Sony Playstation 5 kan baseras på AMD:s arkitekturer Zen och Navi

Permalänk
Melding Plague

Sony Playstation 5 kan baseras på AMD:s arkitekturer Zen och Navi

Snart fem år efter lanseringen av Playstation 4 hittar de första uppgifterna om efterträdaren ut på webben. På menyn står återigen en systemkrets och grafikdel från AMD.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är kanske den här konsollen som blir genombrottet för VR i spel! Den borde ju få tillräckligt med prestanda för att kunna matcha upplevelserna vi har i Occulus och Vive idag utan att kosta skjortan.

Permalänk
Medlem

Om den blir bakåtkompatibel så det ett stort plus

Permalänk
Medlem

Kanske blir min första konsol. Fast det säger jag inför varje generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Det är kanske den här konsollen som blir genombrottet för VR i spel! Den borde ju få tillräckligt med prestanda för att kunna matcha upplevelserna vi har i Occulus och Vive idag utan att kosta skjortan.

Sony VR har ju redan delvis gjort det, men som du säger, utan riktigt kraftig nog hårdvara. Zen borde dock utan problem kunna ge mer än nog kraft här, och Ryzen optimering av spelen kommer ju verkligen göra trådad prestanda aktuellt.

Vad HTC sysslar med med sin "PRO" för hutlöst pris vet jag inte, men Occulus verkar dock satsa också på mer prisvärd paket. Är ju det som behövs nu. Tekniken finns, den fungerar. Men den måste ut till massan, den måste bli billigare och den måste fortsätta utvecklas spel till.

Skrivet av Zitoc:

Om den blir bakåtkompatibel så det ett stort plus

Finns ju ingen eg anledning varför den inte borde.
Båda är en PC.
Båda lär köra 8 kärnor trådar. (edit)
Zen är betydligt snabbare än Jaguar kärnor.
Navi bör vara mycket mer kraftfull än "Southern Islands" är.
De borde tom kunna göra som med XBOX och skala upp prestanda/grafiken.

Fel val av ord...
Permalänk
Medlem

Det är bra att konsoler inte håller tillbaks utvecklingen som de gjorde förr. Samtidigt försvinner lite vitsen med en konsol istället för en PC om man måste köpa en ny efter 2-3 år. Då kan man lika gärna satsa på en dator som man kan uppgradera gradvis hela tiden.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Med 99% sannolikhet kommer den bli bakåtkompatibel då den bygger på samma arkitektur. Skönt att de äntligen lärt sig efter PS2 och PS3 eller kommer de ta till ett trolleritrick och bygga en ny som ingen förstår sig på innan generationen ska bytas ut igen.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Det är bra att konsoler inte håller tillbaks utvecklingen som de gjorde förr. Samtidigt försvinner lite vitsen med en konsol istället för en PC om man måste köpa en ny efter 2-3 år. Då kan man lika gärna satsa på en dator som man kan uppgradera gradvis hela tiden.

PS4 kom 2013, fem år sedan. Att man måste byta ut grunden efter fem år är knappast märkligt om man vill ha utveckling.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Det är kanske den här konsollen som blir genombrottet för VR i spel! Den borde ju få tillräckligt med prestanda för att kunna matcha upplevelserna vi har i Occulus och Vive idag utan att kosta skjortan.

Det beror nog helt på om AMD äntligen kan leverera en bra GPU, dom har ju inte precis imponerat de senaste åren.

Annars så ligger det helt rätt att konsol kan bli killer-app för VR, då det inte är några frågetecken om vilket system man bör välja, finns ju bara ett. Och den placeras naturligt i vardagsrummet.

;dock ett litet krux, om man ser till vilken roll porr har haft i systemkrigen, så finns det ju en risk att PC blir det dominerande VR systemet, då konsolerna knappast vill ha sådana appar på sin Store. (samma med rift då). Vad man än tycker om porr så ska man nog inte underskatta den effekten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SpaceMan:

PS4 kom 2013, fem år sedan. Att man måste byta ut grunden efter fem år är knappast märkligt om man vill ha utveckling.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, men Pro är ganska ny.

Verkar som MS och Sony får panik så fort den andra har snabbare konsol.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Kul och spännande med nytt Playstation, det känns dock inte som det var så länge sedan som ps4 pro kom. Hoppas det inte lägger för mycket av krutet på VR så att det blir på bekostnad av något annat, det känns som en gimmick likt 3D tv som ger en wow känsla för stunden men att man efter det slår på vanliga läget och spelar precis som förr.

Skrivet av SpaceMan:

PS4 kom 2013, fem år sedan. Att man måste byta ut grunden efter fem år är knappast märkligt om man vill ha utveckling.

Skickades från m.sweclockers.com

Tilläggas är att även om en ny konsoll kommer så behöver man inte dumpa iväg sin befintliga. Tex finns det mängder med spel jag skulle vilja lira igenom på ps3an fortfarande, typ Uncharted serien och Last of us. Själv lirar jag fortfarande mario på första gen av wii.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Ja, men Pro är ganska ny.

Verkar som MS och Sony får panik så fort den andra har snabbare konsol.

PS4 pro släpptes Q4 2016. PS5 verkar släppas 2019/2020. Skulle säga att det är rätt länge ändå.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Det är bra att konsoler inte håller tillbaks utvecklingen som de gjorde förr. Samtidigt försvinner lite vitsen med en konsol istället för en PC om man måste köpa en ny efter 2-3 år. Då kan man lika gärna satsa på en dator som man kan uppgradera gradvis hela tiden.

dock har ps4an funnits i 5 år redan. PRO tycker jag inte räknas

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Det är bra att konsoler inte håller tillbaks utvecklingen som de gjorde förr. Samtidigt försvinner lite vitsen med en konsol istället för en PC om man måste köpa en ny efter 2-3 år. Då kan man lika gärna satsa på en dator som man kan uppgradera gradvis hela tiden.

PS3 kom 2007. PS4 kom 2013. Det blir 5-6 år mellan vilket känns rimligt med tanke på priserna på konsolerna. Kommer du undan mycket billigare om du ska uppgradera en PC för att klara senaste spelen menar du?

Du kan dra ut på ditt PC-system rätt länge om du nöjer dig med lägre grafikinställningar i spel. Men spel släpps ofta även till förra generationen konsoler ett tag efter att nya introducerats.

Skrivet av Kaleid:

Ja, men Pro är ganska ny.

Verkar som MS och Sony får panik så fort den andra har snabbare konsol.

Pro var väl inte tänkt till personer som redan hade en PS4? Den krävs inte för någon funktion utan allt fungerar även på vanlig PS4.
Och om PS5 kommer 2019 eller 2020 är det ändå 3-4 år efter release av en mer eller mindre onödig version av en gammal konsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Det är bra att konsoler inte håller tillbaks utvecklingen som de gjorde förr. Samtidigt försvinner lite vitsen med en konsol istället för en PC om man måste köpa en ny efter 2-3 år. Då kan man lika gärna satsa på en dator som man kan uppgradera gradvis hela tiden.

Skrivet av Kaleid:

Ja, men Pro är ganska ny.

Verkar som MS och Sony får panik så fort den andra har snabbare konsol.

Fast historiskt är det ju inget märkligt, kom ju nya konsoler stup i kvarten förr i tiden. Sen kom det ju även updaterade/expansioner som 32X rätt nära inpå Saturn tex (var väl dock inte så lyckat gjort). Håller de bakåtkompatibiltet ett par är till iaf så ser jag det bara som positivist.

Väldigt viktigt för utveckling att de får ut en ny generation, speciellt om de får en ZEN cpu. Den här generationen har verkligen en underdimensionerad CPU-del som begränsar utformandet av spel (lika som att mängden RAM/VRAM höll tillbaka spel förra generationen). GPU-delen känns inte lika intressant längre, mer prestandan där verkar ju bara påverka upplösning/aa/fps nu för tiden, absolut saker som gör visuell skillnad, men inget som "begränsar" multiplatform titlar. Så förhoppningsvis så kommer vi se ett lyft i speldesign.

Ska bli intressant att se vad som händer efter denna generation dock, vi har ju redan börjat se en platå av utvecklingen på PC-sidan (som lär förvärras när både intel och AMD får ut 8core över 4Ghz i mainstream segmenten), och på GPU-sidan så ser det även ut som att det börjar avta. Kommer konsolerna ikapp så tror jag vi kommer leva med den här nivån av spelteknologi ett bra tag framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Sony VR har ju redan delvis gjort det, men som du säger, utan riktigt kraftig nog hårdvara. Zen borde dock utan problem kunna ge mer än nog kraft här, och Ryzen optimering av spelen kommer ju verkligen göra trådad prestanda aktuellt.

Vad HTC sysslar med med sin "PRO" för hutlöst pris vet jag inte, men Occulus verkar dock satsa också på mer prisvärd paket. Är ju det som behövs nu. Tekniken finns, den fungerar. Men den måste ut till massan, den måste bli billigare och den måste fortsätta utvecklas spel till.

Finns ju ingen eg anledning varför den inte borde.
Båda är en PC.
Båda lär köra 8 kärnor.
Zen är betydligt snabbare än Jaguar kärnor.
Navi bör vara mycket mer kraftfull än "Southern Islands" är.
De borde tom kunna göra som med XBOX och skala upp prestanda/grafiken.

Tror inte att PS5 får 8 kärnor tror 4c/8t eller 6c/12t låter mer rimligt det håller ner priset och elförbrukningen.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Tror inte att PS5 får 8 kärnor tror 4c/8t eller 6c/12t låter mer rimligt det håller ner priset och elförbrukningen.

Tror de kommer gå på 6/12 då nuvarande har 8t, oavsett om det är tekniskt relevant eller inte så kommer de vilja öka antalet kärnor/trådar för det "ser bra ut". Räkna dock med att den kommer vara relativt lågt klockad (3Ghz turbo?) för att lämna TDP-utrymme för GPU-delen.

Permalänk
Medlem

Jag tycker folk lägger för stor vikt vid PRO.
Det var ”bara” en lättare upgrade av befintlig plattform, ett sätt att utöka livslängden av PS4.

Som andra sagt så är det absolut inte orimligt med en PS5 nu om man tittar till när PS4 släpptes.

Och eftersom dom förhoppningsvis standardiserat på ”vanlig” hårdvara i och med ps4 så utgår jag från att 5:an blir 100% kompatibel.

Jag skulle gärna byta generation vart 3:e år. Om dom bara kan se till att hålla 100% kompatibilitet så ser jag inget problem. Vi som vill uppgradera för att få bättre grafik/prestanda kan göra så, men dom som vill slippa kn förhoppningsvis få stöd att byta varannan generation.

Och gällande att det då blir ”likt en PC”, fine. Men det går ändå aldrig att jämföra smidigheten med en konsol jämfört med PC. Det är inga uppdateringar av Windows, drivers, etc etc. allt sköter sig självt och det är redo och bara funkar när man väl vill lira, väldigt praktiskt för en medelålders casual gamer.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av BooliBoo:

Med 99% sannolikhet kommer den bli bakåtkompatibel då den bygger på samma arkitektur. Skönt att de äntligen lärt sig efter PS2 och PS3 eller kommer de ta till ett trolleritrick och bygga en ny som ingen förstår sig på innan generationen ska bytas ut igen.

Zen och Jaguar är två olika arkitekturer, båda är dock x86-64 ISA (instruktionsuppsättning).

Skrivet av Anders9110:

Tror inte att PS5 får 8 kärnor tror 4c/8t eller 6c/12t låter mer rimligt det håller ner priset och elförbrukningen.

Energiförbrukningen är helt klart intressant, 4/8 är min gissning med, med relativt låga klockfrekvenser för att pressa energiförbrukningen. Dock är 4/8 en fulltalig CCX-modul och således rätt "svår" att framställa mot t ex lägre binnade SKUs.

Skrivet av sKRUVARN:

Tror de kommer gå på 6/12 då nuvarande har 8t, oavsett om det är tekniskt relevant eller inte så kommer de vilja öka antalet kärnor/trådar för det "ser bra ut". Räkna dock med att den kommer vara relativt lågt klockad (3Ghz turbo?) för att lämna TDP-utrymme för GPU-delen.

Det ni missar är att Jaguar är en Small-core med super låg prestanda. En Kabini 5350, som är 4 kärnor Jaguar i 2.05 GHz presterar sämre än intels 15 W ULV-processorer (i7-6600U) 2 kärnor big-core med goda marginaler.

Tittar man på en stor desktop-arkitektur, t ex i5 6600 så är den ungefär 5 gånger snabbare än 4 st jaguarkärnor. Således är diskussionen mellan 2, 4 eller 6 kärnor rätt ointressant.

Realistiskt är nog dock att de kör ett CCX-kluster (4 kärnor med/utan SMB) + en riktigt stor GPU. Då blir det billig(are) att producera.
Att köra 6 eller 8 kärnor innebär 2 st CCX-kluster, lägre bandbredd i infinity fabric för GPU och övriga integrationsbesvär.

Detta är dock oavsätt det naturliga draget, där Jaguar+GPU troligen varit lite av en stop-gap och möjlighet att lära sig om modulintegreringen på storskala, utöver eventuella förbättringar som går att implementera på samma kisel med. (Xbox S och PS4 slim).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

det går ändå aldrig att jämföra smidigheten med en konsol jämfört med PC. Det är inga uppdateringar av Windows, drivers, etc etc. allt sköter sig självt och det är redo och bara funkar när man väl vill lira

Jag har upplevt motsatsen, det är en jäkla massa uppdateringar hela tiden varje gång jag lirar konsol. Vissa gånger ska den hålla på att uppdatera enheten i en halvtimma, sen ska den uppdatera spelet i femton timmar (ja, detta har jag upplevt med bland annat Gran Turismo (6 tror jag? kanske 5an. minns ej)).

Windows är så mycket smidigare, brukar bara ta några sekunder så är det klart.

Nu lirar jag väldigt sällan konsolspel, blir mest PC. Har de flesta konsoler dock. Så kanske det därför alltid är en massa uppdateringar varje gång jag ska spela, för att det inte uppdaterats på länge.

OnT: Hoppas PS5 blir bakåtkompatibelt. Har bojkottat PS, har ps3, men där tog det stopp. Har för många konsoller, vill kunna spela alla PS spel på en konsoll, inte ha tusen olika kontroller och massor med konsoller. Finns inte plats för det. PS2 var åtminstone bakåtkompatibelt med PS trots att det var CD och DVD skillnad.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Avstängd

Hösten 2019 och med zen 2 och navi grafikdel som ligger runt ett vega 56ish i prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag skulle gärna byta generation vart 3:e år. Om dom bara kan se till att hålla 100% kompatibilitet så ser jag inget problem. Vi som vill uppgradera för att få bättre grafik/prestanda kan göra så, men dom som vill slippa kn förhoppningsvis få stöd att byta varannan generation.

Det viktigt är väl att de hänger med i den tekniska utvecklingen, klart det går lite hand i hand i tid, men generationerna bör synkas med ny teknik och inte nödvändigtvis efter ett schema.

Skrivet av BasseBaba:

Och gällande att det då blir ”likt en PC”, fine. Men det går ändå aldrig att jämföra smidigheten med en konsol jämfört med PC. Det är inga uppdateringar av Windows, drivers, etc etc. allt sköter sig självt och det är redo och bara funkar när man väl vill lira, väldigt praktiskt för en medelålders casual gamer.

Fast nu tycker jag konsolerna också ska uppdateras i tid och otid, samtidigt som windows aldrig vart enklare i det avseendet, PC har ju också blivit väldigt mycket mer plug n play. Dock så har konsolerna fortfarande ett övertag, och priset är fortfarande väldigt attraktivt i jämförelse sett till spelupplevelse (speciellt när man räknar in byggnation/formfaktor, os och handkontroll). Sen kan jag tycka att PC är mer prisvärt, men går inte att neka till att för vad man får "out of the box" så är konsolerna billiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Tror inte att PS5 får 8 kärnor tror 4c/8t eller 6c/12t låter mer rimligt det håller ner priset och elförbrukningen.

Ahh förlåt, fel sagt. Syftade på 8 trådar, men skrev galet. Håller med din logik.

Permalänk
Medlem

Det vore verkligen en fin och prestiegeful desinvinst för AMD om det stämmer Zen presterar ju bra nog i spel så att den letar sig in i konsoler tycker jag verkar logiskt och bra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag tycker folk lägger för stor vikt vid PRO.
Det var ”bara” en lättare upgrade av befintlig plattform, ett sätt att utöka livslängden av PS4.

Som andra sagt så är det absolut inte orimligt med en PS5 nu om man tittar till när PS4 släpptes.

Och eftersom dom förhoppningsvis standardiserat på ”vanlig” hårdvara i och med ps4 så utgår jag från att 5:an blir 100% kompatibel.

Jag skulle gärna byta generation vart 3:e år. Om dom bara kan se till att hålla 100% kompatibilitet så ser jag inget problem. Vi som vill uppgradera för att få bättre grafik/prestanda kan göra så, men dom som vill slippa kn förhoppningsvis få stöd att byta varannan generation.

Problemet kommer "andra hållet", som Microsoft gjort med Xbox.

Att man tvingar utvecklarna att göra en "version" för sämre enheten och en för nyare snabbare enheten. Bakåtkompatibilitet i all ära, men detta är varför en PC alltid har långtid användning vs en konsol. Du kan köra 10+ år gamla PC spel på en modern PC. Du kan även i vissa fall köra nyaste spelen med 5+ år gammal hårdvara. Inget av detta går egentligen med en konsol, om du ska behålla deras "koncept", då du plötsligt inte får standardiserad hårdvara, utan 10st olika "versioner".

Imho kan de gör så gamla spel kan köras på nyare konsollen, är det bästa, då varje spel kostar typ 500kr+ och det krävs då inte många spel för att matcha kostnaden av konsolen i sig om du "uppgraderar". Sen kanske du får lite bättre prestanda på köpet och slipper dippar till 30 FPS iaf hela tiden, eller kan köra nativt 1080p iaf. Men... du tvingas då dumpa den gamla konsolen, utan nya spel.

Skrivet av BasseBaba:

Och gällande att det då blir ”likt en PC”, fine. Men det går ändå aldrig att jämföra smidigheten med en konsol jämfört med PC. Det är inga uppdateringar av Windows, drivers, etc etc. allt sköter sig självt och det är redo och bara funkar när man väl vill lira, väldigt praktiskt för en medelålders casual gamer.

Finns tonvis med uppdateringar till moderna konsoler. De behöver även de patchar för tex Spectre1 iaf:
http://www.nintendolife.com/news/2018/01/cpu_exploits_meltdow...
https://randomascii.wordpress.com/2018/01/07/finding-a-cpu-de...
Jaguar kärnan är väl för "dum" för att ha dessa, men Zen kommer ju ha dem. Lite osäker på spectre 1 dock, men den är ju mjukvaru patchad, så de måste ändå uppdatera webbläsare tex.

Både PS4 och XboX får ju nya system och liknande versioner rätt ofta (Feb/mars senast), och patchar på dessa precis som PC. Enda skillnaden är ju att du inte ser det mesta av detta.

Windows har ju kunna sköta detta i snart 10 år utan problem, utan att du egentligen behöver bry dig... så ser inte din poäng öht. Win 10 är ju dessutom så pass så den byter sin egen version utan att du behöver göra något, för denna "casual gamer".

Dock har PC en stor fördel:
"Can I go back to the old software version if I change my mind?

No. Once your console is updated, it will stay updated."

Permalänk
Medlem

Jag jag tänker på att med alla kryptovalutor och hur grafikkort är svindyrt och nära nog omöjligt att få tag på så kan detta bli oerhört prisvärt när det släpps? Även om det skulle släppas första kvarten 2019 eller t.o.m slutet av 2019.

Permalänk
Sötast

Tråkigt nog så gör man som vanligt misstaget att pusha det ovidkommande. Fokus kommer att ligga på 4K i kommande generation vilket kommer att negera större prestandavinster.

1920x1080 ~2.1 miljoner pixlar
3840x2160 ~8.3 miljoner pixlar

Så om konsollerna får 4x prestandan jämfört med föregående version och utvecklar emot 4K så blir det alltså ingen större prestandaskillnad på konsollerna, fortfarande sisådär 22fps i de flesta spel.

Redan i dagens generation så tvingas man utveckla spel för lägre upplösning än target (1080P) och sedan skala upp, precis som man var tvungen att göra förra generationen. Precis som de kommer att behöva göra denna generationen?!

Att man ej bara kan förstå att om de väntar en generation med att pressa upplösningen så hade man fått tillräcklig prestanda för "dagens" mål.

Låt PS4 rendera 720P, låt PS5 rendera 1080P båda i stabila mumma 60FPS och låt sedan PS6 dra 4K.

Tänk att göra en konsoll spelbar istället för att låtsas kunna driva en upplösning de inte kan - med uppskalning av upplösning och rejält låg fps.

Menar vem i deras "right mind" skulle välja högre upplösning på ett spel i pc om deras dator redan ligger under 30FPS?

Inte ens de nya "pro" versionerna av dagens konsollgeneration klarar av sitt target på 1080P med stabil fps på 30 i alla spel....

Permalänk
Medlem

Julen 2019 är nog inget dumt riktmärke. Sen lär tillgången på antalet konsoler styra om det är en globallansering eller någon lokal lansering. Det skulle i så fall lämna spelutvecklare 18 månader att färdigställa sina spel och optimera mot konsolen. Säkerligen de med Premiumtitlar sedan tidigare som varit först med att ta emot dessa.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Tråkigt nog så gör man som vanligt misstaget att pusha det ovidkommande. Fokus kommer att ligga på 4K i kommande generation vilket kommer att negera större prestandavinster.

1920x1080 ~2.1 miljoner pixlar
3840x2160 ~8.3 miljoner pixlar

Så om konsollerna får 4x prestandan jämfört med föregående version och utvecklar emot 4K så blir det alltså ingen större prestandaskillnad på konsollerna, fortfarande sisådär 22fps i de flesta spel.

Redan i dagens generation så tvingas man utveckla spel för lägre upplösning än target (1080P) och sedan skala upp, precis som man var tvungen att göra förra generationen. Precis som de kommer att behöva göra denna generationen?!

Att man ej bara kan förstå att om de väntar en generation med att pressa upplösningen så hade man fått tillräcklig prestanda för "dagens" mål.

Låt PS4 rendera 720P, låt PS5 rendera 1080P båda i stabila mumma 60FPS och låt sedan PS6 dra 4K.

Tänk att göra en konsoll spelbar istället för att låtsas kunna driva en upplösning de inte kan - med uppskalning av upplösning och rejält låg fps.

Menar vem i deras "right mind" skulle välja högre upplösning på ett spel i pc om deras dator redan ligger under 30FPS?

Inte ens de nya "pro" versionerna av dagens konsollgeneration klarar av sitt target på 1080P med stabil fps på 30 i alla spel....

Det funkar inte riktigt så med "console-gaming". Dem flesta som mestadels spelar på en Xbox eller Playstation har inte ens smakat på 144Hz och lika hög fps med Gsync/Freesync exempelvis och dem typen av spel som dem spelar går oftast att spela "just fine" med 30 fps. Därmed är dem mer sålda på 4K och liknande som dem hört ska vara det senaste coolaste och det är det som utvecklare ger dem också.

Kan ge mig själv som exempel som var helt FINE med min 60 Hz skärm, men när jag nu spelat i 144Hz så känns det HELT JÄVLA FEL när jag försöker spela på en 60Hz skärm (i synnerhet tävlingsinriktigade spel som CS/DOTA).

Permalänk
Inaktiv

Man borde ha hört mer rykten om PS5 om lansering ska ske i år. Samtidigt är det lite som utesluter en lansering faktiskt. PS5 bör vara en nyare PS4 och kompatibiliteten bör finnas kvar såvida inte Sony vill försöka få folk att köra PS4 UHD Remasters. Att bräcka Microsofts Xbox One X finns det nog ett behov av med. Sedan julhandeln. Många relativt tunga lanseringar framöver som man kan vilja ha kraftigare hårdvara för. Viktigt att ha i åtanke är att PS5 med stor sannorlikhet är just en kraftfullare PS4 med ny hårdvara från AMD. Det är knappast tal om någon exotisk arkitektur som ingen kommer kunna använda vettigt på flera år utan något som är bekant men kraftfullare.

E3 blir verkligen intressant. Jag väntade mig faktiskt något redan under förra årets E3 då XOX var ganska nära lansering redan då.
Kan mycket väl tänka mig att byta ut min gamla dammiga PS4 mot en PS5 om de håller priset vettigt och iallafall försöker satsa på bakåtkompatibilitet. Viktigast är dock spelutbudet, är nog bara Gone Days och The Last of Us 2 som är Sony-exklusiva som tilltalar mig i dagsläget. Kan vara mycket nog för ett köp men... vill ha något mer än detta.

Något jag också gärna vill se är stöd för 21:9. Microsoft har varit riktigt bra att stödja 2560x1440 vilket jag gillar som ägare av ett par sådanna skärmar. Men som relativt ny ägare av en 21:9 skärm så vill jag ju gärna se mer stöd för sådant med. Ni som använt en vet vad jag pratar om här skulle jag tro.