Australien överväger lagförslag för mer realistiskt angivna näthastigheter

Permalänk
Melding Plague

Australien överväger lagförslag för mer realistiskt angivna näthastigheter

I Australiens parlament har ledamoten Andrew Wilkie lagt fram ett förslag kring näthastigheter, då han menar på att de angivna datahastigheterna rimmar illa med verkligheten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra även om det är ett mycket litet problem här i Sverige för fast Internet. För mobila nätverk kunde det kanske vara av intresse. Vore bra om EU gjorde något liknande då de andra länderna knappast kan mäta sig med Sverige överlag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tvivlar inte alls på att många får väldigt mycket lägre hastigheter än dom betalar för, speciellt i Australien.

Men med det sagt så är det även alldeles för många runt om i världen som inte förstår skillnaden på megabit och megabyte, och därför tror dom får lägre hastighet än dom ska även fast så inte är fallet.

Permalänk
Medlem

Men att exakt angiva datahastigheter på det trådlösa, är väl rätt svårt då det är så störningskänsligt.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Inaktiv

Bra men skärpta regler, även om bra bredband är svårmätt.

Jag själv åker dagligen förbi ett område i ingenmansland där det knappt finns någon täckning alls, det låter ju rimligt när så få bor där. Det är bara det att det är typ 10 000 personer som varje dag utsätts för denna internetskugga och jag tror knappast någon bredbandsbolag tänker göra något åt saken.

Så val a mobil bredband är en komplicerad fråga och det för förenklas, det vore i.o.f.s. något för olika testsidor att göra tester på.

Permalänk
Medlem

Bredbandsbolaget erbjuder 100mibt men presterar sällan över 20 i det område jag bor. Men jag har inga alternativ eftersom bostadsföretaget jag hyr av inte tillåter fri konkurrens. Det är BBB eller inget som gäller här. Kanske lagstiftarna skulle kolla över den situationen likväl.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Skrivet av danedi:

Bredbandsbolaget erbjuder 100mibt men presterar sällan över 20 i det område jag bor. Men jag har inga alternativ eftersom bostadsföretaget jag hyr av inte tillåter fri konkurrens. Det är BBB eller inget som gäller här. Kanske lagstiftarna skulle kolla över den situationen likväl.

Typ något likt elnätet?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Australien har helt fenomenalt dåligt internet. Bodde där ett par månader och saknar det inte alls, kan jag lova.

Permalänk
Medlem

Kan hålla med om att Australiens och Nya Zeelands nät är dåliga och prissatta vansinnigt.
Problemet med ”Upp till...” borde hanteras med att svara ”Då betalar jag upp till...”

De borde ange en lägsta garanterade hastighet.

Permalänk
Medlem

Australien har dessutom ett stort problem med grov överbokning, speciellt inom NBN.

Det är ganska omfattande problem folk får stå ut med där man går från 80-90 Mbps under dagtid, till mindre än 2-3 Mbps under kvällen i snitt till samtliga källor, även inom operatörens nät, då de köper kapacitet av NBN mot slutkund, och det räcker inte till. Väldigt många som sparar in på kostnaderna där.

Permalänk
Medlem

Snitthastigheter kanske är bättre, betalar för 30/? ADSL med det som kommer in i huset ligger (idag) på ungefär 20/2 med 30ms ping. Med genomsnittshastigheter och priser kanske man skulle ligga kring 200kr/månaden istället, kommer nog spara upp 6k 7k till sommaren så man kan installera fiberconverter i huset och köra 100/100 för billigare peng med banhof eller något, kan ju knappast bli sämre än det man har.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Tar man betalt för något så får man också leverera. Sedan att det kan vara svårt att vara exakt har jag förståelse för men borde det inte gå att sätta en felmarginal på max 10%? Pröjsar man för 500-500 så är 450 helt ok, får jag i snitt lägre än det så ska jag inte heller behöva betala för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad är det som är svårt med att förstå ”Upp till”? Är ju hur tydligt som helst, befolkningen har tydligen bara blivit korkade nu för tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hank Solo:

Vad är det som är svårt med att förstå ”Upp till”? Är ju hur tydligt som helst, befolkningen har tydligen bara blivit korkade nu för tiden.

Är väl inte så svårt att förstå (imho).
Problemet är väl bara om det är stora skillnader mellan upp till hastigheterna och vad man får ut i verkligheten.
Säg om du har upp till 100Mbit och får ut 80Mbit så kanske du är ganska nöjd. Men säg om du betalar för ett upp till 100Mbit men bara får ut 8Mbit så är det inte lika kul.
Kan bli svårt och dyrt att ge garanterade hastigheter. Men jag tycker att generellt så borde verklig hastighet hamna någonstans i närheten av upp till hastigheterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hank Solo:

Vad är det som är svårt med att förstå ”Upp till”? Är ju hur tydligt som helst, befolkningen har tydligen bara blivit korkade nu för tiden.

Det är inte svårt att förstå men det är en lullig formulering som är ganska intetsägande om "upp till" hastigheten ligger långt över vad användaren får ut under stora delar av dygnet och därför inte ger en riktig bild av vad användaren faktiskt kan förvänta sig. Antingen ska den genomsnittliga hastigheten vara rimligt nära den nämnda "upp till" hastigheten annars behöver användarna mer information om tjänsten de betalar för... liksom Australien nu överväger i form av en "Genomsnitts hastighet".

Jag blir glad den dagen de kombinera "Upp till" informationen med "Genomsnitt" och "Lägsta" hastigheter för då VET jag vad jag kan förvänta mig.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

EU kanske kunde ta itu med liknande problem i Europa, bor ofta på Hotel med ”high speed internet” vilket i stort sett duger till text tv och mail

Letat mycket och per definition är high speed internet inte fastställt.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hank Solo:

Vad är det som är svårt med att förstå ”Upp till”? Är ju hur tydligt som helst, befolkningen har tydligen bara blivit korkade nu för tiden.

Problemet är att man kan marknadsföra detta som egentlig hastighet men komma undan via ett kryphål. Det vore som om en bilförsäljare sa "Den går i 200" för att sedan hänvisa till den där milisekunden den kom upp i 200 km/h innan hela bilen rasade samman. Det är ett fult försäljningsknep helt enkelt. Ett knep som bara är till lura kunden.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hank Solo:

Vad är det som är svårt med att förstå ”Upp till”? Är ju hur tydligt som helst, befolkningen har tydligen bara blivit korkade nu för tiden.

Tänk typ att man köper nyaste scania lastbil men får en saab 99 anno 1970 med sönderrostad dragkrok för att det stog "inga garantier" då man skrev på alla papper, det är på den nivån i Australien ibland. Själv betalar man för 30/? men får 20/2 (har än aldrig sett över 25 ner i mitt liv), så en tredjedel av pengarna är lite slöseri, om man hade fått 25 normalt med toppar närmare 30 och dippar närmare 20 hade situationen varit lite annorlunda.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Tänk typ att man köper nyaste scania lastbil men får en saab 99 anno 1970 med sönderrostad dragkrok för att det stog "inga garantier" då man skrev på alla papper, det är på den nivån i Australien ibland. Själv betalar man för 30/? men får 20/2 (har än aldrig sett över 25 ner i mitt liv), så en tredjedel av pengarna är lite slöseri, om man hade fått 25 normalt med toppar närmare 30 och dippar närmare 20 hade situationen varit lite annorlunda.

Ännu värre till och med, monopolsituation på den lastbilen dessutom.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Avstängd

Rimlig lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Problemet är att man kan marknadsföra detta som egentlig hastighet men komma undan via ett kryphål. Det vore som om en bilförsäljare sa "Den går i 200" för att sedan hänvisa till den där milisekunden den kom upp i 200 km/h innan hela bilen rasade samman. Det är ett fult försäljningsknep helt enkelt. Ett knep som bara är till lura kunden.

Vad gör bilförsäljaren för fel om han säger att den går i 200km/h? En bil har en topphastighet, dvs upp till, att du sedan inte får köra i 200km/h är varken biltillverkarens eller försäljarens fel.
På samma sätt är det inte internetleverantörernas fel att många använder sin bandbredd samtidigt vissa tider på dygnet och belastar stationerna så pass att du inte får ut ”full” hastighet (lika lite som att det är biltillverkaren eller försäljarens fel att det är hårdare trafik på våra vägar vissa tider på dygnet), det är inte ens ett problem att hastigheten på bandbredden sänks dessa tider då du fortfarande kan göra vad än du håller på med med godtagbar hastighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hank Solo:

På samma sätt är det inte internetleverantörernas fel att många använder sin bandbredd samtidigt vissa tider på dygnet och belastar stationerna så pass att du inte får ut ”full” hastighet
Skickades från m.sweclockers.com

Så det är inte leverantörens fel att de säljer mer än de klarar av att leverera??

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hank Solo:

Vad gör bilförsäljaren för fel om han säger att den går i 200km/h? En bil har en topphastighet, dvs upp till, att du sedan inte får köra i 200km/h är varken biltillverkarens eller försäljarens fel.
På samma sätt är det inte internetleverantörernas fel att många använder sin bandbredd samtidigt vissa tider på dygnet och belastar stationerna så pass att du inte får ut ”full” hastighet (lika lite som att det är biltillverkaren eller försäljarens fel att det är hårdare trafik på våra vägar vissa tider på dygnet), det är inte ens ett problem att hastigheten på bandbredden sänks dessa tider då du fortfarande kan göra vad än du håller på med med godtagbar hastighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Eftersom 200 KM/h förstör bilen så är det fel att säga "Upp till". Precis som det är fel att säga "Upp till" 100 Mbit när man aldrig får 100 mbit/s. Eller du kanske anser det är helt okej att felaktigt marknadsföra en produkt?

Om leverantören inte kan hålla en stabil internethastighet så borde de inte lova "upp till" heller. Framförallt inte när orsaken till den nedsatta hastigheten oftast beror på felaktigheter från deras del.. antingen inte nog med centraler eller pga. att de överfyllt sin lina.

Precis som jag är emot att man får överboka flygplan och tåg så är jag emot att man ska få överfylla sina internetplats samt att man inte får hålla på med gråzons tjafs som "upp till..".

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hank Solo:

Vad gör bilförsäljaren för fel om han säger att den går i 200km/h? En bil har en topphastighet, dvs upp till, att du sedan inte får köra i 200km/h är varken biltillverkarens eller försäljarens fel.
På samma sätt är det inte internetleverantörernas fel att många använder sin bandbredd samtidigt vissa tider på dygnet och belastar stationerna så pass att du inte får ut ”full” hastighet (lika lite som att det är biltillverkaren eller försäljarens fel att det är hårdare trafik på våra vägar vissa tider på dygnet), det är inte ens ett problem att hastigheten på bandbredden sänks dessa tider då du fortfarande kan göra vad än du håller på med med godtagbar hastighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Det börjar gränsa till falsk/vilseledande marknadsföring, att bandbredden blir bajs när alla och fans mormor ska kolla på netflix fredag kväll kanske ingen är någon nyhet, men när man konsekvent får kraftigt sämre prestanda (vad ska vi säga, 30-50%?) av det marknadsförda värdet börjar man vandra farligt nära just falsk/vilseledande marknadsföring.

Sedan är godtagbar hastighet ofta inte ens möjligt i Australien, vissa har så dåligt nät att de inte pallar att se youtube, om du nu inte tycker att sådana hastigheter är helt acceptabelt (med skyhöga priser som får comcast att se ut som guds änglar)

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Det börjar gränsa till falsk/vilseledande marknadsföring, att bandbredden blir bajs när alla och fans mormor ska kolla på netflix fredag kväll kanske ingen är någon nyhet, men när man konsekvent får kraftigt sämre prestanda (vad ska vi säga, 30-50%?) av det marknadsförda värdet börjar man vandra farligt nära just falsk/vilseledande marknadsföring.

Sedan är godtagbar hastighet ofta inte ens möjligt i Australien, vissa har så dåligt nät att de inte pallar att se youtube, om du nu inte tycker det är helt acceptabelt med skyhöga priser som får comcasts priser att se ut som gudagåvor

Är det ens möjligt?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Är det ens möjligt?

Comcast fiber 150/5 för 50 USD(412 sek)/månaden
Australisk fiber 12/1 för 60 AUD(383 sek)/månaden

edit: värt att tillägga är att comcasts priser varierar kraftigt, speciellt för lägre prisklasser, så det är inte omöjligt att deras $40 plan (25/5) kostar $50 på många ställen, jag vet inte hur det är i australien med deras priser men täckningen och verkliga hastigheter är allt annat än bra

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hank Solo:

Vad är det som är svårt med att förstå ”Upp till”? Är ju hur tydligt som helst, befolkningen har tydligen bara blivit korkade nu för tiden.

Tvärt om, folk är kloka som inte tolererar sånt skitsnack. Korkat är att bara svälja o ta emot när folk försöker utnyttja kryphål.

Du måste lära dig skillnad mellan semantik och faktisk innebörd. Annars får du problem med det sociala (finns dock sjukdomar som gör att man tolkar allt literalt som du precis gjorde).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Har en kollega på jobbet som klagade på att hastigheten på hans nya fiber beror på var i huset han är någonstans och att det är betydligt långsammare än utlovat. Frågade om han kör trådlöst och det gjorde han... Fick försöka förklara att det berodde på att han kör trådlöst. Å andra sidan utlovas fantastiska hastigheter även på trådlöst med hastigheter upp till gigabit. Marknadsförare är sällan tekniker om man säger så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Eftersom 200 KM/h förstör bilen så är det fel att säga "Upp till". Precis som det är fel att säga "Upp till" 100 Mbit när man aldrig får 100 mbit/s. Eller du kanske anser det är helt okej att felaktigt marknadsföra en produkt?

Om leverantören inte kan hålla en stabil internethastighet så borde de inte lova "upp till" heller. Framförallt inte när orsaken till den nedsatta hastigheten oftast beror på felaktigheter från deras del.. antingen inte nog med centraler eller pga. att de överfyllt sin lina.

Precis som jag är emot att man får överboka flygplan och tåg så är jag emot att man ska få överfylla sina internetplats samt att man inte får hålla på med gråzons tjafs som "upp till..".

Vad har du för klen bil om den går söner vid 200km/h?
För att få ut full hastighet krävs perfekta förhållanden, sitter du själv på linan så får du garanterat 100Mbit/s, så hastigheten på det du betalar för stämmer.
Jag har fått ut 104Mbit/s som mest vid test mitt i natten, men ligger på 85-95 på dagtid.

Permalänk
Medlem

Kan nog vara ide att se över detta i Sverige också. Tänk när 5G ska vevas igång och teleoperatörerna gör reklam med "upp till" 10Gbit/s men den verkliga hastigheten kanske snittar ett par hundra i tätort och något tiotal i glesbygd.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift