Specs på dator för surf, YT, N++, Gimp osv

Permalänk
Medlem

Specs på dator för surf, YT, N++, Gimp osv

På jakt efter en dator i dom låga prisklasserna som enbart kommer att användas till att surfa, spana videos på YouTube samt lite arbete i Notepadd++ och eventuellt Gimp eller liknande. Ska inte vara långsam men behöver ingen raketfart heller. Vilka specifikationer skall jag kolla på för mina ändamål och vad rekommenderas?
Räcker en budget på ~3k för en dator som klarar det? Behöver absolut inte vara ny så borde väl kunna hitta något på blocket.
Tack på förhand.

Permalänk

Surf? Då kommer du ju lätt behöva en spellåda för 50k bara för reklamen /sarkasm

Nä men det säljs ju liksom inte "dåliga" datorer längre, sådana en-korts-datorer låter som att de skulle räcka och då slipper du fläktar också. Det man kanske ska tänka på med begagnade datorer är att man inte vet hur hårt de slitits och om det är på väg ut till skroten direkt när man får hem den.

Jag håller på att klura på liknande krav åt en släkting och funderar seriöst på att göra något med en mobil bara istället. USB hubb eller bluetooth mus/tangentbord och något att koppla skärmen via bara så skulle de var löjligt nöjda, mindre att tänka på med uppdateringar etc också.