Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

IBM visar dator mindre än ett saltkorn

Permalänk
Melding Plague

IBM visar dator mindre än ett saltkorn

Under konferensen Think 2018 visar IBM sitt senaste framsteg inom små datorer, med en enhet som är mindre än ett saltkorn.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

In before "jag tar det med en nypa salt"-kommentarer

edit: skulle precis skriva en kommentar om DOOM och såg att svaret efter mig kommenterade det redan. Gött att se att andra associerar gammal x86 med DOOM

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Undrar hur länge det tar innan någon får igång DOOM på en sån dator!

Permalänk
Medlem

Vart kopplar man in skärmen?

Permalänk
Medlem

Värsta spiongrejen

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Helt klart intressant teknik!
Undrar vad som krävs, i energiväg, för att driva en sådan?
Kan man tänka sig att man bygger in dessa i t.ex. kläder/textilier och att statisk elektricitet från rörelse kan alstra ström (alternativt laddas med ljusceller) nog för att driva dem?

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Sci-fi fast på riktigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ger nytt uttryck till att "salta sina benchmarks score"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storebror89:

Undrar hur länge det tar innan någon får igång DOOM på en sån dator!

Måste koppla på wigig eller liknande interface då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Hedersmedlem

Första bilden med fingret - är det då ett ovanligt litet finger?

Tänkte jag tills jag insåg att det nog är en wafer

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Min ska vara vattenkyld.😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Första bilden med fingret - är det då ett ovanligt litet finger?

Tänkte jag tills jag insåg att det nog är en wafer

Bildtexten från källan: "Left: 64 motherboards with two tiny computers in the top-left corner. Right: The tiny computer, mounted to a motherboard, atop a pile of salt."

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det var inte många transistorer de tryckt in i denna.

Nu minns jag inga siffror utantill, men en GPU på 600mm^2 har väl runt 20 miljarder idag. Så typ 30 miljoner borde få plats på 1mm x 1mm. Avrunda ner pga "sämre tillverkningsteknik" eller "mer utrymme går till spillo", men borde väl vara i miljontals iallafall och inte hundratusentals.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Vart kopplar man in skärmen?

Usch ja, en VGA-dongel går säkert på flera hundra för den här proprietära kontakten. Fy satan.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Det var inte många transistorer de tryckt in i denna.

Nu minns jag inga siffror utantill, men en GPU på 600mm^2 har väl runt 20 miljarder idag. Så typ 30 miljoner borde få plats på 1mm x 1mm. Avrunda ner pga "sämre tillverkningsteknik" eller "mer utrymme går till spillo", men borde väl vara i miljontals iallafall och inte hundratusentals.

Det är hela datorn (moderkortet? hur man nu vill uttrycka det) som är 1x1 mm, processorn sitter i ena hörnet och är klart mindre.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ett saltkorn är jättelitet. En saltflinga är större!

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem

Perfekt som HTPC!

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem

Lite dålig jämförelse då storleken på saltkorn varierar.

Dock ser jag fram emot nanoUSB som borde komma i samband med denna nya "dator"

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Första bilden med fingret - är det då ett ovanligt litet finger?

Tänkte jag tills jag insåg att det nog är en wafer

tänkte samma fast tvärtom.. "fan va stora saltkorn dom har".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem

Tekniken krymper men vi blir allt mer fetare och större.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vangen:

Tekniken krymper men vi blir fetare och större.

Ja, vi skulle behöva större teknik

Permalänk
Medlem

Nästa steg är att skapa en dator i potatis storlek

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är hela datorn (moderkortet? hur man nu vill uttrycka det) som är 1x1 mm, processorn sitter i ena hörnet och är klart mindre.

Men allt annat består också av transistorer. Alla chip som normalt sitter i moderkortet är här integrerat i ett enda transistorhav. Och lednigsbanor, vilket egentligen är vad ett moderkort är, men dessa kan också göras minimala tack vare det krympta avståndet mellan allt.
Lite som CPU:n/SoC:n i mobiltelefoner, fast ännu mer integrering.

Permalänk
Avstängd

Stora saltkorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Men allt annat består också av transistorer. Alla chip som normalt sitter i moderkortet är här integrerat i ett enda transistorhav. Och lednigsbanor, vilket egentligen är vad ett moderkort är, men dessa kan också göras minimala tack vare det krympta avståndet mellan allt.
Lite som CPU:n/SoC:n i mobiltelefoner, fast ännu mer integrering.

Hundratusentals transistorer syftar iaf enbart på processorn, det framgår ganska tydligt.

Titta t.ex. på den schematiska skissen:

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Det var inte många transistorer de tryckt in i denna.

Nu minns jag inga siffror utantill, men en GPU på 600mm^2 har väl runt 20 miljarder idag. Så typ 30 miljoner borde få plats på 1mm x 1mm. Avrunda ner pga "sämre tillverkningsteknik" eller "mer utrymme går till spillo", men borde väl vara i miljontals iallafall och inte hundratusentals.

Skrivet av ajp_anton:

Men allt annat består också av transistorer. Alla chip som normalt sitter i moderkortet är här integrerat i ett enda transistorhav. Och lednigsbanor, vilket egentligen är vad ett moderkort är, men dessa kan också göras minimala tack vare det krympta avståndet mellan allt.
Lite som CPU:n/SoC:n i mobiltelefoner, fast ännu mer integrering.

Enligt bilden så är processorn bara en liten del av den 1mm x 1mm stora datorn, är säkert att antal hundratusen transistorer för RAM och annat också så om du tar fram förstoringsglaset och räknar kan du nog hitta miljoner av dem

Verkar enligt bilden drivas av solceller som tar upp ~30% av ytan, vilket om det stämmer är väldigt imponerande tycker jag.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Avstängd

CRYSIS?!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Bildtexten från källan: "Left: 64 motherboards with two tiny computers in the top-left corner. Right: The tiny computer, mounted to a motherboard, atop a pile of salt."

Tack, förklarade det hela. Bilderna sa inte så mycket utan den texten.

Permalänk
Medlem

13 dagar till 1 april...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Ett knippe RGB LEDs att pynta med säljes separat.