PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av gruvan88:

har jag nÄgon mer som fiskar ifrÄn kajak?

Hade en kajak ett Är. Men Àr för mycket meck och paddlande Ä för lite fiskande. MissförstÄ mig inte. Det var vÀldigt kul men man blir alltid ensam och fiska. SvÄrt att tvinga polare att lÀgga 10k pÄ en egen kajak

Köpte en bÄt. Funderar pÄ en 80trailer ocksÄ.

Verkar vara lite av en fluga med kajak. Tycker det Àr mÄng som sÀljs efter ett Är om man kollar fb köp/sÀlj inom fiske.

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | NĂ€tagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Implor:

Motorborr(aka skruvdragare). Lagomt kul att borra 150-200mm hÄl för hand :). Ekolod Àr kul ocksÄ om man fiskar större saker.

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Vore ju skönt med motorborr men det kommer nog inte hÀnda om inte polaren har en sÄn. Vill bara komma ut i lugnet och vara sÄ bekvÀm som möjligt nÀr jag vÀl sitter dÀr

Visa signatur

Grubblare

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av drwlz:

Vore ju skönt med motorborr men det kommer nog inte hÀnda om inte polaren har en sÄn. Vill bara komma ut i lugnet och vara sÄ bekvÀm som möjligt nÀr jag vÀl sitter dÀr

Är inte sĂ„ dyrt. Man Ă€ger redan en skruvdragare och borr sĂ„ Ă€r det bara en 200kr adapter man behöver

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | NĂ€tagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Implor:

Hade en kajak ett Är. Men Àr för mycket meck och paddlande Ä för lite fiskande. MissförstÄ mig inte. Det var vÀldigt kul men man blir alltid ensam och fiska. SvÄrt att tvinga polare att lÀgga 10k pÄ en egen kajak

Köpte en bÄt. Funderar pÄ en 80trailer ocksÄ.

Verkar vara lite av en fluga med kajak. Tycker det Àr mÄng som sÀljs efter ett Är om man kollar fb köp/sÀlj inom fiske.

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Har ingen kajak sjÀlv, men kan tÀnka mig att det inte Àr speciellt skönt/bekvÀmt att fiska under lÀngre perioder. Med en bÄt kan du sitta, ligga och sova middag, stÄ, landa fisken i utan problem, kÀka lunch pÄ ett bekvÀmt sÀtt..... samt att du bÄde kan ha motor och Äror.
Men som ett komplement kan det nog vara kul ibland, om man har rÀtt vatten för det i nÀrheten.

SjÀlv Àr jag med i en fiskeklubb som har bÄtar i flertalet sjöar, samt ett par pÄ trailer. Perfekt nÀr jag sÄlde av de jag hade.
SÄ nu slipper jag allt fejande och fixande pÄ vÄr/höst och behöva Äka och kolla till bÄtarna vid sjöarna emellanÄt etc. etc...

Visa signatur

Hemma hos mig Àr det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
BĂ€rbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Implor:

Motorborr(aka skruvdragare). Lagomt kul att borra 150-200mm hÄl för hand :). Ekolod Àr kul ocksÄ om man fiskar större saker.

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Äh, jag var ute pĂ„ Hornavan för nĂ„gra Ă„r sedan och borrade ett antal hĂ„l för hand. Isen var nĂ„gonstans runt 2-2.5m tjock...
Fick sÀtta pÄ förlÀngare pÄ isborret.

Visa signatur

Hemma hos mig Àr det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
BĂ€rbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

PermalÀnk
●

NÄn mer Àn jag som Àr sugen pÄ att fiska borre efter isen slÀppt? ^^

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av drakelito:

NÄn mer Àn jag som Àr sugen pÄ att fiska borre efter isen slÀppt? ^^

SjÀlvklart vem skulle inte vara det

Skickades frÄn m.sweclockers.com

PermalÀnk
Medlem ★
●

@drakelito: Just nu har vĂ€l alla som inte isfiskar abstinens efter nĂ„t fiske. För mig Ă€r det vĂ€l egentligen 1 april och HavsöringspremiĂ€ren pĂ„ VĂ€stkusten som Ă€r "startskottet" pĂ„ sĂ€songen. Även om det innan dess kanske har blivit nĂ„n flugfisketur efter regnbĂ„ge och öring i nĂ„t pt-vatten.

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

PermalÀnk
●
Skrivet av BlÀjd:

@drakelito: Just nu har vĂ€l alla som inte isfiskar abstinens efter nĂ„t fiske. För mig Ă€r det vĂ€l egentligen 1 april och HavsöringspremiĂ€ren pĂ„ VĂ€stkusten som Ă€r "startskottet" pĂ„ sĂ€songen. Även om det innan dess kanske har blivit nĂ„n flugfisketur efter regnbĂ„ge och öring i nĂ„t pt-vatten.

Samma hÀr, vet dock inte vart jag ska gÄ detta Äret för havsöringen :/

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

PermalÀnk
Medlem ★
●
Visa signatur

Grubblare

PermalÀnk
Medlem
●

Ska köpa ny förvaring för utrustningen och söker rekommendationer. Lade mÀrke till att de klassiska fiskelÄdorna med vÄningar för drag inte Àr lika populÀra utan att vÀskor med separata dragboxar tagit över, problemet jag ser med de senare Àr att de flesta inte har plats för rulle och annan utrustning. Vad har ni för förvaring till er utrustning?

HÀr Àr nÄgra kandidater:
http://www.olssonsfiske.se/fiskeredskap/forvaring/boxar-dragv...
https://www.sportfiskeprylar.se/sv/artiklar/berkley-system-ba...

PermalÀnk
Medlem ★
●

@Mackey:

AnvÀnder en PLANO BOX 8616. I den har jag en Plano 3630 & en 3600. FÄr plats med massor av drag,wobblers och crankbaits etc Rekommenderas Har Àven Berkleys Powerbaits vÀskor i small, medium och large.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det Àr synd om mÀnniskorna* Strindberg

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Mackey:

Ska köpa ny förvaring för utrustningen och söker rekommendationer. Lade mÀrke till att de klassiska fiskelÄdorna med vÄningar för drag inte Àr lika populÀra utan att vÀskor med separata dragboxar tagit över, problemet jag ser med de senare Àr att de flesta inte har plats för rulle och annan utrustning. Vad har ni för förvaring till er utrustning?

HÀr Àr nÄgra kandidater:
http://www.olssonsfiske.se/fiskeredskap/forvaring/boxar-dragv...
https://www.sportfiskeprylar.se/sv/artiklar/berkley-system-ba...

Jag anvÀnder frÀmst en lite större Berkley som annars liknar den du lÀnkade.
Tror det Àr den hÀr modellen jag har: https://www.sportfiskeprylar.se/sv/artiklar/berkley-vaska-ink...

GÄr att trycka ner en liten haspelrulle i ett sidofack och en större i det övre facket, vilket duger fint för mig. Egentligen Àr nog vÀskan större Àn vad jag skulle behöva men den funkar bra ÀndÄ.

PermalÀnk
Medlem
●

@Mackey:

Inför Ärets bÄtfiske har jag köpt Biltemas Patrullbag.
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Jakt/Ryggsackar-och-vaskor/Pa...

VÀskan verkar rejÀl.
Flera mindre förvaringar pÄ utsidan och ett stort utrymme pÄ insidan.
Insidan har en inredning med vÀggar som fÀsts med kardborre sÄ man kan flytta runt dem som man vill.
Jag valde att inte anvÀnda inredningen alls utan har ett enda stort utrymme.

Kommer inte med nÄgra beteslÄdor utan dÀr fÄr man skaffa vad man vill.

Visa signatur

Herman

PermalÀnk
Medlem ★
●

Hej, Jag ska börja med att sÀga att jag Àr nybörjare till sportfiske, metade rÀtt mycket nÀr man var liten och drog kanske in 4-5 abborrar förra sommaren. Under vintern har jag taggat till och verkligen blivit sugen pÄ att börja fiska under sommaren som kommer.

Hemma har jag nu ett Abu Garcia Impact haspelspö med nylonlina. Vad Àr det jag gÄr miste om, om jag nu fortsÀtter att fiska med detta? Och hur hÄllbart Àr ett sÄnt hÀr spö? VÄgar man prova pÄ sig nÄn gÀdda eller ska man hÄlla sig till mindre fisk?

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av kyro2:

@Mackey:

AnvÀnder en PLANO BOX 8616. I den har jag en Plano 3630 & en 3600. FÄr plats med massor av drag,wobblers och crankbaits etc Rekommenderas Har Àven Berkleys Powerbaits vÀskor i small, medium och large.

Är kvalitĂ©n bra pĂ„ den? Som jag förstĂ„tt det sĂ„ ska Planos boxar varar rĂ€tt robusta. Just den ovan Ă€r nog lite stor sĂ„ jag tror 6203 eller liknande fĂ„r duga tills vidare i sĂ„ fall.

Skrivet av Caesar:

Jag anvÀnder frÀmst en lite större Berkley som annars liknar den du lÀnkade.
Tror det Àr den hÀr modellen jag har: https://www.sportfiskeprylar.se/sv/artiklar/berkley-vaska-ink...

GÄr att trycka ner en liten haspelrulle i ett sidofack och en större i det övre facket, vilket duger fint för mig. Egentligen Àr nog vÀskan större Àn vad jag skulle behöva men den funkar bra ÀndÄ.

Den sÄg rymlig ut, nÀsta lite för stor för mig i dagslÀget. Det kanske gÄr att klÀmma in en rulle i det största facket i den vÀskan jag lÀnkade i sÄ fall. Blir en avvÀgning mellan att fÄ plats med mÄnga drag eller mycket kringutrustning.

Skrivet av sworst:

@Mackey:

Inför Ärets bÄtfiske har jag köpt Biltemas Patrullbag.
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Jakt/Ryggsackar-och-vaskor/Pa...

VÀskan verkar rejÀl.
Flera mindre förvaringar pÄ utsidan och ett stort utrymme pÄ insidan.
Insidan har en inredning med vÀggar som fÀsts med kardborre sÄ man kan flytta runt dem som man vill.
Jag valde att inte anvÀnda inredningen alls utan har ett enda stort utrymme.

Kommer inte med nÄgra beteslÄdor utan dÀr fÄr man skaffa vad man vill.

Ja den sÄg robust ut men lite för stor den ocksÄ och dÄ mÄste jag dessutom köpa till beteslÄdor, smidig dÀremot ifall man ska ivÀg pÄ en lÀngre tur.

Tack för alla tips! Ska ta mig en funderare men lutar Ät Plano boxen dÄ det konceptet har fungerat hittills.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av DaBone:

Äh, jag var ute pĂ„ Hornavan för nĂ„gra Ă„r sedan och borrade ett antal hĂ„l för hand. Isen var nĂ„gonstans runt 2-2.5m tjock...
Fick sÀtta pÄ förlÀngare pÄ isborret.

Han menar diametern pÄ hÄlet...

Skickades frÄn m.sweclockers.com

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Simon^L:

Hej, Jag ska börja med att sÀga att jag Àr nybörjare till sportfiske, metade rÀtt mycket nÀr man var liten och drog kanske in 4-5 abborrar förra sommaren. Under vintern har jag taggat till och verkligen blivit sugen pÄ att börja fiska under sommaren som kommer.

Hemma har jag nu ett Abu Garcia Impact haspelspö med nylonlina. Vad Àr det jag gÄr miste om, om jag nu fortsÀtter att fiska med detta? Och hur hÄllbart Àr ett sÄnt hÀr spö? VÄgar man prova pÄ sig nÄn gÀdda eller ska man hÄlla sig till mindre fisk?

Ditt spö kastar beten upp till (och möjligen aningen över) 25 gram, det motsvarar kanske en abborrespinnare av medel/stor modell. Det Àr inte gjort för att varken kasta gÀddwobblers, trolla (dragrodd) med wobblers eller att drilla en halvstor gÀdda pÄ kanske 4 kg och uppÄt. Med det sagt Àr det sÄ klart inte en omöjlighet, men det krÀver mer av dig som fiskare nÀr du drillar gÀddan sÄ att varken spöet, rullen, linan eller annat gÄr sönder.

Om du vill fortsÀtta pÄ ABU sÄ skulle jag satsa pÄ det hÀr för gÀdda och kanske gös nÀr du fastnat i den hÀr trevliga hobbyn:
https://www.dogger.se/rullar-och-spon/haspelset/black-max-8-m

Spöet Àr lÀngre, det kastar tyngre beten, rullen Àr mer lÀmpad för fiske efter lite större fisk Àn abborre och dessutom fÄr du flÀtlina pÄ rullen vilket jag anser Àr mycket bÀttre Àn nylonlina.

PermalÀnk
●

Jag fiskar allt möjligt men just nu Àr de UL som gÀller efter abborre.
Savage Gear black savage 2-7gram 6.6fot.
Okuma Ceymar 10 och 0.13 daiwa flÀtlina.
Riktigt skönt kombo.
HÀr Àr lite smÄ klipp:
https://www.youtube.com/channel/UC8axU_Om_CIkUDZVUbS_z2g

Obs dock att jag har gÄtt frÄn Denver action kamera upp till gopro Hero 5 session sÄ kvalitén ökar desto nyare klipp.

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

PermalÀnk
Medlem
●

Nu kör vi igÄng abborrfisket med nyinköpt Westin W8 Twitching M 7-28g.
Serie numret Àr lite coolt .

Dold text
Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av Implor:

Hade en kajak ett Är. Men Àr för mycket meck och paddlande Ä för lite fiskande. MissförstÄ mig inte. Det var vÀldigt kul men man blir alltid ensam och fiska. SvÄrt att tvinga polare att lÀgga 10k pÄ en egen kajak

Köpte en bÄt. Funderar pÄ en 80trailer ocksÄ.

Verkar vara lite av en fluga med kajak. Tycker det Àr mÄng som sÀljs efter ett Är om man kollar fb köp/sÀlj inom fiske.

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Jo men sÄ Àr det helt klart. Och man blir inte sÄ mobil som man tror att man ska bli. Och visst, jag hÄller med om att det Àr en fluga faktiskt. MÄnga ser kajakerna som stÄr pÄ mÀssor med utrustning för 50k och tycker det ser sjukt hÀftigt ut. (jag Àr en av dem) Men samtidigt sÄ Àr det lite av grejen med den. utrustar man dem rÀtt sÄ kan man fÄ nÄgot som Àr ruskigt fint att ta sig fram med.
Och som du sÀger sÄ Àr det svÄrt med att fÄ polarna att köpa nÄgot sÄ saftigt. Dock sÄ har jula fina kajaker nu. överraskad över vad man fÄr för det priset (tror det var 3 k)
Men har polare som sneglar pÄ flytringar (Àven jag dÄ för dem Àr sÄ ruskigt smidiga)
men att fiska sjÀlv har jag inte riktigt nÄgot problem med Àven om det skulle vara sÄ sjukt mycket roligare att vara med fler som har kajaker.

Visa signatur

Black sheep

PermalÀnk
Medlem
●

Hur Àr det med Norgefisket hÀr pÄ trÄden? Ska ivÀg över midsommar till Ä pÄ lofoten och blir första gÄngen jag provar pÄ Norgefiske.

Tar emot tips och rÄd.
Vad har ni för beten?

Visa signatur

Black sheep

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av gruvan88:

Hur Àr det med Norgefisket hÀr pÄ trÄden? Ska ivÀg över midsommar till Ä pÄ lofoten och blir första gÄngen jag provar pÄ Norgefiske.

Tar emot tips och rÄd.
Vad har ni för beten?

Körde runt Molde förra sommaren i juli, mest frÄn land. Men jvlar va kul det va att fiska makrill! Som att fÄ vÀrldens ilsknaste iller pÄ linan, magiskt.
Skeddrag ca 45mm i silver och blÄtt.

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Visa signatur

Keep on creating

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av gruvan88:

Jo men sÄ Àr det helt klart. Och man blir inte sÄ mobil som man tror att man ska bli. Och visst, jag hÄller med om att det Àr en fluga faktiskt. MÄnga ser kajakerna som stÄr pÄ mÀssor med utrustning för 50k och tycker det ser sjukt hÀftigt ut. (jag Àr en av dem) Men samtidigt sÄ Àr det lite av grejen med den. utrustar man dem rÀtt sÄ kan man fÄ nÄgot som Àr ruskigt fint att ta sig fram med.
Och som du sÀger sÄ Àr det svÄrt med att fÄ polarna att köpa nÄgot sÄ saftigt. Dock sÄ har jula fina kajaker nu. överraskad över vad man fÄr för det priset (tror det var 3 k)
Men har polare som sneglar pÄ flytringar (Àven jag dÄ för dem Àr sÄ ruskigt smidiga)
men att fiska sjÀlv har jag inte riktigt nÄgot problem med Àven om det skulle vara sÄ sjukt mycket roligare att vara med fler som har kajaker.

Jag kör en sÄdan Jula-kajak sedan 2016 och det rÀcker lÀngre Àn man tror. För min del sÄ Àr det skillnaden mot att tvingas stÄ pÄ land eller komma utanför vassen. Har funderat pÄ om jag skall uppgradera till nÄgot större och mer vÀlutrustat men jag gillar att den Àr liten och smidig. LÀgger hellre mer pengar pÄ annan utrustning just nu.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | SkÀrm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

PermalÀnk
Medlem ★
●

@gruvan88: Jag har kommit fram till att "start up" tiden Àr viktigast att fÄ kort.

AlltsÄ tiden att faktiskt ta sig ut pÄ sjön och börja fiska.

BÀsta Àr bÄt vid brygga och dÀrefter bÄt pÄ trailer.

Med kajaken hade man typ 15min start up tid.

Först skulle den av frÄn takrÀcket och slÀpas till vattnet. Sedan skulle man tillbaka till bilen och hÀmta gear. Var ju minst 1-2 vÀndor.

DÄ var dags att "kitt" kajaken med spö, ekolod, packning osv.

NÀr man var klar sÄ Àr det samma procedure i omvÀndordning. :(.

Slutar att man lÀgger 20-30min pÄ skit. SvÀrfar gör det rÀtt med bÄt trailer. LÀgger ner bÄten i Àlven. parkerar bilen och han Àr redo och fiska. Gissar det tar 3 minuter :).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | NĂ€tagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Powerjimmy:

Jag fiskar allt möjligt men just nu Àr de UL som gÀller efter abborre.
Savage Gear black savage 2-7gram 6.6fot.
Okuma Ceymar 10 och 0.13 daiwa flÀtlina.
Riktigt skönt kombo.
HÀr Àr lite smÄ klipp:
https://www.youtube.com/channel/UC8axU_Om_CIkUDZVUbS_z2g

Obs dock att jag har gÄtt frÄn Denver action kamera upp till gopro Hero 5 session sÄ kvalitén ökar desto nyare klipp.

Kastvikt pÄ 2-7g var inte att leka med

KÀnns den under/överklassad?

Har aldrig testat men kan tÀnka mig att det blir kul att drilla fisken pÄ ett sÄnt.

Visa signatur

Grubblare

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Implor:

@gruvan88: Jag har kommit fram till att "start up" tiden Àr viktigast att fÄ kort.

AlltsÄ tiden att faktiskt ta sig ut pÄ sjön och börja fiska.

BÀsta Àr bÄt vid brygga och dÀrefter bÄt pÄ trailer.

Med kajaken hade man typ 15min start up tid.

Först skulle den av frÄn takrÀcket och slÀpas till vattnet. Sedan skulle man tillbaka till bilen och hÀmta gear. Var ju minst 1-2 vÀndor.

DÄ var dags att "kitt" kajaken med spö, ekolod, packning osv.

NÀr man var klar sÄ Àr det samma procedure i omvÀndordning. :(.

Slutar att man lÀgger 20-30min pÄ skit. SvÀrfar gör det rÀtt med bÄt trailer. LÀgger ner bÄten i Àlven. parkerar bilen och han Àr redo och fiska. Gissar det tar 3 minuter :).

Det hÀr med att "komma i vattnet" sÄ snabbt som möjligt med kajaken har jag funderat mycket pÄ. Första gÄngen tog det hur lÄng tid som helst. Sedan gjorde jag en liten "kÀrra" sÄ att jag kan lasta/kitta kajaken vid bilen och sparade direkt massor med tid (plus att jag slapp att slÀpa i grus och annat). NÀsta steg Àr att försöka ha sÄ mycket som möjligt kvar pÄ kajaken mellan gÄngerna samt göra nÄgot till takrÀcket sÄ att jag snabbt kan spÀnna fast den.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | SkÀrm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av gruvan88:

Hur Àr det med Norgefisket hÀr pÄ trÄden? Ska ivÀg över midsommar till Ä pÄ lofoten och blir första gÄngen jag provar pÄ Norgefiske.

Tar emot tips och rÄd.
Vad har ni för beten?

Beror pÄ vad du ska fiska. Ska du kasta frÄn land gÀller samma grejer/teknik som hÀr. Man fÄr bara köra med kraftigare grejer dÄ chansen att dra pÄ lite större bitar Àr hög.
Du fÄr beskriva lite var och vad du ska inrikta dig pÄ.

Skickades frÄn m.sweclockers.com

PermalÀnk
Medlem ★
●

Vad tycker abborren om forsande vatten sÄ hÀr Ärs? Fiskar i skellefteÄ hÀr (frÄn bryggan i mitten), vÀldigt nÀra ett vattenkraftverk och vattnet rör sig rÀtt mycket just nu pÄ vÄren, blir det svÄrare att fiska dÄ? Har varit ute tvÄ gÄnger och dragit jigg lÀngs botten (ca 2-3m djupt) frÄn brygga och det enda jag lyckats fÄ upp var en krÀfta.

PermalÀnk
●
Skrivet av drwlz:

Kastvikt pÄ 2-7g var inte att leka med

KÀnns den under/överklassad?

Har aldrig testat men kan tÀnka mig att det blir kul att drilla fisken pÄ ett sÄnt.

Den kÀnns spot on faktisk och medium action sÄ blir lite som flugfiske att stilla fisken.
FÄtt gÀddor pÄ över 2kilo och de va en bra kamp haha.
Men abborre Àr jÀvligt roligt fiske med denna combo Àven smÄ borrar
Funderat pÄ ett Westin streetstick med

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...