Vilket ADSL modem ska jag köpa för mitt behov?

Permalänk

Vilket ADSL modem ska jag köpa för mitt behov?

Har ADSL genom telefonjacket från Tele2. 8Mbit/s och deras eget "no name?" modem med router.
Allt jag har är uppkopplat trådlöst och det är min tanke att fortsätta så.
Kopplat är min laptop, Ipad, sambos laptop, hennes sons datorer, ps4, TV och en skrivare. Problemet jag har är när min sambo streamar serier så sabbas uppkopplingen för mig.

Nu funderar jag på att köpa ett bättre modem med router och hoppas att det ska gå bättre. Funderar på ett asus rt-ac58u som finns för 990kr hos netonnet. Tror ni att det blir ett bra köp som kan lösa mina problem eller är det "skitsamman" med så dåligt internet?

Permalänk

Om alla enheter är uppkopplade och någon streamar så skulle jag säga att 8 Mbit/s är för lite.

Permalänk

Borde inte tilldelning av internet var jämt fördelat mellan de enheter som är uppkopplade eller kan jag på något sett bestämma /prioritera vilka datorer ska ha bäst uppkoppling. Finns det någon inställning i modemet som gör att jag kan prioritera min dator. Hur kommer det sig att när hon är uppkopplad så får hon mer av internet än jag. Mitt modem är ett "tele2 gateway zxhn h368n".

Permalänk

När hon tittar på sin laptop och sina serier lägger internet helt av på alla andra enheter. Inte fören hon slutar titta så fungerar övriga enheter igen.

Permalänk
Medlem

ett asus DSL 55U . Är bra router med

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Rekommenderar AC58U!

Quad-Core gör den bättre än t.ex. AC68U som har ett högre pris, som nackdel har den sämre firmwaremöjligheter men ifall du inte tänkt mixra med sådant duger den utmärkt.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk

Vad är SSID settings ? Kan jag där inne ställa in vilka ip adresser jag vill prioritera? Alltså inställningar inne i modemet.

Permalänk

Det känns som om ny router/modem ligger nära till hands. Tack för era svar! Om det finns någon med samma modem från tele2 och kan lite om inställningar så är det välkommet.

Permalänk
Medlem

Om du har en annan router liggandes kan du ju testa att brygga Tele2s router. Då sköter den fortfarande uppkopplingen medan resten hanteras av din andra router.

Permalänk
Rekordmedlem

Det verkliga problemet är troligen för låg bandbredd och det lär inte bli mycket bättre om man inte byter abb tex till vdsl eller fixar fiber.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

beställde nyss ett ASUS RT-AC58U för 990 kr hos NetonNet hoppas på att det blir bättre.
Ska jag spara det gamla - finns det någon nytta med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manne Saint:

beställde nyss ett ASUS RT-AC58U för 990 kr hos NetonNet hoppas på att det blir bättre.
Ska jag spara det gamla - finns det någon nytta med det?

Backup om det nya modemet skulle sluta fungera av någon anledning, blixtnedslag till exempel. Annars? Nä.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk

Jepp det är klokt! Skulle inte va första gången blixten slår ner. Kör bara wifi sen blixten slog ner sist och allt kopplat till routerna med kabel gick sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manne Saint:

Borde inte tilldelning av internet var jämt fördelat mellan de enheter som är uppkopplade eller kan jag på något sett bestämma /prioritera vilka datorer ska ha bäst uppkoppling. Finns det någon inställning i modemet som gör att jag kan prioritera min dator. Hur kommer det sig att när hon är uppkopplad så får hon mer av internet än jag. Mitt modem är ett "tele2 gateway zxhn h368n".

Nej.
Finns qos i vissa konsumentroutrar, men det brukar fungera kasst, om ens alls.
Om något så brukar video och telefonitjänster vara högre prioriterade för att de inte ska lagga.
Kan du inte få 24 Mbit? Eller ännu bättre, har ni möjlighet att köra 4g?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk

@Purrfected: visst finns det möjlighet till 24 Mbit men jag har 8 och får 6 då tänker att det inte klarar högre, men det kan vara feltänk. Vi får se först ny router sen testa. Blir det inte bättre så är det en möjlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manne Saint:

@Purrfected: visst finns det möjlighet till 24 Mbit men jag har 8 och får 6 då tänker att det inte klarar högre, men det kan vara feltänk. Vi får se först ny router sen testa. Blir det inte bättre så är det en möjlighet.

Troligen så kommer du inte få mer än 6 mbit. Vet du hur långt från stationen du bor?
Har tyvärr svårt o se att du kommer få högre bandbredd, vid så låga siffror så är det sällan eller aldrig routern som är flaskhalsen.
Det ska väl vara 10/10 garanti i hela landet nu? Om du har möjlighet till fiber, så behöver du bara betala 5000 så tar regeringen resten.

Edit: Inte 100 säker på om det gäller om man kan få över 10 mbit med 4g dock, läste bara lite snabbt när det började gälla.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Om du har möjlighet till fiber, så behöver du bara betala 5000 så tar regeringen resten.

Whut? Säker på den?`;)

Permalänk
Medlem

@LemurenSwe: Det är jävligt luddigt. Men ja.
http://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2018/01/statlig-gar...

"- Stöd kommer att kunna lämnas för den del av kostnaden som överstiger 5000 kr upp till 400 000 kr. Det innebär att stöd inte lämnas för kostnader som understiger 5000 kr. "
"Stödet ges för uppkoppling i en fast punkt och administreras av Post- och Telestyrelsen."

Vad räknas som en fast punkt? Frågan är om 4g router räknas med, är det 100% av tiden men ska få ut minst 10 Mbit/s eller bara majoriteten av tiden?
Jag tycker ju inte att det räknas, men vet som sagt inte vad regeringen tycker.
Räknar man 4g som bredband? Hoppas inte det.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manne Saint:

@Purrfected: visst finns det möjlighet till 24 Mbit men jag har 8 och får 6 då tänker att det inte klarar högre, men det kan vara feltänk. Vi får se först ny router sen testa. Blir det inte bättre så är det en möjlighet.

Skrivet av Purrfected:

Troligen så kommer du inte få mer än 6 mbit. Vet du hur långt från stationen du bor?
Har tyvärr svårt o se att du kommer få högre bandbredd, vid så låga siffror så är det sällan eller aldrig routern som är flaskhalsen.
Det ska väl vara 10/10 garanti i hela landet nu? Om du har möjlighet till fiber, så behöver du bara betala 5000 så tar regeringen resten.

Edit: Inte 100 säker på om det gäller om man kan få över 10 mbit med 4g dock, läste bara lite snabbt när det började gälla.

Det händer inte att man får ut max av det profilen för DSL är inställd på, dvs du får inte 8 om du har 8, du får heller inte 24 om du har 24 osv. Man kan komma ganska nära, men inte hela vägen. Eller jag har i vart fall inte varit med om det och jag jobbade i branchen under 5 år.

När du får 6 på 8, pröva att kliva upp ett steg, inte svårt alls, be din leverantör om att få pröva högre och gå ner om det inte fungerar bra. Ny utrustning kommer nog dessvärre inte lösa alla dina problem.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Det händer inte att man får ut max av det profilen för DSL är inställd på, dvs du får inte 8 om du har 8, du får heller inte 24 om du har 24 osv. Man kan komma ganska nära, men inte hela vägen. Eller jag har i vart fall inte varit med om det och jag jobbade i branchen under 5 år.

När du får 6 på 8, pröva att kliva upp ett steg, inte svårt alls, be din leverantör om att få pröva högre och gå ner om det inte fungerar bra. Ny utrustning kommer nog dessvärre inte lösa alla dina problem.

Upplevde flertal gånger att personer som låg på 8 fick närmare 8 under det året jag jobbade på support för 7 år sen.
Det enda som brukade hända om man uppgraderade till tex 24 och fick bättre hastighet var att det hoppade som tusan, sjukt mycket packet loss, så gick användarna ner till 8 igen ändå. Oftast fick de bara ut 12-14 ändå.

Men får hålla med dig, bättre att testa öka hastigheten än att köpa ny utrustning när det gäller dessa hastigheter.
Det fanns ju faktiskt de personerna som de fungerade för med.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Manne Saint:

@Purrfected: visst finns det möjlighet till 24 Mbit men jag har 8 och får 6 då tänker att det inte klarar högre, men det kan vara feltänk. Vi får se först ny router sen testa. Blir det inte bättre så är det en möjlighet.

Som tidigare nämnts så är din hastighet för låg för att få stabil uppkoppling när någon streamar. Att streama i HD tar beroende på vilken tjänst ni använder, typ hela er tillgängliga bandbredd.

Det ni kan göra är att minska upplösningen på datorn som streamar. Din fru ska alltså sätta ner upplösningen till SD/480P. Det kommer inte att bli lika bra bild, men drar mycket mindre bandbredd.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

När jag hade 60mbit med vdsl så fick jag faktiskt ut 63, så man kan få mer t.o.m.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Manne Saint:

Jag har gått igenom tråden och jag ska reda ut ett missförstånd:

1. Du har köpt endast en router. Du behöver behålla modemet. Dock ska du inaktivera router funktionen i ditt befintliga modem, annars blir det kaka på kaka. Men det kan funka utan, men kommer strula tillslut. Då vet du orsaken om inte annat

För att sammanfatta:

2. Ring (då ställer de upp profilen , så du får ut 8) Iofs behöver du göra mätningar via en dator kopplad med kabel för att få korrekta mätvärden. Samma kan du göra om du har 24mb. Du får inte fullt 24, men 18-20 får du om du bor i ett någorlunda stort samhälle. Ute på landet, 12-16.
Läs det @thor skrev ovan.

3. Ditt grundproblem, att frugans enhet verkar vara prioriterad, är nog mer att routern i modemet prioriterar strömningstrafik, detta innebär att den som kollar youtube/streaming tar all bandbredd. Det går att tilldela olika bandbredd till olika enheter, kolla manual till din router.
Detta har nämnts tidigare bla av: @giplet

4. Öka till 24, det vill nog sonen också. Fråga om han tar halva kostnaden (om han är över 15)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

@LemurenSwe: Det är jävligt luddigt. Men ja.
http://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2018/01/statlig-gar...

"- Stöd kommer att kunna lämnas för den del av kostnaden som överstiger 5000 kr upp till 400 000 kr. Det innebär att stöd inte lämnas för kostnader som understiger 5000 kr. "
"Stödet ges för uppkoppling i en fast punkt och administreras av Post- och Telestyrelsen."

Vad räknas som en fast punkt? Frågan är om 4g router räknas med, är det 100% av tiden men ska få ut minst 10 Mbit/s eller bara majoriteten av tiden?
Jag tycker ju inte att det räknas, men vet som sagt inte vad regeringen tycker.
Räknar man 4g som bredband? Hoppas inte det.

Tack, bra info.

Tycks dock gälla ca 1100 hushåll/fastigheter där det inte går att lösa en bra uppkoppling på annat sätt så som satelituppkoppling eller mobilt bredband.

Citat:

...förslaget rör hushåll som idag inte har tillgång till bredband via exempelvis mobilnät eller satellittäckning, som kan ge 10 Mbit/s redan i dag. Enligt PTS rör förslaget drygt 1100 hushåll och företag i Sverige som idag inte har tillgång till bredband på 10 Mbit/s. Om den som ansöker uppfyller förutsättningarna för att få ta del av åtgärden kommer PTS att upphandla en lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Tack, bra info.

Tycks dock gälla ca 1100 hushåll/fastigheter där det inte går att lösa en bra uppkoppling på annat sätt så som satelituppkoppling eller mobilt bredband.

Det var så alltså, trist. Men lite väntat ändå antar jag.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk

Plötsligt blev fiber mer intressant! Har skrivit till Landskrona energi som installerat fiber ute på landet till mina grannar. De fick dock betala 20000+ för installation. Har ställt frågan om denna statliga garanti gäller mitt hushåll och vem som gör en ansökan.

Förvånad att jag beställt en router och inte modem trodde det var både och 😒får väl lämna tillbaka om det inte gör någon skillnad - har 90 öppet köp.

Ska testa dra ner inställningen på sambos dator.

Schysst med era svar - är ovan med att få hjälp och känner mig lite hoppfullare, tack.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Manne Saint:

Plötsligt blev fiber mer intressant! Har skrivit till Landskrona energi som installerat fiber ute på landet till mina grannar. De fick dock betala 20000+ för installation. Har ställt frågan om denna statliga garanti gäller mitt hushåll och vem som gör en ansökan.

Förvånad att jag beställt en router och inte modem trodde det var både och 😒får väl lämna tillbaka om det inte gör någon skillnad - har 90 öppet köp.

Ska testa dra ner inställningen på sambos dator.

Schysst med era svar - är ovan med att få hjälp och känner mig lite hoppfullare, tack.

20000 för installation av fiber är inte så dyrt ändå. Bor grannarna lite ensligt så är det bra subvention på det priset. Någonstans mellan 10000-20000 hamnar man på för installation i ett villaområde.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Fick svar från de som installerar fiber i vårt område...
Garantin gäller de fastigheter som saknar tillgång till 10 Mbit/s och om man söker på t.ex Telias hemsida så ser man att du idag kan beställa bredband från dem via telenätet på 10Mbit/s. Så min bedömning är att du inte får tillgång till den statliga garantin. Hur som helst, det framgår inte hur ansökan skall göras men min gissning är att det är fastighetsägaren själv som får göra det. De får helt enkelt komma ut med mer information och instruktioner om hur det går till rent praktiskt och hur man kan se om man är berättigad till stödet.

Permalänk

@milkab: Avbokade routern som jag beställde - de hade inte skickat den. Funderar nu på ett modem/router också från Asus kostar 1590 kr eller bara dra ner inställningarna på sambos dator. Eller fiber som medför en hög första kostnad och lite jobb. Tack för svar!

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Manne Saint:

@milkab: Avbokade routern som jag beställde - de hade inte skickat den. Funderar nu på ett modem/router också från Asus kostar 1590 kr eller bara dra ner inställningarna på sambos dator. Eller fiber som medför en hög första kostnad och lite jobb. Tack för svar!

Du kan köpa och använda en router som är enbart router, men du behöver ställa om ditt nuvarande modem/router så att det enbart agerar modem.
Huruvida det kommer göra någon nytta överhuvudtaget att köpa nya prylar för så låga hastigheter låter jag dock vara osagt...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.