Permalänk
Medlem

Byte av abonnemang

Har ett mobilabonnemang som jag är nöjd med:
*Snabbt
*Obegränsad surf
*Ringa/sms för hela månadspotten

Abonnemanget är bra men eftersom jag surfar mindre än tidigare och bara använder upp ca 20% av potten varje månad känns priset omotiverat. Vill därför byta till ett billigare utan fri surf. Vilka bra alternativ finns att välja på?

Abonnemanget jag vill byta ut är Telenors obegränsade för 399kr i månaden.

Permalänk
Medlem

Vimla är trevligt. Telenors nät om jag inte minns fel. Glöm inte att skaffa en tipskod så får du det billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0skis:

Har ett mobilabonnemang som jag är nöjd med:
*Snabbt
*Obegränsad surf
*Ringa/sms för hela månadspotten

Abonnemanget är bra men eftersom jag surfar mindre än tidigare och bara använder upp ca 20% av potten varje månad känns priset omotiverat. Vill därför byta till ett billigare utan fri surf. Vilka bra alternativ finns att välja på?

Abonnemanget jag vill byta ut är Telenors obegränsade för 399kr i månaden.

Nu är det lite oklart hur mycket surf du faktiskt behöver men kan rekommendera den här jämförelsen.

Spontant så hade jag tittat på Hallon men även Vimla (om du är nöjd med allt i övrigt med Telenor). Vimla ägs ju av Telenor så hastigheter/täckning kommer att vara identisk med Telenor. Hallon däremot kör på Tres nät.

Både Hallon och Vimla har så du kan spara oanvänd data upptill 100 GB. Hos Vimla kan du spara datan upptill 1 år och behåller den om du byter surf upp/ner. Hos Hallon kan du spara den på obestämd tid, men byter du ner månadsmängden så tappar du all data.

Både Vimla och Hallon har även 100 GB-abonnemang, men hos Vimla så kan du inte beställa det från början utan måste beställa en annan storlek först och sedan uppgradera på Mitt Vimla eller i deras app. Har du 100 GB-abonnemangen så inaktiveras dock spara oanvänd surf hos både Vimla och Hallon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr0wN:

Nu är det lite oklart hur mycket surf du faktiskt behöver men kan rekommendera den här jämförelsen.

Spontant så hade jag tittat på Hallon men även Vimla (om du är nöjd med allt i övrigt med Telenor). Vimla ägs ju av Telenor så hastigheter/täckning kommer att vara identisk med Telenor. Hallon däremot kör på Tres nät.

Både Hallon och Vimla har så du kan spara oanvänd data upptill 100 GB. Hos Vimla kan du spara datan upptill 1 år och behåller den om du byter surf upp/ner. Hos Hallon kan du spara den på obestämd tid, men byter du ner månadsmängden så tappar du all data.

Både Vimla och Hallon har även 100 GB-abonnemang, men hos Vimla så kan du inte beställa det från början utan måste beställa en annan storlek först och sedan uppgradera på Mitt Vimla eller i deras app. Har du 100 GB-abonnemangen så inaktiveras dock spara oanvänd surf hos både Vimla och Hallon.

Jag vill dock påpeka att bara för att Vimla ägs av Telenor och går i deras nät, så är det inte säkert att man har samma hastigheter. Ofta så brukar dessa "budgetoperatörer" ha en hastighetsbegränsning (till exempel 80 eller 100 Mbit/s) samt lägre QoS (Quality of Service) än nätägaren erbjuder sina kunder. Detta betyder att i situationer där en viss telemast är under hårdare belastning, så kommer detta främst drabba "budgetoperatörerna". I praktiken spelar det kanske inte så stor roll, då det kanske inte är allt för vanligt förekommande. Men det är ändå något att ta i beaktande när man väljer operatör.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cr0wN:

Nu är det lite oklart hur mycket surf du faktiskt behöver

20% av obegränsat skrev han ju 👌

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Jag vill dock påpeka att bara för att Vimla ägs av Telenor och går i deras nät, så är det inte säkert att man har samma hastigheter. Ofta så brukar dessa "budgetoperatörer" ha en hastighetsbegränsning (till exempel 80 eller 100 Mbit/s) samt lägre QoS (Quality of Service) än nätägaren erbjuder sina kunder. Detta betyder att i situationer där en viss telemast är under hårdare belastning, så kommer detta främst drabba "budgetoperatörerna". I praktiken spelar det kanske inte så stor roll, då det kanske inte är allt för vanligt förekommande. Men det är ändå något att ta i beaktande när man väljer operatör.

I fallet Vimla/Telenor så är det bekräftat att så inte är fallet flera gånger från Vimla officiellt. Finns flera även som postat screenshots på uppemot 240 Mbit med Vimla. Hallon låter jag vara osagt, men har aldrig hört från någon att det skulle vara skillnad.

Skulle säga att detta stämmer troligen mest in på operatörerna som kör i Telias nät. Där vet jag att operatörer som hyr in sig men även Telia faktiskt kör hastighetstak på vissa abonnemang.

Oavsett hastighetsbegräsningar/QoS så skulle jag säga att oftast är det trots allt den egna hårdvaran och yttre faktorer som påverkar hastighet etc. Stå i ett rum och få en hastighet, gå bort till nästa och få en helt annan etc. Sedan är det ju som du säger att i praktiken så blir det oftast ingen större skillnad.

Båda Vimla och Hallon har varken uppsägningstid eller bindningstid, så egentligen är det ju bara att testa. Beställer man Hallon och inte är helt nöjd så är det bara att gå in på Vimla och beställa, fylla i sitt nummer och vänta några dagar och testa det eller vice versa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

20% av obegränsat skrev han ju 👌

Skickades från m.sweclockers.com

Ja precis, vad blir det i antal GB?

Permalänk

Spontant kändes ditt abonnemang på 399 kronor inte så farligt men går såklart få billigare.

Jag har själv Vimla. Du får 3 månader för halva priset.

25 GB borde ju nästan räcka för dig men med Vimla kan du byta abonnemang smidigt varje månad från din smartphone eller dator.

Jag räknar med att du inte är student eller senior så beroende på hur mycket du SMSar och ringer så kostar 25 GB i månaden 150 kronor i månaden i 3 månader sedan 300 kronor.

Väljer du då att bara ha 60 samtal och 600 sms 25 GB (Sparas varje månad om du inte gör av med allt) kostar det 125 kronor i 3 månader sedan 250 kronor.

Jag gick från Halebop till Vimla och kan inte vara mer nöjd. Betalar själv 90 kronor i månaden.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr0wN:

Ja precis, vad blir det i antal GB?

Ungefär hälften av 40% av obegränsat, +- några GB.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Jag vill dock påpeka att bara för att Vimla ägs av Telenor och går i deras nät, så är det inte säkert att man har samma hastigheter. Ofta så brukar dessa "budgetoperatörer" ha en hastighetsbegränsning (till exempel 80 eller 100 Mbit/s) samt lägre QoS (Quality of Service) än nätägaren erbjuder sina kunder. Detta betyder att i situationer där en viss telemast är under hårdare belastning, så kommer detta främst drabba "budgetoperatörerna". I praktiken spelar det kanske inte så stor roll, då det kanske inte är allt för vanligt förekommande. Men det är ändå något att ta i beaktande när man väljer operatör.

Telenor äger inte Vimla. Telenor coh Vimla är registrerade varumärken som används av Telenor Svenska AB. Så natruligtvis använder de sitt eget nät till sina egna tjänster.

Det är alltså inte frågan om nån "budgetoperatör", utan olika produkter inom samma företag. Det är då heller inte nån skillnad på hastigheter eller prioritering inom det egna nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bog11:

Telenor äger inte Vimla. Telenor coh Vimla är registrerade varumärken som används av Telenor Svenska AB.

Petitesser, summan av kardemumman är densamma.

Skrivet av bog11:

Så natruligtvis använder de sitt eget nät till sina egna tjänster.

Det är alltså inte frågan om nån "budgetoperatör", utan olika produkter inom samma företag. Det är då heller inte nån skillnad på hastigheter eller prioritering inom det egna nätet.

För det första så talade jag generellt om "budgetoperatörer", inte specifikt Vimla. Jag är inte insatt i just deras villkor, men jag har tidigare sett att vissa villkorat olika maxhastigheter eller att man inte har tillgång till samma tjänster (VoLTE, VoWiFi), etc.

Tjänsterna som Telenor och Vimla erbjuder på mobilabonnemangsmarknaden till privatpersoner är ju samma (förutom möjligtvis VoLTE och liknande). Någonting måste det vara som motiverar prisskillnaden dem emellan. En Skoda är inte samma sak som en Audi, trots att de båda ägs och säljs av VW-gruppen.

Permalänk
Medlem

Var i samma sits som dig, hade också Telenors obegränsade men nyttjade inte det så pass att jag tyckte det va värt 399/mån. Bytte till Hallon stor 25gb för 249kr/mån fria samtal och fria sms, nöjd än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Petitesser, summan av kardemumman är densamma.

Kanske du tycker det, men det var osanna "petitesser"

Skrivet av Blomman90:

För det första så talade jag generellt om "budgetoperatörer", inte specifikt Vimla. Jag är inte insatt i just deras villkor, men jag har tidigare sett att vissa villkorat olika maxhastigheter eller att man inte har tillgång till samma tjänster (VoLTE, VoWiFi), etc.

Då får du komma med nån trovärdig källa på det.

Skrivet av Blomman90:

Tjänsterna som Telenor och Vimla erbjuder på mobilabonnemangsmarknaden till privatpersoner är ju samma (förutom möjligtvis VoLTE och liknande). Någonting måste det vara som motiverar prisskillnaden dem emellan. En Skoda är inte samma sak som en Audi, trots att de båda ägs och säljs av VW-gruppen.

Audi, Skoda och VW är tre skilda företag med samma ägare. Vimla och Telenor är två olika varumärken hos ett o samma företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Petitesser, summan av kardemumman är densamma.

För det första så talade jag generellt om "budgetoperatörer", inte specifikt Vimla. Jag är inte insatt i just deras villkor, men jag har tidigare sett att vissa villkorat olika maxhastigheter eller att man inte har tillgång till samma tjänster (VoLTE, VoWiFi), etc.

Tjänsterna som Telenor och Vimla erbjuder på mobilabonnemangsmarknaden till privatpersoner är ju samma (förutom möjligtvis VoLTE och liknande). Någonting måste det vara som motiverar prisskillnaden dem emellan. En Skoda är inte samma sak som en Audi, trots att de båda ägs och säljs av VW-gruppen.

Ingen av dem stora operatörerna som Vimla/Hallon/Halebop/Comviq tillhör prioriterar ner lågprisversionen.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av bog11:

Då får du komma med nån trovärdig källa på det.

Telia, Telenor, Tele2, Halebop, etc. erbjuder till exempel VoLTE och VoWiFi. Jag hittar dock inget sådant när jag söker på Vimla, Hallon, Fello, etc. Men du kanske sitter inne på någon annan information?

Skrivet av bog11:

Audi, Skoda och VW är tre skilda företag med samma ägare. Vimla och Telenor är två olika varumärken hos ett o samma företag.

Okej, men för att göra min poäng kan jag lika gärna säga att en Audi A1 inte är samma sak som en Audi R8. Det jag försöker komma till är att det måste vara något som skiljer de olika abonnemangen åt med tanke på den relativt stora prisskillnaden. Sen är det upp till var och en att bestämma vilket abonnemang man vill satsa på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Telia, Telenor, Tele2, Halebop, etc. erbjuder till exempel VoLTE och VoWiFi. Jag hittar dock inget sådant när jag söker på Vimla, Hallon, Fello, etc. Men du kanske sitter inne på någon annan information?

Okej, men för att göra min poäng kan jag lika gärna säga att en Audi A1 inte är samma sak som en Audi R8. Det jag försöker komma till är att det måste vara något som skiljer de olika abonnemangen åt med tanke på den relativt stora prisskillnaden. Sen är det upp till var och en att bestämma vilket abonnemang man vill satsa på.

Men vad du tramsar! Du skrev fel, jag rättade. Gå vidare!