med dig. Samma i GBG upplever jag. Har kört en del sthlm och upplever det mycket vänligare trots tätare trafik. Folk tackar ju till och med när dom blir insläppta tex. Första gången jag såg det undrade jag varför människan höll på att flippa med blinkersen

Och som du säger vävning är förenat med livsfara. Tycker det är jobbigt att köra i GBG ibland för man måste vrida huvudet 180 grader för att ha koll på allt som händer, vilket resulterar i att man mister fokus framåt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exitus:

@Panzerfister:
De flesta Saabar och BMW jag har ägt indikerar ifall du använder dimljus fram eller bak.
Har vaga minnen om att inga äldre fordon brukar göra detta dock, kan inte minnas att min Saab 99 eller Volvo 240/740 hade enskilda lampor för dimljus i instrumentpanelen.

Ja där ser man! Har aldrig haft Saab eller BMW själv så tur jag la in en brasklapp om mina kunskapsluckor.

Nu var det över 10 år sedan jag hade en 240, och den var gammal redan då!
Vet att jag inte hade dimljus fram men troligtvis bak som hade en alldeles egen vipp-knapp i mittkonsollen, men om den hade en lampa kopplat till sig i instrumenteringen, ytterst oklart! Gissar att själva knappen lös så pass att det inte behövdes kopplas ytterligare lampor.

Permalänk
Medlem

I Göteborg vet dom inte hur blinkers fungerar. Blinkers i en rondell, vad är det?

Permalänk
Medlem

Blev påbackad en gång på en stor parkering. Jag hoppade ur bilen och hon likaså, och då säger hon "Jag ber om ursäkt, jag har bagaget fullt av packning så jag ser ingenting bakåt".... låt mig då tillägga att hon hade en jämnårig passagerare som hade kunnat agera "öga" åt henne.
Vissa är smartare än andra, jag hade då i alla fall aldrig backat om jag inte såg något..

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Har nyligen självt börjat köra motorcykel och då en gammal häck från 1987 med trumbroms bak och utan ABS. INTE så kul att komma runt en krök och behöva tvärnita bakom en lastbil. Har inte så mycket med hans körförmåga att göra men om det händer något när man sitter på en motorcykel spelar det inte något större roll vem som gjort fel, det är ändå du som stryker med.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Jag har kört med dimljus+halvljus. Köpte ny bil. Räknade med att allt var inställt korrekt (lagligt). Har aldrig behövt dimljus och hade ingen koll på hur det funkade. Ett fåtal bilar blinkade med helljus mot med ett par enstaka tillfällen som jag i efterhand misstänker hade med dimljusen att göra.

Det är lätt att man missar. Speciellt om man själv inte startat dem för det syns inte innifrån. Jag såg det i reflektionerna i glasruta när jag hade tankat en gång. Då stängde jag av dem. Jag håller med om att det är irriterande och det är till och med olagligt att köra så. Men det är tyvärr lätt hänt.

Får man inte lära sig det när man tar körkort att man ska starta bilen och ta en runda runt bilen och kolla så att allt är riktigt?
(inför varje åktur om man frågar körskolelärarna)

Nae, men skämt åsido, visst kan det vara så att man kör runt med dem av misstag, men efter ett gäng helljus så borde man ju ta en funderare vad det kan bero på.
Tack för du stängt av dem nu åtminstone!

Skrivet av keyser:

Jag har aldrig stött på en bil där det inte indikeras i instrumenteringen att dimljusen är tända.
Möjligtvis om de är eftermonterade?

Samma här, i princip, har varit något bil där det enbart indikeras om bakre dimljusen är på, så det finns undantag!

Många bilar måste man ju dessutom aktivt sätta på dimljusen vid uppstart för att de ska tändas.
Mest förbannad blir man ju nästan på de som inte bara lyckas slå på de främre dimljusen, utan även det bakre.
Framförallt stjärnklara sommarnätter, men även de som tror att det är legitimt att köra runt med det bakre på för att det är lite snö eller regn ute, även om man ligger c.a 20 meter bakom

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Tror detta har att göra med att bakre dimljus är väldigt bländande samt att tanken är att man, i dimma, ska stänga av det när bakom varande bil är så nära att vanliga bakljusen räcker.

Brukar själv ge ett helljus-blink till folk som kör halvljus+dimljus när det är mörkt och jag upplever det som bländande.

yep, precis.
Det bländar rätt ordentligt, dessutom gör det de vanliga bromsljusen mindre synliga/effektiva, rätt vettigt om man ligger i en bilkö t.ex

Många verkar missförstå det ljuset som ett "det är lite mörkare ute det är bäst jag gör mig extra synlig".
Man kan ju åtminstone trösta sig med att de blir extra-extra synliga om man som bakomvarande bil behåller helljus och extraljus på, så brukar hjälpa dem med det.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Förlåt mig men vad är meningen med att blinka vänster i rondeller? Blinkar du vänster så fort det finns möjlighet att svänga höger på vanliga vägar också? Blinkar man inte höger så ska man fortsätta köra i rondellen, att blinka vänster och sen snabbt slå på högerblinkersen när man ska ut gör bara mer skada än nytta.

Meningen är ju att folk skall veta var du ska? Ska du fortsätta köra i rondellen eller ska du ut? Det är en fördel för den som väntar, ser till sin vänstra sida att en bil kommer, är vänster blinkers på så vet du att du får vänta lite till, blinkar den inte (dvs om dom blinkar med höger eller inte alls, ibland ser man ju inte om dom blinkar höger från den vinkeln) så vet du att dom skall ut och du kan ta chansen och köra. Detta lär dom ut i trafikskolorna.

Skrivet av nils45:

I Göteborg vet dom inte hur blinkers fungerar. Blinkers i en rondell, vad är det?

Du skall använda blinkers i en rondell.

Sålunda ger inte trafikförordningen (1998:1276) 65§ något stöd för att tecken/blinkers ska ges vid färd rakt fram. Däremot ska tecken/blinkers användas vid vänstersväng/vändning och som vanligt vid eventuellt körfältsbyte.

en liten eller normalstor cirkulationsplats ska behandlas som en korsning; det vill säga att man blinkar i den riktning man är på väg samt när du byter körfält. Men du bör även blinka när du svänger ut ur cirkulationen - Transportstyrelsen

@Otori Du har rätt, läs ovan^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Du kanske har nått den åldern där du bör ta om ditt körkort? Nuförtiden försöker vi underlätta så mycket som möjligt för våra medtrafikanter, blir inte trafiken bättre då tycker du?

Problemet är ju bara att de flesta av alla som blinkar vänster i rondeller aldrig blinkar höger när de ska ut utan de fortsätter blinka vänster eller slår bara av sin blinkers och skapar därmed irritation och ibland livsfarliga situationer.
Har själövklart ingen underlag för detta annat än min egen erfarenhet av att sitta i bilen 3-5 timmar dagligen i jobbet, ser väldigt ofta folk som blinkar vänster, men i princip aldrig någon av dessa vänsterblinkare som blinkar höger.
Gör därför precis som BergHa och ger vänsterblinkare extra plats då man aldrig vet vart de faktiskt är på väg.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Problemet är ju bara att de flesta av alla som blinkar vänster i rondeller aldrig blinkar höger när de ska ut utan de fortsätter blinka vänster eller slår bara av sin blinkers och skapar därmed irritation och ibland livsfarliga situationer.
Har själövklart ingen underlag för detta annat än min egen erfarenhet av att sitta i bilen 3-5 timmar dagligen i jobbet, ser väldigt ofta folk som blinkar vänster, men i princip aldrig någon av dessa vänsterblinkare som blinkar höger.
Gör därför precis som BergHa och ger vänsterblinkare extra plats då man aldrig vet vart de faktiskt är på väg.

Får nog hålla med om att de som blinkar vänster i en rondell alltför ofta inte markerar vart de skall senare. Blinkar jag vänster själv så är det för att visa inkommande trafik att det är okej(t.ex. en lastbil) men jag är noga med att blinka ut, vilket man alltid skall. Dock är det enkom om jag ser att jag kan underlätta föär trafik som kommer, blinkar inte vänster annars då jag blvit lärd att inte göra så.
Med det sagt så är man nog inte alltför vanlig, tyvärr.

Stöter även på de som är lärda att de kan störta in i en rondel, då det är de som kör i rondellen som har väjningsplikt. T.ex. är det så i Frankrike. Men stöter på dessa alltmer även här.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Sålunda ger inte trafikförordningen (1998:1276) 65§ något stöd för att tecken/blinkers ska ges vid färd rakt fram. Däremot ska tecken/blinkers användas vid vänstersväng/vändning och som vanligt vid eventuellt körfältsbyte.

en liten eller normalstor cirkulationsplats ska behandlas som en korsning; det vill säga att man blinkar i den riktning man är på väg samt när du byter körfält. Men du bör även blinka när du svänger ut ur cirkulationen - Transportstyrelsen

Om du citerar en källa så se för <infoga valfritt kraftord här> till att hänvisa till källan, i detta fall Ernst Donlemar och sidan http://www.trafiksakerhet.se/, eller mer specifikt "Nya trafikregler för körning i vägkorsning rondell/cirkulationsplats".

Det finns för övrigt rätt mycket tänkvärt att läsa där. Alla rondelltalibaner som ilsket svär åt oss som blinkar vänster i rondeller, eller de som tycker rondellkörning är enkelt, bör läsa och begrunda den sidan. Speciellt de stycken där det exemplifieras att domstolars och polisens tolkning av trafikförordningen inte alltid är den man tror dom ska ha.

T.ex. detta som du verkar ha missat: "Polisen bötfäller dig om du inte ger tecken till höger även när du kör rakt fram inom din vägmarkering."

Den senaste omarbetningen av sidan är dock i min mening rätt misslyckad då länkningarna ger ett rörigt intryck och gör den svårare att följa.

F.ö. finns det ett fint exempel på en sammanstötning liknande den @htbtoma var med om, där personen i htbtomas situation ansågs bära skulden; Trafiksituationer som visar vad som hänt.

Rättelse; det var @htbtoma som hade haft en sammanstötning, inte TS.
Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Problemet är ju bara att de flesta av alla som blinkar vänster i rondeller aldrig blinkar höger när de ska ut utan de fortsätter blinka vänster eller slår bara av sin blinkers och skapar därmed irritation och ibland livsfarliga situationer.

Jag, och fler med mig har jag sett, blinkar både vänster och höger. I mindre rondeller som liknar en fyrvägskorsning spelar det, i min mening, egentligen ingen roll om man skippar högerblinket ut ur rondellen, då vänsterblinket in i rondellen är viktigare för att tydligt markera vart man är på väg.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Stöter även på de som är lärda att de kan störta in i en rondel, då det är de som kör i rondellen som har väjningsplikt. T.ex. är det så i Frankrike. Men stöter på dessa alltmer även här.

Det är sällan tycker jag, men igår råkade jag faktiskt ut för inte mindre än två idioter som tyckte att dom kunde ta sig förkörsrätt in i rondellen, samtidigt! I en tvåfilig, ganska liten rondell, bestämde sig en privatbilist och en taxi att ta sig friheten att köra in i rondellen mitt framför mig så att jag tvingades till en rätt hård inbromsning. När jag uttryckte mitt missnöje medelst tutan så stirrade de på mig som om jag var idioten. Kändes nästan som en situation där långfinger var påkallat, men jag bestämde mig för att upprätthålla ett hyfsat civiliserat uppträdande.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20170...

Denna sida samanfattar ganska bra vad som gäller! Trots allt så är det mest irriterande i en rondell när folk blinkas vänster men skiter i att blinka ut. Då kan man lika gärna skippa att blinka vänster...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Stöter även på de som är lärda att de kan störta in i en rondel, då det är de som kör i rondellen som har väjningsplikt. T.ex. är det så i Frankrike. Men stöter på dessa alltmer även här.

Nja, dessa "rondeller" är inte skyltade som rondeller utan är en rund korsning där högerregeln gäller. En rondell är alltid skyltad, även i Frankrike, annars är det ingen rondell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Får man fråga vem som fick/ska få skulden i rondellkrashen? Har själv hamnat i samma situation där folk i högerfilen gör en "full-sväng" utan någon som helst signalering, även fast man själv kör i innern och ska rakt fram.

Har själv alltid fått kört EXTRA långsamt - dvs lägga i ettan och stannat - för man kan lukta sig till när det är på väg att hända. Nån gång för länge sen läste jag att man alltid har väjningsplikt när man gör filbyten, därför är jag skraj för att köra ut ur rondellen.

Tips är att aldrig ligga i innerfiler när du ska ut. Du kan, och får göra det, men man måste som sagt tänka på vem som har förkörsrätt.

Se det så här.

I denna ligger du i vänster filen... och plötsligt svänger höger!? Detta låter konstigt eller hur?
Men exakt detta är ju vad man gör när man kör ut ur en rondell från innerfilen. Så det gäller att det inte finns någon bil på din högra sida, annars riskerar du ju krocka med denna (som ju får lov att köra rakt fram också).

Det du bör göra är istället detta:

Du kan göra detta lugnt och fint, i rondellen, precis som vanligt filbyte, bara tänk på väjningsplikten när du byter fil. Och de som inte är i rondellen (sett ovan från bilden) har väjningsplikt mot dig.

Permalänk
Medlem

Jag hade en kollega vars son blev påkörd i sidan när han passerade genom en rondell. Ursäkten från herren som körde på honom var att han hade imma på glasögonen. Ändå valde han att framföra sitt fordon, man blir mörkrädd.

Under en tid arbetade jag vid inpasseringen på ett större företag, då fick man se en hel del skräckexempel under vintern. Det som tog priset var killen som endast hade skrapat ett titthål på framrutan med en diameter på max 20 cm. Resten av bilen hade ett tjock lager med frost.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.