Permalänk

Displayport skärm till hdmi

Hej Alla jag har en https://www.inet.se/produkt/2205349/acer-24-predator-xb240ha-... sån skärm.
Den har endast ett DP uttag och inget annat uttag. Jag använder denna som primär bildskärm. Jag tänkte nu använda capturecard för att streama från en annan PC. Och då uppstår problemet att capture cardet endast tar hdmi.

Så min fråga är. Kan jag köpa en DP- Hdmi kabel och bara köra med den eller behövs något annat? Verkar finnas en uppsjö av dessa konvertrar åt olika håll och jag känner att jag inte har tillräcklig kunskap för att få det att funka.
Vad jag tänkt göra är alltså :
Skaffa en hdmi splitter och dra en hdmi kabel till mitt capture card och den andra till skärmen.
Men eftersom skärmen är DP så behöver jag konvertera

Visa signatur

#[ ASRock 790 PRO RS], Intel Core i9 13900K 68mb], [Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB], [Corsair Vengeance DDR5 5600MHz 2x16GB],[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX ADVANCED][PSU:Corsair RM1000x 1000W]

Permalänk
Medlem

De allra flesta adaptrar är DP till HDMI, och fungerar inte åt det motsatta hållet. HDMI till DP som du behöver är väldigt ovanliga, den enda jag känner till är denna adapter. Den klarar dock endast 1080p@60Hz.

Går det annars inte att bara klona bilden i operativsystemet och skicka ut samma bild till capture card:et och skärmen på olika utgångar? D.v.s. DP till skärmen och HDMI till kortet.