Permalänk
Medlem
Skrivet av Glam:

Varför tror du lite varmare medeltemperatur är lika med katastrof?
Varmare perioder historiskt har varit bra för livet. Det är de kalla dom varit tuffa.

Med den befolkningsmängden som finns idag så är det utmaningar med såväl kallare som varmare klimat.

Det har varit positivt för livet på jorden måhända men det innebär inte att det är positivt för människan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Vad baserar jag vad på... Din fråga är oklar.
Hur vet jag att det borde finnas någon effekt? Det har ju framgått med all önskvärd tydlighet här i tråden. CO2 absorberar IR strålning. Hur jag vet att effekten uteblir? Det gör jag inte, men med en natt temperatur vid polerna på minus 150c kan man ju kalla det lite vad man vill, men "växthus effekt" känns inte realistiskt. Det växlar även vilt mellan dag och natt, vilket realistiskt sett inte borde hända med en växthus effekt.

Okej, låter som du gissar då.
Hur vet du att det inte finns en gräns för hur mycket CO2 som måste finnas i atmosfären för att börja se en växthuseffekt, jag pratar massa inte koncentration? Om hela Mars atmosfär bestod av en enda CO2-molekyl kunde man fortfarande säga att Mars atmosfär är 100% CO2, det betyder inte att det måste ske en växthuseffekt.
Precis, du vet heller inte att effekten uteblir utan gissar. Det här är varför jag länkade till Wikipedia-artikeln om Mars atmosfär, den är löjligt tunn! Om det finns en effekt så kommer den förmodligen vara väldigt liten!

https://en.wikipedia.org/wiki/Atmosphere_of_Mars

Permalänk
Medlem

Läste en intressant intervju med Dr. Patrick Moore, han var med i Greenpeace från starten och var ordförande men lämnade när det blev för extrem aktivism. Det han säger om debatten kring klimatförändringarna kan vi se exempel på i den här tråden.

...So they say for the first 4.6 billion years of the earth history, the climate was changing due to natural factors, like solar and Milankovitch cycles and ocean currents, there are many natural factors that affect the climate, but since 1950, 67 years ago, humans are now the dominant force in the climate change on the earth?

Just there you can see in a way, what a ridiculous argument they are making, as if the natural forces that have been shaping the earth’s climate through orders of magnitude, larger changes in temperature, in particular through the history of the earth, that suddenly we are now the main cause of the climate change. If you look at it with facts it’s ridiculous to make this claim. There is no proof, if there was a proof, that human CO2 emissions were the cause of warming in the climate, they would write it down on a piece of paper, so we can read it and see it, but they have no such proof. All they have is the hypothesis based on the idea that CO2 is a greenhouse gas like water vapor, only water vapor is probably a 100 times more important than CO2. So they just say this, they say CO2 is a greenhouse gas, therefore it’s the cause of climate warming. They have no proof whatsoever to back it up. And that’s why, in a way, it’s very frustrating, because you start right there with them just saying, “Well it’s simple physics the science is settled, the argument is over.”

What can you say to that? They’re basically saying, “Don’t bother talking to me, because I’m the truth even though I have no actual evidence for it.” This is why many people believe that climate change has actually turned into a new kind of religion..

...For ever since humans have been around, there’s always someone who is predicting doom, “the end is coming” and this to me is only an internal reflection on their own short life, they’re afraid of dying and so they project that on the all world...

missade länk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Glam:

Varför tror du lite varmare medeltemperatur är lika med katastrof?
Varmare perioder historiskt har varit bra för livet. Det är de kalla dom varit tuffa.

Skickades från m.sweclockers.com

Om man kollar på haven så är det en stor katastrof. Korallerna har svårt att överleva när temperaturen ändras för mycket. Korallerna är enligt många som forskar i ämnet en väldigt stor del av kretsloppet.
Utan koraller får fisk och andra arter svårt att överleva. Utan fisk får ex fåglar svårt att överleva osv.
Dör haven så dör vi. Det är min tro på det hela

Finns några intressanta dokumentärer om det på netflix

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

För det första så var det Sovjet Unionen som lekte med sitt eget kärnkraftverk.
Sedan var effekter av Tjernobyl obetydliga i det stora. Det som orsakade absolut störts skada var skrämselpropaganda i media precis som är fallet i Fukushima. Det finns absolut ingen som helst forskning som stödjer sagor om Tjernobyls enorma skador eller Fukushimas för den delen.

Så gå spy din propaganda annanstans.

Tror jag behåller min "propaganda" tack
https://www.timeshighereducation.com/news/effects-of-chernoby...

"On the area immediately surrounding the Chernobyl site, the report states: 'In Belarus, Russia and the Ukraine alone the incident resulted in an estimated 200,000 additional deaths between 1990 and 2004.' "

By 1989, more than 800,000 people have been involved in clean-up operations around Chernobyl. 300,000 of those people have received radiation doses of 0.5 sieverts (Sv) or more. 0.5 Sv is a dose 500 times higher than the EU's recommended annual maximum dose.
(Detta är från EUs egen rapport btw)

Just norra Europa var de som påverkades mest av att få strålning hit. Så snälla, kom inte med det skitsnacket. Om något är det så att man tom hittat rester av denna strålingen över andra delar av världen, tom asien ffs.

Enda fördelen med Tjernobyl är att man lärt sig mycket av det. Man har lärt sig sätt att förhindra det värsta och detta användes flitigt vid Fukushima, som tex att ta bort översta lagret jord där den värsta mängden samlas.
Fukushima var dock trots allt var betydligt lägre klass av utsläpp. De fick smälta stavar... inte en enorm explosion av radioaktivt material över hela skyn. Det som gjorde situationen värre var att det var väldigt nära många städer.

Men ta en titt på hur många som dog i Tjernobyl, både direkt, och indirekt. Vissa av dem ligger än och ruttnar i källaren på sjukhuset där, för de är så radioaktiva att man inte kan transportera bort dem.

Så nån jävla respekt för denna incident får du fan ha. Att den påverkar vädret... nej... att den påverkar levande organismer på stor del av planeten, sju-helvetes ja.

Stora hela my ass. Nu är jag förbannad när folk åter försöker sopa denna incident av totalt oansvarig hantering av ett kärnkraftverk under mattan... IGEN. Hade det skett idag hade vi börjat ifrågasätta terrordåd... och fler har dött till denna händelse än både Twin-Towers och samtliga bombningar i London. Så visa lite jävla respekt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Tror jag behåller min "propaganda" tack
https://www.timeshighereducation.com/news/effects-of-chernoby...

"On the area immediately surrounding the Chernobyl site, the report states: 'In Belarus, Russia and the Ukraine alone the incident resulted in an estimated 200,000 additional deaths between 1990 and 2004.' "

By 1989, more than 800,000 people have been involved in clean-up operations around Chernobyl. 300,000 of those people have received radiation doses of 0.5 sieverts (Sv) or more. 0.5 Sv is a dose 500 times higher than the EU's recommended annual maximum dose.

Just norra Europa var de som påverkades mest av att få strålning hit. Så snälla, kom inte med det skitsnacket. Om något är det så att man tom hittat rester av denna strålingen över andra delar av världen, tom asien ffs.

Enda fördelen med Tjernobyl är att man lärt sig mycket av det. Man har lärt sig sätt att förhindra det värsta och detta användes flitigt vid Fukushima, som tex att ta bort översta lagret jord där den värsta mängden samlas.
Fukushima var dock trots allt var betydligt lägre klass av utsläpp. De fick smälta stavar... inte en enorm explosion av radioaktivt material över hela skyn. Det som gjorde situationen värre var att det var väldigt nära många städer.

Men ta en titt på hur många som dog i Tjernobyl, både direkt, och indirekt. Vissa av dem ligger än och ruttnar i källaren på sjukhuset där, för de är så radioaktiva att man inte kan transportera bort dem.

Så nån jävla respekt för denna incident får du fan ha. Att den påverkar vädret... nej... att den påverkar levande organismer på stor del av planeten, sju-helvetes ja.

Stora hela my ass. Nu är jag förbannad när folk åter försöker sopa denna incident av totalt oansvarig hantering av ett kärnkraftverk under mattan... IGEN. Hade det skett idag hade vi börjat ifrågasätta terrordåd... och fler har dött till denna händelse än både Twin-Towers och samtliga bombningar i London. Så visa lite jävla respekt.

Detta är ren lögn och länken du hänvisar till är inget annat än skrämselpropaganda skriven av media som tjänar på att sprida lögner och panik.

Läs artiklar skrivna av experter inom området så ser du en helt annan bild av vad som hände, precis som om du läser riktiga rapporter om Fukushima. Jag jobbar med folk som håller på med dessa analyser och ingen av de kommer ens i närheten av dessa siffror (ända bevisade är ca 40 tal döda från starten då man inte visste riktigt hur illa det vara och stor ökning i bukspottskörtelcancer hos de som var barn då, som tur är visade sig dödligheten vara någonstans runt 1 per 1000 så väldigt få dog av den). Däremot har skräcken och skrämselpropaganda som du pendlar gjort enormt mycket mer skada då hela generationen trodde de var i princip döda och började supa, knarka, ha oskyddat sex, abortera barn och liknande galenskaper. Så om det är någon som borde åka dit för terror dåd är det du och andra som sprider falsk propaganda. Skäms!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Happen:

Läste en intressant intervju med Dr. Patrick Moore, han var med i Greenpeace från starten och var ordförande men lämnade när det blev för extrem aktivism. Det han säger om debatten kring klimatförändringarna kan vi se exempel på i den här tråden.

...So they say for the first 4.6 billion years of the earth history, the climate was changing due to natural factors, like solar and Milankovitch cycles and ocean currents, there are many natural factors that affect the climate, but since 1950, 67 years ago, humans are now the dominant force in the climate change on the earth?

Just there you can see in a way, what a ridiculous argument they are making, as if the natural forces that have been shaping the earth’s climate through orders of magnitude, larger changes in temperature, in particular through the history of the earth, that suddenly we are now the main cause of the climate change. If you look at it with facts it’s ridiculous to make this claim. There is no proof, if there was a proof, that human CO2 emissions were the cause of warming in the climate, they would write it down on a piece of paper, so we can read it and see it, but they have no such proof. All they have is the hypothesis based on the idea that CO2 is a greenhouse gas like water vapor, only water vapor is probably a 100 times more important than CO2. So they just say this, they say CO2 is a greenhouse gas, therefore it’s the cause of climate warming. They have no proof whatsoever to back it up. And that’s why, in a way, it’s very frustrating, because you start right there with them just saying, “Well it’s simple physics the science is settled, the argument is over.”

What can you say to that? They’re basically saying, “Don’t bother talking to me, because I’m the truth even though I have no actual evidence for it.” This is why many people believe that climate change has actually turned into a new kind of religion..

...For ever since humans have been around, there’s always someone who is predicting doom, “the end is coming” and this to me is only an internal reflection on their own short life, they’re afraid of dying and so they project that on the all world...

Någon snubbe säger att det inte är så. Jaha men dåså. Bra argument.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hellowiener:

Det var precis det jag gjorde.
Du: Jag jämför inte klimatmodeller med relativitetsteorin.
Också du: Klimatmodellerna är det bästa vi har, så vi måste acceptera att de är sanna även fast vi inte gillar läget. Jag är inte speciellt förtjust i ljushastigheten som fundamental begränsning men inte fan slutar det vara det bara för att jag inte gillar läget

Jag jämförde principen av hur saker fungerar inom vetenskapen. Jag hävdade inte att klimatmodeller är lika välbevisade som generella relativitetsteorin. Klimatmodeller är det bästa vi har och ja de gissar rätt, det har varit ändringar och förbättringar men dessa har hamnat inom felmarginaler oftast och även om inte så har modeller förfinats och förbättrats.

Baserat på ditt tankesätt att ett fel raserar en helt teori är något som religioner håller på med inte vetenskap. Vi lär av våra misstag.

Skrivet av Hellowiener:

Nej, det är du som är den religiösa fanatikern och jag skeptikern i det här fallet. Det där är ju classic religiös fanatiker "Om inte gud, vad var det då? hah du vet inte och kan inte bevisa motsatsen, schackmatt".
Bevisbördan ligger inte på mig. Bara för att jag inte kan göra en bättre modell själv så betyder det ju inte att de nuvarande modellerna är sanna.
Ingen klimatmodell har lyckats förutspå någonting med någon säkerhet, utan de har bara retro-fitats för att passa det redan kända utfallet.
Det som ger en vetenskaplig modell styrka är just om den kan förutspå saker. Att en modell bara passar in på redan känt data är inget att hänga i granen.

De förutspår inom en viss felmarginal, med tiden blir den felmarginalen mindre och mindre och inkommande data passar det modeller förutspår. Dina "bevis" på fel är bara saker som har dragits helt ur sin kontext eller feltolkningar. Till slut så har inte förnekare skapat en modell som passar känd data och som visar att människan är oskyldig. Om det är så lätt som du säger bör det gå på en kvart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Okej, låter som du gissar då.
Hur vet du att det inte finns en gräns för hur mycket CO2 som måste finnas i atmosfären för att börja se en växthuseffekt, jag pratar massa inte koncentration? Om hela Mars atmosfär bestod av en enda CO2-molekyl kunde man fortfarande säga att Mars atmosfär är 100% CO2, det betyder inte att det måste ske en växthuseffekt.
Precis, du vet heller inte att effekten uteblir utan gissar. Det här är varför jag länkade till Wikipedia-artikeln om Mars atmosfär, den är löjligt tunn! Om det finns en effekt så kommer den förmodligen vara väldigt liten!

https://en.wikipedia.org/wiki/Atmosphere_of_Mars

Rent teoretiskt ska det ske en växthuseffekt redan vid en molekyl, men det kommer inte vara mätbart. Nu har inte Mars 1 molekyl ,mer CO2 än jorden. Mars har 95% koldioxid, 600 pascal tryck. Jorden har 0.04% CO2, 100 000 pascal tryck.

Mars : 600 pascal * 0.95 = 575 pascals CO2 partialtryck

Earth : 100,000 pascals * 0.0004 = 40 pascals CO2 partialtryck.

Med ideala gaslagen kan man omvandla det till antal molekyler, jag får då att det är ca 20ggr fler CO2 molekyler per kubikmeter på mars jämfört med jorden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det gör det så klart inte, men det blir otroligt svårt för, exempelvis Sverige, att styra förändringen mot "mindre påverkan" när klart större nationer som Ryssland, Kanada, och USA har rätt mycket att vinna på "mer påverkan". Att då köra efter "det får kosta vad det vill, med vilka samhällskonsekvenser som helst" bara det ger mindre miljöpåverkan här, är bra korkat.

Håller med.. till en nivå iaf.

Ett ex är sopor. Vi i Sverige sorterar vårt avfall så bra att vi har brist på sopor till värmestationerna. Så vi kan mao frakta hit sopor från andra länder och bränna det, vilket vi också gör. Mao vi som litet land hjälper att minska andra länders problem också.

Sen förstår jag vad du vill ha sagt... vi kan göra Sverige perfekt, och det hjälper inte planeten. Här håller jag med.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Det är ju något av en annan fråga, men visst. Att Sovjetunionen tyckte prestige var viktigare än säkerhet, och satte fart på en sjyst härdsmälta i Ukraina gör kanske att man inte är fullt så brydd med om just deras hälsa och välgång. Men det är väldigt få ryssar med inflytande i dag, som var ansvariga för det då. Oavsett, de flesta är överens om att klimatförändringen är bra för Ryssland, om än inte alltid resten av världen. Eftersom ingen riktigt vet vilken effekt olika nivåer av klimatförändring faktiskt kommer få, så har man svårt för att bestämma sig för om det är en nettovinst, eller nettoförlust, globalt. Men helt klart är att områden det i dag bor folk i, ofta fattigt folk, som Afrika, till stora delar kommer bli helt obeboeligt med dagens mått, och att även om det öppnas upp ny mark som mer än motsvarar den som blir obrukbar, kommer omställningen bli dramatisk, och fylld med växtvärk.

Håller med att vi i det stora hela inte vet vilken effekt det kommer ha, men detta är också vad som gör det farligt att "leka med". För allt vad vi vet kan golfströmmen stanna eller ändras, och ändras havsströmarna så kan det bli så illa att du och jag får bo i en iglo, med grönlands medelstemp på -7.8 i söder. Är detta något du vill ha?

Vi här i norden är oerhört påverkade av strömmar med varmvatten från ekvatorn. Utan dem är detta väldigt kallt, och vår "global uppvärmning" kan bli en mindre istid för dig och mig. Vi vet inte... enda vi vet är att Isen, om den smälter, kommer ändra flödet och ev riktningen på denna ström.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag har ingen aning. Jag lite dum. Nästan halvvägs till hans mors ålder, så jag lyckades aldrig lära mig läsa, skrifa, stafa, eller räkna. ;- p

Jag brukar väldigt sällan påpeka sånt, det vet du. Men det var för passande för att låta bli

Skrivet av -=Mr_B=-:

Det fick jag lära mig i skolan. Fast det var nog som du skriver ett "antagande" och inte ett bevisat faktum vid tillfället.

Njae.. de har faktiskt lyckats bevisa det med mätbara resultat. Tog lång tid att göra det dock.
Man har redan börjat jobba med detta som grund till ny forskning på materia och att manipulera rymdtid, då man har faktiskt data att gå på.

Skrivet av -=Mr_B=-:

[quote postid="17313681" userid="242041" name="Paddanx"]Min poäng är, folk antar att vi är på en rund planet. Men så är inte fallet... jorden är inte rund, den är väldigt ojämn form:
https://www.scientificamerican.com/article/earth-is-not-round... rund än platt. Jag gillar dessutom att folk tror formen är statisk. Rotationen gör att vi sväller på mitten, och jordbävningar drar ihop oss lite igen, med viss regelbundenhet.

Citatet är lite trasigt, men jag håller med att vi är mer rund än platt... dock är rund en specifik term, typ som rätvinklig triangel. Du kan kalla den en triangel, men du kan inte kalla alla trianglar för rätvinkliga. Så tror den korrekta termen är att vi har en ellipsoid, om jag förstått det rätt.
Du kan iaf resa runt jorden på olika länger, beroende på om du gör det över ekvatorn, eller över polerna (som också flyttas tydligen...)

Har för mig att det inte ens finns något på denna planet som är tekniskt sett är... "rund".
Man håller på att jobba på en som är väldig nära det dock:

Skrivet av -=Mr_B=-:

Ja, garanterat mer än det. Men den mest optimistiska beräkning jag sett baseras på en snabb utbyggnad av fusion när den väl blir kommersiellt gångbar, och därefter en snabb utfasning av fossila bränslen. Det placerar oss minst 50 år framåt i tiden. Innan dess kan vi bara hoppas på viss ersättning av fossila bränslen med förnyelsebart, kärnkraft, osv.

Mm, jag har "alltid" sagt att det är rätt väg att gå för el-bilar. Batterier har för många nackdelar.

Mjo vi är verkligen i en mellanfas. Vi kunde behövt 10x mängden energi redan idag, men kan inte pga dessa begränsningar. Bränsleceller är dock så nära fossila bränslen vi kan komma, men utan förorening mer än vatten (och du också får från fossilt). Svåra är ju att få vätgasen att släppa vad den är klingat till... för den har en tendens att sätta sig i saker. Dock har vi rätt mycket erfarenhet av elektrolyt och borde kunna omvandla vatten till vätgas + syre och "lagra energin"... sen använda en bränslecell till att "förbränna" denna där vi vill.

En sak dock om fossila bränslen. Föreslår du tittat på Mercedes F1 motor, samt Mazdas Skyactive motor. Två motoror som trotsar det man trodde var omöjligt på dessa. 50%+ effektivitet och luft-bränsleförhållande på över 20:1 (tror de är uppe i 30:1). Vi kan mao förbättra det vi har, om vi tvingas till det.

Och ja.. batterier är också en tillfällig lösning som kostar dyra resurser vi "inte har". Undrar hur länge man kan acceptera detta som en "eco-lösning" innan det går samma väg som Diesel och Etanol bilar, och man inser hur illa det är. Visst kan cellerna återvinnas väldigt bra, så på det sättet är där positiva delar, men det är mycket energi att tillverka.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag har för mig att man pratar globalt, när man tittar på mängden skog. Men man pratar om antalet trän, och inte ytan täckt av skog. Ung skog växer fort, och binder därför mycket på kort tid, men om man inte lagrar undan trät som någon sorts CO2 depå, så kommer det ju alltid släppas tillbaka till naturen igen, så skog är inte riktigt lösningen på stigande CO2 nivåer.
Och ovanpå det har jag för mig att regnskogens netto tillförsel av syre är väldigt begränsat. Regnskogen ska, om det stämmer, producera rätt mycket dagtid, men konsumerar i princip hela sitt överskott nattetid. Havet, med sina alger är världens riktiga syrgas producent, och då är det ändå bara de översta 2-300m som är syreproducerande. Hälften av allt syre kommer från haven, resten är all grönska på land.

Då borde land mao vara mer effektivt, då vi har 70% täckt av vatten

Problemet är att vi faktiskt behöver trycka ner eller ta bort CO2 för att bli av med den. Vi har trots allt grävt och pumpat upp den... och visst, vi kan binda en del i skogarna, men då måste också skogarna ner i marken igen... vilket tar "några år"
Så tillfälliga lösningen lär ju vara att lägga allt i skog och grönt, i så stor skala vi kan, till vi kan lösa problemet ordentligt.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag är nog rätt övertygad om att jag ska vara med mellan 40, och 60 år till. På gott och ont. Om jag har otur, mer än så. Men jag har rätt mycket konstaterat att jag gör mer än min del för miljön redan, och offra mer, för att göra mer, känns inte försvarbart. Fan, bara som en sådan skitsak som bilens bränsle. Det är fullt möjligt att etanolkonvertera 95% av alla fordon som drivs på bensin i dag. De flesta, skulle inte ens kräva speciellt stora modifikationer. Min egen kräver ett nytt bränslefilter, och en ny mjukvara i motorstyrboxen. Det är i princip helt omöjligt, att göra lagligt. (Jag vet, klimatnyttan med dagens etanolbränslen går att debattera den med. Men eftersom man kraftigt propagerar för att e85 är mer miljövänligt, om än inte riktigt hundra, vore det ju lämpligt att uppmuntra ett skifte, i stället för att förhindra det...) Eftersom det i alla fall inte går att göra lagligt på min bil, så får den nya spridare, större pump, 2-vägs solenoid för styrning av turbotryck, och ny mjukvara i sommar, så kan jag tanka e85 och känna mig lite miljövänligare i det dagliga körandet, och så får jag hundra hästar till, när jag vill vara lite mer... slösaktig. Minskningen i förbrukning av fossila bränslen känns signifikant i alla fall.

Förstå mig rätt i det jag sa ovan. Jag har inte sagt att vi alla ska bli "gröna skogar". Utan att det krävs rätt små ändringar för att påverka. Att välja en snålare bil när du ändå ska köpa nytt. Att välja mer effektiva saker i hemmet som inte är slit och släng tex. Att inte handla produkter som ska skickas tvärs över planeten för att det var billigt på ebay tex i ett paket tex.

Att regeringen har så mycket bråk för att få konvertera bilar till el/etanol eller annat miljö-tänk är ju bara dumt. Detta borde man främja, helt klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Detta är ren lögn och länken du hänvisar till är inget annat än skrämselpropaganda skriven av media som tjänar på att sprida lögner och panik.

Läs artiklar skrivna av experter inom området så ser du en helt annan bild av vad som hände, precis som om du läser riktiga rapporter om Fukushima. Jag jobbar med folk som håller på med dessa analyser och ingen av de kommer ens i närheten av dessa siffror (ända bevisade är ca 40 tal döda från starten då man inte visste riktigt hur illa det vara och stor ökning i bukspottskörtelcancer hos de som var barn då, som tur är visade sig dödligheten vara någonstans runt 1 per 1000 så väldigt få dog av den). Däremot har skräcken och skrämselpropaganda som du pendlar gjort enormt mycket mer skada då hela generationen trodde de var i princip döda och började supa, knarka, ha oskyddat sex, abortera barn och liknande galenskaper. Så om det är någon som borde åka dit för terror dåd är det du och andra som sprider falsk propaganda. Skäms!

Du glömde räkna med din propaganda att människan kommer få jorden att börja koka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Någon snubbe säger att det inte är så. Jaha men dåså. Bra argument.

Tack, du visade just prov på det han pratade om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Detta är ren lögn och länken du hänvisar till är inget annat än skrämselpropaganda skriven av media som tjänar på att sprida lögner och panik.

Läs artiklar skrivna av experter inom området så ser du en helt annan bild av vad som hände, precis som om du läser riktiga rapporter om Fukushima. Jag jobbar med folk som håller på med dessa analyser och ingen av de kommer ens i närheten av dessa siffror (ända bevisade är ca 40 tal döda från starten då man inte visste riktigt hur illa det vara och stor ökning i bukspottskörtelcancer hos de som var barn då, som tur är visade sig dödligheten vara någonstans runt 1 per 1000 så väldigt få dog av den). Däremot har skräcken och skrämselpropaganda som du pendlar gjort enormt mycket mer skada då hela generationen trodde de var i princip döda och började supa, knarka, ha oskyddat sex, abortera barn och liknande galenskaper. Så om det är någon som borde åka dit för terror dåd är det du och andra som sprider falsk propaganda. Skäms!

Tack men jag litar mer på offentliga rapporter
Vill du skriva en sådan, var så god, så kan vi kritisera den som propaganda.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Tack men jag litar mer på offentliga rapporter
Vill du skriva en sådan, var så god, så kan vi kritisera den som propaganda.

Driver du med mig? Vad fan kallar du IAEAs rapporter eller vetenskapliga artiklar för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Driver du med mig? Vad fan kallar du IAEAs rapporter eller vetenskapliga artiklar för?

Nej, jag är helt allvarlig.
Enda jag hört från dig här är... "var tyst, du pratar saker jag inte vill höra".
Inte något konkret öht.

Där finns en komplett rapport som grund, länkad på sidan, bara att läsa.
Så lägg ner detta trams, eller återgå till ämnet iaf.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Happen:

Du glömde räkna med din propaganda att människan kommer få jorden att börja koka.

Ingen har sagt det och det är inte heller speciellt troligt att det kommer ske. Däremot kan ändringen mycket väl utrota mänskligheten om det vill sig lite illa (speciellt om vi hjälper till genom krig som vi verkar vara så förtjusta i).

Skrivet av Happen:

Tack, du visade just prov på det han pratade om.

Han påstår en massa och det är allt. Har han visat faktiskt fysik bakom hans påståenden? Har han någon förklaring varför temperaturen ökar så snabbt och kan förklara hur det inte är ett problem att CO2 halten är högre än på väldigt länge (förmodligen miljoner år)? Inget i det han har sagt har är speciellt sammanhängande eller utvecklat till ens en hypotes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tack men jag litar mer på offentliga rapporter
Vill du skriva en sådan, var så god, så kan vi kritisera den som propaganda.

Vad sägs om denna sida som är full av nyttig info?

https://www.nei.org/resources/fact-sheets/chernobyl-accident-...

Förstår att du kommer tycka att sidan är partisk, men det skulle inte gå för dem att komma undan med lögner, om man inte har en extremt stor foliehatt. Men det finns säkert folk som har andra länkar!

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Avstängd

@anon127948: Haha du fortsätter på fanatikerspåret. "Gud/antropogen global uppvärming finns och det är upp till dig att bevisa motsatsen".

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Vad sägs om denna sida som är full av nyttig info?

https://www.nei.org/resources/fact-sheets/chernobyl-accident-...

Förstår att du kommer tycka att sidan är partisk, men det skulle inte gå för dem att komma undan med lögner, om man inte har en extremt stor foliehatt. Men det finns säkert folk som har andra länkar!

Lol...
Så du länkar en kortfattad "fakta blad, utan någon detaljerad källa i deras fakta" på en sida som tillhör Kärnkrafts organisation.... Så totalt oberoende. *Asg*

De missade lite detaljer btw. Som att Sovjets tekniker som var på plats just då, medvetet, mot protest av de som jobbade där faktiskt stängde av säkerhetsfunktionerna, som kunde förhindrat det. Hela objektet var att se om man kunde köra reaktorn på låg kraft (detta var ju hela syftet, som finns i numera av-klassificerade rapporter från Sovjet). Detta gick inte att göra med säkerhetsspärrarna dock...

När man väl insåg att reaktorn höll på att stanna, istället för att göra det man ska, dvs stänga ner den säkert, tryckte man på full effekt, för att få upp den till normalt effekt igen. Detta gjorde att fick denna okontrollerade "power surge" de så snällt nämner, som i sin tur skadade reaktorn...

Alltid kul när de lämnar ute lite detaljer... eller hur?

Nej vi lägger ner detta. Gör mig bara arg att se folk försöka dölja detta skit än idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Ingen har sagt det och det är inte heller speciellt troligt att det kommer ske. Däremot kan ändringen mycket väl utrota mänskligheten om det vill sig lite illa (speciellt om vi hjälper till genom krig som vi verkar vara så förtjusta i).

Han påstår en massa och det är allt. Har han visat faktiskt fysik bakom hans påståenden? Har han någon förklaring varför temperaturen ökar så snabbt och kan förklara hur det inte är ett problem att CO2 halten är högre än på väldigt länge (förmodligen miljoner år)? Inget i det han har sagt har är speciellt sammanhängande eller utvecklat till ens en hypotes.

Så, jordens klimat har varierat 4.6 miljarder år, CO2 har varierat från åtminstone 180ppm till 5000ppm. Nu kommer du och säger att människan sedan 1950 har stått för majoriteten av uppvärmningen, utan att presentera bevis.

Du argumenterar ungefär såhär: Gud finns, du får bevisa motsatsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Vad baserar jag vad på... Din fråga är oklar.
Hur vet jag att det borde finnas någon effekt? Det har ju framgått med all önskvärd tydlighet här i tråden. CO2 absorberar IR strålning. Hur jag vet att effekten uteblir? Det gör jag inte, men med en natt temperatur vid polerna på minus 150c kan man ju kalla det lite vad man vill, men "växthus effekt" känns inte realistiskt. Det växlar även vilt mellan dag och natt, vilket realistiskt sett inte borde hända med en växthus effekt.

Nu är det ju i princip vacuum på Mars, så det är kanske inte jättekonstigt att den lilla atmosfär som finns inte håller inne särsklit mycket värme.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Happen:

Rent teoretiskt ska det ske en växthuseffekt redan vid en molekyl, men det kommer inte vara mätbart. Nu har inte Mars 1 molekyl ,mer CO2 än jorden. Mars har 95% koldioxid, 600 pascal tryck. Jorden har 0.04% CO2, 100 000 pascal tryck.

Mars : 600 pascal * 0.95 = 575 pascals CO2 partialtryck

Earth : 100,000 pascals * 0.0004 = 40 pascals CO2 partialtryck.

Med ideala gaslagen kan man omvandla det till antal molekyler, jag får då att det är ca 20ggr fler CO2 molekyler per kubikmeter på mars jämfört med jorden.

Ja men här spelar det låga trycket stor roll. Kollar vi på Venus som också har över 90% CO2 men även en extremt tät atmosfär så har vi en växthuseffekt som sätter temperaturen till flera hundra grader.

http://energyeducation.ca/encyclopedia/Greenhouse_effect_on_o...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Lol...
Så du länkar en kortfattad "fakta blad, utan någon detaljerad källa i deras fakta" på en sida som tillhör Kärnkrafts organisation.... Så totalt oberoende. *Asg*

De missade lite detaljer btw. Som att Sovjets tekniker som var på plats just då, medvetet, mot protest av de som jobbade där faktiskt stängde av säkerhetsfunktionerna, som kunde förhindrat det. Hela objektet var att se om man kunde köra reaktorn på låg kraft (detta var ju hela syftet, som finns i numera av-klassificerade rapporter från Sovjet). Detta gick inte att göra med säkerhetsspärrarna dock...

När man väl insåg att reaktorn höll på att stanna, istället för att göra det man ska, dvs stänga ner den säkert, tryckte man på full effekt, för att få upp den till normalt effekt igen. Detta gjorde att fick denna okontrollerade "power surge" de så snällt nämner, som i sin tur skadade reaktorn...

Alltid kul när de lämnar ute lite detaljer... eller hur?

Nej vi lägger ner detta. Gör mig bara arg att se folk försöka dölja detta skit än idag.

Skrev ju att jag förstår att du kommer anse att detta är partiskt. Vilket det är. Men det de skriver är förstås korrekt, om man inte är extrem konspirationsteoretiker. Frågan kan vara vad som utelämnas, men det de skriver finns det förstås underlag för. Underlagen finns på sidan, men jag orkar lika lite som du leta upp.

Skrämselapparaten över kärnkraft har varit ganska omfattande, tyvärr inte minst inom svensk politik. Fruktansvärt. Tänk vad mycket bättre vår miljö hade varit idag med bättre utbyggd kärnkraft som inte spottar ur sig en massa växthusgaser. Hur många dödsfall kan tillskrivas den dåliga luften från alla europeiska kolverk som fortfarande tuffar?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Happen:

Så, jordens klimat har varierat 4.6 miljarder år, CO2 har varierat från åtminstone 180ppm till 5000ppm. Nu kommer du och säger att människan sedan 1950 har stått för majoriteten av uppvärmningen, utan att presentera bevis.

Du argumenterar ungefär såhär: Gud finns, du får bevisa motsatsen.

97% av alla teologer anser att gud finns.
Schackmatt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Nej, jag är helt allvarlig.
Enda jag hört från dig här är... "var tyst, du pratar saker jag inte vill höra".
Inte något konkret öht.

Där finns en komplett rapport som grund, länkad på sidan, bara att läsa.
Så lägg ner detta trams, eller återgå till ämnet iaf.

Rapporten är skriven av greenpeace som är närmast att betrakta som fanatisk propaganda med väldigt lite verklighetsförankring.

OM du är intresserad av lite mer vetenskapliga rapporter kan du läsa följande från IAEA: https://www-pub.iaea.org/MTCD/Publications/PDF/Pub1312_web.pd...

Sida 97 har antalet förväntade döda från cancer normalt och antalet extra fall som skulle kunna hända på grund av strålningen från Tjernobyl olyckan. Observera att ingen data finns som skulle visa någon ökning alls utom för, leukemi som hände tidigt efter olyckan (2-5 år efter exponering är det vanliga), bukspottskörteln hos de som var barn då, väldig låg dödlighet som tur är, se sida 85, och möjligen ökning av bröstcancer hos kvinnor som var barn då, detta (kraftigt ökad risk för bröstcancer om man exponeras innan puberteten) stöds av en hel del sjukvårdsrelaterade fall så bör vara sant även om undersökningar i själva länder inte har statistisk kraft för att visa effekten.

Problemet med att evaluera stress problem är att mycket har hänt i dessa länder sedan dess så det är svårt att identifiera vart stressen kommer ifrån. Dock såg man markant ökning av drickande, droger och annat riskbeteende. Här har du väldigt kortfattat: https://www.iaea.org/sites/default/files/chernobyl.pdf (sida 36 har väldigt kort och enkel förklaring av beteende mönstret hos de som blivit uppskrämda av propaganda. Till den nivån att folk som bor i förorenade områden mår faktiskt bättre psykiskt än de som evakuerades.

Mer om detta kommer vi se från Japan där effekterna av paniken har redan skördat betydligt fler offer än själva olyckan, fast även där blir det svårt att se om stress kommer från tsunamin och nära 18 000 dödade av den eller paniken över strålningen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Lol...
Så du länkar en kortfattad "fakta blad, utan någon detaljerad källa i deras fakta" på en sida som tillhör Kärnkrafts organisation.... Så totalt oberoende. *Asg*

De missade lite detaljer btw. Som att Sovjets tekniker som var på plats just då, medvetet, mot protest av de som jobbade där faktiskt stängde av säkerhetsfunktionerna, som kunde förhindrat det. Hela objektet var att se om man kunde köra reaktorn på låg kraft (detta var ju hela syftet, som finns i numera av-klassificerade rapporter från Sovjet). Detta gick inte att göra med säkerhetsspärrarna dock...

När man väl insåg att reaktorn höll på att stanna, istället för att göra det man ska, dvs stänga ner den säkert, tryckte man på full effekt, för att få upp den till normalt effekt igen. Detta gjorde att fick denna okontrollerade "power surge" de så snällt nämner, som i sin tur skadade reaktorn...

Alltid kul när de lämnar ute lite detaljer... eller hur?

Nej vi lägger ner detta. Gör mig bara arg att se folk försöka dölja detta skit än idag.

Allt detta beskrivs i IAEAs rapporter om Tjernobyl olyckan. Vi vet exakt vad som hände och varför det gick som det gick. Precis som du säger är det mänskligt fel snarare än tekniken (i för sig var designen tragiskt dålig, speciellt med den design på kontrollstavarna). Precis samma sak hände i Fukushima där reaktorn i princip saboterades av personalen som inte var utbildad för att sköta den och dessutom var rädda att erkänna hur illa det stod till (tills det inte längre gick att förneka skiten).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Happen:

Så, jordens klimat har varierat 4.6 miljarder år, CO2 har varierat från åtminstone 180ppm till 5000ppm. Nu kommer du och säger att människan sedan 1950 har stått för majoriteten av uppvärmningen, utan att presentera bevis.

Du argumenterar ungefär såhär: Gud finns, du får bevisa motsatsen.

Hur många människor fanns för 4,6 miljarder år? Jorden var en smält klump just då, betyder det att om vi slänger dig i en vulkan kommer du klara dig för det var så hela planeten såg ut 4,6 miljarder år sedan?

CO2 halten är högre än någonsin under mänsklighetens existens och den ökar extremt snabbt. Det människan står för är rubbning av rådande balans och nu ökar temperaturen på planeten för att uppnå en ny balans. Som vi ser med Venus är det inte speciellt svårt att uppnå en balans ens med 90% CO2 i atmosfären, dock kan det vara lite svårt för mänskligheten att överleva en sådan balans.

Permalänk
Medlem

Hur media framställer saker är en sak... Men om man tittar på fakta så är det uppenbart att det finns ett hot och att människan direkt varit bidragande till detta.

Vi talar säkert om tusentals manår som är nedlagda på forskning kring detta. Så det är inget som någon bara kommit på över en kopp kaffe.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Hur media framställer saker är en sak... Men om man tittar på fakta så är det uppenbart att det finns ett hot och att människan direkt varit bidragande till detta.

Vi talar säkert om tusentals manår som är nedlagda på forskning kring detta. Så det är inget som någon bara kommit på över en kopp kaffe.

Precis. Man måste skilja på hur klimathotet framställs av media, aktivister och forskare. Det som är intressant är givetvis vad forskarna säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Ja men här spelar det låga trycket stor roll. Kollar vi på Venus som också har över 90% CO2 men även en extremt tät atmosfär så har vi en växthuseffekt som sätter temperaturen till flera hundra grader.

http://energyeducation.ca/encyclopedia/Greenhouse_effect_on_o...

Okej, så trycket på Mars är för lågt för att det ska finnas en mätbar växthuseffekt. Då har inte heller Jorden en mätbar växthuseffekt från CO2 eftersom Jorden har 14 ggr lägre partialtryck av CO2?