Konstigt problem med 8600k överklockning ostabil dator.

Permalänk

Konstigt problem med 8600k överklockning ostabil dator.

Tjena!

Med min nya dator som jag nu har haft i 3veckor har jag fått ett märkligt problem när den var ny räckte det med 1.248 för att få den stabil i 4.8 ghz men nu nästan 3veckor senare så har den börjat crasha när jag spelar, kan även crasha i loading screens så har fått öka spänningen ända upp till 1.280 för att få den 100% stabil det känns verkligen inte rätt vad kan vara fel eller har det hänt något?

Det enda jag har gjort efter jag satte ihop datorn var att jag flyttade grafikkortet från pcie plats 2 till 1 har även provat att göra en clean windows installation har även alltid haft ESD-armband när jag pillat i datorn.

8600k kyld med Noctua nh-d15 har aldrig gått över 67c
asus prime z370-p
seasonic focus plus 750w gold

MvH Fredrik

Visa signatur

I5 8600k @ 5 ghz | Z370-P | Gtx 1080 strix | Corsair lpx 16gb 3000mhz | Seasonic focus plus 750w gold | Samsung 850 evo 500gb | Noctua nh-d15 | Fractal define S

Permalänk
Medlem

Har du kollat på minnena så du inte råkat dra upp dom i samma veva som du överklockat?

Frågar för säkerhetsskull

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: I7 9700K @ 5 Ghz - Asus strix z390-f gaming - 32GB 3600mhz Gskill - KF2A RTX3080 - Samsung pro 1TB SSDx2
GEAR: Logitech G915 TCK - Logitech G Pro superlight - Logitech G PRO X - Samsung 240hz 32"

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem vid överklockade minnen. Så kolla på det. I mitt fall så stödjer inte mitt moderkort de minnen jag hade köpt (och överklockat) så det kan ju bero på det också.

Annars skulle jag göra om klockningen och stresstesta i några timmar för att se att problemet inte ligger hos CPUn.

Är inte så påläst på att klocka minnen då jag kört i 2133MHz.

Permalänk
Medlem

Uppdaterat bios?

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Hur uppdaterar man bios?

Visa signatur

ROG STRIX X470-F GAMING
AMD Ryzen 5600X
G.Skill Trident Z 3600Mhz
Sapphire 5700 XT

Permalänk
Medlem

1.28v ar inte mycket btw... 1.4v ar mycket dock!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Lirar du samma spel nu som förut?
När jag lekte med överklockningen kunde det fungera helt felfritt i såväl stresstester som de spelen jag spelade. När jag några veckor senare började spela ett annat spel så kraschade datorn direkt. Drog ner klockningen lite och det fungerade perfekt igen.

Numera har jag insett att det inte är värt att jaga den där sista 0,1-0,2Ghz. Ger knappt någon prestandaökning och för att få det stabilt blir det alldeles för mycket tid åt testande. Roligare att spela istället
(Sen förstår jag att vissa tycker det är roligt att pilla hit och dit, men inte jag)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Lirar du samma spel nu som förut?
När jag lekte med överklockningen kunde det fungera helt felfritt i såväl stresstester som de spelen jag spelade. När jag några veckor senare började spela ett annat spel så kraschade datorn direkt. Drog ner klockningen lite och det fungerade perfekt igen.

Numera har jag insett att det inte är värt att jaga den där sista 0,1-0,2Ghz. Ger knappt någon prestandaökning och för att få det stabilt blir det alldeles för mycket tid åt testande. Roligare att spela istället
(Sen förstår jag att vissa tycker det är roligt att pilla hit och dit, men inte jag)

Spelar Quake Champions nu for tiden Sa ja!

Ahh, foerstar, men tror du har foer lag spanning, jag vet att du kan koera med upp till 1.4v 24/7 utan att fa degradering pa dessa CPUer salange temperaturen inte sticker ivag saklart. Sa du ar langt ifran gransen for hogsta mojliga vcore Sa du vet!

Alltid kul att na 5GHz gransen sa att saga!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fredrikg95:

Tjena!

Med min nya dator som jag nu har haft i 3veckor har jag fått ett märkligt problem när den var ny räckte det med 1.248 för att få den stabil i 4.8 ghz men nu nästan 3veckor senare så har den börjat crasha när jag spelar, kan även crasha i loading screens så har fått öka spänningen ända upp till 1.280 för att få den 100% stabil det känns verkligen inte rätt vad kan vara fel eller har det hänt något?

Det enda jag har gjort efter jag satte ihop datorn var att jag flyttade grafikkortet från pcie plats 2 till 1 har även provat att göra en clean windows installation har även alltid haft ESD-armband när jag pillat i datorn.

8600k kyld med Noctua nh-d15 har aldrig gått över 67c
asus prime z370-p
seasonic focus plus 750w gold

MvH Fredrik

dra ner klock

Permalänk

Tack för era svar det var XMP som strulade stängde av det och skrev in det manuellt istället och nu funkar cpun i 4.8 och minnena går i 3000mhz varit stabilt i flera veckor.

Visa signatur

I5 8600k @ 5 ghz | Z370-P | Gtx 1080 strix | Corsair lpx 16gb 3000mhz | Seasonic focus plus 750w gold | Samsung 850 evo 500gb | Noctua nh-d15 | Fractal define S