Permalänk
Medlem

Axelind's CopperCarbon

Efter en tids uppehåll från byggandet, i alla fall till eget bruk så började jag känna att mitt gamla Project Autumn började bli, ja gammalt.

Enda sedan jag blev klar med det bygget så har jag velat bygga med kopparrör och det var exakt det jag nu gjorde.

Här är mitt senaste projekt, Project CopperCarbon. Tanken är stilrent, modernt blandat med klassiskt, "sportigt" med elegans. Litet men stort och framförallt enligt en princip man kör i försvaret "tight is right" - trångt och på håret. Har fått sätta en bit med gummirör mellan radiatorerna för att 1. Väldigt svårt ställe för kopparrör 2. Kunna se mängden luft i systemet vid påfyllnad.

Jag har behållit en del från mitt tidigare projekt som vissa kommer att bytas ut över tid. Dessa är: grafikkort(väntar på nästa serie), PSU(gigantiskt för detta chassi men stannar kvar), RAM, 3 st SSDer och fläktar. Kommer fokusera mycket på själva datorn och inte byggprocessen i detta album.

Specs följer:
Phanteks Entho Evolv mATX
Asus ROG Strix z370-G
Intel core i7 8700k
2 x EVGA gtx 980ti acx
32 GB Corsair vengeance
2 x Samsung 960 EVO 250GB i RAID 0
2 x Samsung 850 250GB i RAID 0
1 x Intel 520 240GB (Trotjänare om något)
Corsair AX1500i med svartsleevade kablar
1 x 240mmx45mm Alphacool rad
1 x 140mmx45 Alphacool rad
Alphacool Capecorp 15 res
Alphacool VPP655 D5 pump/top pwm
Ek HDC fittings
Custom kopparrör, egenpolerade och bockade
Corsair SP120/140 fläktar
Alphacool gummislang(en kort bit högst upp för att kunna se hur mycket luft det var i systemet)
2 x 3tb WD diskar som kommer köras externt (fick inte plats)

Enjoy.

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Först å främst måste jag säga att du har fått till det riktigt bra! Bra jobbat.
Vad fann du svårast med att använda koppar är själv sugen på att köra koppar i mitt framtida bygge.

5/5 av mig iaf

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

@Gyhlen:

Tack så oerhört!

Det som är det svåraste är att få till själva bockningen samt vad man köper för rör. Jag har haft turen att jobba på ett företag som sysslar med CNC tillverkning så har haft tillgång till riktigt bra kopparrör så kan inte garantera samma resultat med andra men bockningen är svår för vissa vinklar går inte att bocka i, max 45 grader var det här och man måste vara rätt försiktig så man inte gör för djupa märken i rören med för då går det inte att polera bort. Så rätt rör, rätt verktyg och rätt planering så går det bra. Använde ett verktyg från Rigid att bocka med, sen är det viktigt att grada alla rören invändigt och utvändigt så man inte skadar o-ringar. Gradade dom i svarv samt med ett gradverktyg för just rör från Rigid med. Det är ett jädrans meck men det blir bra i sluttampen om man gör rätt.

Permalänk
Medlem

Vackert med koppar. Då vet jag färgvalet för mitt nästa bygge, tack för inspirationen!
Ditt mål "sport och elegans" har du verkligen lyckats med.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Otroligt fint bygge!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Bra gjort! Enda som stack ut lite var reservoir. Själv hade jag nog gjort något hölje i koppar eller liknande

Permalänk
Avstängd

Jaså? Carbon gör en come back ser jag, kanske dags att slänga upp en bild på mitt H440 i mattsvart carbon

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

nice!

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Grymt snyggt!

Kan inte låta bli att undra hur det hade blivit om du hade sleevat eller lindat rören med något carbonliknande. Men riktigt snyggt!

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt bygge!

Kan du inte göra radiator fästena i koppar också? tror det hade passat in

Visa signatur

Fractal Design Define R2 | Asus M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X4 955 BE @ 3,9Ghz | Noctua NH-D14 | Corsair XMS3 8gb DDR3 @ 1333MHz | XFX Radeon R9 280 @ 1000 MHz | Corsair RM 650W | Asus Xonar U7

Permalänk
Medlem

@tooooore:

Hur menar du med radiatorfästena?

Tack förövrigt!

Permalänk
Medlem

@seraj5:

Tack!

Jag vill inte ha för mycket koppar dock, hade tänkt att wrappa den i kolfiber men måste kunna se vattennivån i den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelind:

@tooooore:

Hur menar du med radiatorfästena?

Tack förövrigt!

Reservoarfästena skulle det stå

Visa signatur

Fractal Design Define R2 | Asus M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X4 955 BE @ 3,9Ghz | Noctua NH-D14 | Corsair XMS3 8gb DDR3 @ 1333MHz | XFX Radeon R9 280 @ 1000 MHz | Corsair RM 650W | Asus Xonar U7

Permalänk

Snyggt och cleant, men tycker inte koppar och kolfiber matchar speciellt bra. Harde varit snyggare, enligt mig, med blank/matt svart i kombination till koppar.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Fint med koppar men varför en vanlig slang högst upp ?

Visa signatur

Chassi: Corsair 7000x, PSU Corsair HX1000i, MB: GIGABYTE AORUS MASTER X670E, CPU:AMD Ryzen 9 7900X3D, GPU: ASUS Radeon RX 7900 XTX 24GB TUF OC, RAM: G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz, M.2: 2*WD Black SN850X 1TB Gen 4, OS: Win 11 Pro, Monitors: Samsung Odyssey G9 49 5120x1440 240hz + ASUS "RoG SWIFT " PG278Q 144Hz G-Sync, Headset : Logitech Pro X 2 Lightspeed, Mic : RØDE Mikrofon NT1 + Ai-1 Studio Kit + RØDE PSA1+ Professional Studio Arm

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheTarpZ:

Fint med koppar men varför en vanlig slang högst upp ?

Från galleribeskrivningen: "Har fått sätta en bit med gummirör mellan radiatorerna för att 1. Väldigt svårt ställe för kopparrör 2. Kunna se mängden luft i systemet vid påfyllnad."

Hoppas det svarar på din fråga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelind:

Ek HDC fittings
Custom kopparrör, egenpolerade och bockade

Enjoy.

Besök galleriet här

Vad är det för storlek på rör/fittings? 12mm? 14mm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rytterstedt:

Vad är det för storlek på rör/fittings? 12mm? 14mm?

12mm

Permalänk
Medlem

@Axelind: Tack så mycket! Bygget ser mycket bra ut måste jag säga. Gillar det du gjort med bygget. Var det svårt att böja rören?

Permalänk
Medlem

@rytterstedt: Ja det är rätt svårt att få till det, men med rätta verktygen så är det riktigt skoj! Använde mig av Rigid rörböjare och misslyckades bara med 1 rör

Permalänk
Medlem

@Axelind: Något sådant jag också kommer att använda mig av om jag inte väljer att löda mina rör. Problemet är att jag helst vill köra med kopparrör som är 16 mm men hittar inga sådana. Jag hittar däremot rör som är 15 mm men inga fittings i den storleken.

Permalänk

Fyfan vad snyggt gjort, bara 1 fråga, hur böjde du kopparrören, värmde du dem innan eller böjde du dom kalla

Permalänk

@Skannugun Kan ju inte säga 100% hur OP gjorde, men hade koppar i mitt förra bygge och då använde jag helt enkelt ett bockningsverktyg av rätt diameter och bockade dem kalla. Koppar är så pass mjukt att ingen värme behövs.

@rytterstedt Försök leta efter rör med ytterdiameter 5/8", (ca. 15,9mm) så borde det fungera också. Räkna inte med några bra priser dock. Exempelvis denna, fast går nog att hitta billigare också..

Permalänk
Medlem

@_5H4D0WR34P3R_: Tack för tipset. 5/8" är självklart en möjlighet men verkar mest finnas i staterna. Är lite osäker på att köpa från Ebay. Det skulle gå att köra med 15mm kopparrör och sedan försöka hitta 1/4" BSPP VVS-kopplingar, men det blir lika svårt känns det som. VVS-kopplingar är så jädra fula