Greattech (Karatas Group AB) - ARN - Bedöm själva

Permalänk
Skrivet av Greattech:

Återkom med ett ordernummer så kan jag titta närmare på detta. Ser inget annat pågående ärende.

- GT

Jag kommer att återkomma till er genom ARN då det inte finns mycket mer att diskutera än att ni tabbat er åter igen. Ett tips från hjärtat @greattech
är att ni bör börja behandla era kunder som handlar hos er med respekt och värdighet och inte bara se dem som saker. Kunden har inte alltid rätt men den affärsfilosofi ni anammat bör inte få fortsätta bedrivas någonstans. Jag önskar ingen att utsättas för det hatiska bemötande som vi fått av er. Att du endast svarar på sweclockers(även om ditt syfte bara är att sätta ditt företag i bättre dager) är intressant. Tänk om du kunde lägga din energi på att etablera fungerande kundkontakter istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Annthos22:

Jag kommer att återkomma till er genom ARN då det inte finns mycket mer att diskutera än att ni tabbat er åter igen. Ett tips från hjärtat @greattech
är att ni bör börja behandla era kunder som handlar hos er med respekt och värdighet och inte bara se dem som saker. Kunden har inte alltid rätt men den affärsfilosofi ni anammat bör inte få fortsätta bedrivas någonstans. Jag önskar ingen att utsättas för det hatiska bemötande som vi fått av er. Att du endast svarar på sweclockers(även om ditt syfte bara är att sätta ditt företag i bättre dager) är intressant. Tänk om du kunde lägga din energi på att etablera fungerande kundkontakter istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Så Greattech påstår sig ha dubbelkollat och veta att det är rätt ärende men du hävdar fortfarande att det är fel dator på bilderna eller?

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Greattech
Skrivet av Annthos22:

Jag kommer att återkomma till er genom ARN då det inte finns mycket mer att diskutera än att ni tabbat er åter igen. Ett tips från hjärtat @greattech
är att ni bör börja behandla era kunder som handlar hos er med respekt och värdighet och inte bara se dem som saker. Kunden har inte alltid rätt men den affärsfilosofi ni anammat bör inte få fortsätta bedrivas någonstans. Jag önskar ingen att utsättas för det hatiska bemötande som vi fått av er. Att du endast svarar på sweclockers(även om ditt syfte bara är att sätta ditt företag i bättre dager) är intressant. Tänk om du kunde lägga din energi på att etablera fungerande kundkontakter istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Ärendet är korrekt, inlägget samt bilden ovan gäller ditt ärende. Tittar du på första bilden (datorn) och zoomar in på retursedeln så ser du ditt returnummer du lagt in vid returen som även finns på ditt kundkonto hos oss samt mejlet.

Ärendet är avslutad hos oss sen länge. Självklart är du välkommen med ditt svar till ARN. Dessa bilder är inskickad till ARN.

Hade man tagit lite mer ansvar när man returnerar värdefulla produkter som datorer som är extra känslig under transporten så hade det ärendet hanterats som övriga garantiärenden. Du får jättegärna lägga upp bilderna på alla mejl ni fått utav supporten med "hatiska bemötandet" ni fått. Vill gärna ta del av detta då jag inte kan se något mejl som du blivit dåligt bemöt.

- GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Annthos22:

Jag kommer att återkomma till er genom ARN då det inte finns mycket mer att diskutera än att ni tabbat er åter igen. Ett tips från hjärtat @greattech
är att ni bör börja behandla era kunder som handlar hos er med respekt och värdighet och inte bara se dem som saker. Kunden har inte alltid rätt men den affärsfilosofi ni anammat bör inte få fortsätta bedrivas någonstans. Jag önskar ingen att utsättas för det hatiska bemötande som vi fått av er. Att du endast svarar på sweclockers(även om ditt syfte bara är att sätta ditt företag i bättre dager) är intressant. Tänk om du kunde lägga din energi på att etablera fungerande kundkontakter istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad var det för fel på maskinen ni skickade in? Packades den i originalemballaget eller på motsvarande sätt?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Inaktiv

Man undrar varför man tar över ett namn efter ett företag som gått i konkurs. Det är ju knappast ett varumärke man vill ta över.

Kufiskt intressant företag, ungefär som Viggo mobil.

Permalänk
Medlem

@Annthos22 ärende så visar bilderna inte på mycket damm. Den lösa kylflänsen med tillhörande fläkt skulle mycket väl kunna vara källan till att datorn inte fungerade från början. Men den som packade datorn borde kanske märkt att något var löst?

Permalänk
Medlem

Du som är avsändare står för transportrisken (rätta mig om jag har fel). Med tanke på bilderna så är det ju packat med det som fanns i hemmet. Dessvärre så är det inte originalkartong eller emballage. Vilket är olyckligt för risken att något går sönder ökar ju. Inte förvånad det blivit transportskadat för det är då i mina ögon verkligen dåligt packat.

Man kräver att säljaren ska ha respekt för sin produkt och paketerar enligt fraktbolagets riktlinjer. Inte mer än rätt att man själv ska ha respekt för sin produkt då det skickas tillbaka för reklamation/ångrat köp.

Ingen nyhet hur fraktbolaget hanterar paket så varför chansa. Har man inte tillräckligt bra emballage och kartong så köp det eller kolla med ÅF om dom kan skicka en originalkartong med emballage för en slant.

Är varan inte defekt så debiterar GT 1295:-. Står i deras köpvillkor som du godkänner innan köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

@Annthos22 ärende så visar bilderna inte på mycket damm. Den lösa kylflänsen med tillhörande fläkt skulle mycket väl kunna vara källan till att datorn inte fungerade från början. Men den som packade datorn borde kanske märkt att något var löst?

Kan väl tycka att processorkylaren lär haft det rätt motigt med den mängden damm som sitter för kylflänsen
http://www.bilddump.se/bilder/20171102123203-88.83.45.30.jpg
lär inte varit mycket luft från fläkten som trängde igenom där.

...spontan gissning att processorn överhettades och då orsakade instabilitet vilket då ledde till att man skicka in den, men eftersom paketeringen inte verkar varit tillräcklig så har kylaren slagits loss under frakten.

*bort* /Mod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Kan väl tycka att processorkylaren lär haft det rätt motigt med den mängden damm som sitter för kylflänsen
http://www.bilddump.se/bilder/20171102123203-88.83.45.30.jpg
lär inte varit mycket luft från fläkten som trängde igenom där.

...spontan gissning att processorn överhettades och då orsakade instabilitet vilket då ledde till att man skicka in den, men eftersom paketeringen inte verkar varit tillräcklig så har kylaren slagits loss under frakten.

*bort* /Mod

*bort* /Mod

Angående bilderna som GT visar i fallet med Annthos22 så säger dom inte mycket, eller knappt någonting alls. Och det är väldigt oklart vad som har hänt i just det här fallet.

Kan GT eller Annthos22 bekräfta att det är CPU kylare som har lossnat under frakten till GT? För jag antar det är det som är själva fraktskadan som GT påstår och som har förstört hela datorn?
Dammet som man ser på bilderna ska inte göra datorn helt obrukbar, möjligt att den blir överhettad och startar om vid tunga applikationer.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Oavsett om kunden har rätt eller fel så lägger man inte upp bilder på ett ärende och börjar diskutera det i ett forum!!! Jag var likgiltig inför GT när tråden började men nu vill jag inte vara i närheten av dom.
Och det är inte (främst) för att dom har ärenden hos ARN/fogden eller saknar redovisning, utan att dom utan tvekan börjar kriga med sina kunder publikt.
Och det handlar inte om kunden har rätt eller fel, kan man inte hantera sina kunder med respekt och integritet, oavsett ärende, ska man fan inte ha med dom att göra! 🤬

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

Oavsett om kunden har rätt eller fel så lägger man inte upp bilder på ett ärende och börjar diskutera det i ett forum!!! Jag var likgiltig inför GT när tråden började men nu vill jag inte vara i närheten av dom.
Och det är inte (främst) för att dom har ärenden hos ARN/fogden eller saknar redovisning, utan att dom utan tvekan börjar kriga med sina kunder publikt.
Och det handlar inte om kunden har rätt eller fel, kan man inte hantera sina kunder med respekt och integritet, oavsett ärende, ska man fan inte ha med dom att göra! 🤬

Jag upplever det nästan tvärtom, efter varje offentlig uthängning GT svarar på där det visar sig att kunder har kilovis med damm i datorn eller har konstruerat en egen låda att skicka i med 10% av packmaterialet en produkt kom med, så känner man mer och mer sympati för GT. Jag tycker det är helt rätt att de inte tar all skit när folk försöker hänga ut dem offentligt utan ger tillbaka med samma mynt. Har man något emot att diskutera sitt ärende offentligt ska man inte heller slänga ur sig sin vinklade historia offentligt.

Kollar man på bilderna GT länkat så borde det vara uppenbart för vem som helst att man inte skickar en dator på det sättet. Tråkigt nog finns det folk som inte förstår bättre, sen verkar de tro att posten ska ta på sig fraktskadan när produkten är undermåligt paketerad, den här personen har ju ingen som helst självinsikt, ingenting är personens eget fel utan alla andra ska ta ansvar.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

Oavsett om kunden har rätt eller fel så lägger man inte upp bilder på ett ärende och börjar diskutera det i ett forum!!! Jag var likgiltig inför GT när tråden började men nu vill jag inte vara i närheten av dom.
Och det är inte (främst) för att dom har ärenden hos ARN/fogden eller saknar redovisning, utan att dom utan tvekan börjar kriga med sina kunder publikt.
Och det handlar inte om kunden har rätt eller fel, kan man inte hantera sina kunder med respekt och integritet, oavsett ärende, ska man fan inte ha med dom att göra! 🤬

Skickades från m.sweclockers.com

Det var inte GT som tog upp ärendet på forumet, det var kunden. Det är klart att GT måste ha rätt att bemöta kritiken. GT har inte lämnat ut personuppgifter, eller annat, som kan skada kunden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Naga:

Jag upplever det nästan tvärtom, efter varje offentlig uthängning GT svarar på där det visar sig att kunder har kilovis med damm i datorn eller har konstruerat en egen låda att skicka i med 10% av packmaterialet en produkt kom med, så känner man mer och mer sympati för GT. Jag tycker det är helt rätt att de inte tar all skit när folk försöker hänga ut dem offentligt utan ger tillbaka med samma mynt. Har man något emot att diskutera sitt ärende offentligt ska man inte heller slänga ur sig sin vinklade historia offentligt.

Kollar man på bilderna GT länkat så borde det vara uppenbart för vem som helst att man inte skickar en dator på det sättet. Tråkigt nog finns det folk som inte förstår bättre, sen verkar de tro att posten ska ta på sig fraktskadan när produkten är undermåligt paketerad, den här personen har ju ingen som helst självinsikt, ingenting är personens eget fel utan alla andra ska ta ansvar.

Helt rätt, hoppas vederbörande får betala några tusen extra för att skicka tillbaka saker så dåligt paketerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Jag upplever det nästan tvärtom, efter varje offentlig uthängning GT svarar på där det visar sig att kunder har kilovis med damm i datorn eller har konstruerat en egen låda att skicka i med 10% av packmaterialet en produkt kom med, så känner man mer och mer sympati för GT. Jag tycker det är helt rätt att de inte tar all skit när folk försöker hänga ut dem offentligt utan ger tillbaka med samma mynt. Har man något emot att diskutera sitt ärende offentligt ska man inte heller slänga ur sig sin vinklade historia offentligt.

Kollar man på bilderna GT länkat så borde det vara uppenbart för vem som helst att man inte skickar en dator på det sättet. Tråkigt nog finns det folk som inte förstår bättre, sen verkar de tro att posten ska ta på sig fraktskadan när produkten är undermåligt paketerad, den här personen har ju ingen som helst självinsikt, ingenting är personens eget fel utan alla andra ska ta ansvar.

Kunde inte skrivit det bättre själv, paketet ser ju nästintill mosat ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Jag upplever det nästan tvärtom, efter varje offentlig uthängning GT svarar på där det visar sig att kunder har kilovis med damm i datorn eller har konstruerat en egen låda att skicka i med 10% av packmaterialet en produkt kom med, så känner man mer och mer sympati för GT. Jag tycker det är helt rätt att de inte tar all skit när folk försöker hänga ut dem offentligt utan ger tillbaka med samma mynt. Har man något emot att diskutera sitt ärende offentligt ska man inte heller slänga ur sig sin vinklade historia offentligt.

Kollar man på bilderna GT länkat så borde det vara uppenbart för vem som helst att man inte skickar en dator på det sättet. Tråkigt nog finns det folk som inte förstår bättre, sen verkar de tro att posten ska ta på sig fraktskadan när produkten är undermåligt paketerad, den här personen har ju ingen som helst självinsikt, ingenting är personens eget fel utan alla andra ska ta ansvar.

This. Exakt min tanke. Visst sjutton måste man få försvara sig även om man råkar vara att företag. Många verkar sitta och hålla stenhårt på att "kunden har alltid rätt" och att man som företag ska hantera alla med silkesvantar och ta ansvar för fel som kunderna själva gjort sig skyldiga till.

Det är lätt att säga att de ska slänga "goodwill" till höger och vänster, men med så pass små marginaler som det är i denna bransch är det omöjligt för mindre aktörer.

Jag skulle utan tvekan kunna tänka mig att handla av Greattech, men så är jag ju inte en sån som skickar en dator inlindad i toapapper eller beställer produkter för tusentals kronor och sedan ändrar mig dagen efter.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Mitt inlägg handlar inte om vem som har rätt eller fel, det handlar om hur man som företag löser problem med kund och hur man uppträder publikt. Att gå ut med information om en kund och ett ärende publikt är oprofessionellt och fyller inget syfte alls för att lösa problemet, mer än att involvera fler kockar i soppan. Kockar som inte har ett dugg med ärendet att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

*bort* /Mod
Oavsett om det endast är kylaren som lossnat eller om något annat är trasigt så har jag svårt att se att ett företag skulle behöva acceptera en retur om saken packats så pass dåligt som på bilden. Det lär vara rätt hög risk att något går sönder under transporten vilket gör det orimligt att förvänta sig att företaget ska stå för felsökning och reparation när man inte vet vad som var ett ursprungligt fel och vad som kan ha uppstått under transporten.

Skrivet av kundun:

Oavsett om kunden har rätt eller fel så lägger man inte upp bilder på ett ärende och börjar diskutera det i ett forum!!! Jag var likgiltig inför GT när tråden började men nu vill jag inte vara i närheten av dom.
Och det är inte (främst) för att dom har ärenden hos ARN/fogden eller saknar redovisning, utan att dom utan tvekan börjar kriga med sina kunder publikt.
Och det handlar inte om kunden har rätt eller fel, kan man inte hantera sina kunder med respekt och integritet, oavsett ärende, ska man fan inte ha med dom att göra! 🤬

Skickades från m.sweclockers.com

Får hålla med föregående svar här, varför ska privatpersoner få skriva vad som uppenbarligen ofta är en kraftigt vinklad version om vad som har hänt utan att företaget ska få beskriva sin sida av saken? Personligen utgår jag alltid från att man vinklar saker för att ställa sig själv i så god dager som möjligt (gäller såklart även greattech f.ö.), har man då bara ena sidans berättelse så bör man rimligen ta den med en skopa salt. Om bilderna som lades upp är representativa för hur datorn packades så tycker i alla fall inte jag att det är orimligt att man nekar returen. Det är kunden som ansvarar för transporten till butiken, händer det något då så är det kunden som får ta det med postnord...som inte kommer att acceptera en reklamation om en dator packats i en kartong utan lämpligt dämpmaterial.

Skrivet av kundun:

Mitt inlägg handlar inte om vem som har rätt eller fel, det handlar om hur man som företag löser problem med kund och hur man uppträder publikt. Att gå ut med information om en kund och ett ärende publikt är oprofessionellt och fyller inget syfte alls för att lösa problemet, mer än att involvera fler kockar i soppan. Kockar som inte har ett dugg med ärendet att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

I så fall så borde väl inte privatpersonerna här få skriva sin sida av saken heller? Varför ska bara ena sidan få ge sin bild av det hela? De extra kockarna blandas in så fort första inlägget görs och jag har aldrig sett greattech skapa en tråd om jobbiga kunder

Oavsett så tycker jag att det är intressant att få båda sidor av myntet, det ÄR ofta intressant att se hur saker vinklas och vad som utelämnas i originalinläggen.

§11
Permalänk
Medlem

Många här som tolkar text lite som man vill...
Jag har aldrig sagt att GT inte ska/bör försvara sig. Vad jag däremot sagt, flera gånger, är att sättet dom gör det på är aggressivt, oprofessionellt och förmodligen bryter mot GDPR på ett par punkter.
Om man agerar som företag och beter sig så mot sina kunder, oavsett om dom har rätt eller fel, så ska man kanske fundera på om man vill ha kunder öht, eller kanske se till att någon mer kundorienterad person inom företaget tar hand om det. Har själv en bakgrund med mycket kundkontakt, både privata och företagskunder, och har man tålamod och ett uns personkännedom så kan man få som man vill eller iallafall begränsa skadan. Jag har såklart också haft oresonliga kunder som får blodet att koka, men då ställer jag mig i en skrubb och skriker, inte på ett forum.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

Många här som tolkar text lite som man vill...
Jag har aldrig sagt att GT inte ska/bör försvara sig. Vad jag däremot sagt, flera gånger, är att sättet dom gör det på är aggressivt, oprofessionellt och förmodligen bryter mot GDPR på ett par punkter.
Om man agerar som företag och beter sig så mot sina kunder, oavsett om dom har rätt eller fel, så ska man kanske fundera på om man vill ha kunder öht, eller kanske se till att någon mer kundorienterad person inom företaget tar hand om det. Har själv en bakgrund med mycket kundkontakt, både privata och företagskunder, och har man tålamod och ett uns personkännedom så kan man få som man vill eller iallafall begränsa skadan. Jag har såklart också haft oresonliga kunder som får blodet att koka, men då ställer jag mig i en skrubb och skriker, inte på ett forum.

Skickades från m.sweclockers.com

Du får gärna låtsas va GT och skriva hur ett svar skulle se ut vid denna situation. Mest nyfiken i hur du skulle formulera dig konkret för inte uppfattas som aggressiv, oprofessionell och inom GDPRs gränser.

Tycker definitivt att man som företag ska försvara sig om en konsument inleder diskussion på forum. Tycker förtal ska även inkludera juridiska personer (dvs företag) och inte endast privatpersoner. Allt för många spyr ut sig skit och vinklar texter på forum för man inte får som man vill i en dispyt med ett företag. Tycker även fler företag ska dra konsumenter till rätten då man vinner i ARN. Eftersom man som företag ej får begära skadestånd för täcka kostnader som uppkommer med att behandla ett ärende hos ARN. Utan man måste gå via rättslig instans.

Varför ska du tillåta kunder skrika på forum och själv stå i en skrubb och skrika. Är det helt obefogat så är det väl av högsta intresse att ge sin version av ärendet. Jag skulle hellre ge ett kort och koncist svar som uppfattas som aggressivt än ett längre svar för vara mer PK och "bra service". Speciellt vid denna tid då folk lever med att "står det på internet så måste det vara sant". Bara se hur folk tror på allt som sprids via FB efter läst en rad. Fåtal som orkar läsa ett längre svar.

Permalänk
Greattech
Skrivet av kundun:

Många här som tolkar text lite som man vill...
Jag har aldrig sagt att GT inte ska/bör försvara sig. Vad jag däremot sagt, flera gånger, är att sättet dom gör det på är aggressivt, oprofessionellt och förmodligen bryter mot GDPR på ett par punkter.
Om man agerar som företag och beter sig så mot sina kunder, oavsett om dom har rätt eller fel, så ska man kanske fundera på om man vill ha kunder öht, eller kanske se till att någon mer kundorienterad person inom företaget tar hand om det. Har själv en bakgrund med mycket kundkontakt, både privata och företagskunder, och har man tålamod och ett uns personkännedom så kan man få som man vill eller iallafall begränsa skadan. Jag har såklart också haft oresonliga kunder som får blodet att koka, men då ställer jag mig i en skrubb och skriker, inte på ett forum.

Skickades från m.sweclockers.com

Hej Kundun,

Greattech har funnits på marknaden sen år 2009 och även varit aktiv här i princip lika länge. Har man följt trådarna som skapats om GT så inser man ganska fort att dessa trådar/inlägg inte handlar om vanliga omdömen/kritik mot ett bolag man haft dålig erfarenhet. Det är mer anklagelser och smutskastning. Det är inte ovanligt med inlägg där man gärna döljer hela historien bakom ärendet utan vänder på allt för att få bolaget i dåligt läge.

*Bort* /Mod

I alla svar från oss tar vi alltid hänsyn till samtliga personuppgifter samt mejl som vi inte lägger upp utan låter kunden göra det om man vill det. Annthos22 har redan tagit ärendet till ARN och därmed är ärendet redan offentlig som alla kan ta del av inkl. vårt svar och bilder vi skickat in där alla personuppgifter framgår.

Vi bryter varken mot PUL eller GDPR i något svar från oss. Självklart ska man räkna med att vi besvarar inlägg där man kommer med falska anklagelser som att vi skulle "hotat" kunden som man sedan inte kan förklara hur vi gjort det samt varför vi skulle göra det. Svaret från oss sker dock in rimliga gränser utan att vi bryter mot GDPR.
Det är inte ovanligt med hot/utpressning riktad mot oss där man hotar man att lägga ut allt på nätet om man inte får som man vill vilket även gäller Annthos22 som gjort samma sak vilket vi inte har något emot men då får man även räkna med att vi besvarar detta. Detta ärende är avslutad sen mer än 6 månader sedan och är inget nytt.

I övrigt är det inte endast fläkten som lossnat under transporten. Det var inte någon fungerande komponent kvar efter skadan med tunga processorfläkten som är lös och hoppat runt fritt inuti datorn under transporten. Hela datorn hoppade runt i kartongen på grund av emballaget kunden valt. Hade detta handlat om processorfläkten så hade vi bytt ut detta utan att ens meddela kunden om det utan kostnad. Vi är extra noga med kartong/emballage både vid mejl samt när man skapar returen där vi tydligt gång på gång informerar kunden om kartong/emballaget inför leverans.

Självklart kan även datorer med originalemballage skadas under transporten både från oss till kund samt tvärtom. I dessa lägen tar transportbolaget på sig kostnaden för allt vilket vi löser med en ny dator.

Vi hanterar varje vecka fler än 10+ bedrägeriärenden i olika former. Kreditköp, falska leg, bedrägerier av olika typer i både garantiärenden samt övriga ärenden. Det finns kunder som medvetet skadar sin dator när det närmar sig 2 år (garantitiden) genom att dra ut slangen till vattenkylningen (pumpen) och hävdar vattenläckage eller att man skickar datorn med bristfällig emballagering (medvetet) för att få datorn transportskadad och sedan struntar i datorn helt och tar det med sitt försäkringsbolag för ersättning utan att man varken försökt lösa det med oss eller transportbolaget i första hand. Allt man behöver utav oss är bilder på skadan. När försäkringsbolaget nekar ersättning så försöker man med transportbolaget med samma beslut och till slut tillbaka till oss där kunden lägger skulden på oss.

- GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Man undrar varför man tar över ett namn efter ett företag som gått i konkurs. Det är ju knappast ett varumärke man vill ta över.

Kufiskt intressant företag, ungefär som Viggo mobil.

Därför att det samma personer som stod/står bakom företagen.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

*Flertal inlägg redigerade*
Vänligen diskutera inte modereringsärenden (§11), eventuella modereringsärende kan ni bara spekulera i orsaken och utan vetskap ger den ingenedera part mer krut. Det leder bara till off topic.

/David, - Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon173292:

Man undrar varför man tar över ett namn efter ett företag som gått i konkurs. Det är ju knappast ett varumärke man vill ta över.

Kufiskt intressant företag, ungefär som Viggo mobil.

Det kan ju handla om något såpass enkelt som ett överlåtande utav ett aktiebolag och på det sättet sparar de både tid och pengar samt får köra igång med affärer direkt vid övertagandet istället för att vänta o kontakter med revisorer osv som dröjer m.m. inte ovanligt alls att folk gör så.

Sedan, gick bolaget verkligen i KK? gjorde det det så kan jag också tycka det är märkligt att överta ett kånkat bolag.

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus Xi Extreme - Cpu: Intel Core i9-9900K - Cpu kylare: Corsaid h100i PLatinum - Gpu: MSI GeForce GTX 1080 - Chassi: Corsair Carbide 100R Silent Edition + EVGA 1000W PSU - Hårddisk: x2 Samsung 970 EVO 500GB nvme - Minne: 64B DDR4 3200mhz - Skärmar: 2x AOC Agon AG241QX 144hz,1ms

Permalänk
Medlem
Skrivet av tfwo:

Det kan ju handla om något såpass enkelt som ett överlåtande utav ett aktiebolag och på det sättet sparar de både tid och pengar samt får köra igång med affärer direkt vid övertagandet istället för att vänta o kontakter med revisorer osv som dröjer m.m. inte ovanligt alls att folk gör så.

Sedan, gick bolaget verkligen i KK? gjorde det det så kan jag också tycka det är märkligt att överta ett kånkat bolag.

Greattech Stockholm AB gick i konkurs ja. Sen är det ju viktigt att poängtera att Karatas Group AB som nu driver Greattech övertog inte ett konkursat bolag. Utan man köpte rättigheterna för varumärket Greattech. Sen kan vi alltid spekulera varför man köper varumärket Greattech. Men visst måste det inneburit fördelar eftersom man genomförde köpet. Vi kommer heller aldrig få reda på vilken summa det rörde sig om. Kan lika gärna vara en hundring som hundratusen. Köpa loss varumärke för en hundring som redan är inarbetat (trots all skit på sweclockers) är inte dåligt pris. 98 av 100 kunder kanske är personer som inte använder sig av Google eller sitter på Sweclockers. Deras kundgrupp kanske är primärt föräldrar som ser inte skillnad på en Acer predator dator på Elgiganten och GT dator. Enda dom vet är att dom ska köpa en dator till sitt barn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aalleexx:

GT har en billig dator ute till försäljning som jag är sugen på. Googlade och hamnade här. Undvika eller vad säger panelen?

GT verkar vara hyfsade.. så länge produkten fungerar eller du vill ha den till att börja med. Det är däremot när du får problem med produkten eller vill återlämna den samt garantiärenden som de inte verkar vara direkt trevliga att ha och göra med.

*bort* /Mod

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av IMPANI:

Greattech Stockholm AB gick i konkurs ja. Sen är det ju viktigt att poängtera att Karatas Group AB som nu driver Greattech övertog inte ett konkursat bolag. Utan man köpte rättigheterna för varumärket Greattech. Sen kan vi alltid spekulera varför man köper varumärket Greattech. Men visst måste det inneburit fördelar eftersom man genomförde köpet. Vi kommer heller aldrig få reda på vilken summa det rörde sig om. Kan lika gärna vara en hundring som hundratusen. Köpa loss varumärke för en hundring som redan är inarbetat (trots all skit på sweclockers) är inte dåligt pris. 98 av 100 kunder kanske är personer som inte använder sig av Google eller sitter på Sweclockers. Deras kundgrupp kanske är primärt föräldrar som ser inte skillnad på en Acer predator dator på Elgiganten och GT dator. Enda dom vet är att dom ska köpa en dator till sitt barn.

Sett till att det iaf för ett par veckor sedan inte fanns något "GreatTech" varumärke så är jag lite nyfiken på var denna information kommer ifrån och hur du vet att det köpts både varumärke och företag?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av improwise:

Sett till att det iaf för ett par veckor sedan inte fanns något "GreatTech" varumärke så är jag lite nyfiken på var denna information kommer ifrån och hur du vet att det köpts både varumärke och företag?

Inlägg #2 i denna tråden beskriver det rätt bra. Är GT själva som skrivit detta:

Skrivet av Greattech:

[...]
En mycket intressant tråd som förtjänar ett svar direkt av ägaren av bolaget Karatas Group AB då detta inte handlar om en kund utan Greattech allmänt.
[...]
Greattech är inget bolag utan ett varumärke som funnits sen år 2009 med tre olika bolag från start och idag är Karatas Group AB bakom varumärket Greattech.

Jag skriver idag för endast Karatas Group AB, ensam ägare av Greattech.
Vad som hänt innan och vilka beslut man tagit får varje bolag stå för sig själv men jag tar gärna upp ett par ärenden här. [...] Vad som hänt tidigare kan och ska ej förväxlas med nuvarande bolaget.

Greattech Stockholm AB har EJ gått i konkurs. Man drog tillbaka F-skatt samt övriga tillstånd (på egen begäran) för bolaget ca 2 år sedan vilket framgår hos bolagsverket samt allabolag.se

Karatas Group AB tog över varumärket Greattech slutet av år 2015. Greattech Stockholm AB har varit "sovande" bolag sen dess. Man sålde eller köpte varken något (varor) med bolaget Greattech Stockholm AB = 0 omsättning när Karatas Group AB tog över. Av okänd anledning har man ej lämnat in årsredovisningen i tid trots ingen försäljning, bolaget har därför av staten sats i konkurs (ej avslutad ännu). INGA kunder, leverantörer eller annan aktör/partner som vi jobbat med under 9 år har drabbats negativt eller där man haft skulder till. Detta gäller även skatter till Skatteverket/staten. Greattech Stockholm AB har ej sats i konkurs på grund av sin ekonomi. Bolaget avvecklades början av år 2016, först efter 1 år påbörjades konkursen.

[...]

Varumärket Greattech har funnits sen 2009 och kommer finnas kvar på marknaden under en obegränsad tid framöver. Bolaget gjorde ett rekord år under 2017 sen år 2009 och kommer fortsätta med det (om vi ser bättre tillgång på bland annat grafikkort och Coffe Lake processorer ) med endast fokus på Speldatorer under eget varumärke till Sveriges lägsta priser med prisgaranti mot alla (10%). Vi kommer aldrig börja sälja komponenter eller annat utanför vårt fokusområde speldatorer.
[...]
- Greattech/VD

Greattech Stockholm AB konkursförsattes i April förra året.
https://www.allabolag.se/5568515885/greattech-stockholm-ab

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Sett till att det iaf för ett par veckor sedan inte fanns något "GreatTech" varumärke så är jag lite nyfiken på var denna information kommer ifrån och hur du vet att det köpts både varumärke och företag?

GT har själv sagt på forumet i ett av sina svar att man köpte varumärket Greattech. Exakt vad varumärket inkluderar kan jag ej svara på. Såvitt jag vet så är det inte ett registrerat varumärke, men man väljer detta ordval i folkmun för enkelhetens skull. Jag personligen tror att man gjorde deal med konkursförvaltaren för köpa loss rättigheterna för en symbolisk summa så man kan fortsätta driva ett nytt bolag under namnet Greattech och kan således behålla domän, lokal och skyltning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Inlägg #2 i denna tråden beskriver det rätt bra. Är GT själva som skrivit detta:
Greattech Stockholm AB konkursförsattes i April förra året.
https://www.allabolag.se/5568515885/greattech-stockholm-ab

Ja, jag vet att dom påstår det men om det också stämmer är mer oklart. Något varumärke med den lydelsen har aldrig funnits vad jag kan se och lär därmed varit svårt att sälja och det bolag som hade det nament är numera i konkurs. Man kan så klart ha köpt upp bolaget innan det försattes i konkurs även om det känns väl inte tillhör vanligheterna. Hade något av företagen haft årsredovisningar enligt lag hade det så klart varit lättare att veta

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Inlägg #2 i denna tråden beskriver det rätt bra. Är GT själva som skrivit detta:
Greattech Stockholm AB konkursförsattes i April förra året.
https://www.allabolag.se/5568515885/greattech-stockholm-ab

https://www.greattech.se/

Frågan uppkommer ju för att varumärket används både på hemsidan och även i tidigare trådar av GT.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |