Den självläkande skärmen(Aldrig mera Inet igen.).

Permalänk

Vilka jävla idioter, kommer hålla mig undan inet i framtiden.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen R5 1600x @3,7GHz w/ Corsair H90 AIO water cooling | GPU: KFA2 GTX 1070 ti EX 8GB | RAM: Corsair Vengeance Red LED DDR4 16GB 3000Mhz | STORAGE: M2 Samsung 960 EVO 250GB + Samsung 860 EVO 1TB + WD Caviar Black 1TB 64mb/7200 | MOBO: MSI B350 Tomahawk | PSU: Corsair RM750x | CHASSI: Fractal Design R5 | OS: Win 10 | MONITOR: Acer XF270HUA 27" IPS 144hz Freesync |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Sen tar man kontakt med serviceföretaget och får en ny skärm som visar sig vara refurbished med tydliga slitage märken eller något annat fel.

Vilket jävla skämt..

Jo det är ju det som är risken.

I fallet med Samsung skärmen på den tiden hade Samsung någon 10 dagar policy efter du mottagit skärmen så fick man alltid en ny och jag inspekterar alltid mina skärmar noggrant dom 2 första dagarna med mina egna tester så man hittar även icke så uppenbara fel så fort som möjligt då brukar i alla fall bytet av skärm gå smidigare.
Vet ej hur det är i dag men ja man kan absolut få en lagad skärm och det vill man ju inte om man betalt fullpris för en ny därför tycker jag ÅF suger som flyttar ansvaret till tillverkaren eller en service firma som då kanske skickar ut än ännu sämre skärm.

Så igen känga till Inet utan detta är min erfarenhet får alla ÅF jag har mottagit defekta skärmar av, därför jag hatar att köpa skärm för tyvärr skärmar har ofta fel även bra sådana.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Att inte packa en skärm exakt rätt kan väl hända alla men om man packar den så att risken är uppenbar att den lätt kan gå sönder under transport tycker jag att det är frågan om grov oaktsamhet. Om man är myndig tycker jag man kan utgå ifrån att man har en dos sunt förnuft. Man kan ju bli dömd för grov oaktsamhet om något gått helt galet i t.ex. sitt arbete. Man behöver inte gjort fel med uppsåt för att bli dömd som vållande.

Kan erkänna att jag bara skummade igenom deras bifogade packningsguide ( https://www.youtube.com/watch?v=2AtuwZEZwr0 ) eftersom de inte visade hur en skärm skulle packas & googlade inte upp "how to pack a monitor like a pr0".
Men får du ett paket hemskickat till dig som du ej beställt eller vill ha, skulle du godkänna att det då är ditt ansvar att se till att produkten kommer dit den ska i rätt skick? Rent teoretiskt skulle man väl likagärna kunna säga "kom och hämta erat skräp om ni vill ha tillbaks det!".
Nu gjorde jag ju inte så och tog på mig att packa & skicka tillbaka produkten utan onda avsikter, med tanken "shit happens.", vilket kanske var fel av mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Om kund får en produkt som denne inte efterfrågat har kund i princip inget ansvar. Om kund sedan medvetet skadad produkten så klassas det som skadegörelse.

Är mitt inlägg verkligen så svårt att läsa?

Var inte riktat mot dig, mer allmän feedback
Blir så trött på folk i tråden som försöker vinkla detta åt TS håll.

Permalänk
Medlem

Brukar inte frigoliten vara "gjuten" så att de endast passar åt ett håll? Köpte en Lenovo-skärm för ett tag sedan, den är omöjlig att lägga på fel håll i emballaget.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Oj Inet svarade i tråden. TS du får hålla oss uppdaterade i tråden om hur det går.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av aragon:

fick ett asus x99 moderkort med börja pinna i socket från inet, fick som enda svar att "tyvärr vi kan inte säga att det inte är du som böjt dom". Efter det filmar jag alltid när jag öppnar paketen och kollar varorna. (köper från webhallen och cdon sedan dess)

Om du reklamerar en produkt inom de första sex månaderna från köp så ligger bevisbördan på företaget. De kan alltså inte neka en reklamation om de inte kan bevisa att du själv har orsakat skadan på produkten. Den resterande tiden (3 år från köp) är det du som måste bevisa att felet är ursprungligt dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddyao:

Men får du ett paket hemskickat till dig som du ej beställt eller vill ha, skulle du godkänna att det då är ditt ansvar att se till att produkten kommer dit den ska i rätt skick?

Delvis tycker nog jag då du har packat den fel och den har då skadats(?) i transporten. Om vi ponerar att du inte packar upp skärmen för att du inser att det är fel skärm och skickar tillbaks den, då anser jag att du inte har något ansvar för den och du har gjort ditt.

Nu är jag osäker på hur kartongen ser ut men jag har svårt att förstå hur man missar att det står AOC på den. Gemene man kontrollerar självklart att det är rätt produkt innan man öppnar kartongen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | NZXT Kraken X53 | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3600MHz | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC | WD Blue SN550 1TB | Gigabyte P750GM | NZXT H510 | Acer Predator X34 ||| Lenovo Legion 5 Pro IAH7H | Apple iPad Pro 12.9"

Permalänk
Skrivet av Matherat:

Delvis tycker nog jag då du har packat den fel och den har då skadats(?) i transporten. Om vi ponerar att du inte packar upp skärmen för att du inser att det är fel skärm och skickar tillbaks den, då anser jag att du inte har något ansvar för den och du har gjort ditt.

Nu är jag osäker på hur kartongen ser ut men jag har svårt att förstå hur man missar att det står AOC på den. Gemene man kontrollerar självklart att det är rätt produkt innan man öppnar kartongen.

Jag har själv lyckats med konsten att öppnar upp paket där företagen har skickat ut fel produkt, var precis som TS väldigt ivrig och märkte inte att jag hade fel produkt förrän 2 veckor senare. I mitt fall så var det inga konstigheter att lämna tillbaka min vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Screenwalk:

Jag har själv lyckats med konsten att öppnar upp paket där företagen har skickat ut fel produkt, var precis som TS väldigt ivrig och märkte inte att jag hade fel produkt förrän 2 veckor senare. I mitt fall så var det inga konstigheter att lämna tillbaka min vara.

Ok, jag inser nu att jag kanske var lite orättvis. För mig personligen så är det dock givet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | NZXT Kraken X53 | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3600MHz | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC | WD Blue SN550 1TB | Gigabyte P750GM | NZXT H510 | Acer Predator X34 ||| Lenovo Legion 5 Pro IAH7H | Apple iPad Pro 12.9"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285805:

Haha nej, du har fel. Skärmen hade flera döda pixlar som täcks av garanti, och Komplett vägrade att byta ut skärmen, så jag blev tvungen att skicka skärmen till Asus och jag fick en ny skärm tillbaka.

Nej jag delger helt korrekt information. Enstaka felaktiga pixlar täcks inte av garanti, beroende på var de sitter.
Att du nu ändrar din historia till att det var flera döda pixlar ändrar inte tillverkarnas garantier. Däremot ändrar det din situation att kunna få det åtgärdat på garanti.

**bort //mod**

§1
Permalänk
Medlem

oavsett vilket så är det ju en fraktsedel på paketet, och då bör posten stå för det skade innehållet,

var med om något liknande för något år sedan där varan var skadad vid ankomst till den jag skickade det till efter ett par mail och något samtal ersatte posten varan på ca 1400kr, men det är ju inte bra reklam för inet detta ärende det hade kunnat lösas betydligt smidigare om man säger så

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

@prtscreen: skämtar du! nu blir jag riktigt irriterad
Tack för tipset dock, kan vara riktigt bra att veta för framtiden.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Enstaka felaktiga pixlar täcks inte av garanti, beroende på var de sitter.

Finns ingen sanning i detta. Detta är endast något skärmtillverkare och butiker hävdar. Har inte skärmen full funktion har du rätt att reklamera skärmen. (När ARN eller domstol säger att döda pixlar är ok, så är döda pixlar ok).

Permalänk
Medlem

Märkligt hur man har så dåligt utbildad personal eller tänk. Räkna på tiden det tagit att komma till någon form av beslut här, räkna på tiden som personal lagt ned tid på att tjafsa om något som varit deras fel från början. Lägg därtill att det är HÖGST tveksamt om skärmen ens var repad, ser ut som gipsdamm eller dylikt.

Finns det någon form av bonussystem hos de som arbetar med reklamationer? Jag kan inte se annars varför man tar denna fight så pass länge. Det är en skitsumma det handlar om och den negativa PR det här nu inneburit i kombination med att TS nu avstår från att handla och tagit med sig andra befintliga kunder är ju fettorsken numero uno.

Troligtvis är det dock bara den rejäla oturen med att ärendet hamnat hos fel person som hanterat det överdrivet nitiskt och eventuellt också felaktigt.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasloow:

Finns ingen sanning i detta. Detta är endast något skärmtillverkare och butiker hävdar. Har inte skärmen full funktion har du rätt att reklamera skärmen. (När ARN eller domstol säger att döda pixlar är ok, så är döda pixlar ok).

https://m3.idg.se/2.1022/1.206904/pixelgaranti--sa-funkar-det
https://web.archive.org/web/20110808031410/http://www.arn.se/...

Gammalt ärende (från 2003?) så mycket kan ha ändrats sedan dess.
Garanti är dessutom helt frivilligt från tillverkare och de behöver inte garantera funktion över huvud taget om de inte vill. Däremot har vi lagar i Sverige som bestämmer att man har rätt att reklamera produkter som inte fungerar som de är tänkta att göra. Där kan pixelfel räknas som ett sådant fel men det är lite oklart exakt vad man kan förvänta sig från fall till fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

https://m3.idg.se/2.1022/1.206904/pixelgaranti--sa-funkar-det
https://web.archive.org/web/20110808031410/http://www.arn.se/...

Gammalt ärende (från 2003?) så mycket kan ha ändrats sedan dess.
Garanti är dessutom helt frivilligt från tillverkare och de behöver inte garantera funktion över huvud taget om de inte vill. Däremot har vi lagar i Sverige som bestämmer att man har rätt att reklamera produkter som inte fungerar som de är tänkta att göra. Där kan pixelfel räknas som ett sådant fel men det är lite oklart exakt vad man kan förvänta sig från fall till fall.

Detta utlåtande har jag faktiskt inte sett innan var mycket intressant att läsa. Väl-medveten om garanti kontra reklamation, men forumet här, har en vana att nämna reklamationsärende som garanti.

Sedan tror jag det är dags för ett nytt utlåtande från ARN då denna mening inte är alls lika relevant längre Samt att det var en stor grund till deras beslut.

Citat:

"Nämnden är medveten om att det är föreligger vissa svårigheter när det gäller att tillverka felfria skärmar vad gäller pixlar. "

Läser man dock detta så anser ARN att säljaren måste informera om att pixelfel kan finnas på skärmen samt att man som kund kan visa att felet har stor betydelse för en som användare. Och i slutändan så fick de kompensera kund med en mindre rabatt.

Angående ämnet: Uppdatera oss gärna med vad Inet gör.

Permalänk
Medlem

Inet har alltid varit grymma mot mig och hjälpt med massa grejer och snabba och billiga.

Fult att försöka smutskasta tycker jag.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

oavsett vilket så är det ju en fraktsedel på paketet, och då bör posten stå för det skade innehållet,

var med om något liknande för något år sedan där varan var skadad vid ankomst till den jag skickade det till efter ett par mail och något samtal ersatte posten varan på ca 1400kr, men det är ju inte bra reklam för inet detta ärende det hade kunnat lösas betydligt smidigare om man säger så

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...

"Konsumenten ska i normala fall ta den felaktiga varan till dig. Har inte konsumenten möjlighet till detta kan konsumenten kontakta dig så att du kan besluta om hur varan ska transporteras. Om konsumenten ska skicka tillbaka varan till dig så är det konsumenten som ansvarar för att packa varan så att den inte skadas under transporten."

Oavsett intressant fall! Skulle TS kunna skicka en bild på skärmen idag? Med fokus på vart den påstådda skada eventuellt skulle vara? Eller har jag missat en sådan post kanske?

GLHF TS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Inet har alltid varit grymma mot mig och hjälpt med massa grejer och snabba och billiga.

Fult att försöka smutskasta tycker jag.

Hur smutskastar han tycker du? Han har upplevt en fruktansvärt dålig hantering av hans hantering och tänkte inte ens dela med sig om det. Utan gjorde det först när han insåg att han blivit dubbellurad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Inet har alltid varit grymma mot mig och hjälpt med massa grejer och snabba och billiga.

Fult att försöka smutskasta tycker jag.

Så det som händer dig händer alla? Så om du har en bra upplevelse har alla andra det och om något dåligt inte händer dig, så kan det inte hända dig? Eller vad menar du?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasloow:

Detta utlåtande har jag faktiskt inte sett innan var mycket intressant att läsa. Väl-medveten om garanti kontra reklamation, men forumet här, har en vana att nämna reklamationsärende som garanti.

Sedan tror jag det är dags för ett nytt utlåtande från ARN då denna mening inte är alls lika relevant längre Samt att det var en stor grund till deras beslut.
Läser man dock detta så anser ARN att säljaren måste informera om att pixelfel kan finnas på skärmen samt att man som kund kan visa att felet har stor betydelse för en som användare. Och i slutändan så fick de kompensera kund med en mindre rabatt.

Angående ämnet: Uppdatera oss gärna med vad Inet gör.

Pixelfel är väl mer sällsynt idag misstänker jag. De som tillverkar har nog rätt bra koll på processerna numera. Men som du säger hade det varit intressant att höra vad ARN anser idag.

En nackdel med hur lagarna är utformade är att tanken är att man ska kunna undersöka en produkt innan man köper den. Tror dock de flesta butiker är motvilliga när det kommer till att testa en laptop eller skärm i butik innan man köper den. Annat är det ju med distansköplagen men det finns risk för att det blir bråk med butiken om det kommer fram att man ångrar ett köp där det förekommer pixelfel.

Vet inte vad jag anser om kompensationen. Jag hade ju hellre haft en 100% hel skärm. Att få rabatt på något som är trasigt känns sådär om man inte har ett val.

Permalänk
Medlem

TS satte sig själv i skiten när han öppnade en vara som var fel. En tumregel är att alltid kolla satt det är rätt vara man fått innan man sliter i förpackningar. Fel kan tyvärr hända å hade det inte vart för att just TS öppnade förpackningen så hade allt vart lugnt. Man hade blivit irriterad på att man fått fel vara å för merjobb med å skicka tillbaks den å vänta på den riktiga.

Har bara positiva saker å säga om inet och dom har ju svarat i denna tråden så vi får ju se vad som händer. Personligen har jag fortsatt förtroende för inet. Köpte en mus på rea å några dagar sensre sänkte dom den ytterligare 200kr å då kontaktade jag inet å fick mellanskillnaden som presentkort, 200kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaynardJ:

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...

"Konsumenten ska i normala fall ta den felaktiga varan till dig. Har inte konsumenten möjlighet till detta kan konsumenten kontakta dig så att du kan besluta om hur varan ska transporteras. Om konsumenten ska skicka tillbaka varan till dig så är det konsumenten som ansvarar för att packa varan så att den inte skadas under transporten."

Saken är den att det här inte är en vara som kunden har köpt. Det är en felaktig leverans.

Permalänk
Medlem

Samtidigt kan man tycka att det inte ska krävas en forumpost som blir uppmärksammad för att ett företag ska agera rimligt och rätta till ev. felaktigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CcZero:

Saken är den att det här inte är en vara som kunden har köpt. Det är en felaktig leverans.

Läste du ens det jag länkade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divion:

TS satte sig själv i skiten när han öppnade en vara som var fel. En tumregel är att alltid kolla satt det är rätt vara man fått innan man sliter i förpackningar. Fel kan tyvärr hända å hade det inte vart för att just TS öppnade förpackningen så hade allt vart lugnt. Man hade blivit irriterad på att man fått fel vara å för merjobb med å skicka tillbaks den å vänta på den riktiga.

Nedan tagit från Inets hemsida,

"Ångerrätt (privatkonsument)

I enlighet med svensk lagstiftning om konsumentskydd vid distansavtal har privatkonsument 14 dagar (hos Inet 30 dagar, webb och butik) på sig att frånträda sitt köp från det att kunden har mottagit produkten. Kunden har rätt att öppna och kontrollera varan."

https://www.inet.se/info/9/forsaljningsvillkor

Varför var det så himla fel att öppna lådan och kontrollera varan? vad pratar du om? Har aldrig vart med om att man inte kan öppna, känna och klämma på innehållet för att sedan lämna tillbaka om man var missnöjd.

Köpte till exempel en laptop på Elgiganten, installerade alla program osv men var missnöjd med prestandan varpå jag lämnade tillbaka den, och Elgiganten återställde då datorn. Köpte en ny för att sedan göra samma sak två dgr senare, dock återställde jag laptop nr2. Sedan köpte jag en tredje på samma ställe. Var aldrig något snack om saken att jag öppnat och dessutom installerat program osv på någon utav dem när jag lämnade tillbaka dem.

Nu pratar jag inget om förpackningen TS gjorde, har inte med saken med min kommentar. Det är en annan femma.

Permalänk
Medlem

Klockren katastrof-historia... Tråkigt att behöva vara med om något sådant, låter som att Inet fullständigt tappat huvudet där och resonerat extremt småsint..., har själv bara goda erfarenheter av Inet dock har jag inhandlat det mesta direkt i butik under alla år.

Måste dock erkänna att jag blev lite konfunderad när TS skriver "utmana den globala eliten" och två rader nedanför beslutar sig för en Acer-skärm...??

Acer har aldrig någonsin lyckats ge något kvalitativt intryck vad jag upplevt.
Undantaget, som egentligen inte är något att nämna i sammanhanget, är en Packard Bell laptop (tillverkad under Acer's ägo) som jag stödköpte av en kompis, då denne råkat köpa fel för typ 7-8 år sedan.
-Den laptopen fungerar faktiskt fint ännu idag...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av krigelkorren:

Måste dock erkänna att jag blev lite konfunderad när TS skriver "utmana den globala eliten" och två rader nedanför beslutar sig för en Acer-skärm...??

Acer har aldrig någonsin lyckats ge något kvalitativt intryck vad jag upplevt.
Undantaget, som egentligen inte är något att nämna i sammanhanget, är en Packard Bell laptop (tillverkad under Acer's ägo) som jag stödköpte av en kompis, då denne råkat köpa fel för typ 7-8 år sedan.
-Den laptopen fungerar faktiskt fint ännu idag...

Utmana den globala eliten inom CS, det är en rank (den högsta?) när man kör rankade matcher. Gissar på att TS tror att 144Hz och snabb responstid då är ett måste.
Kvalitén på skärmen spelar nog mindre roll.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

@aragon
Ja skittråkigt för dig ju Men som sagt, nu vet du att man kan vara extra tjatig de första månaderna om de försöker komma undan!

Skickades från m.sweclockers.com