Förbud mot oregistrerade kontantkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Tack för detta inlägget något som jag sagt 5ggr redan i denna tråden men nördarna på sweclockers med sina NAS och 50TB burkar vill så gärna värna om anonymiteten.

Folk i denna tråden har levt under en sten de senaste 10 åren och vet inte hur samhället ser ut idag tragiskt nog.

Nej. Det finns folk som inte är villiga att ge upp våra privatliv, yttrandefrihet och friheter för att ”anpassa oss till den nya världen”. Det är ditt tankesätt som är problemet.

Fake news och/eller staten hotar med Ryssar och Islamister och du reagerar positivt till att fina friheter tas bort av staten.
Folk är lättlurade får vars friheter leds mot slakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Six:

Till och med skype har börjat med kryptering och tro att polis eller ens säpo skulle knäcka krypteringar är skrattretande.
Kör skype på en reggad telefon och spara inte historik, vad var det tänkt att polisen skulle göra nu?

Men snälla rara. Har vi inte lärt oss något de senaste 10 åren?

CIA, FBI, NSA m.fl har samtliga haft tillgång till alla smartphones och kunnat avlyssna vem fan dom velat, inklusive Angela Merkel. Tro fan att SÄPO kan göra exakt samma sak om de vill.

Prism, Echelon, NSA Call Databse, Titan, the Fappening, Meltdown, Spectre, det finns hur mycket exempel som helst på när samhället har fått reda på övervakning och brutna säkerhetsområden. Tänk då vad vi inte får reda på.

Om det är något som är skrattretande så är det fan detta uttalande: "tro att polis eller ens säpo skulle knäcka krypteringar är skrattretande. Kör skype på en reggad telefon och spara inte historik, vad var det tänkt att polisen skulle göra nu?".

Att någon ens tror för en sekund att Skype skulle vara säkert att inte bli avlyssnad på, det är vad som är skrattretande.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Du kanske skulle titta på vad jag skrev igen... Knäcka kryptering och knäcka en smartphone är väldigt skilda saker. Aldrig heller påstått att man skulle vara säker från avlyssning bara att polisen inte har något att komma med.

Deras befogenheter är rätt limiterade så att du skulle åka dit efter att deras bevisning består av att ha hackat din telefon är ju inte direkt troligt.
Om vi nu inte går samma fula väg som usa där man helt enkelt ljuger om hur information kommit in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Har varit samma här i vårt landsting. Mejlat dem och undrat, men inte fått något svar. Man kollar ju alltid på numret innan man svarar. Slipper som tur väl kontakt med vården, så vet inte om de ändrat sin växel.

För min del så har jag spärrat samtal som saknar telefonnummer. Hälsocentralen som lovar att ringa skriver numer brev. Av någon anledning så använder sjukhuset telefonnummer trots att det går via samma växel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Oregistrerade kontantkort är inte samma sak som att ha dolt/hemligt telefonnummer.

Hur legitimerar du dig idag om du skall ha ett abonnemang? Tycker du att det är besvärligt?

Jag köper ett kort över disk och betalar kontant.
Det brukar gå bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av abki:

Jag köper ett kort över disk och betalar kontant.
Det brukar gå bra.

Och om du skall hämta ut ett paket på posten? Hur går det till? Är det också extremt besvärligt?

Permalänk
Avstängd

Allt som kan hjälpa polisen att ta fast brottslingar och stoppa terrorbrott är bra saker. Om nu folk är så rädda att deras relefonnummer ska synas har något fuffens för sig.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Och om du skall hämta ut ett paket på posten? Hur går det till? Är det också extremt besvärligt?

Nä fast då är det inte saker som jag ska ha själv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av abki:

Nä fast då är det inte saker som jag ska ha själv.

Nu förstår jag inte alls vad du menar, inte skall ha själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Nu förstår jag inte alls vad du menar, inte skall ha själv?

Man kan handla för andras räkning också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av abki:

Man kan handla för andras räkning också.

Och det är relevant för frågeställningen på vilket sätt, menar du?

Permalänk
Medlem

Kom att undra på om det kan bli strul för folk med betalnings anmärkningar när man plötsligt skulle behöva regga ett kontant kort också.
Tycker inte att det borde vara ett problem då man betalar i förväg men vem vet om telefon företag skulle ha nån svartlista på folk som tex har obetalda telefon räkningar.

För en del år sedan så tog jag nämligen på mig ett abonnemang för en kompis då han inte fick göra det själv pg av tidigare strul.
Verkligen inte lätt att reda upp ens liv när man inte ens kan skaffa telefon eller internet uppkoppling pga anmärkningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Six:

Kom att undra på om det kan bli strul för folk med betalnings anmärkningar när man plötsligt skulle behöva regga ett kontant kort också.
Tycker inte att det borde vara ett problem då man betalar i förväg men vem vet om telefon företag skulle ha nån svartlista på folk som tex har obetalda telefon räkningar.

För en del år sedan så tog jag nämligen på mig ett abonnemang för en kompis då han inte fick göra det själv pg av tidigare strul.
Verkligen inte lätt att reda upp ens liv när man inte ens kan skaffa telefon eller internet uppkoppling pga anmärkningar.

I de lägena kan en kontantkortsabonnemang vara bra. Registrering är inte så viktig men man betalar innan an ringer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Och det är relevant för frågeställningen på vilket sätt, menar du?

Om du läser six ovan så kanske det går upp ett ljus annars får du fråga igen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av abki:

Om du läser six ovan så kanske det går upp ett ljus annars får du fråga igen.

Nej, det gick inte upp något ljus... min fråga var nämligen vad problemet med att legitimera sig för ett kontantkort var för problem för dig om det nu är så att du kan hämta ut paket på posten och där legitimera dig. Det påverkas inte av "six":s inlägg.

Så svara gärna på frågan istället.

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Helt fantastiskt... Redan i förhören med den där dåren har man fått reda på exakt vad som händer för att även registrerade kontantkort ska vara anonyma... Hans IS kontakter använde telefonnummer de fick av honom. Precis det scenariot jag hävdat hela tiden. Folk kommer helt enkelt handla med "registrerade" kontantkort, och här var det ett enkelt byte, i första ledet, efter att kontantkorten bytt ägare i ett par led är det helt omöjligt att se vem som har dem, och vem de köpt kortet av.
Det här kommer inte förändra något för de kriminella / terroristerna, men kommer ställa till det för i övrigt laglydiga som behöver ett anonymt kommunikationssätt vid ett tillfälle.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

... men kommer ställa till det för i övrigt laglydiga som behöver ett anonymt kommunikationssätt vid ett tillfälle.

Till vad?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Till vad?!

Vi har lagstadgad rätt till skydd för visselblåsare. Om det sen är tjejen som jobbar på FRA, eller killen som sköter min farmor på ålderdomshemmet anser jag kan kvitta. En svensk Snowden skulle nog ha viss fördel av tillgång till ett anonymt telefonkort, eller vad tror du?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Vi har lagstadgad rätt till skydd för visselblåsare. Om det sen är tjejen som jobbar på FRA, eller killen som sköter min farmor på ålderdomshemmet anser jag kan kvitta. En svensk Snowden skulle nog ha viss fördel av tillgång till ett anonymt telefonkort, eller vad tror du?

Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Nej, det gick inte upp något ljus... min fråga var nämligen vad problemet med att legitimera sig för ett kontantkort var för problem för dig om det nu är så att du kan hämta ut paket på posten och där legitimera dig. Det påverkas inte av "six":s inlägg.

Så svara gärna på frågan istället.

Så här ser det ut
"Kom att undra på om det kan bli strul för folk med betalnings anmärkningar när man plötsligt skulle behöva regga ett kontant kort också.
Tycker inte att det borde vara ett problem då man betalar i förväg men vem vet om telefon företag skulle ha nån svartlista på folk som tex har obetalda telefon räkningar.

För en del år sedan så tog jag nämligen på mig ett abonnemang för en kompis då han inte fick göra det själv pg av tidigare strul.
Verkligen inte lätt att reda upp ens liv när man inte ens kan skaffa telefon eller internet uppkoppling pga anmärkningar."

Sen kan man ta hem kort åt andra också utan någon större orsak. Fast pappa tycker säkert inte om det. Han anser att han kan åka till posten nån kilometer för att ösa ut paketet med rullstolen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Till vad?!

Journalister
Visselblåsare
Man slipper efterhängsna försäljare
Man kan tipsa polisen utan att råka ut för repressalier m fl.
Även turister kan ringa på sina mobiler i landet samt de kan ringa till oss från utlandet.
Man kan ha kontakt med dom man vill ha kontakt med och slippa resten

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Fel svar. Underkänt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av abki:

Så här ser det ut
"Kom att undra på om det kan bli strul för folk med betalnings anmärkningar när man plötsligt skulle behöva regga ett kontant kort också.
Tycker inte att det borde vara ett problem då man betalar i förväg men vem vet om telefon företag skulle ha nån svartlista på folk som tex har obetalda telefon räkningar.

För en del år sedan så tog jag nämligen på mig ett abonnemang för en kompis då han inte fick göra det själv pg av tidigare strul.
Verkligen inte lätt att reda upp ens liv när man inte ens kan skaffa telefon eller internet uppkoppling pga anmärkningar."

Sen kan man ta hem kort åt andra också utan någon större orsak. Fast pappa tycker säkert inte om det. Han anser att han kan åka till posten nån kilometer för att ösa ut paketet med rullstolen.

Det var ju inte det VI diskuterade. Läs om, läs rätt.

Skrivet av abki:

Journalister
Visselblåsare
Man slipper efterhängsna försäljare
Man kan tipsa polisen utan att råka ut för repressalier m fl.
Även turister kan ringa på sina mobiler i landet samt de kan ringa till oss från utlandet.
Man kan ha kontakt med dom man vill ha kontakt med och slippa resten

Allt det du skriver kan man göra med hemligt/dolt nummer, eventuellt med undantag för turisterna. Det torde komma en lösning på.

Skrivet av abki:

Fel svar. Underkänt

Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Six:

Deras befogenheter är rätt limiterade så att du skulle åka dit efter att deras bevisning består av att ha hackat din telefon är ju inte direkt troligt.
Om vi nu inte går samma fula väg som usa där man helt enkelt ljuger om hur information kommit in.

Varför skulle man ljuga om hur informationen har kommit in? Det är inte särskilt intressant att jämföra USA och Sverige i det avseendet, då vi har helt olika rättssystem. Vi har fri bevisföring och fri bevisprövning, medan USA använder sig av legal bevisteori.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Allt det du skriver kan man göra med hemligt/dolt nummer, eventuellt med undantag för turisterna. Det torde komma en lösning på.

Varken visselblåsare, eller tipsare till polisen får någon som helst nivå av anonymitet via hemligt / dolt nummer...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Trodde det var privata tankar från TS när jag läste rubriken. Men förstod snabbt att jubelidioterna just visat nytt prov på deras hjärndöd.

Om man nu kör med oreggat kontantkort så kan ingen spåra via numret.
Så lycka till att spåra dem som väljer att bryta lagen.
Och känns inte som att de tänker lägga energi på att kolla och spåra alla som kör oreggat genom att gå via luren och dess gps system. >_>

/Lifooz

Förstår inte riktigt vad du menar, förslaget var ju att förbjuda oreggade kontantkort ?

Visa signatur

Strix 1080 ti
Intel i7 7700k
DDR4 16GB 3200mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Allt som kan hjälpa polisen att ta fast brottslingar och stoppa terrorbrott är bra saker. Om nu folk är så rädda att deras relefonnummer ska synas har något fuffens för sig.

Allt är bra?

Kan vi få sätta mikrofoner och kameror på dig och alla i din släkt som är på konstant då utan att du tycker det är negativt mao? Ta även med kameror och mikrofoner i alla rum i huset/lägenheten. Det kan hjälpa. Jättebra med andra ord.

Vi inför även utegångsförbud efter kl 21 samt att alla dina mail/IMs skall granskas och godkännas innan de skickas. Skitbra, det kan ju hälpa polisen.

I filmen Cubic tror jag du kan se ett samhälle du skulle älska.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk

Det är alltid lika vidrigt med folk som välkomnar allsköns förbud och övervakning som i slutändan enbart kommer att drabba den laglydiga medborgaren medan de kriminella hittar andra och bättre lösningar.

Det är oftast samma människor som helt okritiskt stoltserar med det trötta uttrycket "har man rent mjöl i påsen..."

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Varken visselblåsare, eller tipsare till polisen får någon som helst nivå av anonymitet via hemligt / dolt nummer...

Jo det får de. Men om du räknar med att polisen/våra myndigheter är korrupta till den grad som du antyder så spelar detta ingen roll... då är du som visselblåsare körd ändå. Vore ju klädsamt om folk kan förhålla sig till rimliga scenarier i alla fall.

Skrivet av Oh Geesus:

Det är alltid lika vidrigt med folk som välkomnar allsköns förbud och övervakning som i slutändan enbart kommer att drabba den laglydiga medborgaren medan de kriminella hittar andra och bättre lösningar.

Det är oftast samma människor som helt okritiskt stoltserar med det trötta uttrycket "har man rent mjöl i påsen..."

Du behöver inte oregistrerade kontantkort som laglydig medborgare så kom inte med det uttjatade argumentet.