Är det nödvändigt att damma av tv skärmar regelbundet?

Permalänk
Medlem

Är det nödvändigt att damma av tv skärmar regelbundet?

Jag undrar om det är nödvändigt att damma av tv-skärmen regelbundet? Jag har aldrig bemödat mig att göra det, mest för att jag oftast blir nojjig kring att rengöra skärmar (jag gör det endast om jag tex råkat nysa på skärmen och behöver få bort fläckarna). I övrigt så brukar jag damma av möbler relativt regelbundet.

Enda riskfaktorn (från vad jag hört) är att damm på skärmen kan göra att bildkvaliten försämras något pga att dammet täcker skärmen.
Jag har aldrig märkt av någon egentlig försämring på bildkvaliten men tänkte att det kanske kunde vara bra att undersöka frågan.

Permalänk
Medlem

Vad är det att fundera över? Blir den tillräckligt skitig, gör rent. Är det inte dammigt? Gör något annat. Ingen bryr sig inget går sönder av damm på skärmen. Gör inte som gamlingarna som ringer sin leverantör av tv kanaler och gnäller med 1 decimeter damm rutan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arbogast:

Jag undrar om det är nödvändigt att damma av tv-skärmen regelbundet? Jag har aldrig bemödat mig att göra det, mest för att jag oftast blir nojjig kring att rengöra skärmar (jag gör det endast om jag tex råkat nysa på skärmen och behöver få bort fläckarna). I övrigt så brukar jag damma av möbler relativt regelbundet.

Enda riskfaktorn (från vad jag hört) är att damm på skärmen kan göra att bildkvaliten försämras något pga att dammet täcker skärmen.
Jag har aldrig märkt av någon egentlig försämring på bildkvaliten men tänkte att det kanske kunde vara bra att undersöka frågan.

Tjenare!
Jag själv brukar köra med mikrofiberduk.

Då du inte ska köra med vätska på skärmen, då det blir fula rinningar. Brukar även damma av regelbundet, varje lördag.

Brukar både göra detta med TVn, datorskärmen, förstärkaren, routern och allt som går med mikrofiberduken, då den verkligen drar åt sig allt damm, och för att slippa fula rinningar och drag som kan bli på framförallt skärmar och pianolack när man blandar in vätska.

Och de gånger jag råkat få någon fläck på någon skärm så brukar jag skrapa lätt med en gummiflärp/gummispattel, för att undvika att använda vätska på skärmen, likaså med annan utrustning.

Men att du känner ju bäst själv om du vill ha rent och prydligt, eller om du kan ta att det är ett dammlager på skärmen exempelvis.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem

Om du behöver fråga andra om det påverkar bildkvalitén med damm så ser du ju inte själv skillnad med/utan damm. Spelar det då någon roll? Det är ju vad DU upplever som är det väsentliga, eller?

Sen brukar skärmar bli lätt elektrostatiska och suga åt sig damm så är ju ett ypperligt tillfälle att få lite rent i rummet. Dina ögon kanske inte bryr sig, men dina lungor och näsa tackar dig

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Fuktig hushållspapper eller trasa (dvs ej rinnande blött) med typ 1 droppe diskmedel inmasserad och sedan en torr papper att torka efter har fungerat i alla år jag rengjort skärmytor. - fungera bättre än de flesta köpe-renöringsmedel som brukar ha en ganska stor andel med isopropanol i sig.

Man behöver inte vara paniskt rädd för fukt - bara se till att det inte är rinnande vått.

tensider/diskmedel kan behövas om ytorna har blivit lite feta av olika orsaker (tex rökare i hushållet, matos, stänk av mat om man käkar framför skärmen etc.)

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.
Jag skrev mest bara tråden pga att jag nyss skaffat en relativt påkostad tv. Och jag blev lite nojjig när någon snubbe på ett internetforum pratade om hur han rengjorde skärmen regelbundet i förebyggande syfte. Så tänkte att det kunde vara bra att kolla saken för säkerhets skull.
Tror jag håller mig till att rengöra skärmen efter behov som jag alltid gjort.

Permalänk
Sötast

Hmm, rengöra i förebyggande syfte.... Innebär det att man rengör medans det är rent?

Permalänk
Medlem

Alltså ja damm gör skärmen... dammig. Då blir bilden sämre. Jag har min primary ips som jag håller ren genom att torka med sån där glasögontygtrasa lite ibland och bredvid min secondary tn som jag nog inte dammat av på 6 år. Att dra ett fönster mellan dom är riktigt skoj (om man ignorerar tn). Ser ut som kasst och grynigt polariserande filter, men drar jag ett finger över den blir det bra, lol.

Vet själv när vi tvättar laptop skärmar på jobbet så är det spreja på och tvätta av med papperstrasa av mjukare varianten.