Apple utvecklar egna processorer för bärbara datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Troligen blir det någon ARM variant, och vad jag vet så utvecklar ju även Microsoft Windows för just ARM, så det kanske inte blir så illa som man tror. Och kommer det mer operativsystem till ARM, kommer ju även applikationerna att öka så man slipper att emulera x86.

Detta kan ju var början till slutet för x86, vem vet.

När jag började med datorer fanns massa olika cpu-typer till datorer. Vore kul om det skedde igen.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

@serverfel: Precis, skulle vara bra för oss konsumenter om det fanns mer att välja på.

Permalänk
Medlem

Detta skulle kunna vara väldigt bra, fatta vad man kommer kunna utnyttja prestanda och funktionalitet när man inte bara gör egen mjukvara utan även egen hårdvara. iPhone och iPad är ju verkligen i framkant, vore inte förvånad om Mac också blir det efter några år.

Permalänk
Medlem

Undrar hur kraftiga dessa processorer kommer att bli. Och hur gör dom nu med tanke på att OSX är skrivet för x86/x64? Dom lär ju aldrig någonsin få tillgång till dessa arkitekturer.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DavidtheDoom:

@yoshman, precis det vi pratade om sist.

Får hoppas de löser mer eller mindre 1:1 portning och inte som Windows for ARM som tappar dryga 50% av prestandan mot Android på snapdragon 835.

Det jag tror många i tråden hittills missat är hur snabb Apples ARM-processorer faktiskt är. Slår Intels 2-kärniga ULV-processorer i många laster, ( t ex i7-7600U). Skillnaden i effekt är 15 W TDP mot dryga 4 W vilket även det är fantastiskt imponerande.

Kanske inte helt oväntat att Intel ville köpa Broadcom om Broadcom fick köpa Qualcomm för att roffa åt sig ARM-kompetensen.

Exakt det vi pratade om, som jag skrev innan: har varit övertygad om att detta skulle hända enda sedan Apple introducerade sin "Swift" CPU (kretsen alltså, inte programspråket).

Är 100 % säker på att det blir "native" Aarch64, d.v.s. inget 32-bitars ARM-stöd + man kommer inte förlita sig på x86-emulering (men inte omöjligt att det kommer finnas x86-emulering en kort övergångsperiod).

Skrivet av Christley:

Undrar hur kraftiga dessa processorer kommer att bli. Och hur gör dom nu med tanke på att OSX är skrivet för x86/x64? Dom lär ju aldrig någonsin få tillgång till dessa arkitekturer.

OSX skrevs ju initialt för PowerPC, inte x86.

Är också mer eller mindre välkänt att Apple har sedan flera år tillbaka haft OSX/MacOS körande på ARM, egentligen rätt naturligt då iOS och MacOS trots allt delar OS-kärna till stor del (men de har rätt olika "userland" just nu, men nog det Apple vill komma ifrån).

För egen del är detta bara fördelar. Körde länge OSX, men när Dell (med XPS), Microsoft (Surface-serien) började tillverka riktigt kompetent HW kändes det kul att testa något nytt. Rätt sannolikt att nästa laptop blir en ARM-baserad MBP, helt enkelt för jag är övertygad att en sådan kommer vara (något) bättre jämfört med vad som är möjligt för de som är kvar på x86. Fördelen är ju att det krävs mer kisel för att göra vissa saker på x86 jämfört med Aarch64, det är kisel Apple kan lägga på vettigare saker för en bärbar plattform (fix-function kisel).

Aarch64 är också lättare att göra riktigt "bred", vilket betyder att maximal IPC man kan uppnå är högre för Aarch64 jämfört med x86. Rimlig utväxling för detta är kanske ~30 % högre maximal IPC, inte gigantiskt men motsvarar ändå 2-3 års utveckling med dagens x86 takt.

För mig är Windows-stöd totalt irrelevant på en MacOS-maskin, MS Office finns ju på MacOS. Kör normalt programutveckling på virtuell Linux, det fungerar ju lika bra med ARM som med x86. Då MacOS är en UNIX minskar även behovet av Linux. Så bara fördelar med Aarch64 på MacOS

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Exakt det vi pratade om, som jag skrev innan: har varit övertygad om att detta skulle hända enda sedan Apple introducerade sin "Swift" CPU (kretsen alltså, inte programspråket).

Är 100 % säker på att det blir "native" Aarch64, d.v.s. inget 32-bitars ARM-stöd + man kommer inte förlita sig på x86-emulering (men inte omöjligt att det kommer finnas x86-emulering en kort övergångsperiod).

Ja, visst vore det intressant att veta precis hur mycket Apple vinner inte bara i kiselyta och prestanda/Watt genom att slopa stöd för 32-bitars ARM, utan också i tid för verifiering, ordna bug-fixar, kolla obskyra corner cases och då vidare.
Det är ju något som i praktiken är nästan omöjligt för x86 kärnor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Va gött om Intel bara helt plötsligt vägrade leverera processorer till Apple. Då hade Macdatorerna dött ut fortare än kvick och Äpplet skulle stå där helt handfallna med skägget i brevlådan. Men tyvärr funkar inte verkligheten så. Fast gött skulle det vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Va gött om Intel bara helt plötsligt vägrade leverera processorer till Apple. Då hade Macdatorerna dött ut fortare än kvick och Äpplet skulle stå där helt handfallna med skägget i brevlådan. Men tyvärr funkar inte verkligheten så. Fast gött skulle det vara.

Konkurrens är dåligt tycker du?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Va gött om Intel bara helt plötsligt vägrade leverera processorer till Apple. Då hade Macdatorerna dött ut fortare än kvick och Äpplet skulle stå där helt handfallna med skägget i brevlådan. Men tyvärr funkar inte verkligheten så. Fast gött skulle det vara.

Jo.... det hade förmodligen varit kontraktsbrott från Intels sida. Sedan hade de börjat använda AMD istället. Jag tror inte du förstår vilket omfattande inkomstbortfall detta hade varit för Intel.

Permalänk

Det här ryktet har funnits i tio år, jag tror det när jag ser det. Även chromebooks kör ju x86.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

De har pengar, marknadsandel en stor kundgrupp och vendor_lock-in fungerar för vissa.
https://en.wikipedia.org/wiki/Vendor_lock-in

Apples storhet var när de gick ifrån IBM och började köra Intel, även om många köpte Apple datorer genom studentrabatter innan. Det var lite tufft att köra windows virtuellt samtidigt precis vid övergången, men det gick. Nu kommer det väl bli ännu sämre att köra windows på en mac än vad det var 2004?

Nå jag tror Apple kan klara det, utvecklingen går emot att man gör allt mindre på sin dator och kör det mesta i webläsaren. Jag själv har varit lite halvsugen på en billig Apple laptop privat, detta eftersom jag aldrig någonsin har ägt en Appleprodukt själv.
Men nu kan de fett glömma det, såvida inte priset blir strax över en chromebook.

Du är nog den mest nischade kunden med minst köpvilja för de flesta företag.

Ibland får jag intrycket att SweCarna ska spela grymt svårflörtade för sakens skull.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@yoshman
OSX var ju NeXT ursprungligen och skrevs då för Motorola 68030 för att därefter portas till PowerPC 601s, senare så portades det även till i486, PA-RISC och SPARC.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Renrakad:

Du är nog den mest nischade kunden med minst köpvilja för de flesta företag.

Ibland får jag intrycket att SweCarna ska spela grymt svårflörtade för sakens skull.

Skickades från m.sweclockers.com

Vidareutveckla?
Är det för att jag inte gillar vendor-lockin?
Är det för att jag inte gillar att Apple nu för mig och många andra kommer göra deras laptops så de blir i samma klass som en chromebook, där jag inte tycker chromebook är fel om priset är därefter.
Med chromebook så syftar jag att jag inte längre kommer kunna arbeta på datorn utan måste fjärrstyra en annan maskin som jag arbetar på. Ska jag jobba i Office, ja det blir att fjärrstyra en dator som har Ms Office. (macversionen av Microsoft Office är bara för nybörjare inom Office (bristande vsto & vba stöd) och emulera x86 känns ej som ett alternativ med risk av dataförlust)

Jag har för övrigt lagt rätt mycket pengar på teknik, både på Intel, AMD, Samsung, Huawei de senaste åren och är inte alls svår att övertyga att köpa, men tillverkaren måste ha något bra.
Där Huwaie för några år sedan var en prispressare och de nu i princip är samma som de dyrare företagen.

Permalänk
Medlem

Jag har nog både skrattat och gråtit åt Apple:s otyg på marknaden.
Och blir inte förvånad längre när Apple låser in sina kunder mer och dom går glatt med på det.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zeg:

Jag har nog både skrattat och gråtit åt Apple:s otyg på marknaden.
Och blir inte förvånad längre när Apple låser in sina kunder mer och dom går glatt med på det.

Apple har många olika kundtyper och detta val passar olika bra.

En stor majoritet av alla idag gör knappt något arbete alls på sin egen dator, datorn är mer en webbläsare där såklart en stor del av användarna fortfarande sparar filer lokalt på datorn- Jag tror att denna cpu val kan vara bra för dessa och jag är själv intresserad av en sådan för rätt pris.
3-5000kr och man har en utmärkt dator för ändamålet, pratar man om 15 000kr, så har jag lite svårt att se målgruppen. (visst folk med gott om pengar) Men visst skaffar apple riktigt bra dockningstationer och inte sådan crap som Leneovo/Hp har på deras svindyra datorer så kan de sälja datorer i premium segmentet.

Permalänk
Medlem

Apple har intäkter på 229 miljarder USD jämfört med Intel på futtiga 63 miljarder, så det känns egentligen ganska naturligt att de utvecklar eget. De har definitivt resurserna för det, då de redan egenutvecklar processorerna i iPhone. Den enda egentliga fördel x86 har är bakåtkompatibilitet, men det är ett mindre problem i ett slutet ekosystem som Apples.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

@Json_81: Jo, konkurrens är jättebra men det tycker säkerligen inte Apple, om inte de får bestämma villkoren vill säga. Apple företagsfilosofi påminner mig om hur ett ett bortskämt barn fungerar, det är mycket därför jag inte gillar dem. Vill ha, vill ha men om någon annan vill ha så ska de klämmas åt.. Jag är ganska gammal och har sett Apple växa från 90 talet till att bli vad de är idag. Jag har till och med sålt massor av Macintosh LC pizzakartonger i mina dagar. Jag gillar inte deras företagsfilosofi och att mängder av folk överskattar deras överprisade produkter. Så enkelt är det. Vi kan tacka Apple för att mobilerna kostar upp mot 10 papp idag. I början var de ensamma om överprisade mobiler (och alla deras andra produkter) men de andra tillverkarna är inte dummare än att de följer med. Folk betalar ju villigt överpriser om det ger lite status.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Jag har nog både skrattat och gråtit åt Apple:s otyg på marknaden.
Och blir inte förvånad längre när Apple låser in sina kunder mer och dom går glatt med på det.

Tyvärr förstår inte kunderna att de blir inlåsta. De tror säkert att de köpt den bästa produkten när de betalt multum. Som tur är finns det kvar folk som inte går på deras kundmjölkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Jo.... det hade förmodligen varit kontraktsbrott från Intels sida. Sedan hade de börjat använda AMD istället. Jag tror inte du förstår vilket omfattande inkomstbortfall detta hade varit för Intel.

Jo, det förstår jag. Men gött hade det varit. Om inte Amd funnits hade min plan kanske funkat. Ha ha..

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

När jag började med datorer fanns massa olika cpu-typer till datorer. Vore kul om det skedde igen.

Det är svårt att tro att det blir så igen. Kul att AMD är med i matchen igen dock. Nästa datorinköp sitter det nog en AMD i. Jag stödköpte AMD i min förra tvdator eftersom den var bra nog, men sämre än Intel. Min nuvarande tvdator sitter det dock en intel i eftersom AMDs alternativ var alltför dåliga vid tidpunkten när jag köpte den. Men nu har det ändrats Och AMD behöver all hjälp de kan få för att inte Intel ska härja ensamt och bestämma utvecklingstakten och priserna på processorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

@Json_81: Jo, konkurrens är jättebra men det tycker säkerligen inte Apple, om inte de får bestämma villkoren vill säga. Apple företagsfilosofi påminner mig om hur ett ett bortskämt barn fungerar, det är mycket därför jag inte gillar dem. Vill ha, vill ha men om någon annan vill ha så ska de klämmas åt.. Jag är ganska gammal och har sett Apple växa från 90 talet till att bli vad de är idag. Jag har till och med sålt massor av Macintosh LC pizzakartonger i mina dagar. Jag gillar inte deras företagsfilosofi och att mängder av folk överskattar deras överprisade produkter. Så enkelt är det. Vi kan tacka Apple för att mobilerna kostar upp mot 10 papp idag. I början var de ensamma om överprisade mobiler (och alla deras andra produkter) men de andra tillverkarna är inte dummare än att de följer med. Folk betalar ju villigt överpriser om det ger lite status.

Om du inte gillar deras produkter eller tycker de är överprisade så är det väl bara att låta bli att köpa?
Förstår inte varför man skulle önska att företaget dör ut för det.

Om folk betalar för dem är de ju inte överprisade oavsett anledning, det kallas marknadsekonomi.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Tyvärr förstår inte kunderna att de blir inlåsta. De tror säkert att de köpt den bästa produkten när de betalt multum. Som tur är finns det kvar folk som inte går på deras kundmjölkning.

Om du blir inlåst eller inte är en personlig preferens.. Det beror på vad du ska göra med datorn.

Har själv i stort bara Mac-datorer idag (ett par Linux också) och känner mig inte ett dugg inlåst, då det jag använder dem till fungerar alldeles utmärkt.. Förutom att de fungerar till allt jag behöver dem till, så fungerar de dessutom utan strul. Vilket aldrig Windows gjorde, så jag ser inte varför jag skulle gå ifrån Mac.. Speciellt när jag inte känner mig inlåst och inte haft ett problem sedan 2013.

Betalar gärna mera för ett stabilt OS (vilket är det jag betalar för), än att sitta och bli vansinnig över Microsofts idiotiska nycker, som gör att man inte kan göra sitt jobb.

Enligt mig finns det bara två orsaker att inte köpa Mac och det är om man vill ha ett bättre utbud på spel... eller sitter med mjukvara som bara fungerar i Windows. (Bägge gör att man blir inlåst i Windows.. )

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DaBone:

Enligt mig finns det bara två orsaker att inte köpa Mac och det är om man vill ha ett bättre utbud på spel... eller sitter med mjukvara som bara fungerar i Windows. (Bägge gör att man blir inlåst i Windows.. )

Bättre utbud på spel.. Det finns mängder av spel på mac, värre är det med olika tekniska applikationer.
Det stora problemet med mac hittills när de nu kör Intel processorer är dock priset och det är ingen liten faktor, ska man ha en surfdator så går det an. Men säg att man vill ha en motsvarande i7 8700k, 64GB ram, och 1080ti grafikkort? Vad går en sådan mac på? Alldeles för mycket för den stora skaran som idag har liknade.

*edit*
Spelutbudet är knappast den stora bristen på mac då det finns så mycket och användaren ofta enbart vill ha nöje. Tar vi lite tekniska program så finns det ett problem som ska lösas och det är irrelevant om det finns applikationer som kan lösa ett annat problem som råkar vara närbesläktat, om applikationen inte klarar av att lösa det problem som man vill ha löst.

Permalänk
Medlem

Jag tror att syftet är främst att tjäna mera pengar. Idag kör de Intel processorer och därför tjänar också Intel pengar när de säljer en dator, vilket Apple tycker är onödigt.
Syftet är alltså inte att öka kompatibilitet mellan deras produkter eller att erbjuda bättre produkter.
Ett första steg de tog för att ge mindre pengar till Intel var att inte sätta in sista nyheten i sina datorer för att få lägre pris från Intel och öka marginalen. De tillverkar allt i Kina av samma anledning, öka marginal.
Och varför inte? Man behöver väl förstå att det är svårt att tjäna en slant på en laptop man säljer för bara 15000 kronor och stationära datorer för 25000kr. Givetvis med en i5, 8GB RAM och en 256GB SSD för de priserna... Med en i7, 16GB RAM, en "Touch" tangent och en 500gb SSD blir det 23000kr för en laptop och 35000kr för en stationär.

Os X är tycker jag den bästa OS på marknaden. Jag har en triple boot Windows, Linux och Hackintosh och OS X är jag kär i.

Men gud vad de är giriga!

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2724DM- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Bättre utbud på spel.. Det finns mängder av spel på mac, värre är det med olika tekniska applikationer.
Det stora problemet med mac hittills när de nu kör Intel processorer är dock priset och det är ingen liten faktor, ska man ha en surfdator så går det an. Men säg att man vill ha en motsvarande i7 8700k, 64GB ram, och 1080ti grafikkort? Vad går en sådan mac på? Alldeles för mycket för den stora skaran som idag har liknade.

*edit*
Spelutbudet är knappast den stora bristen på mac då det finns så mycket och användaren ofta enbart vill ha nöje. Tar vi lite tekniska program så finns det ett problem som ska lösas och det är irrelevant om det finns applikationer som kan lösa ett annat problem som råkar vara närbesläktat, om applikationen inte klarar av att lösa det problem som man vill ha löst.

Visst finns det mängder av spel till Mac/OSX, men de senaste stora titlarna lyser med sin frånvaro. Å andra sidan är ju inte Mac gjorda för att vara "spelmaskiner", men man kan ju hoppas på att det blir lite annan vind i seglen nu när det går att ha eGPU.

Visst kostar de mycket, det går inte att sticka under stol med. Men om man tar t.ex. iMac, så har du en läcker design/material, 5K-skärm, Thunderbolt 3 etc. etc... som också gör att priset sticker iväg.
Dock ser jag inget rättfärdigande av prissättningen på iMac PRO... dra på trissor vad det sticker iväg. Är dock inne på att köpa en sådan eller den nya Mac PRO som ska komma, som man ska kunna byta ut lite av varje i själv, som på den gamla goda tiden.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

(...) 64-bitars ARM kallas "Aarch64" och den andra (som i min mening är snäppet vassare som ISA) är RISC-V (som för övrigt är fri ISA till skillnad från ARM).

Redan idag har Apples senaste ARM CPU högre IPC jämfört med Intel i en rad fall. Intel leder sett till enkeltrådprestanda, men det kommer sig av högre frekvens.(...)

Spännande framtid. Inte för att jag vet speciellt mycket om processorer men tummen upp för allt "öppet".

För övrigt, håller inte Windows också på att anpassas till ARM? Jag har tidigare inte förstått de här prototyperna, men kanske är det ett tecken på Microsofts framtida riktning. På tal om Windows, för varje ny stor-uppdatering känns mer boxed-in. Kanske blir det en Mac i framtiden för mig, bra att sprida RISCerna, så att säga....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Det är svårt att tro att det blir så igen. Kul att AMD är med i matchen igen dock. Nästa datorinköp sitter det nog en AMD i. Jag stödköpte AMD i min förra tvdator eftersom den var bra nog, men sämre än Intel. Min nuvarande tvdator sitter det dock en intel i eftersom AMDs alternativ var alltför dåliga vid tidpunkten när jag köpte den. Men nu har det ändrats Och AMD behöver all hjälp de kan få för att inte Intel ska härja ensamt och bestämma utvecklingstakten och priserna på processorer.

Tycker inte det är svårt att tänka sig. Industrin börjar mer och mer gå över till ARM. Kolla apple nu bara. Eller windows.

Intel och Amd (via räknas ej längre) vs oändligt antal aktörer.

Lätt att förstå att vägen är öppen.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Underbart, alla nyheter som spår om att x86 börjar dö ut är bra.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att Apples A11 SoC förbrukar mindre än 5W och ändå presterar så bra som den gör skulle det vara intressant att se vad man kan åstadkomma med exempelvis 45W TDP. Skulle inte förvåna mig om Apple lyckas klå Intels mobila processorer i prestanda med en kommande ARM krets men vi får väl se.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cresoll:

Det är bra för konkurrensen. Utvecklingen av CPU:er idag följer inte iheller Moores lag. Vi behöver snabbare CPU där allt finns inbakat. Bättre, snabbare och billigare.

En Mac lär nog aldrig bli billig men både Intel och Microsoft behöver konkurrens. Oligopol är bättre än monopol.

Windows och macOS konkurrerar redan med varandra, precis som iOS och och Android.

Intel och x86 (medräknat AMD) behöver dock mer konkurrens, och ser personligen fram emot ARM på datorer, både med macOS och Windows, som kan ge mycket längre och bättre batteritid än dagens x86-alternativ.

Sedan skulle även ARM-arkitekturen kanske behövt lite konkurrens på mobilsidan, men där ser jag tyvärr inga realistiska alternativ (Intel har lagt ner sina försök att konkurrera där).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/