Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Köpråd. Extern HD, 4TB, ca 1500 kr, ej WD. Är i akut behov av ny extern hårddisk!

Permalänk
Medlem

Köpråd. Extern HD, 4TB, ca 1500 kr, ej WD. Är i akut behov av ny extern hårddisk!

Glad påsk på er. Jag behöver köpråd för extern hårddisk.

I nuläget har jag en Western Digital My Book 3 TB. Den är strax under 4 år gammal. På sista tiden har den börjat uppföra sig konstigt. Det tar några minuter innan den "mountar" (under den tiden låter den underligt, ungefär som en blandning av djup andning och pysande). Jag testade den med WD Data Lifeguard Diagnostics. Den visade bad sectors m m. Därför är jag i brådskande behov av en ny extern HD.

Krav:
* Minst 4 TB.
* Behövs ingen trådlös överföring.
* Ska användas till backups några gånger om året.
* Prisidé, helst under 1500 kr.
* Eftersom min WD är kass är jag inte pigg på en ny WD.

Vad kan ni rekommendera? Seagate, LaCie, annat märke? Ange gärna vilken modell.

Permalänk
Medlem

Förstår om du är missnöjd med den disken du har eftersom den gick sönder efter så lite användning, men skulle inte avfärda alla WD:s hårddiskar som skräp. Du hade otur helt enkelt.

Själv gillar jag 2.5 tums diskarna mer eftersom dessa inte kräver extern strömförsörjning. Skönt att bara kunna plugga in dem i datorn och köra när man vill göra sin backup, utan att behöva fippla med eluttag.
T.ex: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3430290
Eller denna som även har type-c uttag: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3663129

Lacie använder Seagate-diskar om jag minns rätt.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Föredrar också 2.5 tum när det gäller externa du slipper ström och dessa diskar tål mycket mer om disken flyttas runt eller ramlar. Köp segate då om du inte vill ha WD. Själv har jag nog 90 procent WD och 10 seagate. Dock kör jag bara externa som backup ej vanlig drift

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Hej Boppo!

Jag kan rekommendera https://www.dustinhome.se/product/5010970571/backup-plus-hub, Seagate Backup Plus Hub 8TB Svart. Har kört på den nu sedan i höstas då den var på Kampanj (BF). Jag har 2 st WD My Book 3TB sedan tidigare, som fortfarande fungerar utan problem. Säkert haft dem 4år+. Jag har kört lite hastighetstester för samtliga även min gamla 2,5 /USB2 1TB också. När jag jämfört samtliga så är min nya Seagate riktigt snabb! Jag är så imponerad av den att jag funderar på att skaffa 1 till.

Jag har jämfört hur snabbt den startar upp jämfört med mina gamla när jag t.ex. startar Plex från Tv:n och hur mycket den låter vid aktivitet. När jag Skriver till den så hörs den ”lite lätt” men inte i närheten lika mycket som mina WD, när det läses från den så kan jag inte höra den från soffan (cirka 1,5m ifrån).

Den är även nedsatt nu över påsk, så den är lite dyrare än 1500kr men för 350kr mer så får du en Extern hårddisk, som är både tystare, snabbare och har mer utrymme.

Med vänlig hälsning,
Peter

Skrivet av Boppo:

Glad påsk på er. Jag behöver köpråd för extern hårddisk.

I nuläget har jag en Western Digital My Book 3 TB. Den är strax under 4 år gammal. På sista tiden har den börjat uppföra sig konstigt. Det tar några minuter innan den "mountar" (under den tiden låter den underligt, ungefär som en blandning av djup andning och pysande). Jag testade den med WD Data Lifeguard Diagnostics. Den visade bad sectors m m. Därför är jag i brådskande behov av en ny extern HD.

Krav:
* Minst 4 TB.
* Behövs ingen trådlös överföring.
* Ska användas till backups några gånger om året.
* Prisidé, helst under 1500 kr.
* Eftersom min WD är kass är jag inte pigg på en ny WD.

Vad kan ni rekommendera? Seagate, LaCie, annat märke? Ange gärna vilken modell.

Visa signatur

Jag är en tunn liten människa.

Permalänk
Medlem

Du är inte ensam om att ha WD-book som börja bli rassliga med tiden, har själv två stycken här med 'instablitets-klass' just nu - de är förvisso snarare 5 år gamla än 3 år gamla, men det är 4TB och det svider lite att de verka så osäkra idagsläget. Vet inte om det är USB-interfacet eller HD:n själv som bråkar (ofta en WD-Green i dessa).

Som lök på laxen har jag precis nu fått en WD passport 1TB att börja bråka - trots att WD:s egna testprogram ylar att disken är för dålig med för många 'bad block' och avslutar sig i förtid vid den långa självtesten så syns inget av det i diskens egna SMART-data utan deklareras kärnfrisk - detta har jag också sett på WD-red med totalfrysning pga. oläsbara sektorer utan att något av det registreras i SMART efteråt.

Ger inte mycket för WD:s SMART-värde längre då den verkar inbränd permanent för att se bra ut och ej ändras oavsett vad som än händer...

---

Har hittills också god erfarenhet av Seagates 8TB externa USB-diskar - har typ 6 av dem och ingen tendens till problem än så länge trots att de äldsta är snart 3 år och har flera tusen timmars drifttid. Och som redan nämnt - dom är faktiskt snabba om man hanterar dessa på rätt sätt.

Med rätt sätt är att man skriver filerna hyfsat sekventiellt (vilket blir naturligt när du skyfflar filer från din trötta WD-disk) och inte håller på med slumpmässiga skrivningar som torrentnedladdning.

Kan man lägga om disken så att den är 'mass storage' och inte 'removable mass storage' i windows så höjer man marginalerna ytterligare då skrivmönstret som NTFS ger i 'removable mass storage' läget är synnerligen ogynnsam för shinglade hårddiskar - ställer man om till 'mass storage' så är det genast mycket mycket bättre då OS buffrar och samlar ihop datat i större klumpar och sortera dessa i bättre skrivordning innan det skrivs ut mot disken.

Detta styr man under 'device manager -> disk-drives - under det väljer aktuella externa disk och får upp rutan 'device propertys' och i denna 'policys' - i denna har man då valen 'quick-remove (oftast markerad)' och alternativet 'better performance'.

markera 'better performance' <OK>' och i regel innebär det att datorn måste startas om innan det 'tar'

I det läget måste man i fortsättningen alltid köra "Safely remove hardware' för disken (eller stänger av datorn) innan man rycker ur USB-sladden - men detta skall man alltid göra ändå innan USB-enheter tas ut oavsett. - ni som inte gör det och bara sliter ut USB-stickan/disken direkt efter en filöverföring - ni har bara tur om ni inte fått en filsystemhaveri hittills...

---

Det beror på att dessa diskar är tänkta främst för arkivlagring/backup (även Seagates (egentligen Samsungs) 2.5" 4 och 5 TB-diskar) och är av shinglad modell med överlappande skrivning av sina spår - och varje shingelblock är på 128 - 256 MB och skall helst skrivas i ett svep. - nu har dessa diskar också en 'cache' area på 20-30 GB som de kan dumpa av spridda skrivningar på (läs främst NTFS-filsystemsuppdateringar som krigar mest hela tiden på olika platser på disken medans filerna skrivs) och ta det senare när disken inte arbetar.

Nu sköter diskelektroniken detta automagiskt och i de flesta fallen märker man inte av det som vid fall när man tömmer en annan disk till Seagate-disken på filer då datat skrivs hyffsat sekventiellt.

Och skulle disken mot förmodan ändå 'slå i taket', vilket märks som att skrivhastigheten går ned väldigt mycket - så bör man om möjlig pausa överföringen och låta disken vara ifred från halvtimme till flera timmar så att den får tömma och städa upp 'cache-area' och sedan kan kan köra vidare med full fart.

Dom här 8TB-diskarna är kapabla att kunna skriva upp till ca 190 MB/s sekund sekventiellt vilket får de gamla WD-diskarna att kännas väldigt trötta...

Dock har det skett en generationsskifte nyligen då de äldre hade Seagates Achivediskar i sig och de man köper idag innehåller 8TB Desktop-diskar - överföringshastigheterna är närmast identiska utom i ett avseende - de gamla achivediskarna hade genomsnittlig söktid på 12.5 ms medans dagens med desktopdiskar ligger på ca 17 ms. det gör dagens diskar är lite långsammare i sökarbetet men tystare med mer dovt durrande när den söker medans de gamla med archive-diskarna i sig hade ganska högfrekvent rasslande i sökarbete - högre snabbhet ger högre frekvenskomponenter i ljudet och hörs mer...

Permalänk
Medlem

Tack för alla era svar. Mycket intressant.

2.5 tum låter vettigt.

Lutar åt Seagate.

I nuläget har jag en 3TB extern hårddisk. Jag ser att den fylls mer och mer. Tanken var att en ny hårddisk skulle vara minst på 4TB.

Första tanken var:
Seagate Expansion Portable Drive 4TB
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3430290
1280 kr

Sedan kikade jag på den som Tunnis rekommenderade:
Seagate Backup Plus Desktop Hub USB 3.0 8TB
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3831126
1908 kr

Mellantinget är:
Seagate Backup Plus Desktop Hub USB 3.0 6TB
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3831125
1530 kr

2 frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med:
1. Skillnaden på dessa två. Den ena har dubbelt lagringsutrymme och 2 USB. Om jag har användning av 2 USB återstår att se. Är det för övrigt någon annan större skillnad?
2. En tanke... 8TB rymmer otroligt mycket, men samtidigt känns det lite oroande om en HD med 8TB skulle lägga av om man inte har ytterligare en backup. Synpunkter från er erfarna uppskattas.

Permalänk
Medlem

punkt 2.

Risken att förlora data har du oavsett disktyp, diskkostnad och tillverkare - en rykande svindyr HGST på 8TB är ingen garanti för att disken inte går sönder dagen efter du har flyttat över all data. - den gamla halvdåliga WD kan ju behålla sina data kvar om du känner dig osäker...

Skall man säkra sin data så skall filerna man är rädd om vara på minst två olika oberoende medier - alltid i alla lägen!!! - att ha en enda exemplar på en disk som håller på att gå sönder som är läget du har nu, är inte bra alls.

Priset per TB är lågt idag och jämför det med kostnaden och tiden du måste spendera för att återanskaffa de filer som riskera förloras med din WD just idag - och du har förmodligen filer som är omöjliga att återskapa oavsett budget... - då kommer 2 st 8TB-diskar att vara ett billigt alternativ i sammanhanget

Angående storlek så sa du säkert samma sak om 4 TB diskarna när 2 TB var vanlig storlek , och innan dess att 2TB-diskarna var enorma när 1 TB var vanligt. - inom 2-3 år så kommer det förmodligen finnas >= 20 TB-diskar - 14TB diskar finns redan idag i server-segmentet

hårddiskar har med en viss omslagstid bara två lägen - nya eller fulla - oavsett storlek på disk!!!!

Permalänk
Medlem

Ursäkta mina amatörkunskaper.

Jag gillade idén med 2.5 tum. Slippa strömsladd samt att de är tåligare än 3.5 tum.
Förstod precis att
Seagate Expansion Portable Drive 4TB
är 2.5 tum.

Medan
Seagate Backup Plus Desktop Hub USB 3.0 6TB
Seagate Backup Plus Desktop Hub USB 3.0 8TB
är 3.5 tum.

Hursomhaver.
Nu har jag 3 alternativ som jag funderar på:
* Seagate Expansion Portable Drive 4TB
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3430290
1280 kr
* Seagate Backup Plus Portable V2 USB 3.0 5TB
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3962364
1438 kr
* LaCie Rugged USB-C 4TB
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3925059
1690 kr
(denna ska tydligen vara tålig om man bär runt på den, men det lär inte bli aktuellt.

Jag är inte hemma på de olika tekniska termerna.
Vilken skulle du välja av dessa tre?
Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Hade köpt 5tb disken då den ger mest för pengarna tycker jag.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

2.5" 5TB är söt och nätt och gör jobbet, är idag marknadens största 2.5" hårddisk kapacitetsmässigt. Tror varken Toshiba eller WD-sfären har något som är i samma storleksklass idag (WD har 4TB som störst, Toshiba 3TB) . - dessutom är disken av modellen med SATA-uttag och USB/SATA adapter som kan tas bort om man plockar isär denna och inte special WD-fason med USB-chippet sittande direkt på diskkontrollerkortet (läs passport och passport ultra samt dagens version av WD-element i 2.5"klassen)

Segates/samsungs 2.5" disk i 4 och 5 TB-storlek är nämligen i SFF-format (15 mm bred), som är/var allmänt använda i Enterprise servrar.

använd USB3-originalsladden som medföljer eller i motsvarande korta längd och inte någon 'lång' sladd då dessa vill ha en del ström och ogillar för mycket spänningsfall.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen. Uppskattas mycket.
Beställde precis Seagate Backup Plus Portable 5TB.
https://www.dustinhome.se/product/5010993793/backup-plus-port...

1379 kr+frakt 59 kr=1438 kr