EVGA ändrar reklamationsprocessen för sina grafikkort

Permalänk
Melding Plague

EVGA ändrar reklamationsprocessen för sina grafikkort

EVGA ändrar sin reklamationsprocess, där användare nu måste registrera sina personuppgifter för att kunna reklamera ett grafikkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Verkar nästan som att det alltid flikas in med brytande av kryptovalutor på fler och fler artiklar. Jag tror EVGA också förstår att mining är utdöende för ersättande alternativ som Staking m.fl.

Helt enkelt tror jag att det kostar mer än det smakar att erbjuda denna reklamationsrätt, då konkurrenter inte gör det, men lyckas sälja ändå.

Det är trots allt ganska kostsamt, om det inte lönar sig i merförsäljning.

Nog om det, skatteåterbäringen kommer snart, frågan är vart man petar in den. I krypovalutor eller ett nytt grafikkort

Permalänk
Medlem

Så låt bli att registrera ditt nya kort.
Och händer nånting med det kan man ju regga sig då.
Och det finns ju ingenting som hindrar ev. nästa ägare att regga kortet som nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Så låt bli att registrera ditt nya kort.
Och händer nånting med det kan man ju regga sig då.
Och det finns ju ingenting som hindrar ev. nästa ägare att regga kortet som nytt.

Reggar du kortet inom 90 dagar från inköpsdatum får man förlängd garantirätt, från tre till fem år. Så, det finns en skaplig incentive att registrera det.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Så låt bli att registrera ditt nya kort.
Och händer nånting med det kan man ju regga sig då.
Och det finns ju ingenting som hindrar ev. nästa ägare att regga kortet som nytt.

Det är inte så att man måste registrera inom en viss tid för att få garantin då? Men ja, man kan ju vänta till sista dagarna eller så och är man reko så kan man ju hjälpa framtida ägare vid problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Så låt bli att registrera ditt nya kort.
Och händer nånting med det kan man ju regga sig då.
Och det finns ju ingenting som hindrar ev. nästa ägare att regga kortet som nytt.

Man måste dessutom bifoga kvitto från iköpsställe. Så tror inte detta fungerar.

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Så låt bli att registrera ditt nya kort.
Och händer nånting med det kan man ju regga sig då.
Och det finns ju ingenting som hindrar ev. nästa ägare att regga kortet som nytt.

Nyheten verkar sakna lite information. Enligt EVGA ska det gå även för andrahandsägare att registrera ett redan registrerat kort:

EVGA_BrandonS 2 points 8 days ago
That still shouldn't make a difference; we are making a few changes to the site to make RMAs easier to process if more than one person has registered the card.
https://www.reddit.com/r/TEAMEVGA/comments/7zt7cc/has_evga_re...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svensktiger:

Så låt bli att registrera ditt nya kort.
Och händer nånting med det kan man ju regga sig då.
Och det finns ju ingenting som hindrar ev. nästa ägare att regga kortet som nytt.

Många lockas nog att registrera sina kort pga diverse erbjudanden som följer med i köpen nu-för-tiden, som man måste registrera sina kort för att kunna få ut, så som nya Assassins Creed som tillkom med GTX 1070 Ti etc.

Sen om man inte planerar att sälja vidare sitt grafik-kort så spelar det 0 roll om man registrerar eller inte hade ett 780 innan men kan inte tänka mig att det är värt mycket i dagens läge så sket i att försöka sälja det till någon och gav bort det till en polare som hade användning för det.

Men håller absolut med dig att det låter som lösningen på "problemet" om man vill kunna sälja vidare kortet.

Permalänk
Medlem

Om jag som svensk kund köper kortet via en svensk återförsäljare borde detta vara en icke-fråga.
Reklamationen ska gå via återförsäljaren och inte direkt till EVGA.

Permalänk
Skrivet av Xcm:

Verkar nästan som att det alltid flikas in med brytande av kryptovalutor på fler och fler artiklar. Jag tror EVGA också förstår att mining är utdöende för ersättande alternativ som Staking m.fl.

Helt enkelt tror jag att det kostar mer än det smakar att erbjuda denna reklamationsrätt, då konkurrenter inte gör det, men lyckas sälja ändå.

Det är trots allt ganska kostsamt, om det inte lönar sig i merförsäljning.

Nog om det, skatteåterbäringen kommer snart, frågan är vart man petar in den. I krypovalutor eller ett nytt grafikkort

Konkurrenterna gör det också. Men det här sänker EVGA's återförsäljningsvärde tyvärr.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av trickeh2k:

Reggar du kortet inom 90 dagar från inköpsdatum får man förlängd garantirätt, från tre till fem år. Så, det finns en skaplig incentive att registrera det.

Wtf.. varför jag har inte hört talas om det här?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Om jag som svensk kund köper kortet via en svensk återförsäljare borde detta vara en icke-fråga.
Reklamationen ska gå via återförsäljaren och inte direkt till EVGA.

Det är ju det som är (varit?) EVGA's stora grej.
Inga problem att kontakta dom direkt och sköta det på så sätt.
En stor anledning till att dom är så poppis här på forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Wtf.. varför jag har inte hört talas om det här?

Bott under en sten? Vet inte hur länge det haft det, men så har det varit sedan jag köpte GTX 780 iaf.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Någon som kan reda ut detta för mig.

Låt oss säg att jag köper ett grafikkort från komplett.se (butik spelar ingen roll). Grafikkort går oförklarligt sönder efter ett gäng månader och jag behöver reklamera. Då vänder jag mig väl ändå till komplett.se för reklamationen då det är Dom jag köpt av? Jag ska väl aldrig behöva vända mig till tillverkaren av grafikkortet?

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Någon som kan reda ut detta för mig.

Låt oss säg att jag köper ett grafikkort från komplett.se (butik spelar ingen roll). Grafikkort går oförklarligt sönder efter ett gäng månader och jag behöver reklamera. Då vänder jag mig väl ändå till komplett.se för reklamationen då det är Dom jag köpt av? Jag ska väl aldrig behöva vända mig till tillverkaren av grafikkortet?

Det kan du göra.
Men poängen med EVGA är ju att du kan gå direkt till dom och skippa hela "vänta 6 veckor tills butiken konstaterar att kortet minsann fungerar för dom".
Finns gott om väldigt positiva erfarenheter med EVGA's reklamationsavdelning här på forat.

Permalänk
Medlem

Vill man ha förlängd garanti måste man rega sig inom 30 dar från inköpet. i övrigt gäller 3 år utan registrering.
Källa: https://eu.evga.com/support/warranty/

Visa signatur

**ASUS GL502VS (i7-7700HQ, GTX 1070, 16 GB ram, 512 GB M2, 120hz G-sync)**

Permalänk
Medlem

Garanti och reklamationsrätt är två helt skilda saker; den första är ett frivilligt åtagande av tillverkaren och den andra en lagstiftad konsumenträtt. Garanti kan tillverkaren hantera precis hur de vill med vilka krav de vill, men reklamationsrätt går alltid till inköpsstället. Ser inget fel med detta även om det är tråkigt att de krånglar till processen.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Högt anseende vette tusan om jag skriver under på, första jag tänker på när jag hör EVGA är att de hade nån undermålig kylning som folk va tvungen att fixa själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Högt anseende vette tusan om jag skriver under på, första jag tänker på när jag hör EVGA är att de hade nån undermålig kylning som folk va tvungen att fixa själva.

Det var fritt fram att skicka korten till EVGA för att få "modden" gjord.
Normal reaktion från tillverkare är 7 stadier av förnekelse och sedan erbjuda någon digital kupong som plåster på såren om man reggar sig med alla personuppgifter på deras sida.
Medans EVGA direkt tog åt sig kritiken och snabbt släppte en FW som fixade problemet, och utöver det även skickade ut kit till dom som ville ha en ännu bättre lösning.
Så ja, EVGA har ett välförtjänt bra rykte vad gäller support.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det var fritt fram att skicka korten till EVGA för att få "modden" gjord.
Normal reaktion från tillverkare är 7 stadier av förnekelse och sedan erbjuda någon digital kupong som plåster på såren om man reggar sig med alla personuppgifter på deras sida.
Medans EVGA direkt tog åt sig kritiken och snabbt släppte en FW som fixade problemet, och utöver det även skickade ut kit till dom som ville ha en ännu bättre lösning.
Så ja, EVGA har ett välförtjänt bra rykte vad gäller support.

Kan ha varit att de insåg sitt misstag och löste det på ett föredömligt sätt, men uppenbarligen gick problemet obemärkt förbi under utvecklingsskedet, något som i mina ögon sänker anseendet.

Men alla är ju fria att känna som de vill, jag skulle inte vilja köpa ett evga-kort iaf.

Permalänk
Skrivet av trickeh2k:

Bott under en sten? Vet inte hur länge det haft det, men så har det varit sedan jag köpte GTX 780 iaf.

Aldrig varit så värst intresserad av Nvidia förrän 7XX serien.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Olle P:

Om jag som svensk kund köper kortet via en svensk återförsäljare borde detta vara en icke-fråga.
Reklamationen ska gå via återförsäljaren och inte direkt till EVGA.

Du kan inte reklamera om du köper kortet via t ex blocket eller annan annonseringsfunktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Du kan inte reklamera om du köper kortet via t ex blocket eller annan annonseringsfunktion.

Beror väl på vem som sålt kortet?
* Köper jag fabriksnytt från en återförsäljare spelar det ingen roll om försäljaren använder Tradera, Blocket, Amazon eller CDON som skyltfönster. Säljaren har alltid samma skyldigheter.
* Köper jag begagnat (inom garantitiden) förväntar jag mig att få med kvitto från det ursprungliga köpet, så att jag kan vända mig till den ursprungliga återförsäljaren.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Olle P:

Beror väl på vem som sålt kortet?
* Köper jag fabriksnytt från en återförsäljare spelar det ingen roll om försäljaren använder Tradera, Blocket, Amazon eller CDON som skyltfönster. Säljaren har alltid samma skyldigheter.
* Köper jag begagnat (inom garantitiden) förväntar jag mig att få med kvitto från det ursprungliga köpet, så att jag kan vända mig till den ursprungliga återförsäljaren.

Jag tänkte mer generellt enligt lag och inte enligt speciella villkor.

Lagligt sett så har ingen ÅF skyldighet att hjälpa dig om du köpt kortet på blocket och ursprungliga köparen har alltså sålt det till dig. Då utesluts den lagliga reklamationsrätten eftersom den grundar sig på köparen och inte enbart på produkten. Garanti är något helt annat och inget man ska förvänta sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Beror väl på vem som sålt kortet?
* Köper jag fabriksnytt från en återförsäljare spelar det ingen roll om försäljaren använder Tradera, Blocket, Amazon eller CDON som skyltfönster. Säljaren har alltid samma skyldigheter.
* Köper jag begagnat (inom garantitiden) förväntar jag mig att få med kvitto från det ursprungliga köpet, så att jag kan vända mig till den ursprungliga återförsäljaren.

Skrivet av anon131444:

Jag tänkte mer generellt enligt lag och inte enligt speciella villkor.

Lagligt sett så har ingen ÅF skyldighet att hjälpa dig om du köpt kortet på blocket och ursprungliga köparen har alltså sålt det till dig. Då utesluts den lagliga reklamationsrätten eftersom den grundar sig på köparen och inte enbart på produkten. Garanti är något helt annat och inget man ska förvänta sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt så.
Reklamationsrätten är en rätt som ingår vid ett köp av en produkt, och rätten regleras av avtalet mellan parterna (Köpet, kvittot). Den rätten gäller köparen av produkten och ingen annan.
Komplett är den enda svenska återförsäljare som jag känner till som låter garantin följa produkten, snarare än köparen.

Asus, MSI, gigabyte, corsair med flera låter INTE garantin gälla vid begagnat-köp, utan det är enbart orginalägare. I de flesta fall är det så att de kräver att ditt namn ska stå på kvittot. Dvs ett "dumt" kvitto med bara vara, pris och datum räcker inte.

EVGA tillåter dig att reklamera ett begagnat kort, inom garantitiden. EVGA räknar garantitiden på kortet för begagnade grafikkort som 3 år från att det skeppats från deras fabrik, dvs inte från när det såldes. Dock har jag själv varit med om att de godkänner det ändå, eftersom jag kunde styrka att kortet var köpt 6 månader efter det skickades från fabrik, just eftersom ursprunglig ägare hade registrerat kortet på deras sida.

Det ska man alltid ha i åtanke när man köper begagnat.
Man har inga rättigheter mot ÅF eller producent. Det är ENBART goodwill från företagen om de hjälper dig med en garanti eller reklamation.

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimboso:

Reklamationsrätten är en rätt som ingår vid ett köp av en produkt, och rätten regleras av avtalet mellan parterna (Köpet, kvittot). Den rätten gäller köparen av produkten och ingen annan.
Komplett är den enda svenska återförsäljare som jag känner till som låter garantin följa produkten, snarare än köparen.

1. Det är skillnad mellan reklamationsrätt (enligt konsumentköpslagen) och garanti.
2. Det skulle ju vara ett stort problem med allt som köps som gåvor (julklappar, födelsedagspresenter, etc.) om det bara är den ursprungliga köparen som kan reklamera fel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Olle P:

1. Det är skillnad mellan reklamationsrätt (enligt konsumentköpslagen) och garanti.
2. Det skulle ju vara ett stort problem med allt som köps som gåvor (julklappar, födelsedagspresenter, etc.) om det bara är den ursprungliga köparen som kan reklamera fel.

Ja fast det är din personliga bedömning inte något som stödjer sig på någon lag.

Man ska skilja på kundvård kontra inte kundvård. Men lagligt sett har du ju inga krav att ställa om du fått en klocka som gåva. Det är den som gett sig gåvan som måste reklamera för att nyttja sitt skydd som konsument.

Mao skulle nr2 vara ett reellt problem för konsumenter om säljarna började implementera stela policyn som följer lagen till punkt och pricka. Men så görs det inte för det är inte kundvänligt.
Att då se en tillverkare som inte jobbar med konsumenter börja implementera klausuler kring garanti så ser jag det som fullt normalt, då lagen faktiskt bedömer likadant.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

1. Det är skillnad mellan reklamationsrätt (enligt konsumentköpslagen) och garanti.
2. Det skulle ju vara ett stort problem med allt som köps som gåvor (julklappar, födelsedagspresenter, etc.) om det bara är den ursprungliga köparen som kan reklamera fel.

1. Jag har aldrig sagt att det är samma sak, dock så ser jag att det var lite klumpigt att skriva om reklamationsrätt och garanti i samma paragraf, utan att tydligt separera dom.

2. Lagen är faktisk i detta fallet väldigt tydlig, då det avser relationen "Köpare och säljare" och inte "brukare och säljare". Reklamationsrätten följer ursprunglig köpare och inte produkten. Det spelar ingen roll om du köper det begagnat eller om du fått det i gåva, inför lagen är dina rättigheter mot butiken detsamma (0). Däremot så har du ju rättigheter mot den som du köpt den varan som du har problem med.

Däremot om du har fått en gåva av någon så kan det antagligen tänkas (och hoppas) att denna kan vara behjälplig vid reklamationstillfället.

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Att då se en tillverkare som inte jobbar med konsumenter börja implementera klausuler kring garanti så ser jag det som fullt normalt, då lagen faktiskt bedömer likadant.

Skickades från m.sweclockers.com

Om det är EVGA du syftar på så är det i och för sig inga riktiga ändringar. Om man läser uppdateringen från EVGA i artikeln så ser man också att dem inte tar bort möjligheten för andrahandsägare att registrera ett RMA-ärende. Det enda de gör är att samla in mer uppgifter om vem det är som reklamerar direkt i sen websida. Dessa uppgifter som man nu måste uppge för att kunna börja reklamera, var man ändå tvungen att uppge i reklamationsprocessen, för att de ska ju faktiskt kunna skicka kortet till dig på ett spårbart sätt.

Tidigare kunde man mao. vara anonym på deras hemsida med ett konto och ett registrerat kort tills den dagen du ville göra ett RMA. Då fick man skriva in sina uppgifter.
Nu måste man registrera sig med personuppgifter från dag 1.

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz