Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Installation av W10

Hej!

Jag har tänkt uppgradera min dator och byta ut bland annat moderkortet och installera Windows 10. Jag vill då använda min nuvarande SSD på 128GB för att bara ha W10 på, och jag undrar hur jag går tillväga för att blåsa ut SSDn på allt den har nu (inklusive mitt nuvarande OS W7) och samtidigt installera W10?

Jag kommer köpa W10 key från kinguin.net och får låna en W10 skiva från en polare.

Visa signatur

I hide behind sarcasm because telling you to go fu*k yourself is rude in most social situations.

Permalänk
Medlem

@Pullarn: Tror det lättaste skulle var att koppla ssd:en till en annan dator och formatera den där. Sedan sätter du bara tillbaka den i datorn och installerar win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pullarn:

Hej!

Jag har tänkt uppgradera min dator och byta ut bland annat moderkortet och installera Windows 10. Jag vill då använda min nuvarande SSD på 128GB för att bara ha W10 på, och jag undrar hur jag går tillväga för att blåsa ut SSDn på allt den har nu (inklusive mitt nuvarande OS W7) och samtidigt installera W10?

Jag kommer köpa W10 key från kinguin.net och får låna en W10 skiva från en polare.

Du kan formatera disken under installationen av windows 10. Bara att smälla i den som vanligt och köra.

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem

I denna video ser du hur man tar bort allt som finns på en SSD eller HDD under Windows 10 installationen
https://www.youtube.com/watch?v=MPfNgNfLEHs

Edit: Om har ett ledigt USB minne (8GB eller större) så kan du klicka på "Ladda ned verktyget nu" och köra verktyget MediaCreationTool, då kan du skapa ett installationsmedia med senaste versionen av Windows 10 https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Skiva? Nej, du laddar ned Media Creation Tool från Microsoft och tar ett USB-minne på åtminstone 8GB, som du använder för att skapa ett installationsmedium. Då får du tillgång till den senaste Windows-versionen.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pullarn:

Hej!

Jag har tänkt uppgradera min dator och byta ut bland annat moderkortet och installera Windows 10. Jag vill då använda min nuvarande SSD på 128GB för att bara ha W10 på, och jag undrar hur jag går tillväga för att blåsa ut SSDn på allt den har nu (inklusive mitt nuvarande OS W7) och samtidigt installera W10?

Jag kommer köpa W10 key från kinguin.net och får låna en W10 skiva från en polare.

Har du windows 10 nu?

Om du har windows 10 nu, gör ett microsoft konto så ska nyckeln du har på din dator nu ska då tillhöra ditt Microsoft konto.
Har köpt 5 Windows nycklar på kinguin och kan byta moderkort och aktivera windows igenom mitt Microsoft konto
https://support.microsoft.com/en-us/help/20530/windows-10-rea...

Permalänk
Medlem

Tack allihop för riktigt bra svar! Exakt vad jag behövde

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I hide behind sarcasm because telling you to go fu*k yourself is rude in most social situations.

Permalänk
Medlem

Om du redan har win 7 (äkta) så kan du ju uppgradera det till win10 helt gratis, och du kan då samtidigt göra en "ren" installation så inget gammalt följer med.

Edit: http://www.zdnet.com/article/heres-how-you-can-still-get-a-fr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

@Pullarn: Tror det lättaste skulle var att koppla ssd:en till en annan dator och formatera den där. Sedan sätter du bara tillbaka den i datorn och installerar win10

Ehh... Nä.
Boota med usb, blås disken och installera.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

@_niko_: vist tog bara upp ett sätt jag har använt innan

Permalänk
Medlem

Har byggt ihop nya datorn nu och installerat W10 som jag köpte av NextKeys från https://www.kinguin.net/category/19429/windows-10-professiona....
Nu kan jag inte aktivera W10. Installerat och klart men kan inte anpassa datorn om man inte aktiverar windows och det verkar jag inte kunna göra med den nyckeln jag fick. Hur ska jag göra??

Visa signatur

I hide behind sarcasm because telling you to go fu*k yourself is rude in most social situations.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pullarn:

Har byggt ihop nya datorn nu och installerat W10 som jag köpte av NextKeys från https://www.kinguin.net/category/19429/windows-10-professiona....
Nu kan jag inte aktivera W10. Installerat och klart men kan inte anpassa datorn om man inte aktiverar windows och det verkar jag inte kunna göra med den nyckeln jag fick. Hur ska jag göra??

använd din gamla windows 7 nyckel, tyvär kan det bli så när du köper ifrån icke-officiella sidor som säljer nycklar...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

@Oneone: Okej, jag köpte dom gamla delarna till datorn för 5 år sedan och bad Inet montera och installera, och Windows disken vet jag inte vart den är. Finns det något annat sätt att få reda på windows nyckeln jag hade?

Visa signatur

I hide behind sarcasm because telling you to go fu*k yourself is rude in most social situations.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pullarn:

@Oneone: Okej, jag köpte dom gamla delarna till datorn för 5 år sedan och bad Inet montera och installera, och Windows disken vet jag inte vart den är. Finns det något annat sätt att få reda på windows nyckeln jag hade?

ja om du monterar den gamla disken och bootar windows kan du hämta nyckeln. Annars får du leta reda på fodralet

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

@Oneone: Fan då... SSDn W7 var på har jag installerat över W10 på...

Visa signatur

I hide behind sarcasm because telling you to go fu*k yourself is rude in most social situations.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Pullarn:

@Oneone: Fan då... SSDn W7 var på har jag installerat över W10 på...

Köp en riktig Windows 10 licens från en respektabel återförsäljare istället

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

@Pullarn: fick du inte en nyckel från kinguin? jag har köpt nycklar där tidigare och då behöver du ibland ringa och aktivera över telefon de har öppet 24/7 om du är beredd att få engelsk support!

Windows 8/10 aktivering telefon

Detta fungerar alltid för mig

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem

@Xyborg: Ja jo... Men en tusing är en tusing...

Visa signatur

I hide behind sarcasm because telling you to go fu*k yourself is rude in most social situations.

Permalänk
Medlem

@ibland: Okej bra tips!! Fungerar det inte genom det svenska numret? Säger du bara som det är att du köpte en digital nyckel på nätet eller att du köpte från butik?

Visa signatur

I hide behind sarcasm because telling you to go fu*k yourself is rude in most social situations.

Permalänk
Medlem

@Pullarn: det går bra att vara ärlig. De bryr sig inte vad det är för typ av nyckel eller var du köpt den ifrån. Se bara till att du har din kod redo enligt exemplet jag länkade till. Visst går det att använda Svenska men jag har alltid ringt så sent att det har behövt vara engelska då de inte har svensk support öppen 24/7

Med kod menar jag inte nyckeln utan den kod som visar sig i detta fönster :

koden

Den koden genereras dock genom att du fyllt i din produktnyckel rätt i aktiveringen som du försökt göra tidigare.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem

@ibland: Tack så jävla mycket gick som smort!! :):*

Visa signatur

I hide behind sarcasm because telling you to go fu*k yourself is rude in most social situations.

Permalänk
Medlem

@Pullarn: kul att höra!

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem

@Pullarn: körde du på engelska och fick " Congratulations Sir for activation of windows complete"

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |