Gigabyte lanserar RX 580 Gaming Box – externt grafikkort över Thunderbolt 3

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte lanserar RX 580 Gaming Box – externt grafikkort över Thunderbolt 3

Gigabyte fortsätter satsningen på externa grafikkortslösningar för ultraportabla datorer, där det senaste tillskottet baseras kring en kompakt version av AMD:s Radeon RX 580.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Spännande! Då skulle man bara haft sig en laptop med thunderbolt

Permalänk
Medlem

Bara att komplettera med en Brix?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Inaktiv

Spännande. Beroende på pris kanske man kan tänka sig en till maccen. Nvidia korten verkar ju fungera sådär :/

Permalänk
Medlem

Fötstår inte riktigt meningen med denna, en extern GPU är ju till för att ha hemma och inte för portabel använding, så varför köpa en mindre som inte har samma uppgraderingsmöjligheter?

Permalänk
Inaktiv

Hade min laptop haft TB3 hade jag slagit till på en sån lösning.

Väldigt bra att fler modeller dyker upp. Speciellt dessa lite mer kompakta. Många tidigare lösningar har varit onödigt klumpiga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surpuppa:

Fötstår inte riktigt meningen med denna, en extern GPU är ju till för att ha hemma och inte för portabel använding, så varför köpa en mindre som inte har samma uppgraderingsmöjligheter?

För att ibland är det viktigare med en mindre än att den går att uppgradera? T.ex. om man som resande försäljare behöver ha en "företagslaptop" eller ofta vill spela hos kompisar eller bara föredrar ett mindre format

Nu har inte priset tillkännagivits än men om jag inte missminner mig så har andra "allt-i-ett" lösningar varit något billigare än att köpa "lådan" och grafikkortet var för sig, vilket också skulle kunna vara ett argument för den här lösningen. Personligen hade priset dock fått vara väldigt rabatterat för att trumfa uppgraderingsmöjligheter men då har jag inte heller några krav på kompakta yttermått (bara starka önskemål).

Jag har läst att redaktionens nya laptops har TB3, hade kunnat bli intressant läsning om ni har möjlighet att testa/recensera någon eGPU-lösning ihop med dessa #framtiden

Visa signatur

Sony Vaio S13P - I5-3210M - 12GB RAM - Samsung 830 256GB - GT 640M LE @ 1000/1000

Permalänk
Medlem

@JonasT Perfekt till era nya laptops ju

Lite ironiskt att man måste börja köpa externa GPUer nu för att plocka ut dem, för att kunna få tag i ett AMD 580 dock. Låter lite som tiden då man fick köpa externa HDDs bara för att plocka ut HDDn och få tag i en (när översvämningarna lamslog marknaden).

Känns lite overkill med 450W PSU i den dock, för att driva ett 580. Borde väl räckt med 300-350W med marginal? (även med 100W USB laddning då), eftersom 580 inte direkt drar så mycket.

Permalänk
Medlem

Trevlig manick, ser den mer som en dockningsstation+GPU med tanke på USB-uttagen på baksidan.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

@JonasT Perfekt till era nya laptops ju

Lite ironiskt att man måste börja köpa externa GPUer nu för att plocka ut dem, för att kunna få tag i ett AMD 580 dock. Låter lite som tiden då man fick köpa externa HDDs bara för att plocka ut HDDn och få tag i en (när översvämningarna lamslog marknaden).

Känns lite overkill med 450W PSU i den dock, för att driva ett 580. Borde väl räckt med 300-350W med marginal? (även med 100W USB laddning då), eftersom 580 inte direkt drar så mycket.

Med tanke på volym på lådan vill man nog att nätagget ligger nära sin bästa verkningsgrad vid full load för att hålla nere temperaturen. Det brukar ju ligga någonstans kring 50%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Med tanke på volym på lådan vill man nog att nätagget ligger nära sin bästa verkningsgrad vid full load för att hålla nere temperaturen. Det brukar ju ligga någonstans kring 50%

Bra poäng faktiskt. Är kanske billigare att göra 450W guld vs ett 350W platinum tex.
Var lite priset jag tänkte på annars, att det borde vara lite billigare med enklare PSU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Med tanke på volym på lådan vill man nog att nätagget ligger nära sin bästa verkningsgrad vid full load för att hålla nere temperaturen. Det brukar ju ligga någonstans kring 50%

Så små skillnader så det är inget som påverkar i så låga effektklasser 80+ guld innebär minst 90% vid halv och 87% vid full last och det på amerikanska nätet är effektivare här.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Hoppas det här slår igenom så att jag kan byta ut min stationära mot en bärbar dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har varit sugen ett tag på e-gpu ett bra tag nu så det skulle vara intressant om SweClockers skulle göra en recension på någon e-gpu låda eller varför inte en jämförelse på ett par styckna så man kan bestämma sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewViking:

Har varit sugen ett tag på e-gpu ett bra tag nu så det skulle vara intressant om SweClockers skulle göra en recension på någon e-gpu låda eller varför inte en jämförelse på ett par styckna så man kan bestämma sig

Det finns ganska mycket info på egpu.io och r/egpu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Men vad ska man ha den lådan till då det inte finns några kort att stoppa i den?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Förklara för mig.
Måste man koppla extern skärm för att utnyttja ”kraften”?
Eller kan man bara ansluta ”grafikkortet” och köra på laptopens inbyggda skärm med bättre flyt? ( så länge skärmen stödjer)
Men ni fattar. Ger externa mer kraft internt ?
Eller behövs skärmen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 med extraminne!

Permalänk
Medlem
Skrivet av InTrance:

Förklara för mig.
Måste man koppla extern skärm för att utnyttja ”kraften”?
Eller kan man bara ansluta ”grafikkortet” och köra på laptopens inbyggda skärm med bättre flyt? ( så länge skärmen stödjer)
Men ni fattar. Ger externa mer kraft internt ?
Eller behövs skärmen

Skickades från m.sweclockers.com

Det är möjligt att köra på laptopens inbyggda skärm men man når inte upp till maximala prestandan, för det krävs det att man kopplar en extern skräm till grafikkortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surpuppa:

Fötstår inte riktigt meningen med denna, en extern GPU är ju till för att ha hemma och inte för portabel använding, så varför köpa en mindre som inte har samma uppgraderingsmöjligheter?

För mig är det helt omvänt. Jag har en ok dator hemma och skulle gärna kompletera min laptop med ett externt grafikkort för att spela när jag befinner mig på annan ort.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av InTrance:

Förklara för mig.
Måste man koppla extern skärm för att utnyttja ”kraften”?
Eller kan man bara ansluta ”grafikkortet” och köra på laptopens inbyggda skärm med bättre flyt? ( så länge skärmen stödjer)
Men ni fattar. Ger externa mer kraft internt ?
Eller behövs skärmen

Det är helt klart möjligt att nyttja den interna skärmen i en laptop med en extern docka. Dock får du rimligen sämre prestanda när både grafikdatan och skärmbilden skall samsas om bandbredden på PCI Express-banorna i Thunderbolt-kabeln.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Verkar rätt klent att sikta in sig på ett 580 om lanseringen ligger fram i tiden.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Dessa behöver komma ner i pris. Vem spenderar 8k på en sån här produkt?

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Verkar rätt klent att sikta in sig på ett 580 om lanseringen ligger fram i tiden.

Vega 56 och 64 är väldigt dyra och osäker på hur ljudnivån blir om man ska göra dom kompakta med en mini kylare. Tror RX 580 eller kanske någon mobil vega 64 (som sitter i imac pro) är lämpligaste som AMD har just nu för en sån box.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

så det är en "gaming box" men inte brandad Aorus?
GPP?

Edit:
tja på https://www.aorus.com/ hittar man nog Nvidia Aorus kort

Permalänk

Jag är sjukt intresserad över hur det står emot Razer Core V2.
Om jag inte miss minner mig så är det väl bara Razer Core V1 och V2 som har "plug&play" utan dem andra som finns på marknaden måste man starta om laptopen för att de externa grafikkorten ska komma igång.