Permalänk
Medlem

Logga kom. mellan två noder

Söker utrustning för att logga ethernet-kommunikation mellan två noder med wireshark.

Jag behöver logga mellan en switch och en dator, både de som skickas från datorn och till datorn.
Nätverket är inte tungt belastat så att skicka både Tx oxh Rx till en ethernetport borde vara möjligt.
Jag har inte tillgång till datorn eller switchen, endast uttagen och nätverksladden.

Har läst om att det finns så kallade "network-Taps" som kan lösa detta... Var kan jag i så fall hitta en sådan? ..eller har någon erfarenhet och kan hjälpa mig till en bättre lösning?

Tackar!

Permalänk
Medlem

De flesta, om inte alla, managerbara L2-switchar har möjlighet att kopiera all trafik till valfri port just för att kunna sniffa.

Permalänk
Medlem

@Krippa75:

Det verkar stämma. Hittade en (Netgear GS108E V3), det är väll inte en L2-switch men manualen beskriver något som verkar lovande, "Port mirroring for network monitoring"

Permalänk
Medlem

Om du kan bryta komm för ett tag och inte har en vettig Switch.. och om det duger med 100MBit under felsökningen så testa en: https://greatscottgadgets.com/throwingstar/

Går att bygga själv ganska enkelt annars, samma princip.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Vill du ha en pryl så finns denna:
https://hakshop.com/products/packet-squirrel

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tajjbe:

@Krippa75:

Det verkar stämma. Hittade en (Netgear GS108E V3), det är väll inte en L2-switch men manualen beskriver något som verkar lovande, "Port mirroring for network monitoring"

Det är en layer 2-switch.
Port mirroring är exakt den funktion jag syftade på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tajjbe:

@Krippa75:

Det verkar stämma. Hittade en (Netgear GS108E V3), det är väll inte en L2-switch men manualen beskriver något som verkar lovande, "Port mirroring for network monitoring"

Den funkar, jag använder den själv för att sniffa på trafik.

Permalänk
Medlem

Det bästa är att köpa en tapp. Har en på jobbet som heter tinytap eller något. Hitta inte den på google.

Skickades från m.sweclockers.com