Testpilot: Cablemod Pro

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Cablemod Pro

Testpiloten "Laine" testar Cablemod Pro, som ska göra det lättare för gemene användare att anpassa sin dator med skräddarsydda kablar och tillbehör.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant, egensleevat är ju snyggt men lite overkill för min egen del. Det som nästan är det största minuset här känner jag är leveranstiden och avsaknaden av konfig för eu. Frågan är ju hur länge till vi behöver vänta innan det finns färgval med sleevade kablar direkt från t ex Corsair i samband med köp av en AX/AXi-PSU t ex?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Ja det är synd att icemodz la ner sin verksamhet, tyckte de va jätte bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

2000 SEK + tull & moms för ett komplett set av kablar, "Okej prissatt"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

2000 SEK + tull & moms för ett komplett set av kablar, "Okej prissatt"?

Du har aldrig sleevat ett nätagg va?
Jämfört med vad det kostar med bra sleeving och hur lång tid det faktiskt tar att sleeva ett helt nätagg. Ja.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Hade velat se en djupdykning under kontakterna och en närtitt på krimpningen och avslutningen av sleeven, att den var fransig nära kontakten gör mig orolig för ett hafsjobb som kommer leda till att sleeven till slut skalas av.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lowngcawt:

Du har aldrig sleevat ett nätagg va?
Jämfört med vad det kostar med bra sleeving och hur lång tid det faktiskt tar att sleeva ett helt nätagg. Ja.

Det där argumentet köper jag inte. Det kan man ju applicera på vad som helst; många saker kan ta lång tid att göra och kräva mycket arbete men där kostnaden varierar otroligt mycket.

Njae, handlar mer om vad man prioriterar såklart,

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem

Spännande, kollade faktiskt in deras websida i helgen och pillade lite inför kommande bygge.
Men termen 'sleeving' på svenska - blir det ärmning?

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Det där argumentet köper jag inte. Det kan man ju applicera på vad som helst; många saker kan ta lång tid att göra och kräva mycket arbete men där kostnaden varierar otroligt mycket.

Njae, handlar mer om vad man prioriterar såklart,

Kom tillbaka när du har sleevat ett helt nätagg och du sitter där vid tangentbordet med blödande fingrar och tillräckligt många vätskefyllda blåsor för att förse halva Sverige med vatten en vecka så får vi se om du tycker det är ett vettigt argument eller inte.

Kan säga att när jag sleevade själv kostade det nästan 1500:- plus ett par timmars arbete varje kväll i två veckors tid. Då sleevade jag befintliga kablar och att göra kablarna från scratch hade garanterat krävt två veckor till och minst 1000:- extra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt gjord video måste jag bara säga.

Permalänk
Skrivet av eXpander_:

Det där argumentet köper jag inte. Det kan man ju applicera på vad som helst; många saker kan ta lång tid att göra och kräva mycket arbete men där kostnaden varierar otroligt mycket.

Njae, handlar mer om vad man prioriterar såklart,

Du behöver dessutom ett gäng med olika specialverktyg för att göra det själv som inte är gratis

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som fd anställd i försvarsindustrin undrar jag om jag inte skulle börja naja kabelstammar med vaxad tråd. Snygga kablar och snyggt bygge förövrigt.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

Mjaaaa.. vet inte om det är så intressant med testpiloter som gör en hel artikel om sleevade kablar........

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av GuuFi:

2000 SEK + tull & moms för ett komplett set av kablar, "Okej prissatt"?

Jag håller med om att det är mycket pengar, men min motivering är efter följande;

2000 SEK är för hela paketet med krimskrams så som AIO-sleeve och RGB-belysning. Enbart kablarna går på $165 USD eller 1390 SEK utan moms och avgifter.

Bara material (strumpa, kabel, stift, kontakter och kabelkam) går på drygt en tusenlapp att köpa på egen hand, detta inklusive moms och inom EU. Det går att köpa både billigare och dyrare material, men detta är räknat på det jag brukar använda. €70 EUR i kabelprylar och 300 SEK i kammar i detta exempel.

Detta är exklusive verktyg så som en riktig krymptång, pin-extraktor, kabelskalare och värmekälla, t.ex. värmepistol eller varmluftsstation.

Med det i åtanke anser jag att en totalsumma som närmar sig materialkostnaden för oss vanliga dödliga vara fullt rimlig prissättning. Vill du ha kablar sleevade av någon som utför det professionellt brukar priser röra sig från 1000 SEK per set av en amatör upp till över 3000 SEK för ett proffs, detta för bara arbetet.

Skrivet av Pirazy:

Hade velat se en djupdykning under kontakterna och en närtitt på krimpningen och avslutningen av sleeven, att den var fransig nära kontakten gör mig orolig för ett hafsjobb som kommer leda till att sleeven till slut skalas av.

Bra poäng! Här har du en tydligare bild.

Vänstra är en jag tillverkat själv, högra är Cablemod. Min kabelstrumpa är smält runt stiftet och isoleringen, där Cablemod har klämt den i stiftet. Hur det påverkar hållbarheten i längden kan jag inte svara på, men jag är smått orolig att hållbarheten är sämre både för stift och strumpa, kontaktstiften är trots allt inte konstruerade för att klämma runt annat än kardeler och isolering, av mycket mindre diameter.

Permalänk
Medlem

Tycker det var en bra recension!

2000:- för allt det där tycker jag var en bra prisbild, då allt ändå är custom och du själv väljer alla färger etc och då tänkte jag inte ens på krimskramset du lagt till som aio och rgb och även kabelklammrarna i alu, vilket ju då blir ännu billigare för bara kablarna!

Själv köpte jag hem en rulle paracord och satt och pysslade lite, fick ihop kanske 2 kablar på 10h. Så för mig var det absolut inte värt att sitta och pilla med det, så slutade med att jag köpte ett färdigt kitt från Cablemod (ej pro) från Inet för 990:-

https://www.inet.se/produkt/6911941/cablemod-bequiet-series-d...

Helnöjd med det paketet och kvaliten på kablarna gentemot de vanliga svarta plastiga skitkablarna som inte går att böja.

Så "kablarna går på $165 USD eller 1390 SEK utan moms och avgifter." kan detta absolut vara något jag kan köpa till nästa bygge.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Du har aldrig sleevat ett nätagg va?
Jämfört med vad det kostar med bra sleeving och hur lång tid det faktiskt tar att sleeva ett helt nätagg. Ja.

Är igång med montering av sleeves på mitt elfte nätaggregat just nu. Håller absolut inte med om att dessa färdiga kablar är värda priset.

SPECIELLT också eftersom man inte kan välja färg på varje enskild kabel, utan måste välja parvis. Varför?

För den som har tummen mitt i handen och inte klarar av jobbet så kan det kanske vara värt priset.

Permalänk
Medlem

Tack för bilden @Laine, den gjorde mig hyffsat mörkrädd måste jag erkänna, hade funderat på en uppsättning pro-kablar men det där fick mig på andra tankar. Kul att dra ut kabeln och lämna hälften av stiften i komponenten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Är igång med montering av sleeves på mitt elfte nätaggregat just nu. Håller absolut inte med om att dessa färdiga kablar är värda priset.

SPECIELLT också eftersom man inte kan välja färg på varje enskild kabel, utan måste välja parvis. Varför?

För den som har tummen mitt i handen och inte klarar av jobbet så kan det kanske vara värt priset.

Alltså elva stycken nätaggregat?
Du har då gjort detta några gånger och har med säkerhet använt samma verktyg för flera tillfällen och behöver därmed endast tänka på materialkostnaden. Tiden för dig är också garanterat mindre för vad som krävs än för majoriteten av de som ska sleeva. Tid och pengar för dig blir därför annat än för någon annan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Du har aldrig sleevat ett nätagg va?
Jämfört med vad det kostar med bra sleeving och hur lång tid det faktiskt tar att sleeva ett helt nätagg. Ja.

Jag har sleevat flera nätagg, utöver verktygen så kostade det ungefär 300kr för materialet och det blev en del över för nästa gång.

Och sen var det ju inte så bra sleeving heller tydligen...

Så 2000kr eller ja, säkert närmare 3000-3500kr med avgifterna så är det jävligt dyrt.

Edit: Dessa är bara förlängningar, men ändå sleevade från fabrik, detta är ett OK pris:
https://www.inet.se/produkt/6902309/phanteks-extension-cable-...

Det efter moms och import och ÅFs marginaler, motsvarande kablar från Cabledmod är 86$ + alla avgifter för basmodellen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Är igång med montering av sleeves på mitt elfte nätaggregat just nu. Håller absolut inte med om att dessa färdiga kablar är värda priset.

SPECIELLT också eftersom man inte kan välja färg på varje enskild kabel, utan måste välja parvis. Varför?

För den som har tummen mitt i handen och inte klarar av jobbet så kan det kanske vara värt priset.

Varför vill du ha olika färger på paren? då kan du lika gärna ha en kabel som ser ut som de gamla goda härliga kablarna.

Hur som helst tycker jag inte priset är överdrivet, kolla andra custom kablar. Du får betala mellan $40 och $60 per kabel, i många fall kan man inte ens bestämma längder.

Det är trots allt en annan grej att göra custom kabellängder, det kostar en hel del med verktyg, kablar, crimps osv.

Skrivet av GuuFi:

Jag har sleevat flera nätagg, utöver verktygen så kostade det ungefär 300kr för materialet och det blev en del över för nästa gång.

Och sen var det ju inte så bra sleeving heller tydligen...

Så 2000kr eller ja, säkert närmare 3000-3500kr med avgifterna så är det jävligt dyrt.

Köper du billig skräpsleeve ja då kommer du kanske undan med 300kr för materialet.

Som jag förstod det så var det inget fel på cablemods val av sleeving, problemet var väl snarare den bristande kvaliten på jobbet istället.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av GuuFi:

Jag har sleevat flera nätagg, utöver verktygen så kostade det ungefär 300kr för materialet och det blev en del över för nästa gång.

Och sen var det ju inte så bra sleeving heller tydligen...

Så 2000kr eller ja, säkert närmare 3000-3500kr med avgifterna så är det jävligt dyrt.

Edit: Dessa är bara förlängningar, men ändå sleevade från fabrik, detta är ett OK pris:
https://www.inet.se/produkt/6902309/phanteks-extension-cable-...

Det efter moms och import och ÅFs marginaler, motsvarande kablar från Cabledmod är 86$ + alla avgifter för basmodellen...

Detta får bli det sista inlägget jag gör här gällande prisfrågan.

Här får vi skilja på olika kvalitetssorter och vad det är för typ av kabel. Phanteks version har en mycket smalare kabel och simplare väv, är väldigt otympliga att få ordning på, och saknar dyra kabelkammar. Det är dessutom inte nätdelsspecifika kablar, något som normalt höjer kostnaden ytterligare.

Att tillverka kablar från grunden är mycket mer kostsamt än att klä färdiga. Här är vad det skulle kosta att för min del återskapa ett ungefär likadant set med kablar på egen hand.

Kundvagn

Drygt €90 EUR och 255 SEK i detta fallet, en totalsumma på 1200 SEK. Detta ger dock (förhoppningsvis) någon meter överskott när det gäller både kabel, krympslang och kabelstrumpa. Notera att själva kabelstrumpan bara utgör drygt 300 SEK av totalkostnaden i kundvagnen ovan.

Om målet "bara" är att ha klädda kablar i datorn så finns det fullgoda alternativ till mycket lägre kostnad. Ställer man däremot också krav på resultatet blir det en annan historia, men det gränsar till att bli en filosofisk diskussion.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av GuuFi:

Jag har sleevat flera nätagg, utöver verktygen så kostade det ungefär 300kr för materialet och det blev en del över för nästa gång.

Och sen var det ju inte så bra sleeving heller tydligen...

Så 2000kr eller ja, säkert närmare 3000-3500kr med avgifterna så är det jävligt dyrt.

Edit: Dessa är bara förlängningar, men ändå sleevade från fabrik, detta är ett OK pris:
https://www.inet.se/produkt/6902309/phanteks-extension-cable-...

Det efter moms och import och ÅFs marginaler, motsvarande kablar från Cabledmod är 86$ + alla avgifter för basmodellen...

Tänk på att pris är en objektiv diskussion medan värde är en subjektiv.

Vissa kommer alltid värdera saker annorlunda än dig själv men det jag anser är allra viktigast i den diskussion angående värdet av en produkt är huruvida man har argument som backar upp åsikterna vilket jag anser att skribent har i det här fallet.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av Corsairs sleevade produkter? Större skillnad mot CableMod?
Planerar att köpa ett Corsair SF450 men många hävdar att originalkablarna är stela och otroligt jobbiga att arbeta med.

Permalänk
Medlem

Kikade på dessa när jag hade köpt hem senaste datorn. Valde bort dem dels på grund av ett för högt pris, samt att det inte fanns möjlighet att välja färg på varje kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Ja det är synd att icemodz la ner sin verksamhet, tyckte de va jätte bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Har Mundi slutat? Han var ju grym!

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av forzzell:

Alltså elva stycken nätaggregat?
Du har då gjort detta några gånger och har med säkerhet använt samma verktyg för flera tillfällen och behöver därmed endast tänka på materialkostnaden. Tiden för dig är också garanterat mindre för vad som krävs än för majoriteten av de som ska sleeva. Tid och pengar för dig blir därför annat än för någon annan.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis, min personliga åsikt är att de inte är värda priset.

Skrivet av lowngcawt:

Varför vill du ha olika färger på paren? då kan du lika gärna ha en kabel som ser ut som de gamla goda härliga kablarna.
https://static.computercablestore.net/content/images/thumbs/0003654_6in-atx-power-supply-adapter-20-pin-male-to-24-pin-female_400.jpeg

Jag menade inte att jag vill ha en kabel med unik färg på varje enskild ledare. Klagar bara på att möjligheten inte finns.

Vad jag hade velat gjort, var att kunna välja t.ex. som ett schackrutemönster. Eller en färg på ena sidan, och en annan på andra... men inte ens en sådan simpel sak är möjligt. Varför de inte låter en välja helt fritt är helt obegripligt tycker jag.

Permalänk

På cablemods hemsida står det såklart att dom INTE ansvarar för moms, skatt, tull etc när man gör en internationell order men jag har sett på flera ställen där butikens representanter själva sagt att om betalar tillbaka 100% av "kostnaden" om man åker på införselavgifter, bara man mailar dom kvittot.
Har även sett denna uppmaning i kommentarerna under nått youtubeklipp om jag inte missminner mig.

Linustechtips forum:
https://linustechtips.com/main/topic/854285-anyone-in-the-eu-...

Cablemods sida:
https://store.cablemod.com/store-policies/

Kommer nog ändå inte beställa därifrån.
USA-beställningar är alltid huvudvärk då systemet är uppbyggt genom diverse straffavgifter för att EU-folk inte ska handla från USA.
Cablemods Eu-proxy återförsäljare har en hemsida som ser ut att vara gjord 1998 av en sjundeklassare och dom har inte heller hela cablemods sortiment.

Köper nog från UK och shakmod istället:
http://www.shakmods.com/