Vilken mediaspelare för HDR 4k från dator till tv?

Permalänk
Medlem

Vilken mediaspelare för HDR 4k från dator till tv?

tjena, jag har kollat runt ett tag och de verkar som om detta verkar vara ett problem. windows 10 standardspelare är de enda jag lyckats få hdr igenom. någon som har tips på vad man kan göra för att få maxad bild och ljud?

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Medlem

VLC 3.0?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Öltorp: jag har kollat lite på det och de verkar som att den nya uppdateringen e super

Men frågar är ju, kan vlc spela upp lika bra ljud etc som kodi?

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fc-inter:

@Öltorp: jag har kollat lite på det och de verkar som att den nya uppdateringen e super

Men frågar är ju, kan vlc spela upp lika bra ljud etc som kodi?

Japp den har bitstream passthrough. Får i alla fall ut Dolby Atmos från VLC.

Kodi kan jag köra 4k + atmos men HDR fungerar inte tror jag?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

3.0 Highlights
VLC 3.0 "Vetinari" is a new major update of VLC.
VLC 3.0 activates hardware decoding by default, to get 4K and 8K playback!
It supports 10bits and HDR

Verkar finnas stöd för HDR!
Ska testas hemma sen

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Japp den har bitstream passthrough. Får i alla fall ut Dolby Atmos från VLC.

Kodi kan jag köra 4k + atmos men HDR fungerar inte tror jag?

Skickades från m.sweclockers.com

okej nice! aa precis, hdr har inte släppts till kodi än. men vissa säger att det går att ordna via kodi dsplayer med madvr. ska kolla närmare på det idag

Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

3.0 Highlights
VLC 3.0 "Vetinari" is a new major update of VLC.
VLC 3.0 activates hardware decoding by default, to get 4K and 8K playback!
It supports 10bits and HDR

Verkar finnas stöd för HDR!
Ska testas hemma sen

ja det verkar nice. har precis börjat kolla på det

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Inaktiv

Jag kör 4K HDR från Kodi, tror inte att jag gör något konstigt för att lyckas :/

Permalänk
Medlem

@anon81912: via pc till tv eller datorskärm?

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fc-inter:

@Killbom: via pc till tv eller datorskärm?

Min fasta setup är en Shield TV -> TV men har även provat köra PC -> TV.

Antar att HDR fungerade då det såg skräp ut när jag försökte spela upp klippet med MPC och det såg super ut via Kodi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Min fasta setup är en Shield TV -> TV men har även provat köra PC -> TV.

Antar att HDR fungerade då det såg skräp ut när jag försökte spela upp klippet med MPC och det såg super ut via Kodi.

du fick nog inte ut hdr via kodi. mpc kan inte spela upp hdr, de gör att de ser mörkare ut urtvättat ut. kodi kan inte heller spela upp hdr, men de ser bättre ut för att den avaktiverar hdr läge och hdr i ditt klipp så den typ "stabiliserar" bilden. rätt coolt att den kan göra det, men den gör det i fel tillfälle.

om du har windows 10 så kan du testa att spela upp en hdr fil genom standardspelaren så får du se äkta hdr. sätt på hdr läge via inställningarna i windows så får du ren kvalitet

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Min fasta setup är en Shield TV -> TV men har även provat köra PC -> TV.

Antar att HDR fungerade då det såg skräp ut när jag försökte spela upp klippet med MPC och det såg super ut via Kodi.

Men då kör du HDR slider i Windows till on innan? Och sen går in i Kodi och spelar upp?

Bara Power DVD 17 som automatiskt sätter på HDR för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Fick ni igång HDR i VLC 3.0.1?
Testade hemma igårkväll men jag tycker det var sjukt kasst vad mycket inställningar som måste tweakas för att man ska kunna se något alls.. Antingen är det för Ljust eller så är kontrasterna för höga.. eller så är färgtonerna alldeles för starka så det blir helt skev bild..
Kör win 10 maskin med Pascal GPU och HDR aktiverat i windows.
Oled B755 tv med HDR aktiverat.
(TV konfad efter denna guide ursprungligen https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/b7-b7a-oled/settings) Men fick igår dra ner både Oled ljus och ljusstyrka till 0 för att det inte skulle göra ont i ögonen när man spela upp något i VLC.

Testat massa olika filmer i olika format.. Samma skit överallt, testade installera Kodi men det åkte i papperskorgen lika snabbt då jag avskyr plattformar som tvingar en att lämna windows miljön.
Vill ha en minimalistisk lösning som fungerar utan massa krångel
Ikväll kommer jag rollbacka till VLC 2.1 och skita i HDR sålänge.
Tråkigt när det är SÅ SNYGGT med aktiv HDR i LG WebOS tjänster

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Fick ni igång HDR i VLC 3.0.1?
Testade hemma igårkväll men jag tycker det var sjukt kasst vad mycket inställningar som måste tweakas för att man ska kunna se något alls.. Antingen är det för Ljust eller så är kontrasterna för höga.. eller så är färgtonerna alldeles för starka så det blir helt skev bild..
Kör win 10 maskin med Pascal GPU och HDR aktiverat i windows.
Oled B755 tv med HDR aktiverat.
(TV konfad efter denna guide ursprungligen https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/b7-b7a-oled/settings) Men fick igår dra ner både Oled ljus och ljusstyrka till 0 för att det inte skulle göra ont i ögonen när man spela upp något i VLC.

Testat massa olika filmer i olika format.. Samma skit överallt, testade installera Kodi men det åkte i papperskorgen lika snabbt då jag avskyr plattformar som tvingar en att lämna windows miljön.
Vill ha en minimalistisk lösning som fungerar utan massa krångel
Ikväll kommer jag rollbacka till VLC 2.1 och skita i HDR sålänge.
Tråkigt när det är SÅ SNYGGT med aktiv HDR i LG WebOS tjänster

lämna windows miljön?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Testat massa olika filmer i olika format..

Vad förväntade du dig..? Låter som att du tror att icke-HDR filmer ska blir HDR och se bra ut bara man slår på HDR-läget?

Det finns tämligen lite HDR att tillgå, framförallt lagligt. Det är demo-klipp från TV-tillverkare typ.

Pratar vi andra grejer så ska det vara 10bit BT2020 filmer, som landar runt ~50GB.

För att svara på grundfrågan så fungerar MPC-HC med madVR & LAVFilters fint med HDR, både med AMD och nvidia, du behöver inte bry dig om HDR-läget i Windows då det sköts autmatiskt.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

@Hassel fd Jompenleet: Hmmm.. Efter att jag har aktiverat HDR-läge i Windows och spelar upp HDR-fil i VLC är filmen jättefin. Vet inte vad som händer hos dig dock.

Permalänk
Skrivet av Mr_Lazy:

lämna windows miljön?

Menar egentligen att jag inte vill ha något fullskärmsgränssnitt som hanterar mediabiblioteket. Precis som jag inte klarar av Steams full-screen mode

Skrivet av bran:

Vad förväntade du dig..? Låter som att du tror att icke-HDR filmer ska blir HDR och se bra ut bara man slår på HDR-läget?

Det finns tämligen lite HDR att tillgå, framförallt lagligt. Det är demo-klipp från TV-tillverkare typ.

Pratar vi andra grejer så ska det vara 10bit BT2020 filmer, som landar runt ~50GB.

För att svara på grundfrågan så fungerar MPC-HC med madVR & LAVFilters fint med HDR, både med AMD och nvidia, du behöver inte bry dig om HDR-läget i Windows då det sköts autmatiskt.

Jag förväntade mig inte att HDR skulle funka på icke HDR material. Men jag ska väl ändå kunna se på film som INTE har HDR? Jag får försöka posta någon bild ikväll för att visa hur det ser ut..
Fick till det genom att finlira i "Videoeffekter" -> Bildjustering men detta känns överkurs. Eller ska man behöva göra det?

Skrivet av Öltorp:

@jompenleet: Hmmm.. Efter att jag har aktiverat HDR-läge i Windows och spelar upp HDR-fil i VLC är filmen jättefin. Vet inte vad som händer hos dig dock.

Ok knepigt, det kanske är kalibreringen på TVns bildinställningar från "rting" som krockar med VLC inställningarna?
Jag ska försöka hinna med att lägga upp en bild

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Jag förväntade mig inte att HDR skulle funka på icke HDR material. Men jag ska väl ändå kunna se på film som INTE har HDR? Jag får försöka posta någon bild ikväll för att visa hur det ser ut..

Jo det borde man ju kunna förvänta sig

Använd MPC-HC med madVR istället... Slipper du bry dig om materialet är HDR eller inte - den switchar automatiskt, dessutom kan du (om du har ett vettigt grafikkort) dra nytta av madVRs överlägsna uppskalning!

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Skrivet av bran:

Jo det borde man ju kunna förvänta sig

Använd MPC-HC med madVR istället... Slipper du bry dig om materialet är HDR eller inte - den switchar automatiskt, dessutom kan du (om du har ett vettigt grafikkort) dra nytta av madVRs överlägsna uppskalning!

Ja testar absolut detta ikväll med en wirrepinne i näven efter att ungarna lagt sig!
Tackar för tipset trevlig helg

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Ja testar absolut detta ikväll med en wirrepinne i näven

Ja då blir det ju inte fullt lika frustrerande om det inte funkar heller

I korta drag;

  • Installera MPC-HC

  • Konfigurera LAV filters till DX11 Output (Högerklicka på bilden när en film spelas, Filters->LAV Video Filters)

  • Konfa madVR att använda HDR passthrough

  • Konfa madVR att inte använda Full Screen Exclusive Mode

Detta är grundläggande konfig, madVR ska då slå om så att HDR blir HDR och vice versa.

Det finns sedan en mängd andra inställningar man kan göra, framförallt vad gäller skalning. Detta har mer med egna preferenser att göra, men NGU Sharp är ju väldigt trevlig om man har bra kvalitet och 1080p+ material. madVRs mer avancerade algoritmer ställer stora krav på GPUn.

Vet du vad din skärm/TV klarar i brightness kan du även ställa in det i madVR inställningarna.

OBS: Du bör köra RGB 4:4:4 23Hz 12bit i nvidia-kontrollpanelen för att dra full nytta av HDR och madVR.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Ja då blir det ju inte fullt lika frustrerande om det inte funkar heller

I korta drag;

  • Installera MPC-HC

  • Konfigurera LAV filters till DX11 Output (Högerklicka på bilden när en film spelas, Filters->LAV Video Filters)

  • Konfa madVR att använda HDR passthrough

  • Konfa madVR att inte använda Full Screen Exclusive Mode

Detta är grundläggande konfig, madVR ska då slå om så att HDR blir HDR och vice versa.

Det finns sedan en mängd andra inställningar man kan göra, framförallt vad gäller skalning. Detta har mer med egna preferenser att göra, men NGU Sharp är ju väldigt trevlig om man har bra kvalitet och 1080p+ material. madVRs mer avancerade algoritmer ställer stora krav på GPUn.

Vet du vad din skärm/TV klarar i brightness kan du även ställa in det i madVR inställningarna.

OBS: Du bör köra RGB 4:4:4 23Hz 12bit i nvidia-kontrollpanelen för att dra full nytta av HDR och madVR.

Hur konfigurerar jag till dx11 när inte något om detta finns under lav filters?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Hur konfigurerar jag till dx11 när inte något om detta finns under lav filters?

Skickades från m.sweclockers.com

Förlåt D3D11 ska det vara. Finns inte det har du gammal version av LAV!

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

VLC? Funkar auto hz på den nu för tiden? Skulle aldrig använda uppspelning av film i fel hz, hatar judder... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Förlåt D3D11 ska det vara. Finns inte det har du gammal version av LAV!

Okej tack, får testa

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Där är några av de inställningarna jag använder.

Sen NGU Sharp alt Super-XBR 100 på Chroma Upscaling
Jinc på Image Upscaling
Medium på debanding

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Skrivet av bran:

https://i.imgur.com/aCQ30pn.png

https://i.imgur.com/9EEgFLS.png

https://i.imgur.com/iXcoTLy.png

https://i.imgur.com/b9zDowV.png

https://i.imgur.com/Zzu3xSt.png

Där är några av de inställningarna jag använder.

Sen NGU Sharp alt Super-XBR 100 på Chroma Upscaling
Jinc på Image Upscaling
Medium på debanding

Super bra inlägg!! Här ska härmas

*EDIT*
Nu har jag samma inställningar som dig, bortsett från att jag inte kan välja D3D11 som hardware decoder

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Skrivet av bran:

https://i.imgur.com/aCQ30pn.png

https://i.imgur.com/9EEgFLS.png

https://i.imgur.com/iXcoTLy.png

https://i.imgur.com/b9zDowV.png

https://i.imgur.com/Zzu3xSt.png

Där är några av de inställningarna jag använder.

Sen NGU Sharp alt Super-XBR 100 på Chroma Upscaling
Jinc på Image Upscaling
Medium på debanding

Kan inte redigera inlägget jag var lite snabb med att skriva igår därav blir detta dubbelpost
SATAN vilken skillnad det blev efter jag fick till inställningarna. Testade köra en hel del olika material i olika filformat
.mkv .avi .mp4 och upplevde inga problem alls. Testade köra några ~50gb 2160p filmer och har aldrig sett något så läckert. Kommer aldrig mer sätta mig i en biosalong.
Alla filer läses in ordentligt och när HDR är tillgängligt så indikerar skärmen att det är aktivt. Dock var jag tvungen att stänga av Windows HDR. Såg i efterhand att du skrivit en kommentar om detta här i tråden

Min sista fråga gäller hardware decodern:
Har inte D3D11 tillgängligt som alternativ i rullistan utan har låtit den stå kvar på det förvalda alternativet (tror det är DXVA2). Vad gör det för skillnad? Hur får jag D3D11 tillgängligt?
Otroligt tacksam för all hjälp du bidragit med. Har du vägarna förbi Örebro någon dag så bjuder jag på kaffe o bulle

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Kan inte redigera inlägget jag var lite snabb med att skriva igår därav blir detta dubbelpost
SATAN vilken skillnad det blev efter jag fick till inställningarna. Testade köra en hel del olika material i olika filformat
.mkv .avi .mp4 och upplevde inga problem alls. Testade köra några ~50gb 2160p filmer och har aldrig sett något så läckert. Kommer aldrig mer sätta mig i en biosalong.
Alla filer läses in ordentligt och när HDR är tillgängligt så indikerar skärmen att det är aktivt. Dock var jag tvungen att stänga av Windows HDR. Såg i efterhand att du skrivit en kommentar om detta här i tråden

Min sista fråga gäller hardware decodern:
Har inte D3D11 tillgängligt som alternativ i rullistan utan har låtit den stå kvar på det förvalda alternativet (tror det är DXVA2). Vad gör det för skillnad? Hur får jag D3D11 tillgängligt?
Otroligt tacksam för all hjälp du bidragit med. Har du vägarna förbi Örebro någon dag så bjuder jag på kaffe o bulle

Kul att du fick till det

Ang. LAV och D3D11 - kolla att du har senaste versionen! Jag tror att 0.71 som skickades med senaste MPC-HC har stöd för detta. Installera annars senaste nightly från https://files.1f0.de/lavf/nightly/. Du behöver sen gå in under "External Filters" i MPC-HC, välja LAV Video Decoder och sätt som "prefer" under prioritering eller vad det står. Är inte hemma nu så vet inte exakta termerna. Dubbelkolla sen att det är rätt version nere till höger när du är inne i inställningarna för LAV Video.

Sen kan du som sagt laborera med uppskalningsalgoritmer, debanding, compression artifacts reduction mm utefter eget tycke och smak

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk

LAVFilters mm

Hej
allt jag gör är som nämnts tidigare, högerklickar - skicka till enhet!
Är det ett sämre val än enligt ovan?

https://imgur.com/a/ANrQ0

Och jag använder K-Lite Codec Pack Standard Version 14.0.5
som innehåller bla.
Media Player Classic Home Cinema (MPC-HC)
MadVR
mm..

Changelog:
Updated MPC-HC to version 1.7.15.0
Updated LAV Filters to version 0.71-16 (2018-03-08)
och andra saker..

Den senaste är LAVFilters-0.71.exe 2018-02-16

glömde massa saker ;)
Permalänk

skicka till enhet!

När skickar till enhet!

Det kraschar på TVn efter en stund!
Hur får man in sin TV i nvidia shield eller hur ska man strömma sin uhd film?

Väl mött

Permalänk

strömma sin uhd film

Skrivet av Mr_Vaporize:

När skickar till enhet!

Det kraschar på TVn efter en stund!
Hur får man in sin TV i nvidia shield eller hur ska man strömma sin uhd film?

Väl mött

Jag löste det med att installera VLC appen på TVn en Philips 55pus6482/12
och lade till usb-hårddisken i mediebiblioteket och uhd filmerna startar upp helt utmärkt
utan att sträcka ut den och fylla tv-ytan, för det ska man inte aktivera eller göra.

Det fungerar oxå bra med appen Kodi på TVn och en Kodi mediaserver på datorn
i princip dom det jag redan gör med Windows egen media inbyggda server.

Väl mött och lycka till ni andra..